(2015/C 417/04)(Dz.U.UE C z dnia 15 grudnia 2015 r.)
1 Wytyczne przedstawione przez przewodniczącego Komisji Jeana-Claude'a Junckera w Parlamencie Europejskim w Strasburgu w dniu 15 lipca 2014 r.
2 Deklaracja w sprawie promowania, poprzez edukację, obywatelstwa i wspólnych wartości, jakimi są wolność, tolerancja i niedyskryminacja, Paryż, 17 marca 2015 r.
3 W przypadku odniesienia do migrantów w niniejszym tekście stosuje się następującą zasadę: Pozostaje to bez uszczerbku dla sytuacji prawnej dotyczącej dostępu do kształcenia i szkolenia dla różnych kategorii migrantów, jak określono w mających zastosowanie przepisach prawa międzynarodowego, prawa Unii i prawa krajowego.
4 Wyniki programu PISA OECD za rok 2012: Excellence through equity.
5 Badanie kompetencji osób dorosłych: Skutki dla polityki w dziedzinie kształcenia i szkolenia w Europie, Komisja Europejska (2013 r.).
6 Odsetek osób w wieku od 18 do 24 lat z wykształceniem średnim pierwszego stopnia lub niższym, które nie uczestniczą w dalszym kształceniu ani szkoleniu.
7 Odsetek osób w wieku od 30 do 34 lat, które ukończyły studia wyższe (Eurostat).
8 Uczenie się i nabywanie kompetencji cyfrowych wykraczają poza umiejętności czysto informatyczne i wiążą się z bezpiecznym, opartym na współpracy i kreatywnym korzystaniu z technologii informacyjno-komunikacyjnych, co obejmuje też programowanie.
9 Zjednoczone Królestwo głosowało przeciwko temu zaleceniu.
10 Zob. w szczególności badanie umiejętności osób dorosłych przeprowadzone przez OECD w ramach Międzynarodowego Badania Kompetencji Osób Dorosłych (PIAAC).
11 Kształcenie pozaformalne ma istotne znaczenie dla propagowania uczestnictwa młodych ludzi w życiu społecznym i demokratycznym, które jest jednym z priorytetów unijnych ram współpracy w dziedzinie młodzieży (Sprawozdanie UE na temat młodzieży za 2015 r.).
12 Study on Policy Measures to Improve the Attractiveness of the Teaching Profession in Europe, 2013 (Analiza środków z zakresu polityki nakierowanych na poprawę atrakcyjności zawodu nauczyciela w Europie), Komisja Europejska (2013 r.).
13 Wspomniane grupy robocze - po raz pierwszy ustanowione przez Komisję w ramach programu prac "Edukacja i szkolenie 2010" w celu realizowania otwartej metody koordynacji w dziedzinie kształcenia i szkolenia - stanowią forum wymiany sprawdzonych rozwiązań w tej dziedzinie. Gromadzą one - na zasadzie dobrowolności - ekspertów z państw członkowskich.
14 Wzajemne doradztwo to instrument, w ramach którego - w dobrowolny i przejrzysty sposób - eksperci z niewielkiej liczby krajowych organów administracyjnych wspólnie służą zewnętrznym doradztwem państwu opracowującemu istotne polityki. Ma ono wykraczać poza wymianę informacji i powinno stanowić forum opracowywania rozwiązań w odpowiedzi na wyzwania stojące przed danym państwem - w formie aktywnych warsztatów.
16 Dz.U. C 155 z 8.7.2009.
17 Dz.U. C 324 z 1.12.2010, s. 5.
18 Dz.U. C 372 z 20.12.2011, s. 1.