Opinia Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana na posiedzeniu w dniu 7 maja 2015 r. dotycząca projektu decyzji w sprawie M.7421 - Orange/Jazztel - Sprawozdawca: Irlandia.

Opinia Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana na posiedzeniu w dniu 7 maja 2015 r. dotycząca projektu decyzji w sprawie M.7421 - Orange/Jazztel
Sprawozdawca: Irlandia

(2015/C 407/08)

(Dz.U.UE C z dnia 8 grudnia 2015 r.)

Koncentracja

1.
Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że zgłoszona transakcja stanowi koncentrację w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. b) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.
2.
Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że zgłoszona transakcja ma wymiar unijny zgodnie z art. 1 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.

Definicja rynku

3.
Komitet Doradczy zgadza się z zaproponowanymi przez Komisję definicjami właściwych rynków produktowych i geograficznych, określonymi w projekcie decyzji.
4.
W szczególności Komitet Doradczy zgadza się, że należy wyróżnić następujące rynki:
(i)
hiszpański rynek usług telefonii stacjonarnej dla użytkowników końcowych (rynek detaliczny usług połączeń głosowych w sieciach stacjonarnych);
(ii)
hiszpański rynek usług stacjonarnego dostępu do internetu dla użytkowników końcowych (rynek detaliczny usług stacjonarnego dostępu do internetu);
(iii)
hiszpański rynek usług telefonii komórkowej dla użytkowników końcowych (rynek detaliczny usług telefonii komórkowej);
(iv)
potencjalne hiszpańskie rynki usług multiple-play:
a)
potencjalny hiszpański rynek usług dual-play dla użytkowników końcowych;
b)
potencjalny hiszpański rynek usług triple-play dla użytkowników końcowych;
c)
potencjalny hiszpański rynek usług triple-play i quadruple-play dla użytkowników końcowych;
d)
potencjalny rynek usług multiple-play dla użytkowników końcowych;
(v)
hiszpański rynek hurtowy usług zakańczania połączeń w sieciach stacjonarnych;
(vi)
hiszpański rynek dostępu hurtowego i rozpoczynania połączeń w sieciach telefonii komórkowej; (vii) hiszpański rynek hurtowy zakańczania połączeń w sieciach telefonii komórkowej; (viii) hiszpański rynek usług hurtowego dostępu szerokopasmowego.

Skutki horyzontalne

5.
Komitet Doradczy zgadza się z oceną Komisji, że jest prawdopodobne, iż proponowana transakcja wywoła nieskoordynowane skutki horyzontalne, które znacząco zakłóciłyby efektywną konkurencję ze względu na usunięcie dwóch znaczących sił konkurencyjnych (Orange i Jazztel) na
(i)
hiszpański rynek usług stacjonarnego dostępu do internetu dla użytkowników końcowych (rynek detaliczny usług stacjonarnego dostępu do internetu);
(ii)
potencjalny hiszpański rynek detaliczny usług dual-play;
(iii)
potencjalny hiszpański rynek detaliczny usług triple-play;
(iv)
potencjalny hiszpański rynek detaliczny usług triple-play i quadruple-play; oraz
(v)
potencjalny hiszpański rynek detaliczny usług multiple-play.
6.
Komitet Doradczy zgadza się z oceną Komisji, że nie jest prawdopodobne, aby proponowana transakcja wywołała nieskoordynowane skutki horyzontalne, które znacząco zakłóciłyby skuteczną konkurencję na
(i)
hiszpańskim rynku detalicznym usług połączeń głosowych w telefonii stacjonarnej;
(ii)
hiszpańskim rynku detalicznym usług telefonii komórkowej; oraz
(iii)
hiszpańskim rynku hurtowym usług dostępu szerokopasmowego.

Skutki wertykalne

7.
Komitet Doradczy zgadza się z oceną Komisji, że nie jest prawdopodobne, aby proponowana transakcja wywołała nieskoordynowane skutki horyzontalne, które znacząco zakłóciłyby skuteczną konkurencję na
(i)
rynku hurtowym usług zakańczania połączeń stacjonarnych oraz rynku dostaw detalicznych usług połączeń głosowych w telefonii stacjonarnej i dostaw detalicznych usług telefonii komórkowej;
(ii)
rynku hurtowym usług zakańczania połączeń telefonii komórkowej oraz rynku dostaw detalicznych usług połączeń głosowych w telefonii stacjonarnej i dostaw detalicznych usług telefonii komórkowej;
(iii)
rynku hurtowym usług dostępu i rozpoczynania połączeń w sieciach telefonii komórkowej oraz rynku dostaw detalicznych usług telefonii komórkowej.

Efektywność

8.
Komitet Doradczy zgadza się z oceną Komisji, aby nie przyjmować argumentów przedstawionych przez stronę zgłaszającą dotyczących przyrostu efektywności w odniesieniu do
(i)
rzekomo nasilonego rozwoju sieci światłowodowych po połączeniu przedsiębiorstw;
(ii)
zwiększonej oferty pakietów usług typu quadruple-play; oraz
(iii)
zwiększonej zdolności obsługi klientów wynikającej z korzystania z sieci światłowodowej i oszczędności poczynionych w odniesieniu do opłat za dostęp do cyfrowych linii abonenckich (xDSL).
9.
Komitet Doradczy zgadza się z oceną Komisji, aby przyjąć argumenty przedstawione przez stronę zgłaszającą dotyczące zlikwidowania podwójnej marży w odniesieniu do usług telefonii komórkowej, jaką to marżę Orange stosuje wobec Jazztel.

Środki naprawcze

10.
Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że w ostatecznych zobowiązaniach, jakie przedstawiła strona zgłaszająca w dniu 20 kwietnia 2015 r., uwzględniono obawy dotyczące konkurencji wyrażone przez Komisję w odniesieniu do hiszpańskiego rynku detalicznego usług stacjonarnego dostępu do internetu, potencjalnego hiszpańskiego rynku detalicznego usług dual-play, potencjalnego hiszpańskiego rynku detalicznego usług triple-play, potencjalnego hiszpańskiego rynku detalicznego usług triple-play i quadruple-play oraz potencjalnego hiszpańskiego rynku detalicznego usług multiple-play.
11.
Komitet Doradczy zgadza się z wnioskiem Komisji, że pod warunkiem wypełnienia końcowych zobowiązań zgłoszona transakcja prawdopodobnie nie zakłóci w istotny sposób skutecznej konkurencji na rynku wewnętrznym ani na znacznej jego części.
12.
Komitet doradczy zgadza się z Komisją, że zgłoszona transakcja musi zatem zostać uznana za zgodną z rynkiem wewnętrznym oraz funkcjonowaniem Porozumienia EOG zgodnie z art. 2 ust. 2 i art. 8 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw oraz art. 57 Porozumienia EOG.

Inne kwestie poruszone w trakcie dyskusji

Kilka państw członkowskich nie zgodziło się z decyzją Komisji o nieodesłaniu sprawy do władz hiszpańskich na podstawie art. 9 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024