Streszczenie decyzji Komisji z dnia 19 marca 2014 r. (Sprawa AT.39922 - Łożyska)

Streszczenie decyzji Komisji
z dnia 19 marca 2014 r.
(Sprawa AT.39922 - Łożyska)

(notyfikowana jako dokument nr C(2014)1788 final)

(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)

(2014/C 238/09)

(Dz.U.UE C z dnia 23 lipca 2014 r.)

W dniu 19 marca 2014 r. Komisja przyjęła decyzję w sprawie postępowania dotyczącego art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz art. 53 Porozumienia EOG. Zgodnie z przepisami art. 30 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 1 Komisja podaje niniejszym do wiadomości nazwy stron oraz zasadniczą treść decyzji wraz z informacjami na temat wszelkich nałożonych kar, uwzględniając jednocześnie uzasadnione prawo przedsiębiorstw do ochrony ich tajemnic handlowych.

1.

 WPROWADZENIE

(1)
Decyzja dotyczy pojedynczego i ciągłego naruszenia art. 101 Traktatu oraz art. 53 Porozumienia EOG w sektorze produkcji łożysk do zastosowań motoryzacyjnych ("łożyska dla motoryzacji"). Łożyska dla motoryzacji to łożyska dostarczane producentom oryginalnego sprzętu samochodowego ("producenci OEM"), tj. producentom samochodów osobowych, samochodów ciężarowych i części samochodowych (wspólnie zwanym dalej "odbiorcami z sektora motoryzacyjnego"). Decyzja jest skierowana do dziewiętnastu jednostek wchodzących w skład sześciu następujących przedsiębiorstw:
(i)
JTEKT 2 ;
(ii)
NSK 3 ;
(iii)
NFC 4 ;
(iv)
SKF 5 ;
(v)
Schaeffler 6 ; i
(vi)
NTN 7 .

2.

 OPIS SPRAWY

2.1. Procedura
(2)
Po otrzymaniu wniosków o złagodzenie kar złożonych przez JTEKT, NSK i NFC, w listopadzie 2011 r. Komisja przeprowadziła ukierunkowane inspekcje na terenie producentów łożysk w kilku państwach członkowskich.
(3)
W trakcie inspekcji i bezpośrednio po inspekcjach Komisja otrzymała następnie dwa kolejne wnioski o złagodzenie kar od SKF i Schaeffler.
(4)
W dniu 22 stycznia 2013 r. Komisja wszczęła postępowanie na podstawie art. 11 ust. 6 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 przeciwko adresatom decyzji w celu podjęcia z nimi rozmów ugodowych. Rozmowy ugodowe odbyły się między marcem a grudniem 2013 r. Następnie strony przedłożyły Komisji formalny wniosek ugodowy zgodnie z art. 10a ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 773/2004 8 .
(5)
W dniu 21 stycznia 2014 r. Komisja przyjęła pisemne zgłoszenie zastrzeżeń, a wszystkie strony jednoznacznie potwierdziły, że treść zgłoszenia odpowiada przedłożonym przez nie propozycjom ugodowym i że w związku z tym strony nadal zobowiązują się do dalszego udziału w postępowaniu ugodowym.
(6)
Komitet Doradczy ds. Praktyk Ograniczających Konkurencję i Pozycji Dominujących wydał przychylną opinię w dniu 17 marca 2014 r.
(7)
Komisja przyjęła decyzję w dniu 19 marca 2014 r.

2.2. Adresaci decyzji i czas trwania naruszenia przepisów

(8)
Wymienione poniżej przedsiębiorstwa naruszyły art. 101 Traktatu oraz art. 53 Porozumienia EOG przez swoje uczestnictwo w działaniach antykonkurencyjnych w odniesieniu do dostaw łożysk dla motoryzacji we wskazanych poniżej okresach.
(9)
Przedsiębiorstwo Okres uczestnictwa w naruszeniu
JTEKT 8 kwietnia 2004 r. - 25 lipca 2011 r.
NSK 8 kwietnia 2004 r. - 25 lipca 2011 r.
NFC 6 maja 2004 r. - 25 lipca 2011 r.
SKF 8 kwietnia 2004 r. - 25 lipca 2011 r.
Schaeffler 8 kwietnia 2004 r. - 25 lipca 2011 r.
NTN w okresie do 6 kwietnia 2008 r.:
- bez NTN-SNR Roulements SA 8 kwietnia 2004 r. - 6 kwietnia 2008 r.
- wyłącznie NTN-SNR Roulements SA 8 kwietnia 2004 r. - 6 kwietnia 2008 r.
NTN w okresie od 7 kwietnia 2008 r. 7 kwietnia 2008 r. - 25 lipca 2011 r.
2.3. Krótki opis naruszenia
(10)
Ogólnym celem kartelu było skoordynowanie strategii ustalania cen dla odbiorców z sektora motoryzacyjnego. Aby zrealizować ten cel, strony koordynowały przerzucanie podwyżki cen stali na swoich odbiorców z sektora motoryzacyjnego, uczestniczyły w zmowie obejmującej wnioski o oferty cenowe i wnioski o rabat roczny składane przez odbiorców z sektora motoryzacyjnego i wymieniały poufne informacje handlowe. Strony uczestniczyły w zachowaniach antykonkurencyjnych obejmujących wielostronne, trój-i dwustronne kontakty, co stanowiło pojedyncze i ciągłe naruszenie przepisów na całym obszarze EOG.

2.4. Środki zaradcze

(11)
W przypadku niniejszej decyzji mają zastosowanie wytyczne w sprawie grzywien z 2006 r. 9 . W decyzji nakłada się grzywny na wszystkie odnośne jednostki wchodzące w skład przedsiębiorstw wymienionych w pkt 1 powyżej, z wyjątkiem przedsiębiorstwa JTEKT.

2.4.1. Podstawowa kwota grzywny

(12)
Wartość sprzedaży przypadająca na dane przedsiębiorstwo oblicza się na podstawie średniej rocznej sprzedaży łożysk dla sektora motoryzacyjnego w EOG w ciągu sześciu pełnych lat trwania naruszenia przepisów, tzn. od 2005 r. do 2010 r. Przy określaniu wartości sprzedaży pod uwagę brane są ograniczony zakres kontaktów w podsegmencie sprzedaży łożysk producentom części samochodowych i okres ograniczonej działalności kartelowej od stycznia 2008 r. do lipca 2010 r.
(13)
Podstawową kwotę grzywny ustaloną na 16 % wartości sprzedaży określonej w pkt 12 powyżej mnoży się przez liczbę lat uczestnictwa w porozumieniu naruszającym przepisy, aby w pełni uwzględnić czas uczestnictwa każdego przedsiębiorstwa w naruszeniu. W odniesieniu do dodatkowej kwoty procentowy udział ustalono na poziomie 16 %.

2.4.2. Dostosowania kwoty podstawowej

(14)
Komisja nie stosuje w tej sprawie okoliczności obciążających. Przedsiębiorstwo NFC uzyskało zmniejszenie grzywny o 15 % z tytułu okoliczności łagodzących ze względu na jego ograniczone uczestnictwo w naruszeniu.

2.4.3. Szczególne ograniczenie grzywny

(15)
Ponadto zgodnie z pkt 37 wytycznych w sprawie grzywien Komisja korzysta z marginesu uznania do obniżenia poziomu tej części grzywny, za którą jest wyłącznie odpowiedzialna spółka NTN-SNR Roule-ments, do 10 % jej własnych obrotów.

2.4.4. Zastosowanie obwieszczenia w sprawie łagodzenia kar z 2006 r.

(16)
Komisja udziela pełnego zwolnienia z grzywny przedsiębiorstwu JTEKT i zmniejsza grzywnę o 40 % w odniesieniu do NSK, o 30 % w odniesieniu do NFC i o 20 % w odniesieniu do SKF i w odniesieniu do Schaeffler.

2.4.5. Zastosowanie obwieszczenia o postępowaniach ugodowych

(17)
W wyniku zastosowania obwieszczenia o postępowaniach ugodowych zmniejsza się grzywny w odniesieniu do przedsiębiorstw JTEKT, NSK, NFC, SKF, Schaeffler i NTN o 10 %.

3.

 PODSUMOWANIE

(18)
Na podstawie art. 23 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 nałożono następujące grzywny:
a)
na JTEKT Corporation, JTEKT Europe Bearings B.V., Koyo France SA i Koyo Deutschland GmbH solidarnie: 0 EUR;
b)
na NSK Ltd., NSK Europe Ltd. NSK Deutschland GmbH solidarnie: 62.406.000 EUR;
c)
na Nachi-Fujikoshi Corporation i Nachi Europe GmbH solidarnie: 3.956.000 EUR;
d)
na AB SKF i SKF GmbH solidarnie: 315.109.000 EUR;
e)
na INA-Holding Schaeffler GmbH & Co. KG, Schaeffler Holding GmbH & Co. KG, Schaeffler AG, Schaeffler Technologies GmbH & Co. KG i FAG Kugelfischer GmbH solidarnie: 370.481.000 EUR;
f)
na NTN Corporation, NTN Wälzlager (Europa) GmbH i NTN-SN-RRoulements SA solidarnie: 52.451.000 EUR;
g)
na NTN Corporation i NTN Wälzlager (Europa) GmbH solidarnie: 80.962.000 EUR;
h)
na NTN-SNR Roulements SA wyłącznie: 67.941.000 EUR.
1 Dz.U. L 1 z 4.1.2003, s. 1.
2 JTEKT Corporation, JTEKT Europe Bearings B.V., Koyo France SA i Koyo Deutschland GmbH.
3 NSK Ltd, NSK Europe Ltd. i NSK Deutschland GmbH.
4 Nachi-Fujikoshi Corporation i Nachi Europe GmbH.
5 AB SKF i SKF GmbH.
6 INA-Holding Schaeffler GmbH & Co. KG, Schaeffler Holding GmbH & Co. KG, Schaeffler AG, Schaeffler Technologies GmbH & Co. KG i FAG Kugelfischer GmbH.
7 NTN Corporation, NTN Waelzlager (Europa) GmbH i NTN-SNR Roulements SA.
8 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 773/2004 z dnia 7 kwietnia 2004 r. odnoszące się do prowadzenia przez Komisję postępowań zgodnie z art. 81 i art. 82 Traktatu WE (Dz.U. L 123 z 27.4.2004, s. 18).
9 Dz.U. C 210 z 1.9.2006, s. 2.

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2014.238.10

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Streszczenie decyzji Komisji z dnia 19 marca 2014 r. (Sprawa AT.39922 - Łożyska)
Data aktu: 23/07/2014
Data ogłoszenia: 23/07/2014