Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego wspólnego przedsiębiorstwa "Czyste niebo" za rok budżetowy 2014 wraz z odpowiedziami wspólnego przedsiębiorstwa.

SPRAWOZDANIE
dotyczące sprawozdania finansowego wspólnego przedsiębiorstwa "Czyste niebo" za rok budżetowy 2014 wraz z odpowiedziami wspólnego przedsiębiorstwa

(2015/C 422/03)

(Dz.U.UE C z dnia 17 grudnia 2015 r.)

SPIS TREŚCI

Wprowadzenie

Informacje leżące u podstaw poświadczenia wiarygodności

Poświadczenie wiarygodności

Opinia na temat wiarygodności rozliczeń

Opinia na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń.

Uwagi dotyczące zarządzania budżetem i finansami

Wykonanie budżetu

Finansowanie wieloletnie

Inne kwestie

Kluczowe systemy kontroli i nadzoru

Ramy prawne

Jednostka kontroli wewnętrznej i Służba Audytu Wewnętrznego Komisji

Działania podjęte w związku z poprzednimi ustaleniami

Monitorowanie wyników badań i sprawozdawczość w tym zakresie

Konfikt interesów

Druga ocena śródokresowa dokonana przez Komisję

WPROWADZENIE

1.
Wspólne przedsiębiorstwo "Czyste niebo" na rzecz realizacji wspólnej inicjatywy technologicznej w zakresie aeronautyki (zwane dalej "wspólnym przedsiębiorstwem »Czyste niebo«") z siedzibą w Brukseli zostało ustanowione w grudniu 2007 r. 1 na okres 10 lat i funkcjonuje autonomicznie od dnia 16 listopada 2009 r. W dniu 6 maja 2014 r. 2 Rada przyjęła nowe rozporządzenie ustanawiające, które uchyliło pierwotne rozporządzenie i powierzyło wspólnemu przedsięwzięciu pod nazwą "Wspólne Przedsięwzięcie »Czyste Niebo 2«" 3 nowe zadania w ramach programu ramowego "Horyzont 2020" w zakresie badań naukowych i innowacji 4 i przedłużyło czas trwania wspólnego przedsięwzięcia do dnia 31 grudnia 2024 r.
2.
Celem Wspólnego Przedsięwzięcia "Czyste niebo 2" jest przyczynienie się do sfinalizowania działań badawczych prowadzonych na podstawie siódmego programu ramowego 5 i do poprawy wpływu technologii aeronautycznych na środowisko, a także do rozwoju silnego i globalnie konkurencyjnego przemysłu aeronautycznego i łańcucha dostaw w Europie. Cele Wspólnego Przedsięwzięcia "Czyste niebo 2" służą realizacji wyzwania społecznego "Inteligentny, zielony i zintegrowany transport" w ramach programu "Horyzont 2020" 6 .
3.
Działania badawcze koordynowane przez wspólne przedsiębiorstwo obejmują a) kontynuację badań w sześciu obszarach techniki i demonstracji zwanych inaczej "zintegrowanymi demonstratorami technologii"(ZDT) realizujących projekty w ramach siódmego programu ramowego; oraz b) dziewięć nowych obszarów techniki i demonstracji realizujących projekty w ramach programu "Horyzont 2020":
-
trzy zintegrowane demonstratory technologii (ZDT);
-
trzy innowacyjne platformy demonstracyjne dla innowacyjnych statków powietrznych (PDISP);
-
trzy działania poprzeczne, w tym ocenę technologii (OT).
4.
Zgodnie z nowym rozporządzeniem członkami wspólnego przedsięwzięcia są Unia Europejska, reprezentowana przez Komisję, liderzy ZDT/PDISP/OT i inni członkowie nowo powstałego wspólnego przedsięwzięcia, którzy będą wybierani w otwartych zaproszeniach do składania wniosków przeprowadzanych za zasadzie konkursu i przyjmą rolę partnerów podstawowych. Wspólnicy wspólnego przedsiębiorstwa "Czyste niebo" w ramach siódmego programu ramowego utrzymają status członków do ukończenia działań badawczych i czynności zainicjowanych na podstawie rozporządzenia (WE) nr 71/2008.
5.
W ramach siódmego programu ramowego maksymalna wysokość wkładu UE na pokrycie kosztów bieżących i kosztów działań badawczych wspólnego przedsiębiorstwa "Czyste niebo" wynosiła 800 mln euro. Wkład finansowy UE na rzecz Wspólnego Przedsięwzięcia "Czyste niebo 2" w ramach programu "Horyzont 2020" wyniesie maksymalnie 1 755 mln euro. Minimalny poziom wkładu własnego liderów i partnerów podstawowych na rzecz wspólnego przedsięwzięcia wynosi 2 193,7 mln euro, które będą wpłacane przez okres trwania wspólnego przedsięwzięcia 7 , w tym wkłady na działania dodatkowe 8 w wysokości nie mniej niż 965,2 mln euro w tym samym okresie 9 . Koszty administracyjne nie powinny przekraczać 78 mln euro i powinny być równomiernie rozdzielone pomiędzy UE i prywatnych członków wspólnego przedsięwzięcia.

INFORMACJE LEŻĄCE U PODSTAW POŚWIADCZENIA WIARYGODNOŚCI

6.
Przyjęte przez Trybunał podejście kontrolne obejmuje analityczne procedury kontrolne, badanie transakcji na poziomie wspólnego przedsięwzięcia oraz ocenę kluczowych mechanizmów kontrolnych w stosowanych systemach nadzoru i kontroli. Elementami uzupełniającymi to podejście są dowody uzyskane na podstawie prac innych kontrolerów (w stosownych przypadkach) oraz analiza oświadczeń kierownictwa.
POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI
7. Na mocy postanowień art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) Trybunał zbadał:
a) roczne sprawozdanie finansowe wspólnego przedsiębiorstwa "Czyste niebo" obejmujące sprawozdanie finansowe 10 oraz sprawozdanie z wykonania budżetu 11 za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2014 r., jak również
b) legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania.
Zadania kierownictwa
8. Na mocy art. 16 i 22 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 110/2014 12 kierownictwo odpowiada za sporządzenie i rzetelną prezentację rocznego sprawozdania finansowego wspólnego przedsięwzięcia oraz za legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw:
a) Zadania kierownictwa w zakresie rocznego sprawozdania finansowego wspólnego przedsięwzięcia obejmują: zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie systemu kontroli wewnętrznej umożliwiającego sporządzenie i rzetelną prezentację sprawozdania finansowego, które nie zawiera istotnych zniekształceń spowodowanych nadużyciem lub błędem, a także wybór i stosowanie właściwych zasad (polityki) rachunkowości na podstawie zasad rachunkowości przyjętych przez księgowego Komisji 13 oraz sporządzanie szacunków księgowych, które są racjonalne w danych okolicznościach. Dyrektor zatwierdza roczne sprawozdanie finansowe wspólnego przedsięwzięcia po tym, jak zostanie ono sporządzone przez księgowego wspólnego przedsięwzięcia na podstawie wszystkich dostępnych informacji. Do sprawozdania finansowego księgowy dołącza oświadczenie, w którym stwierdza między innymi, czy uzyskał wystarczającą pewność, że daje ono prawdziwy i rzetelny obraz sytuacji finansowej wspólnego przedsięwzięcia we wszystkich istotnych aspektach.
b) Zadania kierownictwa w zakresie legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń i zgodności z zasadą należytego zarządzania finansami obejmują zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie skutecznego i wydajnego systemu kontroli wewnętrznej, w tym właściwego nadzoru, jak również podejmowanie odpowiednich działań w celu zapobiegania nieprawidłowościom i nadużyciom finansowym oraz - w razie konieczności - wszczynanie postępowań sądowych w celu odzyskania nienależnie wypłaconych lub niewłaściwie wykorzystanych środków finansowych.
Zadania Trybunału
9. Zadaniem Trybunału jest przedstawienie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie 14 , na podstawie przeprowadzonej przez siebie kontroli, poświadczenia wiarygodności dotyczącego rocznego sprawozdania finansowego oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Trybunał przeprowadza kontrolę zgodnie z wydanymi
przez IFAC Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej i kodeksem etyki oraz z Międzynarodowymi Standardami Najwyższych Organów Kontroli wydanymi przez INTOSAI (ISSAI). Zgodnie z tymi standardami Trybunał zobowiązany jest zaplanować i przeprowadzić kontrolę w taki sposób, aby uzyskać wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe wspólnego przedsięwzięcia nie zawiera istotnych zniekształceń, a leżące u jego podstaw transakcje są legalne i prawidłowe.
10. W ramach kontroli stosuje się procedury mające na celu uzyskanie dowodów kontroli potwierdzających kwoty i informacje zawarte w rocznym sprawozdaniu finansowym oraz legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw. Dobór procedur zależy od osądu kontrolera, w tym od oceny ryzyka wystąpienia - w wyniku nadużycia lub błędu - istotnego zniekształcenia w rocznym sprawozdaniu finansowym lub istotnej niezgodności transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania z wymogami przepisów Unii Europejskiej. W celu zaprojektowania procedur kontroli odpowiednich w danych okolicznościach kontroler, dokonując oceny ryzyka, bierze pod uwagę system kontroli wewnętrznej w zakresie dotyczącym sporządzania i rzetelnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego oraz systemy nadzoru i kontroli wprowadzone w celu zapewnienia legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Kontrola obejmuje także ocenę stosowności przyjętych zasad (polityki) rachunkowości oraz racjonalności sporządzonych szacunków księgowych, a także ocenę ogólnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego.
11. Trybunał uznał, że uzyskane dowody kontroli stanowią wystarczającą i odpowiednią podstawę do wydania poświadczenia wiarygodności.
Opinia na temat wiarygodności rozliczeń
12. W opinii Trybunału roczne sprawozdanie finansowe wspólnego przedsiębiorstwa przedstawia rzetelnie we wszystkich istotnych aspektach jego sytuację finansową na dzień 31 grudnia 2014 r. oraz wyniki transakcji i przepływy pieniężne za kończący się tego dnia rok, zgodnie z przepisami jego regulaminu finansowego oraz z zasadami rachunkowości przyjętymi przez księgowego Komisji.
Opinia na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń
13. W opinii Trybunału transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego wspólnego przedsiębiorstwa za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2014 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach.
14.
Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału.

UWAGI DOTYCZĄCE ZARZĄDZANIA BUDŻETEM I FINANSAMI

Wykonanie budżetu

15.
Ostateczny budżet na rok 2014 r. obejmował środki na zobowiązania w wysokości 201,6 mln euro oraz środki na płatności w wysokości 153,6 mln euro. Wskaźnik wykorzystania środków na zobowiązania wyniósł 93,9 % (90,6 % w 2013 r.), natomiast poziom wykorzystania środków na płatności wyniósł 90,2 % (87,7 % w 2013 r.). Wzrost poziomu wskaźników realizacji można wyjaśnić krótszym procesem przyznawania środków.

Finansowanie wieloletnie

16.
Od 2007 r. do czasu kontroli (kwiecień 2015 r.) Unia Europejska wniosła wkład w wysokości 703 mln euro, czyli 88,9 % (z czego wypłacono 631 mln euro) z puli środków operacyjnych w wysokości 790 mln euro przewidzianej w początkowym programie "Czyste niebo" (czyli 79,9 %). Wkład pozostałych członków na rzecz działalności operacyjnej na dzień 31 grudnia 2014 r. wyniósł 486 mln euro 15 , czyli 82,4 % łącznego budżetu operacyjnego innych członków wynoszącego 590 mln euro.

INNE KWESTIE

Kluczowe systemy kontroli i nadzoru

17.
Terminy płatności nie zawsze są przestrzegane, co prowadzi do nakładania kar (41 000 euro w 2014 r.).

Ramy prawne

18.
Regulamin finansowy Wspólnego Przedsięwzięcia "Czyste niebo 2" przyjęto w dniu 3 lipca 2014 r. na podstawie modelowego regulaminu finansowego dla organów realizujących partnerstwa publiczno-prywatne 16 , przy uwzględnieniu wymogów rozporządzenia Rady (UE) nr 558/2014 ustanawiającego Wspólne Przedsięwzięcie "Czyste niebo 2".

Jednostka kontroli wewnętrznej i Służba Audytu Wewnętrznego Komisji

19.
W 2014 r. Służba Audytu Wewnętrznego Komisji zakończyła kontrolę finansowych aspektów zarządzania dotacjami. Służba Audytu Wewnętrznego wydała dwa bardzo ważne zalecenia w sprawie wytycznych dotyczących zatwierdzania ex ante i list kontrolnych do zatwierdzania sprawozdań finansowych członków i partnerów oraz w sprawie procesu zatwierdzania produktów projektów dla partnerów. W przypadku obu zaleceń zrealizowano uzgodnione działania.

DZIAŁANIA PODJĘTE W ZWIĄZKU Z POPRZEDNIMI USTALENIAMI

Monitorowanie wyników badań i sprawozdawczość w tym zakresie

20.
W celu monitorowania wyników badań przeprowadzonych w ramach projektu i sprawozdawczości na ich temat 17 wspólne przedsiębiorstwo "Czyste niebo" korzysta z systemu i narzędzi Komisji oraz własnego systemu i narzędzi do wprowadzania wyników badań do ogólnego systemu sprawozdawczości Komisji. Najnowsze sprawozdanie monitorujące Komisji dotyczące siódmego programu ramowego, opublikowane w marcu 2015 r. 18 , po raz pierwszy obejmuje dane ilościowe na temat działalności wspólnego przedsiębiorstwa "Czyste niebo" 19 . Natomiast jeśli chodzi o sprawozdawczość dotyczącą danych jakościowych, wyniki działań badawczych w ramach programu "Czyste niebo" można znaleźć na jego stronie internetowej, w jego sprawozdaniu z działalności, w rocznych podsumowaniach umów o dotację zawartych z członkami i innych publikacjach.
21.
Zgodnie z przepisami programu "Horyzont 2020" wyniki badań wymagają szczegółowego monitorowania opartego na ilościowych i, w stosownych przypadkach, jakościowych dowodach, w tym na wskaźnikach skuteczności działania 20 . W celu spełnienia wymogów programu "Horyzont 2020" i większego przyczynienia się do rozpowszechniania wyników badań przeprowadzonych w ramach siódmego programu ramowego (szczególnie w sytuacji zbliżania się finansowanych projektów do fazy końcowej) zostanie zacieśniona współpraca między wspólnym przedsięwzięciem a Komisją, aby poprawić sprawozdawczość dotyczącą wyników badań i ich rozpowszechnianie 21 .

Konfikt interesów

22.
Komisja opracowuje wspólny szablon dla wspólnych przedsięwzięć. Do czasu jego wydania pozostaje w mocy procedura wspólnego przedsiębiorstwa "Czyste niebo".

Druga ocena śródokresowa dokonana przez Komisję

23.
W wyniku drugiej śródokresowej oceny dokonanej przez Komisję 22 Rada Zarządzająca omówiła w dniu 20 marca 2014 r. plan działania dotyczący realizacji sformułowanych zaleceń. Większość zaleceń odnosi się do programu "Czyste niebo 2" i jest w trakcie realizacji.

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Izbę IV, której przewodniczył Milan Martin CVIKL, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniu 6 października 2015 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA
Prezes

ZAŁĄCZNIK

Wspólne Przedsięwzięcie "Czyste niebo 2" (Bruksela)

Kompetencje i zadania
Zakres kompetencji Unii według Traktatu

(art. 187 i 188 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej)

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1291/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. ustanawiające "Horyzont 2020" - program ramowy w zakresie badań naukowych i innowacji (2014-2020) oraz uchylające decyzję nr 1982/2006/WE (Dz. U. L 347 z 20.12.2013, s. 104), Celem programu "Horyzont 2020" jest zwiększenie wpływu na badania naukowe i innowacje dzięki połączeniu tego programu z funduszami sektora prywatnego w ramach partnerstw publiczno-prywatnych zawiązywanych w kluczowych obszarach, w których badania naukowe i innowacje mogą przyczynić się do realizacji ogólniejszych unijnych celów w zakresie konkurencyjności, zmobilizowania inwestycji prywatnych oraz ułatwienia rozwiązywania problemów społecznych.

Rozporządzenie Rady (UE) nr 558/2014 z dnia 6 maja 2014 r. w sprawie ustanowienia Wspólnego Przedsięwzięcia "Czyste Niebo 2" (Dz.U. L 169 z 7.6.2014, s. 77).

Kompetencje wspólnego przedsięwzięcia

(rozporządzenie Rady (UE) nr 558/ 2014)

Cele

Wspólne Przedsięwzięcie "Czyste Niebo 2" ma następujące cele:

a) przyczynienie się do sfinalizowania działań badawczych zapoczątkowanych na mocy rozporządzenia (WE) nr 71/2008 oraz do wdrożenia rozporządzenia (UE) nr 1291/2013, a w szczególności realizacji wyzwania "Inteligentny, ekologiczny i zintegrowany transport" w ramach części III "Wyzwania społeczne" decyzji 2013/ 743/UE;

b) przyczynienie się do poprawy wpływu technologii aeronautycznych na środowisko, w tym technologii związanych z małym lotnictwem, a także rozwój silnego i globalnie konkurencyjnego przemysłu aeronautycznego i łańcucha dostaw w Europie. Można to zrealizować przez przyspieszenie rozwoju technologii transportowych sprzyjających czystszemu powietrzu i ich szybkie wdrożenie, a w szczególności integrację, demonstrację i testowanie technologii umożliwiających:

(i) zwiększenie efektywności paliwa lotniczego, doprowadzając w ten sposób do redukcji emisji CO2 o 20-30 % w porównaniu z najnowocześniejszymi statkami powietrznymi wchodzącymi do eksploatacji od 2014 r.;

(ii) redukcję hałasu i emisji NOx powodowanych przez statki powietrzne o 20-30 % w porównaniu z najnowocześniejszymi statkami powietrznymi wchodzącymi do eksploatacji od 2014.

Zarządzanie Organem zarządzającym wspólnym przedsiębiorstwem jest Rada Zarządzająca, w której skład wchodzą:

a) jeden przedstawiciel Komisji w imieniu Unii;

b) po jednym przedstawicielu każdego z liderów;

c) po jednym przedstawicielu partnerów podstawowych na każdy ZDT;

d) po jednym przedstawicielu wspólników na każdy ZDT;

e) po jednym przedstawicielu partnerów podstawowych na każdą PDISP.

Kompetencje/zadania Rady Zarządzającej przestawiono w art. 8 statutu wspólnego przedsięwzięcia (załącznik I do rozporządzenia ustanawiającego).

Unia posiada 50 % liczby głosów. Głosy Unii są niepodzielne. Wszyscy inni przedstawiciele mają równą liczbę głosów.

Zespołowi wykonawczemu przewodniczy dyrektor wykonawczy, który również jest oficjalnym organem wspólnego przedsięwzięcia i którego kompetencje/zadania określono w art. 10 statutu.

Branża jest reprezentowana bezpośrednio w Radzie i za pośrednictwem innych organów wspólnego przedsięwzięcia, czyli komitetów sterujących ITD i PDISP, których kompetencje/zadania określono w art. 11 statutu. Organami wspólnego przedsięwzięcia są też Grupa Przedstawicieli Państw i Komitet Naukowy, jednak mają one wyłącznie funkcję doradczą.

Środki udostępnione wspólnemu przedsięwzięciu w roku 2014 Budżet

229 241 764 euro

Zatrudnienie na dzień 31 grudnia 2014 r.

37 stanowisk w planie zatrudnienia (31 pracowników tymczasowych i 6 pracowników kontraktowych), z czego obsadzonych 31 stanowisk: 24 pracowników wykonujących zadania operacyjne i 6 pracowników wykonujących zadania mieszane.

Działalność i usługi w roku 2014 Zob. roczne sprawozdanie z działalności Wspólnego Przedsięwzięcia "Czyste niebo 2" za 2014 r. na stronie internetowej www.cleansky.eu
Źródło: informacje przekazane przez Wspólne Przedsięwzięcie "Czyste niebo 2".

ODPOWIEDZI WSPÓLNEGO PRZEDSIĘBIORSTWA

17. Wspólne Przedsiębiorstwo wprowadziło środki mające zapobiec opóźnieniom w przetwarzaniu płatności, zwłaszcza w dziedzinie umów o dotację dla partnerów, które uznano za największą przyczynę problemu:

- wprowadzono bardziej efektywny proces działań w celu zatwierdzania sprawozdań finansowych partnerów i zacieśniono współpracę między działem operacyjnym a działem finansów,

- wdrożono opracowaną przez Komisję Europejską jednolitą procedurę składania wniosków (dla dokumentów technicznych i finansowych),

- wprowadzono regularne, comiesięczne monitorowanie terminów płatności z tytułu umów o dotację.

21. Aby udoskonalić rozpowszechnianie wyników badań w ramach 7PR i przygotować odpowiednią sprawozdawczość opartą na wskaźnikach skuteczności działania także dla programu "Horyzont 2020", Wspólne Przedsiębiorstwo przyjęło plan działania obejmujący:

a) utworzenie repozytorium wyników wyszukiwania na stronie internetowej inicjatywy Clean Sky;

b) zharmonizowanie sprawozdawczości w rocznym sprawozdaniu z działalności za 2015 r. w odniesieniu do rozpowszechniania wyników z Komisją Europejską i wykorzystywania wspólnych kluczowych wskaźników skuteczności działania programu "Horyzont 2020";

c) opracowanie modułu sprawozdawczości/rozpowszechniania w lokalnym systemie Grant Management Tool.

1 Rozporządzenie Rady (WE) nr 71/2008 z dnia 20 grudnia 2007 r. ustanawiające wspólne przedsiębiorstwo "Czyste niebo" (Dz. U. L 30 z 4.2.2008, s. 1).
2 Rozporządzenie Rady (UE) nr 558/2014 z dnia 6 maja 2014 r. w sprawie ustanowienia Wspólnego Przedsięwzięcia "Czyste Niebo 2" (Dz.U. L 169 z 7.6.2014, s. 77).
3 Niniejsze sprawozdanie odnosi się do wspólnego przedsiębiorstwa "Czyste niebo", poza przypadkami, gdy konieczne jest rozróżnienie pomiędzy tymi dwoma programami.
4 Program ramowy "Horyzont 2020" w zakresie badań naukowych i innowacji, ustanowiony rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1291/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. ustanawiającym "Horyzont 2020" - program ramowy w zakresie badań naukowych i innowacji (2014-2020) oraz uchylającym decyzję nr 1982/2006/WE (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 104), obejmuje lata 2014-2020 i skupia w sobie wszystkie istniejące unijne instrumenty finansowania badań i innowacji.
5 Siódmy program ramowy przyjęty decyzją nr 1982/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 412 z 30.12.2006, s. 1) skupia wszystkie inicjatywy UE związane z badaniami naukowymi i odgrywa kluczową rolę w osiąganiu celów wzrostu, konkurencyjności i zatrudnienia.
6 Do celów informacyjnych w załączniku skrótowo przedstawiono kompetencje, działania i dostępne zasoby wspólnego przedsiębiorstwa.
7 Art. 4 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 558/2014.
8 Koszty poniesione przez liderów i partnerów podstawowych poza zakresem planu prac Wspólnego Przedsięwzięcia "Czyste niebo 2" i przyczyniające się do osiągnięcia celów wspólnej inicjatywy "Czyste niebo".
9 Zgodnie z art. 15 ust. 3 załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 558/2014 "koszty operacyjne Wspólnego Przedsięwzięcia »Czyste niebo 2« są pokrywane poprzez: a) wkład finansowy Unii; b) wkłady niepieniężne wnoszone przez liderów i partnerów podstawowych oraz ich podmioty powiązane; obejmują one koszty ponoszone przez nich na realizację działań pośrednich, pomniejszone o wkład Wspólnego Przedsięwzięcia »Czyste niebo 2« i wszelkie inne wkłady Unii w te koszty".
10 Sprawozdanie finansowe składa się z bilansu oraz sprawozdania z ekonomicznych wyników działalności, rachunku przepływów pieniężnych, zestawienia zmian w aktywach netto, opisu znaczących zasad (polityki) rachunkowości i informacji dodatkowej.
11 Sprawozdanie to obejmuje sprawozdanie z wykonania budżetu oraz podsumowanie zasad budżetowych i informację dodatkową.
12 Dz.U. L 38 z 7.2.2014, s. 2.
13 Zasady rachunkowości przyjęte przez księgowego Komisji opierają się na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości Sektora Publicznego (IPSAS) wydanych przez Międzynarodową Federację Księgowych, a w stosownych przypadkach - na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości (MSR)/Międzynarodowych Standardach Sprawozdawczości Finansowej (MSSF) wydanych przez Radę Międzynarodowych Standardów Rachunkowości.
14 Art. 47 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 110/2014.
15 Łączny wkład pozostałych członków wynosi 498 mln euro i obejmuje wkłady już zatwierdzone (448 mln euro), wkłady otrzymane, ale jeszcze niezatwierdzone (38 mln euro) oraz wkłady pieniężne na pokrycie kosztów bieżących (12 mln euro).
16 Rozporządzenie delegowane (UE) nr 110/2014.
17 Pkt 27 sprawozdania Trybunału za rok 2013 (Dz.U. C 452 z 16.12.2014, s. 17).
19 W sprawozdaniu monitorującym Komisji informacje te są przedstawione w postaci kwot łącznych, razem z informacjami przekazanymi przez inne wspólne inicjatywy technologiczne.
20 Art. 31 rozporządzenia (UE) nr 1291/2013 ustanawiającego "Horyzont 2020" i załącznik II (Wskaźniki efektywności) do decyzji Rady 2013/743/UE (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 965) z dnia 3 grudnia 2013 r. ustanawiającej program szczegółowy wdrażający program "Horyzont 2020" - program ramowy w zakresie badań naukowych i innowacji (2014-2020).
21 Zob. roczne sprawozdanie Komisji Europejskiej dla Parlamentu Europejskiego i Rady z postępu w działalności wspólnych przedsiębiorstw na rzecz realizacji wspólnych inicjatyw technologicznych (COM(2013) 935).
22 Pkt 30 sprawozdania Trybunału za rok 2013 (Dz.U. C 452 z 16.12.2014, s. 17).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024