Przyjęcie programu prac i finansowania działań w zakresie żywności i paszy na rok 2014 w celu zapewnienia stosowania prawodawstwa dotyczącego żywności i paszy.

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI

z dnia 27 maja 2014 r.

dotycząca przyjęcia programu prac i finansowania działań w zakresie żywności i paszy na rok 2014 w celu zapewnienia stosowania prawodawstwa dotyczącego żywności i paszy *

(2014/C 166/05)

(Dz.U.UE C z dnia 3 czerwca 2014 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 1 , w szczególności jego art. 84,

uwzględniając decyzję Rady 2009/470/WE z dnia 25 maja 2009 r. w sprawie wydatków w dziedzinie weterynarii 2 , w szczególności jej art. 16, 19, 20, 21, 23 i 27,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 z dnia 21 października 2009 r. dotyczące wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin i uchylające dyrektywy Rady 79/117/EWG i 91/414/EWG 3 , w szczególności jego art. 76 ust. 1,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 882/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie kontroli urzędowych przeprowadzanych w celu sprawdzenia zgodności z prawem paszowym i żywnościowym oraz regułami dotyczącymi zdrowia zwierząt i dobrostanu zwierząt 4 , w szczególności jego art. 66 ust. 1 lit. c),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Aby zapewnić realizację działań w zakresie żywności i paszy mających na celu zapewnienie stosowania prawodawstwa dotyczącego żywności i paszy oraz zdrowia roślin, należy przyjąć decyzję w sprawie finansowania oraz program prac na 2014 r. W art. 94 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 1268/2012 5 w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii ustanowiono szczegółowe zasady dotyczące decyzji w sprawie finansowania.

(2) Należy zezwolić na przyznawanie dotacji bez zaproszenia do składania wniosków organom wskazanym w programie prac i ze wskazanych w nim przyczyn.

(3) Niniejsza decyzja powinna uwzględniać płatność odsetek za zwłokę w płatnościach na podstawie art. 92 rozporządzenia finansowego oraz art. 111 ust. 4 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 1268/2012.

(4) Do celów stosowania niniejszej decyzji należy zdefiniować termin "istotna zmiana" w rozumieniu art. 94 ust. 4 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 1268/2012.

(5) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

Program prac

Przyjmuje się roczny program prac w brzmieniu określonym w załączniku w celu wykonania art. 16, 19, 20, 21, 23 oraz 27 decyzji Rady 2009/470/WE, rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 oraz art. 66 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (WE) nr 882/2004.

Roczny program prac stanowi decyzję w sprawie finansowania w rozumieniu art. 84 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 966/2012.

Artykuł  2

Wkład Unii

Maksymalny wkład na realizację programu na rok 2014 ustala się na poziomie 5.177.230 EUR i jest on finansowany z następujących linii budżetowych budżetu ogólnego Unii Europejskiej na 2014 r.:

a)
linia budżetowa 17.04.01 - 1.000.000 EUR;
b)
linia budżetowa 17.04.03 - 4.177.230 EUR.

Środki przewidziane w akapicie pierwszym mogą również obejmować odsetki za zwłokę w płatnościach.

Artykuł  3

Klauzula elastyczności

Zmian, które dotyczą przydziału środków finansowych na działania w ramach każdego programu prac, a które łącznie nie przekraczają 20 % maksymalnego wkładu przewidzianego w art. 2 niniejszej decyzji, nie uznaje się za istotne zmiany w rozumieniu art. 94 ust. 4 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 1268/2012, o ile zmiany te nie wywierają znaczącego wpływu na charakter tych działań i cel programu prac.

Odpowiedzialny urzędnik zatwierdzający może przyjąć zmiany, o których mowa w akapicie pierwszym, zgodnie z zasadą należytego zarządzania finansami i zasadą proporcjonalności.

Artykuł  4

Dotacje

Dotacje mogą być przyznawane bez zaproszenia do składania wniosków organom wskazanym w załączniku i zgodnie z określonymi w nim warunkami.

Sporządzono w Brukseli dnia 27 maja 2014 r.

W imieniu Komisji

Tonio BORG

Członek Komisji

ZAŁĄCZNIK

Roczny plan prac na rok 2014 w zakresie żywności i paszy

1. WPROWADZENIE

Niniejszy program prac obejmuje środki wykonawcze na 2014 r. Na podstawie celów przewidzianych w decyzji Rady 2009/470/WE, rozporządzeniu (WE) nr 882/2004, rozporządzeniu (WE) nr 1107/2009, rozporządzeniu (WE) nr 1333/2008, rozporządzeniu (UE) nr 609/2013, rozporządzeniu (UE) nr 1169/2011, dyrektywie Rady 2001/89/WE niniejszy program obejmuje następujące działania podlegające finansowaniu oraz następujący podział budżetu:

Orientacyjne działania Orientacyjne kwoty
Dotacje (1) 660.000 EUR
Zamówienia publiczne (23) 4.132.000 EUR
Umowy administracyjne (4) 385.230 EUR
ŁĄCZNIE (28 działań) 5.177.230 EUR

2. DOTACJE

2.1. Konferencje i seminaria OIE

2.2. Podstawa prawna

Art. 22. decyzji Rady 2009/470/WE.

2.3. Linia budżetowa

17.04.03 - 660.000 EUR

2.4. Orientacyjny wykaz przewidywanych działań

Działania Szacowana liczba akcji Orientacyjna data Orientacyjna kwota (w EUR)
Organizowane przez OIE ogólnoświatowe konferencje, regionalne seminaria i spotkania oraz działania w zakresie zdrowia i dobrostanu zwierząt 1 umowa o udzielenie dotacji 2. kwartał 2014 660 000

2.5. Opis, cele i przewidywane wyniki środków wykonawczych

Organizowane przez OIE ogólnoświatowe konferencje, regionalne seminaria i spotkania oraz działania w zakresie zdrowia i dobrostanu zwierząt.

Światowa Organizacja Zdrowia Zwierząt (OIE) jest organizacją międzyrządową odpowiedzialną za dążenie do poprawy zdrowia zwierząt na świecie. W celu poprawy zdrowia zwierząt na świecie i tym samym zmniejszenia ryzyka występowania chorób zwierząt w UE ważne jest, aby podejście UE do zdrowia i dobrostanu zwierząt podzielane było przez wszystkie państwa członkowskie OIE, a także by UE aktywnie wspierała konferencje, seminaria szkoleniowe, spotkania i działania organizowane przez OIE, propagując przy tej okazji politykę UE w zakresie zdrowia i dobrostanu zwierząt.

Ogólnoświatowe konferencje zrzeszające ośrodki referencyjne OIE i dotyczące zdrowia zwierząt wodnych; regionalne seminaria europejskich punktów centralnych OIE w kwestii komunikacji, powiadamiania o chorobach zwierząt i weterynaryjnych produktów leczniczych; regionalne spotkania i działania Platformy na rzecz Dobrostanu Zwierząt w Europie (Animal Welfare Platform for Europe); regionalne spotkania i działania w kwestii afrykańskiego pomoru świń w regionie Europy oraz w celu wdrażania ścieżki stopniowego zwalczania pryszczycy w Azji Środkowej i Eurazji Zachodniej; regionalne posiedzenia i działania Wspólnego Stałego Komitetu Sieci ds. Zdrowia Zwierząt Śródziemnomorskich (REMESA), w tym bank szczepionek przeciwko wściekliźnie oraz ścieżka stopniowego zwalczania pryszczycy w Afryce Północnej; regionalne działania edukacyjne w zakresie norm dobrostanu zwierząt w regionach OIE: Azja, Daleki Wschód i Oceania.

Celem tego działania jest przedstawienie wszystkim członkom OIE unijnego podejścia do zdrowia i dobrostanu zwierząt oraz weterynaryjnego zdrowia publicznego poprzez propagowanie polityki Unii przy okazji konferencji, seminariów szkoleniowych, spotkań i działań organizowanych przez OIE. Docelowo poprawa zdrowia zwierząt, dobrostanu zwierząt oraz statusu weterynaryjnego zdrowia publicznego na świecie i zmniejszenie ryzyka w UE.

Oczekiwane wyniki: Podwyższenie poziomu wiedzy na temat unijnej polityki w zakresie zdrowia i dobrostanu zwierząt oraz zbliżenie do niej, udoskonalenie norm zdrowia i dobrostanu zwierząt w krajach sąsiadujących oraz w całym europejskim regionie OIE, a dzięki temu zmniejszenie ryzyka wprowadzenia chorób zwierząt do UE.

2.6. Wdrażanie

Wdrażanie: Bezpośrednio przez DG SANCO

Bezpośrednia dotacja na rzecz Światowej Organizacji Zdrowia Zwierząt (OIE)

Będąc organizacją referencyjną, uznaną przez Światową Organizację Handlu w zakresie podwyższenia poziomu zdrowia zwierząt na całym świecie, Światowa Organizacja Zdrowia Zwierząt (OIE) posiada faktyczny monopol w tym sektorze i z tego powodu, zgodnie z art. 190 ust. 1 lit. c) zasad stosowania, zaproszenie do składania wniosków nie jest konieczne do udzielenia przez UE wkładu na rzecz organizowania ogólnoświatowych konferencji i seminariów regionalnych dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt.

Maksymalny poziom współfinansowania: 50 % kosztów kwalifikowanych

Kryteria przyznania wkładu:

- adekwatność wniosku w odniesieniu do celów działań zmierzających do tworzenia u urzędników państw członkowskich i państw trzecich kwalifikacji związanych z polityką UE i normami OIE w zakresie zdrowia zwierząt, dobrostanu zwierząt i weterynaryjnej ochrony zdrowia publicznego,

- wpływ oczekiwanych wyników wniosku na ogólne cele zakładające zmniejszenie ryzyka chorób zwierząt w UE i promowanie polityki UE oraz norm OIE w zakresie zdrowia zwierząt, dobrostanu zwierząt i weterynaryjnej ochrony zdrowia publicznego w odniesieniu do produktów przywożonych z państw trzecich.

3. ZAMÓWIENIA PUBLICZNE

Ogólne środki przeznaczone w budżecie na umowy w sprawie zamówienia publicznego w 2014 r. wynoszą 4.132.000 EUR.

3.1. Podstawa prawna

Art. 8, 10, 20 i 23 decyzji Rady 2009/470/WE, art. 66 rozporządzenia (WE) nr 882/2004, art. 29 rozporządzenia (WE) nr 1333/2008, art. 13 oraz motyw 33 rozporządzenia (UE) nr 609/2013, art. 18 ust. 2 dyrektywy Rady 2001/89/WE.

3.2. Linia budżetowa

17.04.01 - 1.000.000 EUR

17.04.03 - 3.132.000 EUR

3.3. Orientacyjny wykaz przewidywanych umów

Działanie (17.04.01) Rodzaj umowy Szacowana liczba umów Orientacyjna data Orientacyjna kwota (w EUR)
Zakup szczepionek przeciwko chorobom zwierząt Dostawcza 1 2. półrocze 2014 1 000 000
Działania (17.04.03) Rodzaj umów Szacowana liczba umów Orientacyjna data Kwota (w EUR)
Analiza - Monitorowanie wdrażania dyrektywy 2006/52/WE w zakresie stosowania przez przemysł azotynów w różnych kategoriach produktów mięsnych Usługowa 1 1. półrocze 2014 50 000
Analiza - Sprawozdanie na temat żywności przeznaczonej dla sportowców Usługowa 1 Cały rok 2014 100 000
Analiza wpływu obecnych ram prawnych mających zastosowanie do fałszowania żywności na kontrole urzędowe i działania w zakresie egzekwowania Szczególna/usługowa 1 1. półrocze 2014 150 000
Analiza w celu przygotowania wejścia w życie nowego prawodawstwa w zakresie kontroli urzędowych Usługowa 1 2. półrocze 2014 250 000
Horyzontalny wkład w komunikację Szczególna/usługowa 10 Cały rok 2014 427 000
Przygotowanie do EXPO 2015 Usługowa 5 Cały rok 2014 260 000
Wytworzenie materiałów komunikacyjnych, publikacji, produktów multimedialnych, treści internetowych, imprez, materiałów promocyjnych itp. związanych z mandatem Biura ds. Żywności i Weterynarii Szczególna/usługowa 5 Cały rok 2014 80 000
Imprezy będące częścią EXPO 2015 w Mediolanie Szczególna/usługowa 5 2. kwartał 2014 -

2. kwartał 2015

250 000
Analiza kosztów niestosowania się do norm międzynarodowych Szczególna/usługowa 1 2. półrocze 2014 125 000
Konferencja "WildLife" Szczególna/usługowa 1 2. półrocze 2014 100 000
Seminarium dla studentów Szczególna/usługowa 1 2. półrocze 2014 75 000
Uczestnictwo w imprezach międzynarodowych Szczególna/usługowa 4 2. kwartał 2014 -

1. kwartał 2015

500 000
Wspieranie zintegrowanego skomputeryzowanego systemu weterynaryjnego TRACES Usługowa 2 2. półrocze 2014 55 000
Działania mające na celu wsparcie bieżącej polityki w zakresie dobrostanu zwierząt Organizacja 3. warsztatów regionalnych dla lekarzy weterynarii Szczególna/usługowa 1 2. kwartał 2014 -

3. kwartał 2014

150 000
Produkcja publikacji poświęconych dobrostanowi zwierząt Szczególna/usługowa 1 2. kwartał 2014 -

3. kwartał 2014

35 000
Promocja materiałów edukacyjnych dotyczących dobrostanu zwierząt Szczególna/usługowa 1 2. kwartał 2014 -

3. kwartał 2014

75 000
Konferencja w sprawie dobrostanu psów i kotów Szczególna/usługowa 1 2. kwartał 2014 -

3. kwartał 2014

50 000
Produkcja serii filmów lub narzędzi do e-uczenia się dotyczących ochrony świń Szczególna/usługowa 1 2. kwartał 2014 -

3. kwartał 2014

130 000
Analiza w celu określenia wskaźników polityki w zakresie dobrostanu zwierząt Szczególna/usługowa 1 2. kwartał 2014 -

3. kwartał 2014

60 000
Analiza na temat stosowania wskaźników w zakresie dobrostanu zwierząt w kontekście przygotowania możliwych przepisów ramowych dotyczących dobrostanu zwierząt Szczególna/usługowa 1 2. kwartał 2014 -

3. kwartał 2014

60 000
Analiza dotycząca metod znieczulania świń, które muszą zostać poddane kastracji chirurgicznej Usługowa 1 2. kwartał 2014 -

3. kwartał 2014

100 000
Zewnętrzna ocena laboratoriów referencyjnych Unii Europejskiej Usługowa 5 Czerwiec 2014 50 000

3.4. Wdrażanie

Działania będą realizowane bezpośrednio przez DG SANCO.

4. INNE DZIAŁANIA

4.1. Porozumienia administracyjne

4.2. Podstawa prawna

Artykuł 66 rozporządzenia (WE) nr 882/2004, art. 76 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 oraz art. 30 rozporządzenia (WE) nr 1169/2011

4.3. Linia budżetowa

17.04.03 - 385.230 EUR

4.4. Orientacyjny wykaz przewidywanych umów administracyjnych

Działania Szacowana liczba umów administracyjnych Orientacyjna data Orientacyjna kwota (w EUR)
Analiza - Ocena skutków dotycząca substancji zaburzających funkcjonowanie układu hormonalnego (identyfikacja substancji) 1 2. kwartał 2014 125 000
Analiza - Odróżnienie żywności barwiącej od barwników spożywczych 1 1. półrocze 2014 75 230
Analiza - Pomoc merytoryczna dla Wspólnego Centrum Badawczego w związku ze sprawozdaniem dotyczącym izomerów trans kwasów tłuszczowych 1 1. kwartał - 3. kwartał 2014 60 000
Analiza - Materiały przeznaczone do kontaktu z żywnością inne niż tworzywa sztuczne 1 2. kwartał 2014 125 000

4.5. Opis, cele i przewidywane wyniki środków wykonawczych

Komisja zamierza przeprowadzić następujące analizy we współpracy ze Wspólnym Centrum Badawczym (JRC):

Analiza - Ocena skutków dotycząca substancji zaburzających funkcjonowanie układu hormonalnego (identyfikacja substancji)

Cele: Przeprowadzenie oceny skutków różnych wariantów kryteriów naukowych służących określaniu właściwości chemikaliów w zakresie zaburzania funkcjonowania układu hormonalnego.

Analiza - Odróżnienie żywności barwiącej od barwników spożywczych

Cele: Aby wdrożyć wytyczne dotyczące klasyfikacji ekstraktów spożywczych o właściwościach barwiących jako barwników lub żywności barwiącej, należy ustanowić wartości referencyjne dla materiałów źródłowych.

Analiza - Pomoc merytoryczna dla Wspólnego Centrum Badawczego w związku ze sprawozdaniem dotyczącym izomerów trans kwasów tłuszczowych

Cele: Ocena wpływu stosownych środków, które mogą umożliwić konsumentom dokonywanie zdrowszych wyborów dotyczących żywności i ogólnej diety lub które mogą wspierać dostarczanie konsumentom zdrowszych wariantów żywności, w tym dostarczanie konsumentom informacji o izomerach trans kwasów tłuszczowych lub ograniczanie ich stosowania.

Analiza - Materiały przeznaczone do kontaktu z żywnością inne niż tworzywa sztuczne

Cele: Dodatkowe przepisy dotyczące materiałów przeznaczonych do kontaktu z żywnością mogą być konieczne do zapewnienia możliwości egzekwowania przepisów w zakresie takich materiałów. Do oceny obecnej sytuacji potrzebne są szczegółowe informacje oraz analiza.

4.6. Wdrażanie

Działania będą realizowane bezpośrednio przez DG SANCO w drodze porozumień administracyjnych ze Wspólnym Centrum Badawczym (JRC).

* Nin. decyzja została zauktualizowana przez art. 1 decyzji z dnia 17 listopada 2014 r. (Dz.U.UE.C.2014.410.3) zmieniającej nin. decyzję z dniem 17 listopada 2014 r.
1 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
2 Dz.U. L 155 z 18.6.2009, s. 30.
3 Dz.U. L 309 z 24.11.2009, s. 1.
4 Dz.U. L 165 z 30.4.2004, s. 1; sprostowane w Dz.U. L 191 z 28.5.2004, s. 1.
5 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1268/2012 z dnia 29 października 2012 r. w sprawie zasad stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii (Dz.U. L 362 z 31.12.2012, s. 1).

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024