Opinia Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana na posiedzeniu dotycząca projektu decyzji w sprawie M.6992 - Hutchison 3G UK/Telefónica Ireland - Sprawozdawca: FINLANDIA.

Opinia Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana na posiedzeniu w dniu 21 maja 2014 r. dotycząca projektu decyzji w sprawie M.6992 - Hutchison 3G UK/Telefónica Ireland
Sprawozdawca: FINLANDIA

(2014/C 264/02)

(Dz.U.UE C z dnia 13 sierpnia 2014 r.)

Koncentracja

1.
Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że zgłoszona transakcja stanowi koncentrację w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. b) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.
2.
Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że zgłoszona transakcja posiada wymiar unijny zgodnie z art. 1 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.

Definicja rynku

3.
Komitet Doradczy zgadza się z podanymi przez Komisję definicjami właściwych rynków produktowych i geograficznych zawartymi w projekcie decyzji.
4.
W szczególności Komitet Doradczy zgadza się, że należy rozróżnić następujące rynki:
-
irlandzki rynek usług telefonii ruchomej świadczonych na rzecz klientów końcowych (rynek usług detalicznych telefonii ruchomej),
-
irlandzki rynek hurtowy dostępu i rozpoczynania połączeń w publicznych sieciach telefonii ruchomej,
-
irlandzki rynek hurtowy usług roamingu międzynarodowego,
-
irlandzki rynek hurtowy zakończeń połączeń w sieciach ruchomych.

Skutki horyzontalne

5.
Komitet Doradczy zgadza się z oceną Komisji, że zaproponowana transakcja może wywołać nieskoordynowane skutki horyzontalne, które znacząco utrudniłyby efektywną konkurencję na irlandzkim rynku usług telefonii ruchomej świadczonych na rzecz klientów końcowych (rynek usług detalicznych telefonii ruchomej) z powodu:
a)
eliminacji znaczącej siły konkurencyjnej;
b)
zmniejszenia konkurencji ze strony spółki Eircom wskutek prawdopodobnego udaremnienia realizacji istniejącego porozumienia o wspólnym korzystaniu z sieci między spółkami Eircom a O2 lub odstąpienie od tego porozumienia.
6.
Komitet Doradczy zgadza się z oceną Komisji, że nie ma potrzeby podejmowania ostatecznej decyzji w kwestii tego, czy zaproponowana transakcja może doprowadzić do znacznego utrudnienia efektywnej konkurencji na rynku hurtowym dostępu do sieci ruchomej i rozpoczynania połączeń w Irlandii, ponieważ zobowiązania zaproponowane przez stronę zgłaszającą w odniesieniu do rynku detalicznego zlikwidują również wszelkie możliwe problemy na rynku hurtowym.

Mniejszość członków nie zgadza się z tym stanowiskiem.

7.
Komitet Doradczy zgadza się z oceną Komisji, że nie ma potrzeby podejmowania ostatecznej decyzji w kwestii tego, czy zaproponowana transakcja może wywołać skoordynowane skutki horyzontalne na irlandzkim rynku usług detalicznych telefonii ruchomej, ponieważ zobowiązania zaproponowane przez stronę zgłaszającą w celu zaradzenia nieskoordynowanym skutkom na tym rynku wykluczają również możliwość skoordynowanych skutków na irlandzkim rynku usług detalicznych telefonii ruchomej.

Mniejszość członków nie zgadza się z tym stanowiskiem.

Skutki wertykalne

8.
Komitet Doradczy zgadza się z oceną Komisji, że jest mało prawdopodobne, aby proponowana transakcja miała wywołać skutki wertykalne, które znacząco utrudniłyby efektywną konkurencję na:
-
irlandzkim rynku hurtowym usług roamingu międzynarodowego,
-
irlandzkim rynku hurtowym zakończeń połączeń w sieciach ruchomych.

Środek zaradczy

9.
Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że ostateczne zobowiązania zaproponowane przez stronę zgłaszającą w dniu 6 maja 2014 r. stanowią rozwiązanie problemów w zakresie konkurencji zidentyfikowanych przez Komisję na irlandzkim rynku usług telefonii ruchomej świadczonych na rzecz klientów końcowych.

Mniejszość członków nie zgadza się z tym stanowiskiem oraz mniejszość członków wstrzymuje się od głosu.

10.
Komitet Doradczy zgadza się z wnioskiem Komisji, że pod warunkiem wypełnienia wszystkich ostatecznych zobowiązań zgłoszona transakcja prawdopodobnie nie utrudni znacząco efektywnej konkurencji na rynku wewnętrznym ani na znacznej jego części.

Mniejszość członków nie zgadza się z tym stanowiskiem oraz mniejszość członków wstrzymuje się od głosu.

11.
Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że zgłoszoną transakcję należy zatem uznać za zgodną z rynkiem wewnętrznym oraz funkcjonowaniem Porozumienia EOG zgodnie z art. 2 ust. 2 i art. 8 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw oraz art. 57 Porozumienia EOG.

Mniejszość członków nie zgadza się z tym stanowiskiem oraz mniejszość członków wstrzymuje się od głosu.

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024