Komunikat Komisji w sprawie zakończenia procedury wprowadzania ograniczeń dotyczących kadmu w farbach do celów artystycznych na mocy rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczącego rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH).

KOMUNIKAT KOMISJI
w sprawie zakończenia procedury wprowadzania ograniczeń dotyczących kadmu w farbach do celów artystycznych na mocy rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczącego rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2015/C 356/01)

(Dz.U.UE C z dnia 28 października 2015 r.)

1.

 WPROWADZENIE

W dniu 17 grudnia 2013 r., zgodnie z art. 69 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 1 (REACH), Szwecja przedłożyła Europejskiej Agencji Chemikaliów (ECHA) dokumentację zgodną z załącznikiem XV w celu zaproponowania zakazu wprowadzania do obrotu w UE kadmu i jego związków stosowanych w farbach do celów artystycznych (kod Zharmonizowanego Systemu [3213]) i pigmentach stosowanych w farbach do celów artystycznych (kod Zharmonizowanego Systemu [3212]), oraz zakazu używania takich farb i pigmentów.

Projekt miał na celu zminimalizowanie ryzyka dla zdrowia ludzi wynikającego z narażenia z dietą na kadm, w szczególności w wyniku spożycia roślin uprawianych na gruntach, które były nawożone osadem ściekowym zawierającym kadm. Szwecja wyraziła zaniepokojenie faktem, że kadm z farb do celów artystycznych jest uwalniany do ścieków w trakcie normalnego użytkowania i podczas czyszczenia pędzli i zbiorników, a po oczyszczaniu w komunalnych oczyszczalniach ścieków pigmenty kadmowe trafiają głównie do osadu ściekowego, którego część jest stosowana w rolnictwie, aby zapewnić roślinom składniki odżywcze. Szwecja uważa, że związki kadmu mogą ostatecznie rozpuszczać się w glebie i być absorbowane przez uprawy, co skutkuje narażeniem ludzi poprzez żywność.

W dniu 26 listopada 2014 r. Komitet ECHA ds. Oceny Ryzyka (RAC) przyjął opinię 2 na temat zaproponowanych ograniczeń zgodnie z art. 70 rozporządzenia REACH, w której stwierdzono, że udział farb do celów artystycznych w przedostawaniu się kadmu do gleby, a co za tym idzie do upraw (poprzez proces obejmujący odprowadzanie do ścieków, włączanie do osadu ściekowego stosowanego w rolnictwie i absorpcję z gleby do upraw), jest nieznaczny w porównaniu z udziałem innych źródeł. Dlatego RAC stwierdził także, że ryzyko dla zdrowia ludzi związane z uwalnianiem kadmu do ścieków spowodowane stosowaniem kadmu i jego związków w farbach do celów artystycznych jest nieznaczne.

W dniu 9 marca 2015 r. Komitet ECHA ds. Analiz Społeczno-Ekonomicznych (SEAC) przyjął opinię 3 na temat zaproponowanych ograniczeń zgodnie z art. 71 rozporządzenia REACH, w której uznał, że - zważywszy na nieznaczne ryzyko wskazane przez RAC - koszty społecznoekonomiczne proponowanego ograniczenia nie są proporcjonalne do jego korzyści społecznoekonomicznych.

W dniu 9 kwietnia 2015 r. ECHA przedstawiła opinie RAC i SEAC Komisji zgodnie z art. 72 rozporządzenia REACH.

2.

 GŁÓWNE ELEMENTY UWZGLĘDNIONE PRZEZ KOMISJĘ W OCENIE

Art. 73 ust. 1 rozporządzenia REACH stanowi, że Komisja przygotowuje projekt zmiany załącznika XVII w ciągu trzech miesięcy od otrzymania opinii SEAC, gdy istnieje niedopuszczalne ryzyko dla zdrowia człowieka lub dla środowiska wynikające z produkcji, stosowania lub wprowadzania substancji do obrotu, któremu to ryzyku należy przeciwdziałać na terytorium całej Unii.

Komisja musi zatem zbadać, czy - w świetle opinii przekazanych jej przez ECHA - warunki określone w art. 68 rozporządzenia REACH, o których mowa w art. 73 ust. 1, są spełnione w odniesieniu do proponowanego ograniczenia.

Z treści opinii obu komitetów ECHA wynika wyraźnie, że pierwszy z tych warunków nie jest spełniony. W szczególności RAC stwierdził, że obecność kadmu i jego związków w farbach do celów artystycznych sama w sobie nie prowadzi do niedopuszczalnego ryzyka dla zdrowia ludzkiego, jak uznał przedkładający dokumentację zgodną z załącznikiem XV.

Komisja zauważa, że RAC potwierdził wnioski Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) z 2012 r., że "narażenie z dietą [na kadm] dzieci przeciętnie i dorosłych na poziomie 95. percentyla mogłoby przekraczać wskazane dla zdrowia wartości". RAC stwierdził jednak, że bardzo niski wpływ proponowanego ograniczenia na zdrowie w odniesieniu do występowania złamań kości i raka sutka jest dość lub całkiem nieistotny dla tych wniosków, a tym samym dla usunięcia obaw dotyczących narażenia z dietą na kadm przedstawionych przez EFSA.

Komisja zauważa ponadto, że RAC wziął za podstawę proponowanego ograniczenia założenie przyjęte przez Szwecję - do którego nie otrzymano żadnych uwag podczas konsultacji społecznych - że podczas stosowania 5 % farb będzie uwalniane do ścieków głównie poprzez czyszczenie wykorzystanych pędzli w zlewach, zwracając jednocześnie uwagę, że nie jest to wiarygodna wartość i przyczynia się znacznie do niepewności oceny, ponieważ nie uwzględnia dużego zróżnicowania zawartości kadmu w różnych rodzajach farb do celów artystycznych (np. farby olejne, akrylowe, wodne, gwasze).

Według RAC wytwarzany w UE osad ściekowy zawiera w sumie 16,5 ton kadmu rocznie, z czego ok. 45 % (7,4 tony) jest stosowane na użytkach rolnych. W oparciu o współczynnik uwalniania w wysokości 5 % oszacowano, że do ścieków w UE rocznie uwalniane jest 0,32 tony kadmu pochodzącego z farb do celów artystycznych, z czego większość (0,25 tony rocznie) trafia do osadu ściekowego pochodzącego z komunalnych oczyszczalni ścieków. Na użytkach rolnych stosuje się zatem 0,11 tony (45 % z 0,25 tony) kadmu pochodzącego z farb do celów artystycznych. Stanowi to 1,5 % całkowitej ilości kadmu w wytwarzanym w UE osadzie ściekowym stosowanym na użytkach rolnych.

Na podstawie tych uwag RAC stwierdził, że całkowity udział farb do celów artystycznych w przedostawaniu się kadmu do gleby, a tym samym do upraw, jest nieznaczny (mniej niż 0,1 %) w porównaniu do udziału innych źródeł (ponad 100 ton rocznie), takich jak obornik, nawozy mineralne i depozycja atmosferyczna.

Uznając, że nawet niewielkie obniżenie narażenia na kadm z jakiegokolwiek źródła w dowolnym miejscu łańcucha żywnościowego może spowodować zmniejszenie negatywnego wpływu na zdrowie, SEAC uważa, że - biorąc pod uwagę występującą niepewność - niewielkie obniżenie narażenia przewidywane w wyniku tego ograniczenia, zwłaszcza przez podany okres 150 lat, wydaje się mieć statystycznie bardzo mały wpływ (szczególnie na zdrowie publiczne), a zatem proporcjonalność i wymierne korzyści z proponowanego ograniczenia są wątpliwe.

Ponadto SEAC przyjął do wiadomości wnioski RAC, że proponowane ograniczenie nie jest uzasadnione do celu przeciwdziałania stwierdzonemu nieznacznemu ryzyku pod względem swojej skuteczności w zmniejszaniu ryzyka.

Na podstawie oceny RAC Komisja uważa, że nieznaczne ryzyko wskazane przez RAC nie stanowi "ryzyka [...], którego nie można zaakceptować" w rozumieniu art. 68 ust. 1 rozporządzenia REACH, a w rezultacie nie trzeba mu przeciwdziałać.

3.

 WNIOSKI

Komisja stwierdza, że w wyniku pośredniego narażenia przez środowisko poprzez uwalnianie kadmu do ścieków i stosowanie osadu ściekowego w glebach rolnych, obecność kadmu w farbach do celów artystycznych nie stwarza niedopuszczalnego ryzyka dla zdrowia ludzkiego, powodującego konieczność ograniczenia wprowadzania do obrotu kadmu i jego związków stosowanych w farbach do celów artystycznych lub ograniczenia stosowania farb do celów artystycznych zawierających kadm i jego związki.

Komisja uważa, że warunki określone w art. 68 rozporządzenia REACH, o których mowa w art. 73 ust. 1, nie są spełnione, a zatem nie przygotuje ona projektu zmiany załącznika XVII wymagającego decyzji na mocy art. 73 ust. 2 rozporządzenia REACH. W konsekwencji procedura wprowadzania ograniczeń wszczęta przez Szwecję zostaje zakończona.

Ponieważ w tytule VIII rozporządzenia REACH zharmonizowano warunki dotyczące produkcji, stosowania i wprowadzania do obrotu substancji chemicznych, środki równoważne do tych, które zostały zbadane w ramach procedury stosowania ograniczeń na mocy tego tytułu i nie doprowadziły do przyjęcia nowego ograniczenia lub zmiany istniejącego ograniczenia na mocy art. 73 ust. 2 rozporządzenia REACH, nie mogą zostać utrzymane lub wprowadzone przez państwa członkowskie, chyba że pojawią się nowe dowody, które uzasadniałyby przeprowadzenie ponownej oceny.

1 Rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH), utworzenia Europejskiej Agencji Chemikaliów, zmieniające dyrektywę 1999/45/WE oraz uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 793/93 i rozporządzenie Komisji (WE) nr 1488/94, jak również dyrektywę Rady 76/769/EWG i dyrektywy Komisji 91/155/EWG, 93/67/EWG, 93/105/WE i 2000/21/WE (Dz.U. L 396 z 30.12.2006, s. 1).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2015.356.1

Rodzaj: Komunikat
Tytuł: Komunikat Komisji w sprawie zakończenia procedury wprowadzania ograniczeń dotyczących kadmu w farbach do celów artystycznych na mocy rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczącego rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH).
Data aktu: 28/10/2015
Data ogłoszenia: 28/10/2015