Stanowisko Rady w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego Protokół nr 3 w sprawie Statutu Trybunału Sprawiedliwości Unii EuropejskiejPrzyjęte przez Radę w dniu 23 czerwca 2015 r.

STANOWISKO RADY (UE) NR 11/2015 W PIERWSZYM CZYTANIU
w sprawie przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego Protokół nr 3 w sprawie Statutu Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej

Przyjęte przez Radę w dniu 23 czerwca 2015 r.

(2015/C 239/03)

(Dz.U.UE C z dnia 21 lipca 2015 r.)

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 254 akapit pierwszy oraz art. 281 akapit drugi,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Energii Atomowej, w szczególności jego art. 106a ust. 1,

uwzględniając wniosek Trybunału Sprawiedliwości,

uwzględniając opinię Komisji Europejskiej,

po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,

stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 1 ,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W konsekwencji stopniowego rozszerzania właściwości Sądu od chwili jego utworzenia, liczba wnoszonych do niego spraw jest każdego roku coraz większa, co w dłuższej perspektywie skutkuje wzrostem liczby spraw zawisłych przed tym Sądem. Ma to wpływ na wydłużanie się czasu trwania postępowań.

(2) Wydłużenie czasu trwania postępowań jest obecnie trudne do zaakceptowania dla stron postępowań, w szczególności w świetle wymogów ustanowionych w art. 47 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej oraz w art. 6 europejskiej Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności.

(3) Na obecną sytuację Sądu wpływają względy o charakterze strukturalnym wynikające między innymi z rosnącej liczby i coraz bardziej zróżnicowanego charakteru aktów prawnych przyjmowanych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii, jak również z rozmiarów oraz złożoności spraw wnoszonych do Sądu, w szczególności z zakresu konkurencji i pomocy państwa.

(4) W związku z tym należy przyjąć środki niezbędne, by zaradzić opisanej sytuacji; wykorzystanie przewidzianej przez Traktaty możliwości zwiększenia liczby sędziów Sądu pozwoliłoby na ograniczenie w krótkim czasie zarówno liczby zawisłych spraw, jak i nadmiernego czasu trwania postępowań przed Sądem.

(5) Biorąc pod uwagę prawdopodobny rozwój obciążenia Sądu pracą, liczba sędziów powinna zostać określona na 56 na zakończenie trzyetapowego procesu, przy czym oczywiste jest, że w żadnym momencie w Sądzie nie może zasiadać więcej niż dwóch sędziów mianowanych na wniosek tego samego państwa członkowskiego.

(6) Aby szybko ograniczyć zaległości dotyczące zawisłych spraw, dwunastu sędziów dodatkowych powinno objąć urząd ... * .

(7) We wrześniu 2016 r. orzekanie w pierwszej instancji w sprawach dotyczących unijnej służby cywilnej oraz 7 stanowisk sędziów Sądu do spraw Służby Publicznej Unii Europejskiej powinno zostać przekazane Sądowi na podstawie przyszłego wniosku ustawodawczego złożonego przez Trybunał Sprawiedliwości.

będzie późniejsza niż dzień 31 sierpnia 2015 r.

(8) We wrześniu 2019 r. pozostałych dziewięciu sędziów dodatkowych powinno objąć urząd. Aby zapewnić efektywność kosztową, nie powinno to wiązać się z zatrudnieniem dodatkowych sekretarzy prawnych ani innego personelu pomocniczego. Wewnętrzne środki reorganizacyjne w ramach instytucji powinny sprawić, aby istniejące zasoby ludzkie zostały efektywnie wykorzystane.

(9) Należy odpowiednio dostosować postanowienia Protokołu w sprawie Statutu Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej dotyczące częściowego odnowienia składu sędziowskiego i składu rzeczników generalnych, które następuje co trzy lata.

(10) W związku z powyższym do Protokołu nr 3 w sprawie Statutu Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej należy wprowadzić stosowne zmiany,

PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W Protokole nr 3 w sprawie Statutu Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wprowadza się następujące zmiany:

1)
art. 9 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 9

Gdy co trzy lata następuje częściowe odnowienie składu sędziowskiego, dotyczy ono połowy sędziów. Jeśli liczba wszystkich sędziów jest nieparzysta, liczbę sędziów, których dotyczy częściowe odnowienie składu, stanowi - na zmianę - liczba znajdująca się bezpośrednio ponad lub poniżej połowy liczby wszystkich sędziów.

Akapit pierwszy ma zastosowanie również wtedy, gdy co trzy lata następuje częściowe odnowienie składu rzeczników generalnych.";

2)
art. 48 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 48

W skład Sądu wchodzi:

a) 40 sędziów od dnia ... * ;

b) 47 sędziów od dnia 1 września 2016 r.;

c) po dwóch sędziów z każdego państwa członkowskiego od dnia 1 września 2019 r.".

Artykuł  2

Do kadencji sędziów dodatkowych Sądu, którzy mają być mianowani zgodnie z art. 48 Protokołu nr 3 w sprawie Statutu Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, mają zastosowanie następujące postanowienia:

a)
kadencja sześciu sędziów wybranych spośród dwunastu sędziów dodatkowych, którzy mają być mianowani od dnia ... * , upływa w dniu 31 sierpnia 2016 r. Tych sześciu sędziów wybiera się w drodze losowania. Kadencja pozostałych sześciu sędziów upływa w dniu 31 sierpnia 2019 r.;
b)
kadencja trzech sędziów wybranych spośród siedmiu sędziów dodatkowych, którzy mają być mianowani od dnia 1 września 2016 r., upływa w dniu 31 sierpnia 2019 r. Tych trzech sędziów wybiera się w drodze losowania. Kadencja pozostałych czterech sędziów upływa w dniu 31 sierpnia 2022 r.;
c)
kadencja czterech sędziów wybranych spośród dziewięciu sędziów dodatkowych, którzy mają być mianowani od dnia 1 września 2019 r., upływa w dniu 31 sierpnia 2022 r. Tych czterech sędziów wybiera się w drodze losowania. Kadencja pozostałych pięciu sędziów upływa w dniu 31 sierpnia 2025 r.
Artykuł  3

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w ... dnia...

W imieniu Parlamentu Europejskiego W imieniu Rady
... ...
Przewodniczący Przewodniczący
1 Stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 15 kwietnia 2014 r. (dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym) oraz stanowisko Rady w pierwszym czytaniu z dnia 23 czerwca 2015 r.
* "we wrześniu 2015", lub "wraz z wejściem w życie niniejszego rozporządzenia", jeżeli data wejścia w życie niniejszego rozporządzenia
* "1 września 2015 r." lub data wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, jeżeli data ta jest późniejsza niż dzień 1 września 2015 r.
* "1 września 2015 r." lub data wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, jeżeli data ta jest późniejsza niż dzień 1 września 2015 r.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2015.239.14

Rodzaj: Akt przygotowawczy
Tytuł: Stanowisko Rady w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego Protokół nr 3 w sprawie Statutu Trybunału Sprawiedliwości Unii EuropejskiejPrzyjęte przez Radę w dniu 23 czerwca 2015 r.
Data aktu: 21/07/2015
Data ogłoszenia: 21/07/2015