Protokół posiedzenia z wtorku 2 grudnia 2014 r.

WSPÓLNE ZGROMADZENIE PARLAMENTARNE UMOWY O PARTNERSTWIE ZAWARTEJ POMIĘDZY CZŁONKAMI GRUPY PAŃSTW AFRYKI, KARAIBÓW I PACYFIKU (AKP) Z JEDNEJ STRONY, A UNIĄ EUROPEJSKĄ I JEJ PAŃSTWAMI CZŁONKOWSKIMI Z DRUGIEJ STRONY
PROTOKÓŁ POSIEDZENIA Z WTORKU 2 GRUDNIA 2014 R.

(2015/C 160/02)

(Dz.U.UE C z dnia 13 maja 2015 r.)

Spis treści

1. Społeczne i gospodarcze skutki niewłaściwego odżywania w państwach AKP

2. Oświadczenie Nevena Mimicy, członka Komisji ds. współpracy międzynarodowej i rozwoju

3. Debata z udziałem Nevena Mimicy, członka Komisji ds. współpracy międzynarodowej i rozwoju - pytania z sali

4. Tura pytań do Komisji

5. Działania podjęte przez Komisję w związku z rezolucjami przyjętymi na 27. sesji Wspólnego Zgromadzenia Parlamentarnego

6. Sprawozdanie partnerów gospodarczych i społecznych

7. Tak! Afryka może zrealizować swoje ambicje

8. Szczególne wyzwania i potrzeby małych rozwijających się państw wyspiarskich

9. Strategia rozwoju sektora prywatnego, w tym innowacji, na rzecz zrównoważonego rozwoju

PROTOKÓŁ POSIEDZENIA Z WTORKU 2 GRUDNIA 2014 R.

(Posiedzenie zostało otwarte o godz. 9.00)

Obradom przewodniczył: Fitz A. JACKSON

Współprzewodniczący

1.
Społeczne i gospodarcze skutki niewłaściwego odżywania w państwach AKP

Komisja Spraw Społecznych i Środowiska

Współsprawozdawcy: Alban Bagbin (Ghana) i Norbert Neuser

Norbert Neuser przedstawił sprawozdanie.

Głos zabrali: Mo-Mamo Karerwa (Burundi), Davor Ivo Stier, Arne Gericke, Mohamed Ben Oumar (Niger), Catherine Bearder, Jeanne d'Arc Uwimanimpaye (Rwanda), João Ferreira, Maria Heubuch, Adjedoue Weidou (Czad), Piernicola Pedicini, Jean-Luc Schaffhauser, Francesc Gambús, Linda McAvan, Kashetu Kyenge, Job Yustino Ndugai (Tanzania), Peter Craig McQuaide (Komisja Europejska) oraz Norbert Neuser.

Członkowie zgodzili się, że niewłaściwe odżywianie jest przyczyną wielu problemów zdrowotnych i społecznych w państwach AKP oraz omówili możliwe ulepszenia w zakresie sposobu odżywania, bezpieczeństwa zaopatrzenia w żywność i lokalnej produkcji żywności w celu zaradzenia tej sytuacji. Niektórzy przedstawiciele państw AKP z żarliwością wypowiadali się na temat wpływu niewłaściwego odżywania na ich społeczeństwa i apelowali o pomoc międzynarodową w celu walki z tym często ukrytym problemem.

2.
Oświadczenie Nevena Mimicy, członka Komisji ds. współpracy międzynarodowej i rozwoju

Neven Mimica przedstawił priorytety swojej kadencji: i) określenie uniwersalnego programu działań rozwojowych po 2015 r., w ramach którego każde państwo będzie musiało przyjąć na siebie odpowiedzialność za własny rozwój oraz wnieść sprawiedliwy wkład w ogólne wysiłki; ii) negocjacje w sprawie ram po wygaśnięciu umowy z Kotonu, które opierają się na wspólnych wartościach partnerstwa AKP-UE; iii) bardziej zdecydowane wsparcie spójności polityki rozwoju. Neven Mimica skoncentrował się również na obecnej epidemii eboli i reakcji Unii Europejskiej nie tylko w zakresie pomocy humanitarnej, lecz również pomocy rozwojowej dla najbardziej dotkniętych nią państw.

3.
Debata z udziałem Nevena Mimicy, członka Komisji ds. współpracy międzynarodowej i rozwoju - pytania z sali

Głos zabrali: Adjedoue Weidou (Czad), Ismail Al Hag Musa (Sudan), Komi Selom Klassou (Togo), Norbert Neuser, Netty Baldeh (Gambia), Enrique Guerrero Salom, Davor Ivo Stier, David Ochieng (Kenia), Jean-Luc Schaffhauser, Lidia Senra, Louis Michel, Mame Balla Lo (Senegal), Bodil Ceballos, Abadula Gemeda Dago (Etiopia), David Martin, Ahamada Soukouna (Mali), Louis André Dacoury-Tabley (Wybrzeże Kości Słoniowej), Mikael Phillips (Jamajka), Mohamed Ben Oumar (Niger), Pedro Silva Pereira oraz Hermann Razafimbelo (Madagaskar).

Wymiana poglądów koncentrowała się na takich tematach jak walka z głodem i niewłaściwym odżywianiem, rola sektora prywatnego we wspieraniu zrównoważonego rozwoju, możliwy wpływ transatlantyckiego partnerstwa handlowo-inwestycyjnego (TTIP) między Stanami Zjednoczonymi a UE na Afrykę, epidemia eboli, sytuacja w zakresie praw człowieka w Etiopii i Mauretanii oraz przyszłość partnerstwa AKP-UE.

Komisarz Mimica odpowiedział na zgłaszane przez członków pytania zgodnie z procedurą pytań z sali.

4.
Tura pytań do Komisji

W sumie skierowano 31 pytań do Komisji Europejskiej.

Komisja wcześniej odpowiedziała na pytania na piśmie. Komisarz Mimica udzielił ustnych odpowiedzi na dodatkowe pytania skierowane przez następujące osoby:

pytanie nr 2, które skierował Juan Carlos Girauta Vidal w sprawie strategii powstrzymywania eboli;

pytanie nr 3, które skierował Enrique Guerrero Salom w sprawie eboli;

pytanie nr 4, które skierował Pedro Silva Pereira w sprawie kontroli występowania eboli i inwestycji w solidne systemy opieki zdrowotnej w krajach Afryki Zachodniej;

pytanie nr 9, które skierował Arne Gericke w sprawie zwalczania polio;

pytanie nr 10, które skierowała Marielle de Sarnez (zastąpiona przez Pavla Teličkę) w sprawie finansowania dostępu do leków w państwach AKP;

pytanie nr 12, które skierował Pavel Telička w sprawie wsparcia reform i inwestycji w zakresie kształcenia w Afryce;

pytanie nr 17, które skierował Davor Ivo Stier w sprawie dobrego zarządzania, przejrzystości i odpowiedzialności w korzystaniu z zasobów naturalnych w krajach AKP;

pytanie nr 18, które skierowała Catherine Bearder w sprawie słoni i handlu kością słoniową;

pytanie nr 21, które skierował David Martin w sprawie wykonania umowy o partnerstwie gospodarczym z Fidżi;

pytanie nr 22, które skierował Louis-Joseph Manscour (zastąpiony przez Davida Martina) w sprawie udziału sektora prywatnego we współpracy na rzecz rozwoju;

pytanie nr 27, które skierowała Kashetu Kyenge w sprawie finansowania połączonego i zrównoważonego rozwoju;

pytanie 30, które skierował Seb Dance (zastąpiony przez Lindę McAvan) w sprawie praw osób LGBT w umowie z Kotonu.

Autorzy pytań nr 11, 13 i 16 nie mieli dodatkowych pytań.

Autorzy pytań nr 1, 5, 6, 7, 8, 14, 15, 19, 20, 23, 24, 25, 26, 28, 29 i 31 byli nieobecni.

5.
Działania podjęte przez Komisję w związku z rezolucjami przyjętymi na 27. sesji Wspólnego Zgromadzenia Parlamentarnego

Przekazano Zgromadzeniu dokument dotyczący działań następczych w związku z rezolucjami przyjętymi w Strasburgu. Neven Mimica przedstawił najważniejsze kwestie zawarte w tym dokumencie.

6.
Sprawozdanie partnerów gospodarczych i społecznych

Wystąpienie Xaviera Verbovena, przewodniczącego Komitetu Monitorującego AKP w Europejskim Komitecie Ekonomiczno-Społecznym - pytania z sali

Xavier Verboven, przewodniczący Komitetu Monitorującego AKP w Europejskim Komitecie Ekonomiczno-Społecznym, przedstawił podsumowanie Zjazdu Środowisk Społeczno-Gospodarczych AKP-UE z października 2014 r.

Głos zabrali: Mohamed Ben Oumar (Niger) oraz Adjedoue Weidou (Czad).

Członkowie podkreślili znaczenie organizacji społeczeństwa obywatelskiego oraz potrzebę zwiększenia ich zdolności.

(Posiedzenie zostało zawieszone o godz. 12.35 i wznowione o godz. 15.06)

Fitz A. JACKSON Alhaj Muhammad MUMUNI i
Louis MICHEL Luis Marco AGUIRIANO NALDA
Współprzewodniczący Współsekretarze generalni

OBRADOM PRZEWODNICZYŁ: Louis MICHEL

Współprzewodniczący

7.
Tak! Afryka może zrealizować swoje ambicje

Debata główna

Olusegun Obasanjo, były prezydent Nigerii, nakreślił stosunkowo pełny i żywy obraz ogólnego różnicowania się państw afrykańskich w ciągu ostatnich 50 lat. Podkreślił on zwłaszcza zmieniającą się sytuację w ostatnim dziesięcioleciu, gdy szanse stworzyły nowe nadzieje i nowe ambicje związane z pokojem, demokracją, dobrym sprawowaniem władzy, postępem gospodarczym i godnością ludzką. Podkreślił on, że Afryka potrzebuje przede wszystkim odważnej wizji i przywództwa w oparciu o analizę lokalnych mocnych i słabych stron.

Głos zabrali: Nick Westcott (ESDZ), Michael Gahler, Christophe Apala Pen'Apala Lutundula (Demokratyczna Republika Konga), Kashetu Kyenge, Musa Hussein Naib (Erytrea), Abadula Gemeda Dago (Etiopia), Netty Baldeh (Gambia), Co-President Louis Michel, João Ferreira, Joyce Laboso (Kenia), Laura Agea, James Munthali (Malawi), Jean-Luc Schaffhauser, Ahamada Soukouna (Mali), Joachim Zeller, Job Yustino Ndugai (Tanzania), Adjedoue Weidou (Czad), Kennedy K. Hamudulu (Zambia), Mayria Gabriel oraz Sanghone Sall (Senegal).

Członkowie w dużej mierze zgodzili się z ambitnymi celami związanymi z rozwojem Afryki, lecz stwierdzili, że zamiast nowej wizji na szczeblu Unii Afrykańskiej potrzebna jest bardziej skuteczna realizacja poszczególnych programów. Niektórzy członkowie podkreślili, że najważniejszymi czynnikami warunkującymi redukcję długu są walka z korupcją i skuteczne opodatkowanie. Członkowie omówili również takie zagadnienia jak migracja, różnorodność kulturowa a prawa człowieka, eliminacja ubóstwa, fundamentalizm i warunkowość pomocy rozwojowej. Poruszono również kwestie partnerstwa publiczno-prywatnego, umów o partnerstwie gospodarczym i wzrostu gospodarczego zapewniającego tworzenie miejsc pracy.

Olusegun Obasanjo odniósł się do kwestii poruszonych przez członków.

(Posiedzenie zostało zawieszone o godz. 18.00 i wznowione o godz. 18.05)

8.
Szczególne wyzwania i potrzeby małych rozwijających się państw wyspiarskich

Debata bez rezolucji

Głos zabrali: Andre Worrell (Barbados), Maurice Ponga, Norbert Neuser, współprzewodniczący Fitz A. Jackson, Mikael Phillips (Jamajka), Catherine Bearder, Bodil Ceballos, Eleni Theocharous, Len Ishmael (Wspólnota Dominiki) oraz Peter Craig McQuaide (Komisja Europejska).

Członkowie przypomnieli, że przy okazji obchodów Międzynarodowego Roku Małych Rozwijających się Państw Wyspiarskich w 2014 r. należy podjąć zdecydowane działania w celu sprostania licznym wyzwaniom, w obliczu których stoją te państwa, co dotyczy zwłaszcza ich podatności na działanie czynników zewnętrznych, takich jak katastrofy naturalne, zmiana klimatu czy podnoszący się poziom mórz. Szansę na skuteczne uwzględnienie tych wyzwań stwarza bieżąca dyskusja dotycząca programu działań rozwojowych po 2015 r. Przy opracowywaniu strategii rozwoju tych państw należy również wziąć pod uwagę mniejszą wielkość, oddalenie, izolację, poziom rozwoju oraz uzależnienie małych rozwijających się państw wyspiarskich od zaopatrzenia w żywność i energię.

9.
Strategia rozwoju sektora prywatnego, w tym innowacji, na rzecz zrównoważonego rozwoju

Komisja Rozwoju Gospodarczego, Finansów i Handlu

Współsprawozdawcy: Arnaldo Andrade Ramos (Republika Zielonego Przylądka) i Bogdan Brunon Wenta

Arnaldo Andrade Ramos (Republika Zielonego Przylądka) i Joachim Zeller (zastępujący Bogdana Brunona Wentę) przedstawili sprawozdanie.

Głos zabrali: Theodor Dumitru Stolojan, Linda McAvan, Joyce Laboso (Kenia), Pavel Telička, Ahamada Soukouna (Mali), Adjedoue Weidou (Czad), Ignazio Corrao, K. Hamudulu (Zambia), Francesc Gambús, Peter Craig McQuaide (Komisja Europejska).

Posłowie uznali istotną rolę, którą sektor prywatny pełni w zrównoważonym rozwoju sprzyjającym włączeniu społecznemu jako główna siła napędowa wzrostu gospodarczego, tworzenia miejsc pracy, dostaw towarów i usług oraz handlu i innowacji. Zwrócili oni również uwagę na wyzwania, w obliczu których stoi sektor prywatny, oraz przyznali, że wymaga on bardziej sprzyjającego otoczenia biznesowego, a także łatwiejszego dostępu do finansowania i rynków.

Arnaldo Andrade Ramos (Republika Zielonego Przylądka) podsumował debatę.

(Posiedzenie zostało zamknięte o godz. 19.15)

Fitz A. JACKSON Alhaj Muhammad MUMUNI i
Louis MICHEL Luis Marco AGUIRIANO NALDA
Współprzewodniczący Współsekretarze generalni

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024