Streszczenie decyzji Komisji z dnia 15 lipca 2015 r. (Sprawa AT.40098 - Blocktrains).

Streszczenie decyzji Komisji
z dnia 15 lipca 2015 r.
(Sprawa AT.40098 - Blocktrains)

(notyfikowana jako dokument nr C(2015) 4646)

(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)

(2015/C 351/06)

(Dz.U.UE C z dnia 23 października 2015 r.)

Dnia 15 lipca 2015 r. Komisja przyjęła decyzję dotyczącą postępowania przewidzianego w art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE). Zgodnie z przepisami art. 30 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 1 Komisja podaje niniejszym do wiadomości nazwy stron oraz zasadniczą treść decyzji wraz z informacjami na temat wszelkich nałożonych kar, uwzględniając jednak uzasadnione prawo przedsiębiorstw do ochrony swoich tajemnic handlowych.

1. WPROWADZENIE

(1)
Niniejsza decyzja dotyczy pojedynczego i ciągłego naruszenia art. 101 Traktatu. Niniejsza decyzja skierowana jest do następujących podmiotów: Kühne + Nagel International AG oraz Kuehne + Nagel A.E. (zwanych dalej łącznie "K+N"); ÖBB-Holding AG, Rail Cargo Austria AG, Rail Cargo Logistics - Austria GmbH 2 oraz Express Interfracht Hellas A.E 3 . (zwanych dalej łącznie "EXIF"). Deutsche Bahn AG, Schenker AG, Schenker & Co. AG oraz Schenker A.E. (zwanych dalej łącznie "Schenker").

2. OPIS SPRAWY

2.1. Procedura

(2)
W czerwcu 2013 r. w następstwie wniosku o zwolnienie z grzywny złożonego przez K+N Komisja przeprowadziła niezapowiedziane inspekcje w siedzibach Schenker i EXIF w Grecji oraz Austrii. W dniu 23 sierpnia 2013 r. EFIX przedstawiło wniosek o złagodzenie kary, a w dniu 17 września 2013 r. z podobnym wnioskiem wystąpiło przedsiębiorstwo Schenker.
(3)
W dniu 10 czerwca 2014 r. Komisja wszczęła postępowanie na podstawie art. 2 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 773/2004 przeciwko adresatom niniejszej decyzji w celu podjęcia z nimi rozmów ugodowych na podstawie obwieszczenia o postępowaniach ugodowych 4 . Rozmowy ugodowe ze stronami miały miejsce pomiędzy 23 lipca 2014 r. a 25 marca 2015 r. a strony przedstawiły Komisji formalne wnioski ugodowe na mocy art. 10a ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 773/20045 5 .
(4)
W dniu 26 maja 2015 r. Komisja przyjęła pisemne zgłoszenie zastrzeżeń skierowane do wymienionych stron. Wszystkie strony odniosły się do pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń i potwierdziły, że jego treść odzwierciedla przedłożone przez nie propozycje ugodowe oraz że zobowiązują się do udziału w postępowaniu ugodowym. Komitet Doradczy ds. Praktyk Ograniczających Konkurencję i Pozycji Dominujących wydał pozytywną opinię w dniu 13 lipca 2015 r., a Komisja przyjęła decyzję w dniu 15 lipca 2015 r.

2.2. Adresaci decyzji i czas trwania naruszenia przepisów

(5)
Adresaci decyzji uczestniczyli w kartelu lub ponoszą odpowiedzialność w tym zakresie, co stanowi naruszenie art. 101 Traktatu, we wskazanych poniżej okresach:
Podmiot Czas trwania
Kühne + Nagel International AG oraz Kuehne + Nagel A.E. od 2 lipca 2004 r. do 30 czerwca 2012 r.
ÖBB-Holding AG

Rail Cargo Austria AG

Rail Cargo Logistics - Austria GmbH

Express Interfracht Hellas A.E.

od 2 lipca 2004 r. do 30 czerwca 2012 r.
Deutsche Bahn AG Schenker AG Schenker & Co. AG Schenker A.E. od 2 lipca 2004 r. do 30 czerwca 2012 r.

2.3. Krótki opis naruszenia

(6)
Niniejsza decyzja dotyczy kartelu w zakresie usług kolejowego transportu towarów w oparciu o system pociągów odcinkowych bezpośrednich 6 pomiędzy Europą Środkową i Europą Południowo-Wschodnią ("Balkantrain" oraz "Soptrain"), obsługiwanych wspólnie przez trzy przedsiębiorstwa będące przedmiotem niniejszego postępowania 7 .
(7)
Strony tworzyły kartel mający na celu podział i ochronę (tj. zarezerwowanie dla siebie) niektórych klientów lub wielkości transportowanych ładunków, jak również mający na celu koordynowanie cen.
(8)
Kartel opierał się na szczegółowych ustaleniach koordynacyjnych umożliwiający ścisłe monitorowanie uzgodnionego programu ochrony klientów. W tym celu członkowie kartelu (i) dzielili między siebie istniejących i nowych klientów, (ii) ustanowili system ochrony klientów obejmujący system powiadamiania o nowych klientach, (iii) wymieniali poufne informacje dotyczące konkretnych wymagań klientów, (iv) dzielili się wolumenem transportu oraz (v) bezpośrednio koordynowali ceny, zapewniając sobie wzajemnie oferty podkładowe oraz omawiając ceny oferowane konkretnym klientom. Członkowie kartelu uczestniczyli również w spotkaniach trójstronnych i dwustronnych, a także utrzymywali kontakt mejlowy i telefoniczny.
(9)
Kartel rozpoczął działalność w dniu 2 lipca 2004 r. i trwał do dnia 30 czerwca 2012 r. Zakres geograficzny naruszenia z udziałem wszystkich trzech stron miał przez cały czas charakter ogólnounijny.

2.4. Środki zaradcze

(10)
W przypadku niniejszej decyzji mają zastosowanie wytyczne w sprawie grzywien z 2006 r. 8 . W decyzji nakłada się grzywny na wszystkie podmioty wymienione w pkt 5 powyżej z wyjątkiem przedsiębiorstwa K+N.

2.4.1. Kwota podstawowa grzywny

(11)
Ustalając wysokość grzywien, Komisja wzięła pod uwagę sprzedaż osiąganą przez przedsiębiorstwa na rynku usług kolejowego transportu towarów związaną z systemem pociągów odcinkowych bezpośrednich pomiędzy Europą Środkową i Europą Południowo-Wschodnią ("Balkantrain" oraz "Soptrain"), obsługiwanych wspólnie przez K+N, EXIF oraz Schenker ("Balkantrain" i "Soptrain"), włącznie z dodatkowymi usługami transportowymi.
(12)
W tym przypadku przez cały czas trwania naruszenia wartość sprzedaży wyraźnie nie była stała. Na tej podstawie oraz na podstawie odnośnych informacji udzielonych przez strony oparto się na średniej sprzedaży osiągniętej przez każdą ze stron w całym okresie naruszenia, co miało odpowiednio odzwierciedlić znaczne wahania sprzedaży w tym okresie, a tym samym - skalę naruszenia.

2.4.2. Dostosowania kwoty podstawowej

(13)
Komisja nie zastosowała żadnych okoliczności obciążających ani łagodzących.
(14)
Ze względu na stosunkowo duży rozmiar przedsiębiorstwa Schenker (grupa DB) Komisja zastosowała wobec niego mnożnik mający zapewnić skutek odstraszający.

2.4.3. Zastosowanie pułapu 10 % obrotów

(15)
W tym przypadku żadna z grzywien nie przekroczyła 10 % łącznych obrotów poszczególnych przedsiębiorstw w 2014 r.

2.4.4. Zastosowanie obwieszczenia w sprawie łagodzenia kar z 2006 r.: zmniejszenie grzywien

(16)
Komisja udzieliła K+N pełnego zwolnienia z grzywny. Przedsiębiorstwu EXIF przyznano obniżkę grzywny w wysokości 45 %, a Schenker - w wysokości 30 %.

2.4.5. Zastosowanie obwieszczenia o postępowaniach ugodowych

(17)
W wyniku zastosowania obwieszczenia o postępowaniach ugodowych grzywny nałożone na adresatów decyzji zmniejszono o 10 %.

3. PODSUMOWANIE

(18)
Na podstawie art. 23 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 nałożono następujące grzywny:
(a)
Kühne + Nagel International AG and Kuehne + Nagel A.E., solidarnie: 0 EUR;
(b)
ÖBB-Holding AG, Rail Cargo Austria AG, Rail Cargo Logistics - Austria GmbH oraz Express Interfracht Hellas A.E., solidarnie: 17 356 000 EUR;
(c)
Deutsche Bahn AG, Schenker AG, Schenker & Co AG and Schenker A.E., solidarnie: 31 798 000 EUR.
1 Dz.U. L 1 z 4.1.2003, s. 1.
2 Dawniej "Express Interfracht Internationale Spedition GmbH".
3 Spółka znana również jako "Express - Interfracht Hellas Societe Anonyme International & National Forwarding & Logistics".
4 Obwieszczenie Komisji w sprawie prowadzenia postępowań ugodowych w związku z przyjęciem decyzji na mocy art. 7 i 23 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 w sprawach kartelowych, Dz.U. C 167 z 2.7.2008, s. 1.
5 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 773/2004 z dnia 7 kwietnia 2004 r. odnoszące się do prowadzenia przez Komisję postępowań zgodnie z art. 81 i art. 82 Traktatu WE, Dz.U. L 123 z 27.4.2004, s. 18.
6 Pociągi odcinkowe bezpośrednie tworzą system transportu kolejowego towarów bez konieczności rozdzielania wagonów między stacjami ani ich przechowywania w jakikolwiek sposób "na trasie". Pozwala to zaoszczędzić czas i pieniądze, ponieważ nie wymaga łączenia i rozdzielania wagonów pociągu na różnych stacjach kolejowych. Tego rodzaju transport jest bardziej wydajny pod względem ekonomicznym, zwłaszcza w przypadku dużych klientów, dlatego też często wykorzystuje się go do przewozu tylko jednego typu ładunku.
7 Niniejsza decyzja nie obejmuje nieuniknionej w tej sytuacji współpracy w zakresie usług wyższego szczebla (wspólne zakupy) potrzebnej do wspólnej obsługi pociągów odcinkowych bezpośrednich.
8 Dz.U. C 210 z 1.9.2006, s. 2.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024