Sprawozdanie z działalności finansowej za rok 2014 - Sekcja II - Rada Europejska i Rada.

SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI FINANSOWEJ ZA ROK 2014

Sekcja II - Rada Europejska i Rada

(2015/C 359/01)

(Dz.U.UE C z dnia 30 października 2015 r.)

SPIS TREŚCI

1. WPROWADZENIE

2. CELE I BUDŻET NA ROK BUDŻETOWY 2014

2.1. Główne cele finansowe

2.2. Uchwalenie budżetu Rady Europejskiej i Rady na 2014 r.

2.2.1. Podejście ogólne

2.2.2. Budżet 2014

2.2.3. Budżet na 2014 r. a dział 5 perspektywy finansowej budżetu UE

3. GLOBALNY PRZEGLĄD WYKONANIA BUDŻETU W 2014 R..

3.1. Działalność i cele w 2014 r.

3.1.1. Działalność Rady Europejskiej i Rady w 2014 r.

3.1.2. Realizacja celów w 2014 r.

3.2. Dochody

3.3. Wydatki w 2014 r.

3.3.1. Zmiana budżetu w 2014 r.

3.3.2. Przegląd wykonania budżetu w latach 2005-2014

3.3.3. Wykonanie środków według kategorii w 2014 r.

3.4. Środki przeniesione

3.4.1. Wykonanie środków przeniesionych z 2013 na 2014 r.

3.4.2. Środki przeniesione z 2014 na 2015 r.

3.5. Dochody przeznaczone na określony cel

3.5.1. Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone przed 2014 r.

3.5.2. Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone w 2014 r.

1.

 WPROWADZENIE

Zgodnie z art. 142 rozporządzenia finansowego (RF) 1 niniejszy dokument stanowi sprawozdanie z zarządzania budżetem i finansami w odniesieniu do sekcji II budżetu UE (Rada Europejska i Rada) za rok budżetowy 2014.

Podstawą niniejszego sprawozdania jest wstępne sprawozdanie rachunkowe za 2014 r., ustalenia zawarte w rocznych sprawozdaniach z działalności przedstawionych przez urzędników zatwierdzających Rady oraz informacje dotyczące wykonania budżetu pochodzące z systemu finansowego Rady.

W rozdziale 2 niniejszego sprawozdania przedstawiono podsumowanie ram ustanowionych na rok budżetowy 2014. W rozdziale 3 przedstawiono w zarysie wykonanie środków budżetowych dostępnych w 2014 r.

Wykonanie budżetu na 2014 r. w podziale na poszczególne pozycje budżetowe zostało przedstawione w załączniku 1.

2.

 CELE I BUDŻET NA ROK BUDŻETOWY 2014

2.1.

 Główne cele finansowe

Główne cele finansowe Sekretariatu Generalnego Rady (SGR) na 2014 r. były następujące:
-
zapewnienie ciągłego wsparcia przewodniczącemu Rady Europejskiej i Radzie dzięki skutecznemu i wydajnemu wykorzystaniu zasobów finansowych,
-
kontynuowanie procesu modernizacji administracyjnej w celu poprawy jakości struktury SGR i właściwego wykorzystania zasobów,
-
dalsze finansowanie budowy budynku Europa, który powinien zostać oddany do użytku do końca 2015 r.

2.2.

 Uchwalenie budżetu Rady Europejskiej i Rady na 2014 r.

2.2.1.

 Podejście ogólne

Budżet Rady Europejskiej i Rady na 2014 r. został uchwalony w oparciu o ogólny cel zakładający nieprzekroczenie, w ujęciu realnym, ogólnego poziomu budżetu na 2013 r. w odniesieniu do wszystkich wydatków niezwiązanych z personelem.

Zwiększenie środków w niektórych projektach lub zobowiązaniach umownych skompensowano wprowadzeniem redukcji w innych dziedzinach. Ponadto wprowadzono dodatkowe cięcia w obszarach, w których niedawne wykonanie budżetu było wyraźnie poniżej dostępnych środków.

Jeżeli chodzi o plan zatrudnienia, SGR kontynuował usprawnienia organizacyjne, wdrażając następujące działania:

-
zmniejszenie o 31 liczby stanowisk w planie zatrudnienia, zgodnie z propozycją Komisji dotyczącą zmniejszenia poziomu zatrudnienia o 5 % w okresie pięciu lat (drugi rok),
-
przeniesienie 10 stanowisk do ESDZ,
-
przekształcenie 10 stanowisk z planu zatrudnienia w (mniej kosztowne) stanowiska dla pracowników kontraktowych,
-
przekształcenie 6 stanowisk AST 5 w 6 stanowisk AD 5 (dalszy ciąg modernizacji administracyjnej),
-
przekształcenie 15 stanowisk AST w 15 stanowisk SC 1 (korekta techniczna).

2.2.2.

 Budżet 2014

Władza budżetowa uchwaliła ogólny budżet Rady Europejskiej i Rady na 2014 r. na poziomie 534,2 mln EUR. Oznacza to redukcję o 1,3 mln EUR (- 0,2 %) w porównaniu z 2013 r.

Liczba stanowisk w planie zatrudnienia na 2014 r. wyniosła w przypadku Rady Europejskiej i Rady 3 101.

Tabela 1 przedstawia zarys budżetu na 2014 r. według poszczególnych kategorii. Z uwagi na szacowaną na 2014 r. inflację na poziomie 1,6 % budżet Rady Europejskiej i Rady faktycznie zmniejszył się w ujęciu realnym o 1,8 %.

Tabela 1

Budżet Rady Europejskiej i Rady na 2014 r. w porównaniu z budżetem na 2013 r. (według kategorii)

(w EUR)
Kategoria Budżet 2013 Budżet 2014 Zmiana 2014/2013 z uwzgl. BE (1)
1 2 3=2/1
Plan zatrudnienia 300 244 000 292 989 059 - 2,4 %
Inne wydatki związane z personelem 23 558 000 23 218 480 - 1,4 %
Budynki (z wył. nabycia) 39 233 000 40 537 800 3,3 %
Systemy komputerowe 36 791 000 37 382 430 1,6 %
Meble 930 000 806 850 - 13,2 %
Wyposażenie techniczne 3 570 000 2 586 390 - 27,6 %
Transport 918 000 2 146 217 133,8 %
Koszty podróży służbowych delegacji 19 972 000 20 302 000 1,7 %
Koszty tłumaczenia ustnego 83 962 300 86 991 444 3,6 %
Posiedzenia i konferencje 7 833 000 8 720 570 11,3 %
Informacja 9 132 000 8 890 660 - 2,6 %
Różne 1 668 000 1 930 400 15,7 %
Rezerwa 2 700 000 2 700 000 0,0 %
Ogółem (z wył. nabycia) 530 511 300 529 202 300 - 0,2 %
Nabywanie nieruchomości 5 000 000 5 000 000 0,0 %
Suma całkowita 535 511 300 534 202 300 - 0,2 %
(1) Budynek Europa

2.2.3.

 Budżet na 2014 r. a dział 5 perspektywy finansowej budżetu UE

Tabela 2 przedstawia w zarysie zmiany w budżecie Rady Europejskiej i Rady w latach 2007-2014. Udział Rady Europejskiej i Rady w dziale 5 wieloletniej perspektywy finansowej zmniejszył się z 8,3 % w 2007 r. do 6,4 % w 2014 r.

Tabela 2

Zmiany w sekcji II budżetu UE (Rada Europejska i Rada) w dziale 5 perspektywy finansowej w latach 2007-2014

(Kwoty w cenach bieżących) 2007 2008 2009 (1) 2010 2011 2012 2013 2014
min EUR zmiana min EUR zmiana min EUR zmiana min EUR zmiana min EUR zmiana min EUR zmiana min EUR zmiana min EUR zmiana
Dział 5 7115 6,1% 7457 4,8% 7 603 2,0% 7 962 4,7% 8 173 2,7% 8 607 5,3% 9 181 6,7% 8 405 -8,5%
Rada Europejska/Rada 594 0,3% 595 0,2% 603 1,3% 634 5,1% 563 -11,2% 534 -5,2% 536 0,3% 534 -0,2%
Udział Rady Europejskiej/Rady w dziale 5 8,3% 8,0% 7,9% 8,0% 6,9% 6,2% 5,8% 6,4%
(1) Budżet końcowy po zmniejszeniu o 40 min EUR na Europejski plan naprawy gospodarczej w grudniu 2009 r. wyniósł 563 min EUR.

Wynosząca 60 mln EUR redukcja uzyskana w latach 2007-2014 wynika przede wszystkim z ostrożnego zarządzania budżetem. Redukcja w 2011 r. jest w głównej mierze wynikiem przeniesienia zasobów do ESDZ, zaś zmniejszenia w latach 2012 i 2013 były związane z redukcjami środków na pewne działania z uwagi na wykonanie w latach poprzednich i rzeczywiste potrzeby.

3.

 GLOBALNY PRZEGLĄD WYKONANIA BUDŻETU W 2014 R.

3.1.

 Działalność i cele w 2014 r.

3.1.1.

 Działalność Rady Europejskiej i Rady w 2014 r.

W ramach sprawozdania z działalności finansowej SGR przedstawia informacje na temat swojej podstawowej działalności, które są istotne z finansowego punktu widzenia i które opisują funkcjonowanie Rady Europejskiej i Rady w danym roku budżetowym. Zaznaczono w nim również główne osiągnięcia w danym roku.

Tabela 3 przedstawia w zarysie ewolucję liczby posiedzeń zorganizowanych przez SGR na potrzeby Rady Europejskiej i Rady w latach 2004-2014. Oprócz 4 241 posiedzeń "instytucjonalnych" SGR zorganizował w 2014 r. kolejnych 2 189 posiedzeń (np. seminariów, sesji i briefingów informacyjnych oraz posiedzeń z państwami trzecimi).

Tabela 3

Ewolucja liczby posiedzeń w latach 2004-2014

2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014
Szczyty 5 3 3 3 5 7 7 9 7 6 9
Posiedzenia Rady 76 80 76 68 81 74 86 85 77 74 81
Coreper 128 123 120 106 144 140 122 135 140 140 135
Grupy robocze 3 971 3 918 4 037 4 183 4 480 4 272 4 127 4 373 4 480 4 164 4 016
Ogółem 4 180 4 124 4 236 4 360 4 710 4 493 4 342 4 602 4 704 4 384 4 241
Inne posiedzenia 2 392 2 791 2 713 1 735 2 051 2 021 1 996 2 075 2 189 2 027 2 189
Suma całkowita 6 572 6 915 6 949 6 095 6 761 6 514 6 338 6 677 6 893 6 411 6 430

W 2014 r. SGR po raz pierwszy zorganizował szczyt wielostronny. Na 4. szczyt UE-Afryka przybyło ponad 60 przywódców z UE i Afryki (w sumie 90 delegacji), żeby omówić przyszłość wzajemnych stosunków UE-Afryka i zacieśnić więzi między oboma kontynentami.

Koszty nowoczesnej organizacji szczytu, wymagającej znacznych zasobów w zakresie bezpieczeństwa i logistyki oraz istotnych działań dyplomatycznych, szacuje się na 2,5 mln EUR.

Kolejnym ilościowym wskaźnikiem działalności jest liczba aktów prawnych opublikowanych w Dzienniku Urzędowym (Dz.U.) (tabela 4). W 2014 r. w Dz.U. opublikowano 1 437 aktów prawnych. Należy zauważyć, że publikacja aktów prawnych w Dz.U. jest ostatnim etapem procesu ustawodawczego.

Tabela 4

Ewolucja liczby aktów prawnych w latach 2004-2014

2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014
Akty prawne opublikowane w Dz.U. 1 118 1 056 1 317 1 000 1 274 829 825 986 958 1 132 1 437

W 2014 r. SGR kontynuował również usprawnianie swojej struktury organizacyjnej z myślą o zwiększeniu jej wydajności i jakości funkcjonowania. W ramach stałej modernizacji administracyjnej kilka razy przeprowadzono rotację na stanowiskach kierowniczych, czego wynikiem było odnowienie zasobów oraz wprowadzenie nowych umiejętności i kompetencji w kluczowych obszarach.

Inną istotną zmianą było wprowadzenie w 2014 r. nowego wizerunku Rady, wspólnego dla całej "rodziny Rady", tj. wszystkich instytucji i podmiotów obsługiwanych przez SGR, czyli Rady Europejskiej i jej przewodniczącego, szczytu państw strefy euro i jego przewodniczącego, Rady i jej rotacyjnej prezydencji (wraz ze specjalnymi instrukcjami dotyczącymi łączenia logo), wysokiego przedstawiciela - w sytuacjach, gdy działał on i wypowiadał się jako przewodniczący Rady do Spraw Zagranicznych - oraz Eurogrupy i jej przewodniczącego. Logo, łączące w sobie flagę Unii Europejskiej z wzorem zainspirowanym budynkiem Europa, który wkrótce stanie się siedzibą zarówno Rady Europejskiej, jak i Rady, kojarzy się z jednością, ciągłością, różnorodnością, sercem i światłem.

3.1.2.

 Realizacja celów w 2014 r.

Realizację celów ustalonych na rok budżetowy 2014 można podsumować następująco:
-
Plan zatrudnienia

W 2014 r. SGR zatrudnił 193 urzędników (107 stałych urzędników i 86 pracowników zatrudnionych na czas określony). W trakcie roku odeszło 216 urzędników (153 stałych urzędników i 63 pracowników zatrudnionych na czas określony), co oznacza redukcję planu zatrudnienia Rady Europejskiej i Rady o 23 zajmowane stanowiska netto.

W ramach modernizacji administracyjnej w SGR liczba stanowisk w planie zatrudnienia została zmniejszona o 20, oprócz 31 stanowisk związanych z redukcją poziomu zatrudnienia o 5 % w okresie pięciu lat.

-
Zarządzanie finansami

W 2014 r. SGR kontynuował działania mające jeszcze bardziej udoskonalić jego zarządzanie finansami i wyniki finansowe. Wewnętrzne procesy finansowe mierzone zużytym czasem i dokładnością uległy poprawie w porównaniu z 2013 r.

W kontekście poprawienia pozycji europejskich przedsiębiorstw w zakresie przepływów pieniężnych średni termin płatności faktur w SGR wyniósł w 2014 r. 17 dni, przy maksymalnym terminie wynoszącym 30 dni kalendarzowych (dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/7/UE 2 ).

-
Polityka w zakresie budynków

Projekt polegający na renowacji budynku Residence Palace i przekształceniu go w siedzibę Rady Europejskiej i Rady Unii Europejskiej (budynek Europa) był w 2014 r. kontynuowany w zakresie dalszych robót budowlanych obejmujących m. in. budowę pięter, roboty izolacyjne i instalacje techniczne.

3.2.

 Dochody

Tabela 5 przedstawia w zarysie ogólny wynik operacji dotyczących dochodów w 2014 r. Wyrażenie "ustalone prawa za 2013 r." odnosi się do nakazów odzyskania środków wystawionych w 2013 r., w przypadku których odzyskanie stosownych kwot nastąpiło dopiero w 2014 r. Wyrażenie "ustalone prawa za 2014 r." dotyczy z kolei odzyskiwania środków, w przypadku których procedury zainicjowano w 2014 r.

Tabela 5

Przegląd operacji dotyczących dochodów w 2014 r.

(w EUR)
Rozdział Ustalone prawa 2013 Dochody odzyskane z 2013 r. Ustalone prawa 2014 Dochody odzyskane z 2014 r. Ustalone prawa ogółem 2013+2014 Kwoty odzyskane ogółem 2013+2014 Kwoty do odzyskania w 2015 r.
1 2 3 4 5=1+3 6=2+4 7=5-6
4 0 Potrącenia od wynagrodzeń personelu 0 0 28 269 786 28 269 786 28 269 786 28 269 786 0
4 1 Składki na system emerytalny 852 902 603 939 22 917 394 21 906 445 23 770 296 22 510 383 1 259 912
5 0 Wpływy ze sprzedaży ruchomości i nieruchomości 400 400 104 000 104 000 104 400 104 400 0
5 1 Wpływy z najmu i podnajmu nieruchomości 32 144 32 144 281 611 249 134 313 755 281 278 32 478
5 2 Dochody z inwestycji lub udzielonych pożyczek, odsetek bankowych i innych odsetek 0 0 12 468 12 468 12 468 12 468 0
5 5 Dochody z tytułu świadczenia usług i prac 14 114 12 908 75 397 58 973 89 511 71 881 17 630
5 5 ESDZ Dochody z tytułu świadczenia usług i prac itp.. 0 0 1 444 244 1 327 100 1 444 244 1 327 100 117 144
5 7 Inne składki i zwroty związane z działalnością administracyjną instytucji 5 959 125 5 505 870 19 199 968 17 082 664 25 159 093 22 588 534 2 570 558
5 8 Różne odszkodowania 0 0 22 603 17 828 22 603 17 828 4 775
5 8 ESDZ Różne odszkodowania 0 0 0 0 0 0 0
5 9 Inne dochody otrzymane z działalności administracyjnej 0 0 1 332 1 332 1 332 1 332 0
6 3 Składki w ramach poszczególnych porozumień lub umów 0 0 1 177 276 1 177 276 1 177 276 1 177 276 0
9 0 Dochody różne 0 0 8 8 8 8 0
Ogółem 6 858 685 6 155 261 73 506 086 70 207 013 80 364 771 76 362 274 4 002 497

Ogólna kwota operacji dotyczących dochodów z punktu widzenia ustalonych praw, tj. wystawionych nakazów odzyskania środków, wyniosła w 2014 r. 80,4 mln EUR. Z tej kwoty 76,4 mln EUR odzyskano w trakcie roku budżetowego, natomiast 4 mln EUR zostanie ściągniętych w 2015 r.

Większość całkowitych odzyskanych dochodów (66 %, czyli 50,8 mln EUR z kwoty 76,4 mln EUR) w 2014 r. dotyczy podatków, obciążeń i opłat wspólnotowych, które zostały pobrane od personelu SGR. Z tej kwoty 28,2 mln EUR obejmuje potrącenia od wynagrodzeń personelu, zaś kwota 22,5 mln EUR odpowiada składkom i uprawnieniom do świadczeń emerytalnych przenoszonym do systemu emerytalnego.

Pozostała część, czyli 34 % (25,6 mln EUR), pochodzi z rozmaitych operacji administracyjnych. Kwota ta pochodzi głównie z następujących źródeł:

-
odzyskania części kwot wypłaconych państwom członkowskim w latach poprzednich z tytułu finansowania kosztów podróży służbowych delegacji, zgodnie z ich oświadczeniami za lata 2012 i 2013 (odpowiednio, 4,5 mln EUR i 5,8 mln EUR) (rozdział 5 7),
-
odzyskania płatności dokonanych przez państwa członkowskie z tytułu dodatkowych usług tłumaczenia ustnego na żądanie w niektórych językach (9,1 mln EUR) (rozdział 5 7),
-
przesunięć z ESDZ do Rady środków z tytułu zaliczek za usługi świadczone przez SGR na rzecz ESDZ (1,3 mln EUR) (rozdział 5 5);
-
kwot wpłaconych na poczet kosztów administracyjnych powstałych w ramach dorobku Schengen w odniesieniu do Islandii i Norwegii (1,2 mln EUR) (rozdział 6 3);
-
kwot wpłaconych przez inne instytucje i płatności dokonanych przez urzędników Rady na rzecz żłobka Rady (1,2 mln EUR) (rozdział 5 7);
-
płatności dokonanych przez Trybunał Sprawiedliwości i Trybunał Obrachunkowy z tytułu ich wkładów do wspólnego systemu finansowego z Radą (0,3 mln EUR) (rozdział 5 7);
-
wpływów z najmu i podnajmu nieruchomości oraz zwrotów z nimi związanych, m.in. wpłacanej przez Komisję części czynszu z tytułu najmu punktu informacyjnego UE zlokalizowanego w Brukseli przy Rue Archimède (0,3 mln EUR) (rozdział 5 1).

3.3.

 Wydatki w 2014 r.

3.3.1.

 Zmiana budżetu w 2014 r.

W trakcie roku budżetowego 2014 środki były realokowane w drodze różnych przesunięć. Tabela 6 pokazuje decyzje, na mocy których zmieniono środki budżetowe w latach 2008-2014.

Tabela 6

Liczba zmian w budżecie według rodzaju w latach 2008-2014

Zmiana Rok
Rodzaj Podstawa prawna 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014
Budżet korygujący art. 34 RF 0 1 0 0 0 0 0
Przesunięcie B art. 25 RF 72 46 47 23 23 22 32
Przesunięcie C art. 25 RF 3 2 2 2 2 2 2
Przesunięcie D art. 27 RF 1 0 0 0 0 0 0
Ogółem 76 49 49 25 25 24 34

Przesunięcia typu C, które wymagają poinformowania władzy budżetowej (zgodnie z art. 25 rozporządzenia finansowego), zostały dokonane, aby wzmocnić następujące elementy w 2014 r.:

-
przesunięcie C1 w kwocie 450 000 EUR w dniu 8 sierpnia 2014 r. w celu:
-
pokrycia dodatkowych kosztów prawnych związanych z 10 nieprzewidzianymi sprawami antydumpingowymi (300 000 EUR),
-
pokrycia wydatków na zwrot kosztów z tytułu spraw przegranych przed Trybunałem (150 000 EUR),
-
przesunięcie C2 w kwocie 6 400 000 EUR w dniu 5 listopada 2014 r. w celu:
-
pokrycia zaliczki z tytułu nabycia budynku Europa (5 450 000 EUR),
-
pokrycia wstecznej płatności z tytułu różnicy między poprzednią a nową umową najmu dotyczącą nowych pomieszczeń konferencyjnych Rady w Luksemburgu (950 000 EUR).

W 2014 r. budżet Rady Europejskiej i Rady został wewnętrznie zmieniony za pomocą 32 przesunięć typu B, na podstawie art. 25 ust. 4 RF.

Tabela 7 przedstawia w zarysie pozycje budżetowe, które zostały w istotny sposób 3 zmienione w 2014 r. w drodze różnych przesunięć.

Tabela 7

Pozycje budżetowe, które były przedmiotem znacznych przesunięć w 2014 r.

(w EUR)
Pozycja Treść Budżet początkowy 2014 Przesunięcia Środki ostateczne Różnica
1 1 0 0 Wynagrodzenie podstawowe 219 581 059 - 4 477 000 215 104 059 -2 %
1 1 0 2 Należności wynikające z regulaminu pracowniczego 56 747 000 - 1 000 000 55 747 000 -2 %
2 0 0 0 Czynsze 1 692 000 1 140 000 2 832 000 67 %
2 0 0 2 Nabywanie nieruchomości 5 000 000 5 000 000 10 000 000 100 %
2 0 0 3 Prace związane z zagospodarowaniem 7 462 000 - 325 000 7 137 000 -4 %
2 0 1 0 Sprzątanie i utrzymanie obiektów 14 324 000 - 300 000 14 024 000 -2 %
2 0 1 1 Woda, gaz, energia elektryczna i ogrzewanie 4 163 000 - 400 000 3 763 000 -10 %
2 1 0 0 Zakup sprzętu i oprogramowania komputerowego 8 890 430 - 1 857 027 7 033 403 -21 %
2 1 0 1 Usługi zewnętrzne związane z eksploatacją i rozbudową systemów komputerowych 20 135 000 2 332 720 22 467 720 12 %
2 1 0 2 Serwisowanie i utrzymanie sprzętu i oprogramowania 5 214 000 736 307 5 950 307 14 %
2 1 0 3 Telekomunikacja 3 143 000 - 1 212 000 1 931 000 -39 %
2 2 0 0 Koszty podróży służbowych delegacji 20 302 000 7 320 746 27 622 746 36 %
2 2 0 2 Koszty tłumaczenia ustnego 86 991 444 - 7 391 746 79 599 698 -8 %
2 2 0 3 Wydatki na przyjęcia i cele reprezentacyjne 2 997 560 - 376 354 2 621 206 -13 %
2 2 0 4 Wydatki różne na posiedzenia wewnętrzne 3 679 000 376 354 4 055 354 10 %
2 2 3 6 Koszty postępowań sądowych, koszty prawne, odszkodowania, rekompensaty 1 000 000 450 000 1 450 000 45 %

3.3.2.

 Przegląd wykonania budżetu w latach 2005-2014

W ciągu ostatnich 10 lat ogólny wskaźnik wykonania budżetu Rady Europejskiej i Rady wynosił średnio 94 % (wykres 1). Wskaźnik wykonania odnosi się do zobowiązań zaciągniętych w trakcie roku budżetowego z dostępnego przegłosowanego budżetu.

Faktyczne roczne płatności w latach 2005-2014 wyniosły średnio 81 % budżetu. Różnica między ogólnym wykonaniem a płatnościami w danym roku (tj. zobowiązania, w odniesieniu do których nie dokonano płatności) została przeniesiona, zgodnie z art. 13 ust. 4 rozporządzenia finansowego, na kolejny rok budżetowy z przeznaczeniem na płatności.

Przeniesione środki dzielą się na dwie główne kategorie: funkcjonowanie SGR i budynki. Pierwsza kategoria związana jest ze zobowiązaniami należycie zaciągniętymi przed końcem roku budżetowego, ale w odniesieniu do których towary nie zostały jeszcze dostarczone lub dla których stosowne faktury nie zostały otrzymane przed końcem roku.

Wykres 1

Ogólne wykonanie budżetu w latach 2005-2014

grafika

Druga kategoria dotyczy nabywania przez SGR budynków, takich jak LEX, żłobek i budynek Europa. Do sfinansowania nabycia tych budynków SGR mógł wykorzystywać w ostatnich kilku latach oszczędności poczynione w trakcie wykonywania budżetu.

W 2014 r. przeznaczono kwotę 10 mln EUR na poczet nabycia budynku Europa. Kwota ta została przeniesiona na 2015 r. w celu dokonania faktycznej płatności.

3.3.3.

 Wykonanie środków według kategorii w 2014 r.

Analiza wydatków w 2014 r. została przedstawiona z uwzględnieniem 14 kategorii wydatków.

W tabeli 8 zestawiono budżet końcowy po przesunięciach (kolumna 2) z wynikiem budżetu pod kątem zobowiązań (kolumna 3). Różnica między budżetem końcowym a zaciągniętymi zobowiązaniami odpowiada kwotom niewykorzystanym w 2014 r., a co za tym idzie - straconym.

Tabela 8

Przegląd wykonania budżetu na 2014 r. (według kategorii)

(w EUR)
Kategoria Budżet 2014 (początkowy) Budżet 2014 (końcowy (1)) Zobowiązania (2) Wskaźnik wykonania Środki anulowane
1 2 3 4=3/2 5=2-3
Plan zatrudnienia 292 989 059 287 539 059 282 214 956 98,1 % 5 324 103
Inne wydatki związane z personelem 23 218 480 23 218 480 20 015 064 86,2 % 3 203 416
Budynki (z wył. nabycia) 40 537 800 40 537 800 39 097 282 96,4 % 1 440 518
Systemy komputerowe 37 382 430 37 382 430 37 345 304 99,9 % 37 126
Meble 806 850 806 850 707 802 87,7 % 99 048
Wyposażenie techniczne 2 586 390 2 586 390 2 334 978 90,3 % 251 412
Transport 2 146 217 2 146 217 1 479 282 68,9 % 666 935
Koszty podróży służbowych delegacji 20 302 000 27 622 746 14 074 731 51,0 % 13 548 015
Koszty tłumaczenia ustnego 86 991 444 79 599 698 64 953 834 81,6 % 14 645 864
Posiedzenia i konferencje 8 720 570 8 791 570 6 066 822 69,0 % 2 724 748
Informacja 8 890 660 8 890 660 7 521 462 84,6 % 1 369 198
Różne 1 930 400 2 380 400 1 963 451 82,5 % 416 949
Rezerwa 2 700 000 2 700 000 - 0,0 % 2 700 000
Ogółem (z wył. nabycia) 529 202 300 524 202 300 477 774 968 91,1 % 46 427 332
Nabywanie nieruchomości 5 000 000 10 000 000 10 000 000 100,0 % 0
Suma całkowita 534 202 300 534 202 300 487 774 968 91,3 % 46 427 332
(1) W tym wewnętrzne realokacje środków.

(2) W tym przeniesienie kwoty 3 200 000 EUR na podstawie decyzji.

Wskaźnik ogólnego wykonania budżetu na 2014 r. wynosi 91,3 %. Różnicę między budżetem końcowym a wykonaniem można wyjaśnić w następujący sposób:

-
Niepełne wykorzystanie środków w kategorii planu zatrudnienia wynosi ogółem 5,3 mln EUR. To niepełne wykorzystanie wiąże się głównie z niższym wykorzystaniem netto stanowisk w planie zatrudnienia w 2014 r. w porównaniu z kwotą zapisaną w budżecie na ten cel.
-
W kategorii "inne wydatki związane z personelem" 61 % niepełnego wykorzystania (1,9 mln EUR z kwoty 3,2 mln EUR) wynika z mniejszej liczby płatności na pracowników kontraktowych, oddelegowanych ekspertów krajowych i inne usługi zewnętrzne. Niższe wydatki w przypadku kosztów związanych z delegacjami przekładają się na oszczędności w kwocie 0,8 mln EUR. Pozostała kwota w wysokości 0,5 mln EUR jest przede wszystkim związana ze środkami rezerwowymi na objęcie stanowiska przez nowego przewodniczącego Rady Europejskiej, która to kwota nie została całkowicie wykorzystana, jak również z pewnymi niewielkimi oszczędnościami w zakresie służby medycznej i szkoleń.
-
Ogólne wykonanie wydatków związanych z budynkami (bez budynku Europa) przyniosła oszczędności w wysokości 1,4 mln EUR. Z kwoty tej 0,8 mln EUR wiąże się z niższymi kosztami utrzymania i sprzątania budynków, zużycia wody, gazu i energii elektrycznej oraz niższymi wydatkami na ochronę. Pozostała kwota 0,6 mln EUR wynika z oszczędności poczynionych w kontekście niektórych prac związanych z zagospodarowaniem i instalacją oraz prac w dziedzinie ochrony.
-
W dziedzinie IT wykonanie budżetu wyniosło niemal 100 %.
-
Niepełne wykorzystanie środków - w kwocie 0,1 mln EUR - w odniesieniu do mebli jest związane z mniejszym zapotrzebowaniem na wymianę niektórych mebli biurowych w 2014 r.
-
Oszczędności w kwocie 0,25 mln EUR w zakresie wyposażenia technicznego wynikają głównie z niższego zapotrzebowania na instalacje techniczne, takie jak sprzęt multimedialny i sprzęt audio w salach konferencyjnych.
-
Oszczędności w kwocie 0,7 mln EUR w zakresie kosztów transportu wiążą się z mniejszymi potrzebami w zakresie leasingu pojazdów i transportu specjalnego w ramach szczytu wielostronnego UE-Afryka (oszczędności w wysokości 0,5 mln EUR).
-
Wykonanie środków przeznaczonych na koszty podróży służbowych delegacji przyniosło oszczędności w wysokości 13,5 mln EUR. Kwota dostępna na koszty podróży służbowych delegacji, po przesunięciach, wyniosła 27,6 mln EUR. Początkowy budżet wynosił 20,3 mln EUR; do tej kwoty przesunięto 8,7 mln EUR z oszczędności na niektórych pulach środków przeznaczonych na tłumaczenia ustne. Z drugiej strony, w ciągu roku przesunięto 1,3 mln EUR w celu sfinansowania dodatkowych tłumaczeń ustnych na niektóre języki oraz 0,1 mln EUR w celu sfinansowania innych kosztów podróży. Jako że państwa członkowskie musiały zwrócić niewykorzystane kwoty z lat poprzednich, tylko 14,1 mln EUR przeznaczono na późniejsze płatności w budżecie na 2014 r.
-
Niepełne wykorzystanie środków na tłumaczenia ustne wynosi 14,7 mln EUR. Należy zauważyć, że te niewykorzystane środki wynikają ostatecznie z przesunięcia kwoty 8,7 mln EUR z pul środków na tłumaczenia ustne do pul środków na podróże służbowe delegacji 4 . Ten końcowy wynik uwzględnia również powrotne przesunięcie kwoty 1,3 mln EUR z niektórych pul środków na podróże w celu pokrycia dodatkowych kosztów tłumaczenia ustnego na niektóre języki.
-
Kwota 1 mln EUR z ogólnej kwoty niepełnego wykorzystania środków w wysokości 2,7 mln EUR w zakresie organizacji posiedzeń i konferencji odzwierciedla niższą cenę umowną z tytułu cateringu w 2014 r. oraz mniejszą liczbę posiedzeń w 2014 r. niż było to przewidziane w budżecie. Dalsze oszczędności w kwocie 0,9 mln EUR dotyczą znacznie niższego zapotrzebowania na wynajmowanie sal konferencyjnych poza obiektami Rady, a w kwocie 0,6 mln - oszczędności związanych z organizacją szczytu wielostronnego UE-Afryka. Ponadto mniejsze zapotrzebowanie na konkretne koszty podróży służbowych umożliwiło dodatkowe oszczędności w wysokości 0,2 mln EUR.
-
Wskaźnik wykonania środków w kategorii "Informacja" wyniósł 85 %, przynosząc oszczędności w wysokości 1,4 mln EUR. Z tej kwoty 0,9 mln EUR wynika z mniejszej liczby aktów przyjmowanych w ramach procedury współdecyzji i innych aktów prawnych publikowanych w Dzienniku Urzędowym w 2014 r. Pozostała kwota 0,5 mln EUR wynika głównie z niższego zapotrzebowania na publikacje i dokumentację oraz na wydatki z tytułu informacji i akcji o charakterze publicznym.
-
W kategorii "Wydatki różne" niepełne wykorzystanie środków w kwocie 0,4 mln EUR jest m.in. uzasadnione niższym zapotrzebowaniem na materiały biurowe, opłaty pocztowe, analizy, przeprowadzki i ubezpieczenie.

3.4.

 Środki przeniesione

3.4.1.

 Wykonanie środków przeniesionych z 2013 na 2014 r.

Jak przedstawiono w tabeli 9, kwotę 47,8 mln EUR przeniesiono z 2013 na 2014 r.

Tabela 9

Wykonanie środków przeniesionych z 2013 na 2014 r. (według kategorii)

(w EUR)
Kategoria Środki przeniesione z 2013 r. Płatności w 2014 r. Wskaźnik wykonania Środki anulowane
1 2 3=2/1 4=1-2
Plan zatrudnienia 290 340 290 340 100,0 % -
Inne wydatki związane z personelem 2 195 363 1 730 106 78,8 % 465 257
Budynki 14 205 355 12 270 299 86,4 % 1 935 055
Systemy komputerowe 16 430 523 15 415 158 93,8 % 1 015 365
Meble 295 064 290 818 98,6 % 4 246
Wyposażenie techniczne 1 981 297 1 799 099 90,8 % 182 198
Transport 270 549 173 935 64,3 % 96 614
Koszty podróży służbowych delegacji - - -
Koszty tłumaczenia ustnego 6 273 864 4 765 024 76,0 % 1 508 840
Posiedzenia i konferencje 2 570 117 674 627 26,2 % 1 895 490
Informacja 2 514 281 1 468 752 58,4 % 1 045 529
Różne 752 401 412 592 54,8 % 339 809
Rezerwa - -
Ogółem 47 779 153 39 290 751 82,2 % 8 488 402

Wskaźnik wykonania środków przeniesionych z 2013 r. wyniósł 82,2 %. Główne przyczyny niewysokiego wskaźnika wykonania są następujące:

-
Częściowy lub całkowity brak dostarczenia robót/towarów/usług zamówionych przez SGR w trakcie roku.
-
Nieotrzymanie faktur za dostarczone roboty/towary/usługi. Należy zauważyć, że taka sytuacja nieuchronnie prowadzi do powstania obciążenia budżetowego w kolejnym roku budżetowym, gdyż w odniesieniu do tych transakcji konieczne będzie zaciągnięcie nowych zobowiązań w 2015 r.

3.4.2.

 Środki przeniesione z 2014 na 2015 r.

Środki przeniesione z 2014 na 2015 r. wyniosły ogółem 53 mln EUR (tabela 10).

Tabela 10

Środki przeniesione z 2014 na 2015 r. (według kategorii)

(w EUR)
Kategoria Budżet 2014 (początkowy) Budżet 2014 (końcowy (1)) Zobowiązania (2) Środki przeniesione na 2015 r. (2) Wskaźnik przeniesienia
1 2 3 4 5=4/3
Plan zatrudnienia 292 989 059 287 539 059 282 214 956 349 629 0,1 %
Inne wydatki związane z personelem 23 218 480 23 218 480 20 015 064 2 295 744 11,5 %
Budynki 40 537 800 40 537 800 39 097 282 11 912 328 30,5 %
Systemy komputerowe 37 382 430 37 382 430 37 345 304 18 126 434 48,5 %
Meble 806 850 806 850 707 802 588 624 83,2 %
Wyposażenie techniczne 2 586 390 2 586 390 2 334 978 1 062 094 45,5 %
Transport 2 146 217 2 146 217 1 479 282 224 349 15,2 %
Koszty podróży służbowych delegacji 20 302 000 27 622 746 14 074 731 0,0 %
Koszty tłumaczenia ustnego 86 991 444 79 599 698 64 953 834 5 564 784 8,6 %
Posiedzenia i konferencje 8 720 570 8 791 570 6 066 822 1 196 079 19,7 %
Informacja 8 890 660 8 890 660 7 521 462 1 011 946 13,5 %
Różne 1 930 400 2 380 400 1 963 451 638 694 32,5 %
Rezerwa 2 700 000 2 700 000 - - -
Ogółem (z wył. nabycia) 529 202 300 524 202 300 477 774 968 42 970 704 9,0 %
Nabywanie nieruchomości 5 000 000 10 000 000 10 000 000 10 000 000 100,0 %
Suma całkowita 534 202 300 534 202 300 487 774 968 52 970 704 10,9 %
(1) W tym wewnętrzne realokacje środków.

(2) W tym przeniesienie kwoty 3 200 000 EUR na podstawie decyzji.

Kwoty przeniesione z 2014 na 2015 r. pochodzą głównie z poniższych kategorii:

-
systemy komputerowe - 18,1 mln EUR, z czego 10,6 mln EUR dotyczy pomocy zewnętrznej, 4,9 mln - sprzętu i oprogramowania, 1,6 mln EUR - serwisowania i utrzymania systemów informatycznych, a 1 mln EUR - telekomunikacji,
-
budynki - 11,9 mln EUR, z czego 4,1 mln EUR dotyczy różnych prac związanych z zagospodarowaniem, 3,2 mln - wstecznej opłaty za wynajem, 2,1 mln EUR - sprzątania i utrzymania, 1,1 mln EUR - ochrony i nadzoru, 1 mln EUR - energii elektrycznej, wody, gazu i ogrzewania, zaś 0,4 mln EUR - innych wydatków związanych z budynkami, np. analiz i audytów budynków; nabywanie nieruchomości
-
10 mln EUR w celu pokrycia zaliczki na poczet budynku Europa,
-
koszty tłumaczenia ustnego - 5,6 mln EUR w celu pokrycia kosztów tłumaczenia ustnego wykonanego w listopadzie i grudniu 2014 r., jednak w odniesieniu do którego faktura końcowa przychodzi dopiero w 2015 r.,
-
inne wydatki związane z personelem - 2,3 mln EUR, szczególnie w odniesieniu do pomocy zewnętrznej, szkoleń, służby medycznej, żłobków i delegacji,
-
posiedzenia i konferencje - 1,2 mln EUR, dotyczy głównie jeszcze nieotrzymanych faktur za organizację posiedzeń Rady Europejskiej i Rady w 2014 r.,
-
wyposażenie techniczne - 1,1 mln EUR.
-
1 mln EUR dotyczący wydatków na informacje, z czego 0,7 mln EUR dotyczy informacji i akcji o charakterze publicznym, a także publikacji Rady, 0,2 mln EUR - wydatków na dokumentację i bibliotekę, a 0,1 mln EUR - Dziennika Urzędowego.

3.5.

 Dochody przeznaczone na określony cel

3.5.1.

 Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone przed 2014 r.

Ogółem dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone przed 2014 r. wyniosły 27,4 mln EUR.

Dochody przeznaczone na określony cel związane z działalnością SGR wyniosły ogółem 26,6 mln EUR, z czego 26,4 mln EUR zostało wypłaconych. Pozostała kwota 0,2 mln EUR została anulowana zgodnie z art. 14 RF.

Kolejna część dochodów przeznaczonych na określony cel zgromadzonych przed 2014 r. (0,85 mln EUR) dotyczy kwot przesuniętych w 2013 r. przez ESDZ do Rady na pokrycie kosztów usług określonych w poszczególnych umowach o gwarantowanym poziomie usług między obiema instytucjami i świadczonych przez SGR. Całość tej kwoty (0,85 mln) została wypłacona w 2014 r.

Tabela 11

Wykonanie dochodów przeznaczonych na określony cel zgromadzonych przed 2014 r. (według kategorii)

(w EUR)
Kategoria Dochody przeznaczone na określony cel przed 2014 r. Płatności w 2014 r. Wskaźnik wykonania Anulowane dochody przeznaczone na określony cel
1 2 3=2/1 4=1-2
Plan zatrudnienia 1 972 503 1 972 503 100,0 % -
Inne wydatki związane z personelem 1 578 428 1 535 737 97,3 % 42 691
Budynki 576 315 539 524 93,6 % 36 791
Systemy komputerowe 755 230 703 533 93,2 % 51 697
Meble 1 - 0,0 % 1
Wyposażenie techniczne 33 151 25 583 77,2 % 7 568
Transport 290 290 100,0 % -
Koszty podróży służbowych 13 260 765 13 260 765 100,0 % -
Koszty tłumaczenia ustnego 8 271 566 8 271 566 100,0 % -
Posiedzenia i konferencje 82 682 77 354 93,6 % 5 328
Informacja 6 172 6 062 98,2 % 110
Różne 43 661 13 885 31,8 % 29 776
Ogółem Rada Europejska/Rada 26 580 765 26 406 802 99,3 % 173 963
Umowy o gwarantowanym poziomie usług z ESDZ 850 105 850 105 100,0 % 0
Suma całkowita 27 430 870 27 256 907 99,4 % 173 963

3.5.2.

 Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone w 2014 r.

Ogółem dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone w 2014 r. wyniosły 25,6 mln EUR (tabela 12). Z tego kwota 1,3 mln EUR odpowiada kwotom przesuniętym przez ESDZ do Rady.

Dochody przeznaczone na określony cel w 2014 r. związane z działalnością SGR wyniosły 24,2 mln EUR. W trakcie roku budżetowego wykorzystano 0,8 mln EUR, zaś kwota 23,5 mln EUR została przeniesiona na 2015 r. zgodnie z art. 14 RF.

Tabela 12

Wykonanie dochodów przeznaczonych na określony cel zgromadzonych w 2014 r. (według kategorii)

(w EUR)
Kategoria Dochody przeznaczone na określony cel w 2014 r. Zobowiązania w 2014 r. Dostępne dochody przeznaczone na określony cel
1 2 3=1-2
Plan zatrudnienia 1 194 467 - 1 194 467
Inne wydatki związane z personelem 1 487 849 178 829 1 309 021
Budynki 320 109 22 188 297 921
Systemy komputerowe 600 990 69 351 531 639
Meble - - 0
Wyposażenie techniczne 104 599 94 444 10 155
Transport 5 300 - 5 300
Koszty podróży służbowych 10 259 457 - 10 259 457
Koszty tłumaczenia ustnego 9 145 845 - 9 145 845
Posiedzenia i konferencje 88 220 52 774 35 446
Informacja 401 984 10 283 391 701
Różne 630 783 338 259 292 524
Ogółem Rada Europejska/Rada 24 239 603 766 128 23 473 475
Umowy o gwarantowanym poziomie usług z ESDZ 1 329 080 736 337 592 743
Suma całkowita 25 568 683 1 502 466 24 066 217

Około 40 % dochodów przeznaczonych na określony cel jest związanych z kosztami podróży służbowych delegacji (10,3 mln EUR). Kwota 9,1 mln EUR na tłumaczenia ustne pochodzi z dopłat dla niektórych języków w celu pokrycia kosztów dodatkowego tłumaczenia ustnego w tych językach. Pozostała część dotyczy głównie zwrotu kwot związanych z rozmaitymi operacjami administracyjnymi Rady.

ZAŁĄCZNIK

RADA WYKORZYSTANIE ŚRODKÓW NA ROK 2014

(w EUR)
Pozycja budżetowa Początkowe środki 2014 Przesunięcia/ Korekty 2014 Końcowe środki 2014 Zobowiązania 2014 Płatności 2014 Przeniesienie na podstawie uprawnienia na rok 2015 Przeniesienie na podstawie decyzji na rok 2015 Środki anulowane
1 2 3 4 5 6 7 8=3-5-6-7
10 0 0 Wynagrodzenie podstawowe 316 000,00 316 000,00 310 305,72 310 305,72 5 694,28
10 0 1 Należności związane z zajmowanym stanowiskiem 65 000,00 65 000,00 58 311,60 58 311,60 6 688,40
10 0 2 Należności związane z osobistą sytuacją pracownika 20 000,00 20 000,00 7 865,60 7 865,60 12 134,40
10 0 3 Zabezpieczenie społeczne 13 000,00 13 000,00 11 551,43 11 551,43 1 448,57
10 0 4 Inne wydatki na zarządzanie 675 000,00 675 000,00 444 675,46 272 045,35 172 630,11 230 324,54
10 0 6 Należności związane z objęciem stanowiska, przeniesieniem i ustaniem stosunku pracy 77 000,00 77 000,00 51 300,00 51 109,16 190,84 25 700,00
1 00 Wynagrodzenie i inne należności 1166 000,00 1166 000,00 884 009,81 711188,86 172 820,95 281 990,19
10 10 Świadczenia emerytalne i rentowe 15 000,00 15 000,00 12 777,29 12 777,29 2 222,71
1 0 1 Ustanie stosunku pracy 15 000,00 15 000,00 12 777,29 12 777,29 2 222,71
10 2 0 Środki rezerwowe na zmiany wynagrodzeń 49 000,00 49 000,00 49 000,00
1 0 2 Środki rezerwowe 49 000,00 49 000,00 49 000,00
Ogółem rozdział 1 0 - Członkowie instytucji 1 230 000,00 1 230 000,00 896 787,10 723 966,15 172 820,95 333 212,90
110 0 Wynagrodzenie podstawowe 219 581 059,00 -4 477 000,00 215 104 059,00 213118461,02 213118461 1 985 597,98
110 1 Należności wynikające z regulaminu pracowniczego, związane z zajmowanym stanowiskiem 2 054 000,00 2 054 000,00 1472 393,22 1472 393 581 606,78
110 2 Należności wynikające z regulaminu pracowniczego, związane z osobistą sytuacją pracownika 56 747 000,00 -1 000 000,00 55 747 000,00 54811 358,59 54811 359 935 641,41
110 3 Zabezpieczenie społeczne 9 178 000,00 9 178 000,00 8 880 476,12 8 880 476,12 297 523,88
110 4 Wskaźniki korygujące 50 000,00 27 000,00 77 000,00 76 380,52 76 380,52 619,48
110 5 Wynagrodzenia za godziny nadliczbowe 1 587 000,00 1 587 000,00 1265 216,26 1 265 216,26 321 783,74
110 6 Należności wynikające z regulaminu pracowniczego, związane z objęciem stanowiska, przeniesieniem i ustaniem stosunku pracy 2 991 000,00 2 991 000,00 1 852 000,00 1 502 371,28 349 628,72 1 139 000,00
1 1 0 Wynagrodzenie i inne należności 292188 059,00 - 5 450 000,00 286 738 059,00 281476 285,73 281126 657,01 349 628,72 5 261 773,27
1110 Świadczenia w przypadku odwołania ze stanowiska w interesie służby 200 000,00 200 000,00 194 819,40 194 819,40 5 180,60
1111 Świadczenia w przypadku ostatecznego ustania stosunku pracy 74 000,00 74 000,00 41 702,97 41 702,97 32 297,03
1112 Należności byłych sekretarzy generalnych 527 000,00 527 000,00 502 148,02 502 148 24 851,98
1 1 1 Ustanie stosunku pracy 801 000,00 801 000,00 738 670,39 738 670,39 62 329,61
Ogółem rozdział 1 1 - Urzędnicy i pracownicy czasowi 292 989 059,00 - 5 450 000,00 287 539 059,00 282 214 956,12 281 865 327,40 349 628,72 5 324 102,88
12 0 0 Inni pracownicy 9 022 000,00 - 38 000,00 8 984 000,00 7455 499,27 7 441 190,93 14 308,34 1 528 500,73
12 0 1 Oddelegowani eksperci krajowi 953 000,00 953 000,00 862 794,74 858 905,14 3 889,60 90 205,26
12 0 2 Staże 583 000,00 8 000,00 591 000,00 575 190,09 555 753,69 19 436,40 15 809,91
12 0 3 Usługi zewnętrzne 2 306 000,00 30 000,00 2 336 000,00 2 046 408,98 1436 712,53 609 696,45 289 591,02
12 0 4 Usługi dodatkowe dla służb tłumaczeniowych 175 000,00 175 000,00 151 850,60 118 437,60 33 413,00 23 149,40
1 2 0 Inni pracownicy i usługi zewnętrzne 13 039 000,00 13 039 000,00 11091743,68 10410 999,89 680 743,79 1 947 256,32
Ogółem rozdział 12- Inni pracownicy i usługi zewnętrzne 13 039 000,00 13 039 000,00 11091743,68 10410 999,89 680 743,79 1 947 256,32
13 0 0 Różne wydatki związane z zatrudnianiem personelu 166 000,00 166 000,00 165 138,00 37 994,39 127 143,61 862,00
13 0 1 Doskonalenie zawodowe 1 930 000,00 1 930 000,00 1 900 980,00 1 198 547,35 702 432,65 29 020,00
1 3 0 Wydatki związane z zarządzaniem personelem 2 096 000,00 2 096 000,00 2066118,00 1 236 541,74 829 576,26 29 882,00
13 10 Pomoc w szczególnych przypadkach 30 000,00 -20 000,00 10 000,00 10 000,00
13 11 Kontakty towarzyskie miedzy pracownikami 117 000,00 117 000,00 109 725,00 54 985,79 54 739,21 7 275,00
13 12 Dodatkowa pomoc dla osób niepełnosprawnych 139 000,00 6 000,00 145 000,00 145 000,00 120 749,87 24250,13
13 13 Inne wydatki socjalne 66 000,00 14 000,00 80 000,00 79 600,00 57 852,28 21 747,72 400,00
1 3 1 Środki wsparcia dla personelu instytucji 352 000,00 352 000,00 334 325,00 233 587,94 100 737,06 17 675,00
13 2 0 Służba medyczna 460 480,00 460 480,00 418 153,57 294 362,40 123 791,17 42 326,43
13 2 2 Żłobki i świetlice 2 250 000,00 2 250 000,00 2 250 000,00 2 098 532,44 151468
1 3 2 Działalność dotycząca wszystkich osób związanych z instytucją 2 710480,00 2 710480,00 2668153,57 2 392 894,84 275 258,73 42 326,43
13 3 1 Koszty delegacji Sekretariatu Rady 3 191 000,00 3 191 000,00 2 537 892,94 2 326 285,73 211 607,21 653 107,06
13 3 2 Koszty podróży pracowników w związku z Radą Europejską 600 000,00 600 000,00 420 043,51 395 043,51 25 000,00 179 956,49
1 3 3 Delegacje 3 791 000,00 3 791 000,00 2 957 936,45 2 721 329,24 236 607,21 833 063,55
Ogółem rozdział 1 3 - Inne wydatki dotyczące osób pracujących dla instytucji 8 949 480,00 8 949 480,00 8026 533,02 6 584 353,76 1442179,26 922 946,98
OGÓŁEM TYTUŁ 1 - Osoby pracujące dla instytucji 316 207 539,00 - 5 450 000,00 310 757 539,00 302 230 019,92 299 584 647,20 2645 372,72 8 527 519,08
2 0 0 0 Czynsze 1 692 000,00 1 140 000,00 2 832 000,00 525 076,79 507 104,82 17971,97 2 300 000,00 2 306 923,21
2 0 0 2 Nabywanie nieruchomości 5 000 000,00 5 000 000,00 10 000 000,00 10 000 000,00 10 000 000,00
2 0 0 3 Prace związane z zagospodarowaniem i instalacją 7 462 000,00 -325 000,00 7 137 000,00 6 665 676,82 2 834 305,96 3 831 370,86 471 323,18
2 0 0 4 Prace zapewniające bezpieczeństwo budynków 410 000,00 410 000,00 327 288,24 91 423,98 235 864,26 82 711,76
2 0 0 5 Wstępne wydatki związane z nabyciem, budową i zagospodarowaniem budynków 440 000,00 135 000,00 575 000,00 489 065,10 167239,60 321 825,50 85 934,90
200 Budynki 15 004 000,00 5 950 000,00 20 954 000,00 18007106,95 3 600 074,36 14407 032,59 2 300000,00 2 946 893,05
2 0 10 Sprzątanie i utrzymanie obiektów 14 324 000,00 -300 000,00 14 024 000,00 13 155 905,66 11 066 969,62 2 088 936,04 600 000,00 868 094,34
2 0 11 Woda, gaz, energia elektryczna i ogrzewanie 4 163 000,00 -400 000,00 3 763 000,00 3 222 508,84 2 193 660,88 1028 847,96 300 000,00 540491,16
2 0 12 Ochrona budynków i nadzór nad nimi 11 309 800,00 -100 000,00 11 209 800,00 10992 419,16 9 927 641,99 1064 777,17 217 380,84
2 0 13 Ubezpieczenie 250 000,00 -80 000,00 170 000,00 164 920,31 164 920,31 5 079,69
2 0 14 Inne wydatki związane z budynkami 487 000,00 - 70 000,00 417 000,00 354421,57 231 687,71 122 733,86 62 578,43
20 1 Wydatki związane z budynkami 30 533 800,00 - 950 000,00 29 583 800,00 27 890175,54 23 584 880,51 4 305 295,03 900000,00 1 693 624,46
Ogółem rozdział 2 0 - Budynki i koszty dodatkowe 45 537 800,00 5 000 000,00 50 537 800,00 45 897 282,49 27 184 954,87 18 712 327,62 3 200000,00 4 640 517,51
2 10 0 Zakup sprzętu i oprogramowania komputerowego 8 890 430,00 -1 857 027,00 7 033 403,00 7028 168,67 2 141 860,44 4 886 308,23 5 234,33
2 10 1 Usługi zewnętrzne związane z eksploatacją i rozbudową systemów komputerowych 20 135 000,00 2 332 720,00 22 467 720,00 22 445 215,07 11 879 857,87 10 565 357,20 22 504,93
2 10 2 Serwisowanie i utrzymanie sprzętu i oprogramowania 5 214 000,00 736 307,00 5 950 307,00 5 940 920,11 4 320 673,48 1 620 246,63 9 386,89
2 10 3 Telekomunikacja 3 143 000,00 -1 212 000,00 1 931 000,00 1 931 000,00 876 477,88 1054 522,12
2 10 Systemy komputerowe i telekomunikacja 37 382430,00 37 382430,00 37 345 303,85 19 218 869,67 18126 434,18 37 126,15
2 111 Zakup i wymiana mebli 735 000,00 735 000,00 685 492,88 107 786,39 577 706,49 49 507,12
2 112 Wynajem, utrzymanie, konserwacja oraz naprawa mebli 71 850,00 71 850,00 22 309,20 11 392,00 10 917,00 49 540,80
2 1 1 Meble 806 850,00 806 850,00 707 802,08 119 178,40 588 623,68 99 047,92
2 12 0 Zakup oraz wymiana wyposażenia i instalacji technicznych 1 686 740,00 183 000,00 1 869 740,00 1 784 239,48 830 490,70 953 748,78 85 500,52
2 12 1 Usługi zewnętrzne związane z eksploatacją oraz rozbudową wyposażenia i instalacji technicznych 66 700,00 66 700,00 60 302,60 52 252,00 8 051,00 6 397,40
2 12 2 Wynajem, utrzymanie, konserwacja oraz naprawa wyposażenia i instalacji technicznych 832 950,00 -183 000,00 649 950,00 490 436,04 390 141,23 100 294,81 159513,96
2 12 Wyposażenie i instalacje techniczne 2 586 390,00 2 586 390,00 334 978,12 1272 883,93 1062 094,19 251411,88
2 13 2 Wynajem, utrzymanie i naprawa parku samochodowego 1 806 217,00 13 000,00 1 819 217,00 1 152281,78 1 125 352,44 26 929,34 666 935,22
2 13 3 Plan mobilności 340 000,00 -13 000,00 327 000,00 327 000,00 129 580,54 197419,46
2 13 Transport 2146 217,00 2146 217,00 1479 281,78 1 254 932,98 224 348,80 666 935,22
Ogółem rozdział 2 1 - Systemy komputerowe, wyposażenie i umeblowanie 42 921 887,00 42 921 887,00 41867 365,83 21 865 864,98 20 001 500,85 1054 521,17
2 2 0 0 Koszty podróży służbowych delegacji 20 302 000,00 7 320 746,00 27 622 746,00 14074 731,00 14 074 731,00 13 548 015,00
2 2 0 1 Inne koszty podróży służbowych 456 000,00 71 000,00 527 000,00 367 852,52 312 352,52 55 500,00 159 147,48
2 2 0 2 Koszty tłumaczenia ustnego 86 991 444,00 -7 391 746,00 79 599 698,00 64 953 834,00 59 389 050,00 5 564 784,00 14 645 864,00
2 2 0 3 Wydatki na przyjęcia i cele reprezentacyjne 2 997 560,00 -376 353,62 2 621 206,38 2 104 479,52 1 593 157,98 511 321,54 516 726,86
2 2 0 4 Wydatki różne na posiedzenia wewnętrzne 3 679 000,00 376 353,62 4055 353,62 3 190 204,27 2 747 582,27 442 622,00 865 149,35
2 2 0 5 Organizacja konferencji, kongresów i posiedzeń 1 588 010,00 1 588 010,00 404 285,58 217 650,48 186 635,10 1 183 724,42
2 20 Posiedzenia i konferencje 116 014 014,00 116 014 014,00 85 095 386,89 78 334 524,25 6 760 862,64 30 918 627,11
2 2 10 Wydatki na dokumentację i bibliotekę 1 261 000,00 1 261 000,00 1243 382,78 1 033 482,20 209 900,58 17 617,22
2 2 11 Dziennik Urzędowy 4 967 000,00 4 967 000,00 4037 721,03 3 962 721,03 75 000,00 929 278,97
2 2 12 Publikacje ogólne 455 000,00 455 000,00 277 881,43 253 148,21 24 733,22 177118,57
2 2 13 Informacje i akcje o charakterze publicznym 2 207 660,00 2 207 660,00 1 962 477,08 1260 165 702 313 245 182,92
2 2 1 Informacja 8 890 660,00 8 890 660,00 7 521462,32 509 515,96 1011946,36 1 369 197,68
2 2 3 0 Materiały biurowe 533 700,00 533 700,00 259 742,01 194111,16 65 630,85 273 957,99
2 2 3 1 Opłaty pocztowe 90 000,00 90 000,00 82 029,25 53 942,41 28 086,84 7 970,75
2 2 3 2 Koszty badań, analiz i konsultacji 45 000,00 45 000,00 19 820,00 10 170,00 9 650,00 25 180,00
2 2 3 4 Przeprowadzki 20 000,00 20 000,00 3 455,00 2 000,00 1 455,00 16 545,00
2 2 3 5 Obciążenia finansowe 10 000,00 10 000,00 5 000,00 3 535,85 1 464,15 5 000,00
2 2 3 6 Koszty postępowań sądowych, koszty prawne, odszkodowania, rekompensaty 1 000 000,00 450 000,00 1 450 000,00 1450 000,00 939 647,00 510 353,00
2 2 3 7 Inne wydatki na działalność 231 700,00 231 700,00 143 404,29 121 349,84 22 054,45 88 295,71
2 2 3 Wydatki różne 1930400,00 450 000,00 2 380400,00 1963 450,55 1 324 756,26 638 694,29 416 949,45
Ogółem rozdział 2 2 - Wydatki na działalność 126 835 074,00 450 000,00 127 285 074,00 94 580 299,76 86 168 796,47 8411503,00 32 704 774,24
OGÓŁEM TYTUŁ 2 - Budynki, wyposażenie i wydatki na działalność 215 294 761,00 5 450 000,00 220 744 761,00 182 344 948,08 135 219 616,32 47 125 331,76 3 200000,00 38 399 812,92
1 0 0 Środki rezerwowe 700 000,00 700 000,00 700 000,00
1 0 1 Rezerwa na nieprzewidziane wydatki 2 000 000,00 2 000 000,00 2 000 000,00
TYTUŁ 1 0 - Inne wydatki 2 700 000,00 2 700 000,00 2 700 000,00
BUDŻET OGÓŁEM 534 202 300,00 534 202 300,00 484 574 968,00 434 804 263,52 49 770 704,48 3 200000,00 49 627 332,00
1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 (Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1).
2 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/7/UE z dnia 16 lutego 2011 r. w sprawie zwalczania opóźnień w płatnościach w transakcjach handlowych (Dz.U. L 48 z 23.2.2011, s. 1).
3 Kwota netto > 250 000 EUR.
4 Zgodnie z decyzją 111/07 SGR dokonuje przesunięcia 66 % niewykorzystanych kwot dostępnych w pulach językowych na tłumaczenia ustne do pul środków na wydatki związane z podróżami służbowymi delegatów do wykorzystania w tym samym roku budżetowym. W 2014 r. odpowiadało to kwocie 8,7 mln EUR.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024