Język postępowania: angielski(2015/C 414/30)
(Dz.U.UE C z dnia 14 grudnia 2015 r.)
Strony
Strona skarżąca: Komisja Europejska (przedstawiciele: M. Wasmeier, J. Tomkin, pełnomocnicy)
Strona pozwana: Irlandia
Żądania strony skarżącej
Właściwe przepisy krajowe
Irlandzki Finance Act 1992 (ze zmianami) przewiduje nałożenie opłaty od rejestracji pojazdów silnikowych przywiezionych do kraju. Na podstawie tej ustawy importerzy pojazdów są zobowiązani przy rejestracji do uiszczenia pełnej opłaty mającej zastosowanie do stałej rejestracji. Wymóg ten dotyczy wszystkich przywiezionych samochodów niezależnie od zamierzonego i faktycznego okresu ich użytkowania w kraju i obejmuje samochody, które są wynajęte lub wzięte w leasing z zagranicy na z góry określone ograniczone okresy. Mimo iż władze irlandzkie wprowadziły możliwość uzyskania późniejszego zwrotu uiszczonej zawyżonej opłaty, taki zwrot może nastąpić tylko po kontroli i wywozie danego pojazdu. Nie są przewidziane odsetki od zawyżonej opłaty, która została zatrzymana, natomiast pobierana jest opłata w wysokości 500 EUR za przeprowadzenie procedury zwrotu.
Zarzuty i główne argumenty
Komisja jest zdania, że irlandzki system opłat za rejestrację pojazdów silnikowych nakłada nieproporcjonalne przepływy pieniężne i obciążenie finansowe na rezydentów Irlandii, którzy zamierzają przywieźć wynajęte lub wzięte w leasing samochody na z góry określone ograniczone okresy. Zdaniem Komisji właściwe przepisy krajowe znacznie utrudniają wynajem i leasing samochodów z innych państw członkowskich i zwiększają ich koszty w porównaniu do wynajmu lub leasingu samochodów od przedsiębiorstw z siedzibą w Irlandii. Komisja twierdzi, że irlandzka opłata od rejestracji pojazdów może utrudniać świadczenie i odbiór usług wynajmu i leasingu oraz jest nieproporcjonalna, a w konsekwencji narusza art. 56 TFUE.