Wyrok Trybunału z dnia 10 grudnia 2014 r. w sprawie E-18/14 - Wow air ehf. przeciwko islandzkiemu organowi ds. konkurencji (Samkeppniseftirlitið), Isavia ohf. i Icelandair ehf.

WYROK TRYBUNAŁU
z dnia 10 grudnia 2014 r.
w sprawie E-18/14 Wow air ehf. przeciwko islandzkiemu organowi ds. konkurencji (Samkeppniseftirlitið), Isavia ohf. i Icelandair ehf.

(Rozporządzenie (EWG) nr 95/93 - Przydzielanie czasu na start lub lądowanie w portach lotniczych EWG -Interwencje organów ds. konkurencji - Procedura przyspieszona)

(2015/C 183/10)

(Dz.U.UE C z dnia 4 czerwca 2015 r.)

W sprawie E-18/14 Wow air ehf. przeciwko islandzkiemu organowi ds. konkurencji (Samkeppniseftirlitið), Isavia ohf. i Icelandair ehf. - WNIOSEK do Trybunału na podstawie art. 34 Porozumienia pomiędzy państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości złożony przez Sąd Okręgowy w Reykjaviku (Héraðsdómur Reykjavíkur) dotyczący wykładni rozporządzenia Rady (EWG) nr 95/93 z dnia 18 stycznia 1993 r. w sprawie wspólnych zasad przydzielania czasu na start lub lądowanie w portach lotniczych Wspólnoty Trybunał w składzie: Carl Baudenbacher (prezes) oraz sędziowie Per Christiansen (sędzia sprawozdawca) i Páll Hreinsson, wydał w dniu 10 grudnia 2014 r. wyrok zawierający sentencję następującej treści:

1.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 rozporządzenia (EWG) nr 95/93 państwo EOG zobowiązane jest wyznaczyć wykwalifikowaną osobę fizyczną lub prawną na koordynatora portu lotniczego po zasięgnięciu opinii stron wymienionych w tym artykule. Artykuł 4 ust. 2 rozporządzenia (EWG) nr 95/93 stanowi, że koordynator wykonuje swoje obowiązki w sposób niezależny zarówno pod względem prawnym, jak i faktycznym, od wszelkich zainteresowanych stron, oraz że między koordynatorem a wszelkimi zainteresowanymi stronami istnieje funkcjonalny rozdział. Jeśli powyższe warunki są przestrzegane, państwa EOG mają swobodę uznania przy ustalaniu statusu koordynatora. Z powyższych ustaleń wynika, że sądy krajowe są zobligowane wyciągnąć niezbędne wnioski w celu zapewnienia skuteczności rozporządzenia (EWG) nr 95/93.
2.
Procedura składania skarg określona w art. 11 ust. 1 rozporządzenia (EWG) nr 95/93 nie jest obowiązkowa. W związku z tym procedura ta nie wyklucza możliwości składania skarg na podstawie przesłanek wynikających z prawa konkurencji bezpośrednio do krajowych organów ds. konkurencji.
3.
Zgodnie z art. 8b rozporządzenia (EWG) nr 95/93 zalecenia organów publicznych dotyczące przydziału czasu na start lub lądowanie w celu sprzyjania konkurenc i mogą być kierowane do przewoźników lotniczych, lecz nie mogą być adresowane do koordynatora. Ponadto wydawanie zaleceń organowi zarządzającemu portem lotniczym nie służyłoby żadnemu celowi. W odróżnieniu od podstawowego przydziału czasu na start lub lądowanie, za który odpowiada wyłącznie koordynator, rozporządzenie (EWG) nr 95/93 nie zakazuje transferu czasu na start lub lądowanie, po tym jak został on przydzielony, jeśli jest to konieczne w świetle prawa konkurencji. W konsekwencji organy ds. konkurencji w państwie członkowskim EOG mogą wydać zainteresowanym przedsiębiorstwom zalecenia, jeśli zajdzie konieczność zastosowania takiego środka zaradczego w świetle prawa konkurencji obowiązującego w EOG lub danym państwie.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2015.183.9

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Wyrok Trybunału z dnia 10 grudnia 2014 r. w sprawie E-18/14 - Wow air ehf. przeciwko islandzkiemu organowi ds. konkurencji (Samkeppniseftirlitið), Isavia ohf. i Icelandair ehf.
Data aktu: 04/06/2015
Data ogłoszenia: 04/06/2015