Zaproszenie do wyrażenia zainteresowania stanowiskiem eksperta zewnętrznego, który ma być powołany na zastępcę członka Administracyjnej Rady Odwoławczej Europejskiego Banku Centralnego (Frankfurt nad Menem, Niemcy).

Zaproszenie do wyrażenia zainteresowania stanowiskiem eksperta zewnętrznego, który ma być powołany na zastępcę członka Administracyjnej Rady Odwoławczej Europejskiego Banku Centralnego (Frankfurt nad Menem, Niemcy)

(2015/C 411 A/01)

(Dz.U.UE C z dnia 11 grudnia 2015 r.)

1.
Wprowadzenie

Rozporządzenie Rady (UE) nr 1024/2013 1 ustanawia Jednolity Mechanizm Nadzorczy na podstawie art. 127 ust. 6 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE). W skład Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego wchodzą EBC i właściwe organy krajowe państw członkowskich, których walutą jest euro, z możliwością ustanawiania bliskiej współpracy z właściwymi organami państw członkowskich, których walutą nie jest euro. Za ogólne funkcjonowanie Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego odpowiedzialny jest EBC.

Zgodnie z art. 24 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013 EBC ustanowił Administracyjną Radę Odwoławczą (dalej zwaną "Radą Odwoławczą"), której zadaniem jest przeprowadzanie wewnętrznego administracyjnego przeglądu decyzji podjętych przez EBC w ramach wykonywania uprawnień powierzonych mu na mocy rozporządzenia (UE) nr 1024/2013 w związku z wnioskiem o przegląd. Aktualnie na stanowisku zastępcy członka Rady Odwoławczej istnieje wakat.

W związku z powyższym EBC ogłasza niniejsze zaproszenie do wyrażenia zainteresowania w celu powołania jednego zastępcy członka Rady Odwoławczej zgodnie z art. 4 decyzji EBC/2014/16 2 .

2.
EBC i Administracyjna Rada Odwoławcza

Rada Odwoławcza stanowi integralną część Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego. Każda osoba fizyczna lub prawna może w przypadkach, o których mowa w art. 24 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013, wystąpić z wnioskiem o przegląd decyzji EBC podjętej na mocy tego rozporządzenia, o ile decyzja taka jest do tej osoby skierowana lub jej bezpośrednio i indywidualnie dotyczy, z wyjątkiem decyzji Rady Prezesów EBC podjętych na podstawie art. 24 ust. 7 tego rozporządzenia.

3.
Skład Administracyjnej Rady Odwoławczej

Zgodnie z art. 24 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013 w skład Rady Odwoławczej wchodzi pięciu członków oraz dwóch zastępców, których wybiera się spośród osób wysoko cenionych. Radzie Odwoławczej zapewnia się wystarczające zasoby i wiedzę fachową, umożliwiające dokonywanie oceny wykonywania przez EBC uprawnień powierzonych mu na mocy rozporządzenia (UE) nr 1024/2013. EBC wyznacza członków Rady Odwoławczej i dwóch zastępców na pięcioletnią kadencję, z możliwością jednorazowego przedłużenia. Działają oni niezależnie i w interesie publicznym.

Dwaj zastępcy zastępują tymczasowo członków Rady Odwoławczej w przypadku ich przejściowej niezdolności do pełnienia obowiązków, śmierci, rezygnacji lub usunięcia ze stanowiska, a także gdy w kontekście konkretnego wniosku o przegląd decyzji zachodzi poważna obawa, że zaistnieje konflikt interesów, tzn. jeśli prywatne lub osobiste interesy członka Rady Odwoławczej mogłyby wywrzeć wpływ lub stwarzać wrażenie, że mogą wywrzeć wpływ na bezstronne i obiektywne wykonywanie przez niego obowiązków.

Członków Rady Odwoławczej i ich zastępców wyznacza Zarząd EBC, po konsultacji z Radą ds. Nadzoru, a powołuje ich Rada Prezesów EBC. Rada Prezesów EBC określiła także warunki powołania członków Rady Odwoławczej i ich zastępców.

4.
Kwalifikacje i doświadczenie członków i zastępców członków Rady Odwoławczej

Zgodnie z art. 24 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013 zastępcy członków Rady Odwoławczej są wybierani spośród osób cieszących się dużym uznaniem, na podstawie ich udokumentowanej odpowiedniej wiedzy i zawodowego doświadczenia, również w zakresie nadzoru, na wystarczająco wysokim poziomie w dziedzinie bankowości lub innych usług finansowych. Z naboru wyłączeni są członkowie aktualnego personelu EBC, właściwych organów lub innych krajowych lub unijnych instytucji, organów, urzędów, biur i agencji zaangażowanych w wykonywanie zadań powierzonych EBC na mocy rozporządzenia (UE) nr 1024/2013. Zastępcy członków Rady Odwoławczej nie mogą wykonywać innej pracy w dziedzinie bankowości i finansów, jeśli mogłoby to powodować konflikt interesów i ograniczyć ich zdolność do rozpatrywania odwołań. Powinni oni także powstrzymywać się od działań, które mogłyby, w oczach zewnętrznych obserwatorów, być źródłem podejrzenia, że dochodzi do instytucjonalnego konfliktu interesów. Muszą oni być dyspozycyjni w krótkim terminie w celu rozpatrywania odwołań od decyzji EBC.

Przy mianowaniu zastępcy należy w najszerszym możliwym zakresie zapewnić odpowiednią równowagę geograficzną i równowagę płci względem państw członkowskich.

Zgłoszenia będą poddane procedurze oceny porównawczej przeprowadzonej przez EBC. W szczególności brane będą pod uwagę poniższe kryteria wyboru.

a)
Kryteria wyboru

Kandydaci muszą posiadać następujące umiejętności i kompetencje:

-
bardzo dobra znajomość i zrozumienie prawa UE w dziedzinie bankowości i innych usług finansowych,
-
bardzo dobra znajomość i zrozumienie funkcjonowania sektora bankowego,
-
bardzo dobra znajomość i zrozumienie procedur nadzorczych i praktyki sądowniczej w zakresie procedury odwołań od decyzji nadzorczych.

Ponadto istotną zaletę stanowić będzie posiadanie którychkolwiek z następujących umiejętności i kompetencji:

-
doświadczenie w zakresie nadzoru w sektorze bankowym lub doświadczenie prawnicze związane z nadzorem,
-
bardzo dobra znajomość instytucji UE i procesu decyzyjnego UE, a także innych europejskich i międzynarodowych procesów mających znaczenie dla działalności EBC, a w szczególności dla Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego,
-
bardzo dobra znajomość zadań i funkcjonowania EBC, a w szczególności Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego.
b)
Kryteria kwalifikowalności

W momencie upływu terminu zgłoszeń kandydaci muszą spełniać wszystkie poniższe kryteria kwalifikowalności. Kandydat musi:

-
być obywatelem jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej i posiadać pełnię praw obywatelskich,
-
posiadać zaawansowaną znajomość języka angielskiego, wraz z umiejętnościami redagowania tekstów i umiejętnościami prowadzenia prezentacji,
-
posiadać dobrą znajomość przynajmniej jednego innego języka urzędowego Unii Europejskiej.

Ponadto zaawansowana lub dobra znajomość innych języków urzędowych Unii Europejskiej będzie dodatkowym atutem.

5.
Wynagrodzenie

Wybrany kandydat będzie otrzymywać wynagrodzenie odpowiadające wykonywanym przez niego zadaniom.

6.
Powołanie

Procedura wyboru zostanie przeprowadzona zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1024/2013 oraz z regulaminem operacyjnym Rady Odwoławczej. Zastępcę członka Rady Odwoławczej powołuje Rada Prezesów EBC. Wykonuje on powierzone mu obowiązki osobiście i w związku z tym nie może delegować ich na innego członka lub na osobę trzecią.

7.
Lista rezerwowa

Komisja kwalifikacyjna może umieścić odpowiednich kandydatów na liście rezerwowej. Kandydaci umieszczeni na liście rezerwowej mogą być w przyszłości powołani na podobne stanowiska. W takich przypadkach kandydaci zostaną odpowiednio poinformowani. Lista rezerwowa zachowuje ważność przez okres pięciu lat od powołania zastępcy członka Rady Odwoławczej, którego dotyczy niniejsze zaproszenie do wyrażenia zainteresowania.

8.
Niezależność, oświadczenie o zobowiązaniach i deklaracja interesów

Zastępca członka Rady Odwoławczej działa niezależnie i w interesie publicznym. W tym celu zobowiązany jest on do złożenia podawanego do publicznej wiadomości oświadczenia o zobowiązaniach oraz podawanej do publicznej wiadomości deklaracji, w której ujawnia charakter wszelkich bezpośrednich lub pośrednich interesów, które mogłyby zaważyć na jego niezależności, albo stwierdzają brak takich interesów. Oświadcza on także, że zobowiązuje się do zachowania poufności.

9.
Oświadczenie o ochronie prywatności

EBC będzie przetwarzać wszelkie dane osobowe kandydatów zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady 3 oraz z decyzją Europejskiego Banku Centralnego EBC/2007/1 4 . Odnosi się to głównie do poufności i bezpieczeństwa tych danych.

Administratorem danych w odniesieniu do przetwarzania danych osobowych związanych z udziałem EBC w procesie wyboru na podstawie niniejszego zaproszenia do wyrażenia zainteresowania jest dyrektor generalny służb prawnych EBC.

Celem przetwarzania danych jest organizacja wyboru i powołania zastępcy członka Rady Odwoławczej. Wszelkie dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie w tym celu.

Dane osobowe kandydatów zostaną przekazane członkom komisji kwalifikacyjnej, członkom Zarządu EBC, członkom Rady ds. Nadzoru EBC oraz członkom Rady Prezesów EBC.

EBC może zachować dane wybranych kandydatów przez okres pięciu lat, licząc od dnia upływu kadencji. Dane kandydatów, którzy nie zostaną wybrani, będą przechowywane przez pięć lat od zakończenia procedury wyboru. W przypadku sporów prawnych powyżej określone okresy przechowywania ulegają przedłużeniu o dwa lata od dnia zakończenia właściwych postępowań.

Kandydatom przysługuje prawo dostępu oraz uaktualniania lub poprawiania swoich danych osobowych. Jednakże dane, z których wynika spełnianie kryteriów kwalifikowalności i kryteriów wyboru, nie mogą być uaktualniane ani poprawiane po upływie terminu zgłaszania kandydatur na podstawie niniejszego zaproszenia do wyrażenia zainteresowania, ze względu na konieczność zapewnienia zgodności z zasadami równego dostępu i niedyskryminacji oraz zapewnienia, aby procedura wyboru była uczciwa, sprawiedliwa i przejrzysta dla wszystkich kandydatów.

Kandydatom przysługuje prawo dostępu do danych dotyczących ich oceny przez cały czas trwania procedury. W celu zapewnienia poufności narad i podejmowania decyzji przez komisję kwalifikacyjną, Zarząd EBC, Radę ds. Nadzoru EBC oraz Radę Prezesów EBC, oraz w celu ochrony praw i wolności pozostałych kandydatów, dostęp kandydata do danych jest ograniczony do materiałów przedłożonych przez niego oraz do tych części oceny, które go dotyczą.

Kandydatom przysługuje prawo do odwołania się w każdej chwili do Europejskiego Inspektora Ochrony Danych.

Nazwisko zastępcy członka Rady Odwoławczej po jego powołaniu zostanie umieszczone na stronie internetowej EBC.

10.
Procedura zgłaszania kandydatur

Prawidłowe zgłoszenie kandydatury musi być zgodne z procedurami określonymi poniżej oraz musi obejmować:

-
wypełniony formularz zgłoszeniowy dostępny na pod adresem: http://www.ecb.europa.eu,
-
aktualne curriculum vitae (europejski wzór CV (zalecany) jest dostępny na wskazanej powyżej stronie internetowej).

Zgłoszenia należy składać do dnia 16 grudnia 2015 r. (decyduje data otrzymania zgłoszenia). Zgłoszenia można przesyłać listem poleconym lub prywatną pocztą kurierską pod następujący adres:

European Central Bank

Director General Legal Services

60640 Frankfurt nad Menem

NIEMCY

Zgłoszenie musi być podpisane przez kandydata.

Zgłoszenia dokonane po upływie wyżej wskazanego terminu lub złożone w innej formie (np. faksem) nie będą rozpatrywane. Zgłoszenia nieczytelne lub niekompletne nie będą rozpatrywane. W celu ułatwienia procedury wyboru komunikację z kandydatami dotyczącą niniejszego zaproszenia do wyrażenia zainteresowania prowadzi się w języku angielskim.

Kandydaci bezzwłocznie informują EBC na piśmie o wszelkich zmianach swojego statusu lub danych adresowych w celu umożliwienia aktualizacji zgłoszenia.

Wszystkie osoby, które zgłoszą swoje kandydatury w odpowiedzi na niniejsze zaproszenie do wyrażenia zainteresowania, informuje się o wyniku procedury wyboru i powołania.

1 Rozporządzenie Rady (UE) nr 1024/2013 z dnia 15 października 2013 r. powierzające Europejskiemu Bankowi Centralnemu szczególne zadania w odniesieniu do polityki związanej z nadzorem ostrożnościowym nad instytucjami kredytowymi (Dz.U. L 287 z 29.10.2013, s. 63).
2 Decyzja EBC/2014/16 z dnia 14 kwietnia 2014 r. w sprawie ustanowienia Administracyjnej Rady Odwoławczej i jej regulaminu operacyjnego (Dz.U. L 175 z 14.6.2014, s. 47).
3 Rozporządzenie (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych (Dz.U. L 8 z 12.1.2001, s. 1).
4 Decyzja EBC/2007/1 z dnia 17 kwietnia 2007 r. przyjmująca zasady wykonawcze w zakresie ochrony danych w Europejskim Banku Centralnym (Dz.U. L 116 z 4.5.2007, s. 64).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024