Opinia Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana na posiedzeniu dotycząca projektu decyzji w sprawie M.6992 - Hutchison 3G UK/Telefónica Ireland - Sprawozdawca: FINLANDIA.

Opinia Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana na posiedzeniu w dniu 21 maja 2014 r. dotycząca projektu decyzji w sprawie M.6992 - Hutchison 3G UK/Telefónica Ireland
Sprawozdawca: FINLANDIA

(2014/C 264/02)

(Dz.U.UE C z dnia 13 sierpnia 2014 r.)

Koncentracja

1.
Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że zgłoszona transakcja stanowi koncentrację w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. b) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.
2.
Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że zgłoszona transakcja posiada wymiar unijny zgodnie z art. 1 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.

Definicja rynku

3.
Komitet Doradczy zgadza się z podanymi przez Komisję definicjami właściwych rynków produktowych i geograficznych zawartymi w projekcie decyzji.
4.
W szczególności Komitet Doradczy zgadza się, że należy rozróżnić następujące rynki:
-
irlandzki rynek usług telefonii ruchomej świadczonych na rzecz klientów końcowych (rynek usług detalicznych telefonii ruchomej),
-
irlandzki rynek hurtowy dostępu i rozpoczynania połączeń w publicznych sieciach telefonii ruchomej,
-
irlandzki rynek hurtowy usług roamingu międzynarodowego,
-
irlandzki rynek hurtowy zakończeń połączeń w sieciach ruchomych.

Skutki horyzontalne

5.
Komitet Doradczy zgadza się z oceną Komisji, że zaproponowana transakcja może wywołać nieskoordynowane skutki horyzontalne, które znacząco utrudniłyby efektywną konkurencję na irlandzkim rynku usług telefonii ruchomej świadczonych na rzecz klientów końcowych (rynek usług detalicznych telefonii ruchomej) z powodu:
a)
eliminacji znaczącej siły konkurencyjnej;
b)
zmniejszenia konkurencji ze strony spółki Eircom wskutek prawdopodobnego udaremnienia realizacji istniejącego porozumienia o wspólnym korzystaniu z sieci między spółkami Eircom a O2 lub odstąpienie od tego porozumienia.
6.
Komitet Doradczy zgadza się z oceną Komisji, że nie ma potrzeby podejmowania ostatecznej decyzji w kwestii tego, czy zaproponowana transakcja może doprowadzić do znacznego utrudnienia efektywnej konkurencji na rynku hurtowym dostępu do sieci ruchomej i rozpoczynania połączeń w Irlandii, ponieważ zobowiązania zaproponowane przez stronę zgłaszającą w odniesieniu do rynku detalicznego zlikwidują również wszelkie możliwe problemy na rynku hurtowym.

Mniejszość członków nie zgadza się z tym stanowiskiem.

7.
Komitet Doradczy zgadza się z oceną Komisji, że nie ma potrzeby podejmowania ostatecznej decyzji w kwestii tego, czy zaproponowana transakcja może wywołać skoordynowane skutki horyzontalne na irlandzkim rynku usług detalicznych telefonii ruchomej, ponieważ zobowiązania zaproponowane przez stronę zgłaszającą w celu zaradzenia nieskoordynowanym skutkom na tym rynku wykluczają również możliwość skoordynowanych skutków na irlandzkim rynku usług detalicznych telefonii ruchomej.

Mniejszość członków nie zgadza się z tym stanowiskiem.

Skutki wertykalne

8.
Komitet Doradczy zgadza się z oceną Komisji, że jest mało prawdopodobne, aby proponowana transakcja miała wywołać skutki wertykalne, które znacząco utrudniłyby efektywną konkurencję na:
-
irlandzkim rynku hurtowym usług roamingu międzynarodowego,
-
irlandzkim rynku hurtowym zakończeń połączeń w sieciach ruchomych.

Środek zaradczy

9.
Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że ostateczne zobowiązania zaproponowane przez stronę zgłaszającą w dniu 6 maja 2014 r. stanowią rozwiązanie problemów w zakresie konkurencji zidentyfikowanych przez Komisję na irlandzkim rynku usług telefonii ruchomej świadczonych na rzecz klientów końcowych.

Mniejszość członków nie zgadza się z tym stanowiskiem oraz mniejszość członków wstrzymuje się od głosu.

10.
Komitet Doradczy zgadza się z wnioskiem Komisji, że pod warunkiem wypełnienia wszystkich ostatecznych zobowiązań zgłoszona transakcja prawdopodobnie nie utrudni znacząco efektywnej konkurencji na rynku wewnętrznym ani na znacznej jego części.

Mniejszość członków nie zgadza się z tym stanowiskiem oraz mniejszość członków wstrzymuje się od głosu.

11.
Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że zgłoszoną transakcję należy zatem uznać za zgodną z rynkiem wewnętrznym oraz funkcjonowaniem Porozumienia EOG zgodnie z art. 2 ust. 2 i art. 8 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw oraz art. 57 Porozumienia EOG.

Mniejszość członków nie zgadza się z tym stanowiskiem oraz mniejszość członków wstrzymuje się od głosu.

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2014.264.2

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Opinia Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana na posiedzeniu dotycząca projektu decyzji w sprawie M.6992 - Hutchison 3G UK/Telefónica Ireland - Sprawozdawca: FINLANDIA.
Data aktu: 21/05/2014
Data ogłoszenia: 13/08/2014