Pomoc państwa - Niderlandy Pomoc państwa SA.38374 (2014/C) (ex 2014/NN) (ex 2014/CP) - domniemana pomoc na rzecz Starbucks - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

POMOC PAŃSTWA – NIDERLANDY
Pomoc państwa SA.38374 (2014/C) (ex 2014/NN) (ex 2014/CP)
domniemana pomoc na rzecz Starbucks
Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2014/C 460/03)

(Dz.U.UE C z dnia 19 grudnia 2014 r.)

Pismem z dnia 11 czerwca 2014 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Niderlandy o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

State Aid Registry

1049 Brussels

Belgia

Faks: + 32-2-296-1242

E-mail: stateaidgreffe@ec.europa.eu

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom niderlandzkim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

PROCEDURA

Pismem z dnia 30 lipca 2013 r. Komisja wezwała Niderlandy do udzielenia informacji na temat praktyki podejmowania decyzji podatkowych w tym kraju, a także wszystkich decyzji dotyczących Starbucks Manufacturing EMEA BV. Niderlandy przekazały te informacje w toku wstępnego postępowania wyjaśniającego.

OPIS ŚRODKÓW, W ODNIESIENIU DO KTÓRYCH KOMISJA WSZCZYNA POSTĘPOWANIE

W 2008 r. Starbucks Manufacturing EMEA BV otrzymał od niderlandzkich organów podatkowych decyzję podatkową, w której obie strony zgodziły się na wynagradzanie wolnorynkowe przedsiębiorstw grupy Starbucks zajmujących się paleniem kawy w Niderlandach. Wynagrodzenie to zostało określone na podstawie sprawozdania w sprawie cen transferowych sporządzonego przez doradcę podatkowego Starbucks i równa się stałej części procentowej danej podstawy kosztów, tj. kosztów, do których sam Starbucks Manufacturing EMEA BV wnosi wartość dodaną. Każda nadwyżka zysku w stosunku do dochodu do opodatkowania uzgodnionego w decyzji wypłacana jest spółce należącej do grupy kapitałowej i prowadzącej działalność poza terytorium Niderlandów w formie opłat licencyjnych podlegających odliczeniu od podstawy opodatkowania.

OCENA ŚRODKÓW POMOCY

Na tym etapie Komisja ma powody, aby sądzić, że decyzja podatkowa podjęta w sprawie Starbucks Manufacturing EMEA BV stanowi pomoc państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 Traktatu. W związku z tym Komisja ma na tym etapie wątpliwości, czy Starbucks Manufacturing EMEA BV płaci w Niderlandach odpowiednią kwotę podatków. Decyzję można przypisać państwu niderlandzkiemu i oznaczałaby ona zaangażowanie zasobów państwowych odpowiadających dochodom podatkowym utraconym przez Niderlandy. Zgodnie z orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (sprawy połączone C-182/03 i C-217/03 Forum 187), decyzje podatkowe mogą przynosić korzyść przedsiębiorstwu, na rzecz którego je wydano, jeśli zatwierdza się w nich porozumienie cenowe odbiegające od warunków, jakie zostałyby ustalone między niezależnymi podmiotami rynkowymi (zasada ceny rynkowej).

Komisja zbadała, czy porozumienie cenowe w decyzji podatkowej z 2008 r. niderlandzkich organów podatkowych względem Starbucks Manufacturing EMEA BV odbiega od warunków, jakie byłyby ustalone między niezależnymi podmiotami rynkowymi. Na obecnym etapie Komisja ma na temat tej decyzji następujące wątpliwości:

1)
Porozumienie cenowe zależne jest od tego, że Starbucks Manufacturing EMEA BV postrzegany jest jako producent niskiego ryzyka. To zakładane niskie ryzyko skutkuje w przypadku Starbucks Manufacturing EMEA BV w Niderlandach niższym szacunkowym dochodem do opodatkowania. Natomiast informacje przedstawione przez Niderlandy wskazują, że przedsiębiorstwo to w rzeczywistości zatrzymuje ryzyko, które nie jest uwzględnione w przedmiotowym porozumieniu cenowym;
2)
W decyzji toleruje się wątpliwe korekty, które obniżają podstawę opodatkowania Starbucks Manufacturing EMEA BV w Niderlandach podatkiem dochodowym od osób prawnych. Korekty te powinny były zostać odrzucone przez władze w świetle informacji dostępnych dla nich w momencie wydania przedmiotowej decyzji podatkowej;
3)
Poziom opłaty licencyjnej podlegającej odliczeniu od podstawy opodatkowania uiszczanej przez Starbucks Manufacturing EMEA BV na rzecz innej spółki należącej do grupy kapitałowej Starbucks i prowadzącej działalność poza terytorium Niderlandów ustalany jest w oparciu o przedmiotową decyzję w sposób nieodnoszący się do wartości danej własności intelektualnej. Tę opłatę licencyjną cechują znaczne wahania, a czasami jej wartość była nawet wielkością ujemną. Służby Komisji oczekują, że władze zbadają możliwości znalezienia metody ustalania cen, której wynik byłby bardziej zgodny z opłatami licencyjnymi stosowanymi między niezależnymi podmiotami.

Biorąc pod uwagę, że pomoc taka stanowiłaby nową pomoc oraz że żadne z odstępstw przewidzianych w art. 107 ust. 2 i 3 nie ma zastosowania, Komisja podjęła decyzję o wszczęciu formalnego postępowania wyjaśniającego.

TEKST PISMA

grafika

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2014.460.11

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Pomoc państwa - Niderlandy Pomoc państwa SA.38374 (2014/C) (ex 2014/NN) (ex 2014/CP) - domniemana pomoc na rzecz Starbucks - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
Data aktu: 19/12/2014
Data ogłoszenia: 19/12/2014