Przyjęcie programu prac i finansowania działań w zakresie żywności i paszy na rok 2014 w celu zapewnienia stosowania prawodawstwa dotyczącego żywności i paszy.

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI

z dnia 27 maja 2014 r.

dotycząca przyjęcia programu prac i finansowania działań w zakresie żywności i paszy na rok 2014 w celu zapewnienia stosowania prawodawstwa dotyczącego żywności i paszy *

(2014/C 166/05)

(Dz.U.UE C z dnia 3 czerwca 2014 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 1 , w szczególności jego art. 84,

uwzględniając decyzję Rady 2009/470/WE z dnia 25 maja 2009 r. w sprawie wydatków w dziedzinie weterynarii 2 , w szczególności jej art. 16, 19, 20, 21, 23 i 27,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 z dnia 21 października 2009 r. dotyczące wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin i uchylające dyrektywy Rady 79/117/EWG i 91/414/EWG 3 , w szczególności jego art. 76 ust. 1,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 882/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie kontroli urzędowych przeprowadzanych w celu sprawdzenia zgodności z prawem paszowym i żywnościowym oraz regułami dotyczącymi zdrowia zwierząt i dobrostanu zwierząt 4 , w szczególności jego art. 66 ust. 1 lit. c),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Aby zapewnić realizację działań w zakresie żywności i paszy mających na celu zapewnienie stosowania prawodawstwa dotyczącego żywności i paszy oraz zdrowia roślin, należy przyjąć decyzję w sprawie finansowania oraz program prac na 2014 r. W art. 94 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 1268/2012 5 w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii ustanowiono szczegółowe zasady dotyczące decyzji w sprawie finansowania.

(2) Należy zezwolić na przyznawanie dotacji bez zaproszenia do składania wniosków organom wskazanym w programie prac i ze wskazanych w nim przyczyn.

(3) Niniejsza decyzja powinna uwzględniać płatność odsetek za zwłokę w płatnościach na podstawie art. 92 rozporządzenia finansowego oraz art. 111 ust. 4 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 1268/2012.

(4) Do celów stosowania niniejszej decyzji należy zdefiniować termin "istotna zmiana" w rozumieniu art. 94 ust. 4 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 1268/2012.

(5) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

Program prac

Przyjmuje się roczny program prac w brzmieniu określonym w załączniku w celu wykonania art. 16, 19, 20, 21, 23 oraz 27 decyzji Rady 2009/470/WE, rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 oraz art. 66 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (WE) nr 882/2004.

Roczny program prac stanowi decyzję w sprawie finansowania w rozumieniu art. 84 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 966/2012.

Artykuł  2

Wkład Unii

Maksymalny wkład na realizację programu na rok 2014 ustala się na poziomie 5.177.230 EUR i jest on finansowany z następujących linii budżetowych budżetu ogólnego Unii Europejskiej na 2014 r.:

a)
linia budżetowa 17.04.01 - 1.000.000 EUR;
b)
linia budżetowa 17.04.03 - 4.177.230 EUR.

Środki przewidziane w akapicie pierwszym mogą również obejmować odsetki za zwłokę w płatnościach.

Artykuł  3

Klauzula elastyczności

Zmian, które dotyczą przydziału środków finansowych na działania w ramach każdego programu prac, a które łącznie nie przekraczają 20 % maksymalnego wkładu przewidzianego w art. 2 niniejszej decyzji, nie uznaje się za istotne zmiany w rozumieniu art. 94 ust. 4 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 1268/2012, o ile zmiany te nie wywierają znaczącego wpływu na charakter tych działań i cel programu prac.

Odpowiedzialny urzędnik zatwierdzający może przyjąć zmiany, o których mowa w akapicie pierwszym, zgodnie z zasadą należytego zarządzania finansami i zasadą proporcjonalności.

Artykuł  4

Dotacje

Dotacje mogą być przyznawane bez zaproszenia do składania wniosków organom wskazanym w załączniku i zgodnie z określonymi w nim warunkami.

Sporządzono w Brukseli dnia 27 maja 2014 r.

W imieniu Komisji

Tonio BORG

Członek Komisji

ZAŁĄCZNIK

Roczny plan prac na rok 2014 w zakresie żywności i paszy

1. WPROWADZENIE

Niniejszy program prac obejmuje środki wykonawcze na 2014 r. Na podstawie celów przewidzianych w decyzji Rady 2009/470/WE, rozporządzeniu (WE) nr 882/2004, rozporządzeniu (WE) nr 1107/2009, rozporządzeniu (WE) nr 1333/2008, rozporządzeniu (UE) nr 609/2013, rozporządzeniu (UE) nr 1169/2011, dyrektywie Rady 2001/89/WE niniejszy program obejmuje następujące działania podlegające finansowaniu oraz następujący podział budżetu:

Orientacyjne działania Orientacyjne kwoty
Dotacje (1) 660.000 EUR
Zamówienia publiczne (23) 4.132.000 EUR
Umowy administracyjne (4) 385.230 EUR
ŁĄCZNIE (28 działań) 5.177.230 EUR

2. DOTACJE

2.1. Konferencje i seminaria OIE

2.2. Podstawa prawna

Art. 22. decyzji Rady 2009/470/WE.

2.3. Linia budżetowa

17.04.03 - 660.000 EUR

2.4. Orientacyjny wykaz przewidywanych działań

Działania Szacowana liczba akcji Orientacyjna data Orientacyjna kwota (w EUR)
Organizowane przez OIE ogólnoświatowe konferencje, regionalne seminaria i spotkania oraz działania w zakresie zdrowia i dobrostanu zwierząt 1 umowa o udzielenie dotacji 2. kwartał 2014 660 000

2.5. Opis, cele i przewidywane wyniki środków wykonawczych

Organizowane przez OIE ogólnoświatowe konferencje, regionalne seminaria i spotkania oraz działania w zakresie zdrowia i dobrostanu zwierząt.

Światowa Organizacja Zdrowia Zwierząt (OIE) jest organizacją międzyrządową odpowiedzialną za dążenie do poprawy zdrowia zwierząt na świecie. W celu poprawy zdrowia zwierząt na świecie i tym samym zmniejszenia ryzyka występowania chorób zwierząt w UE ważne jest, aby podejście UE do zdrowia i dobrostanu zwierząt podzielane było przez wszystkie państwa członkowskie OIE, a także by UE aktywnie wspierała konferencje, seminaria szkoleniowe, spotkania i działania organizowane przez OIE, propagując przy tej okazji politykę UE w zakresie zdrowia i dobrostanu zwierząt.

Ogólnoświatowe konferencje zrzeszające ośrodki referencyjne OIE i dotyczące zdrowia zwierząt wodnych; regionalne seminaria europejskich punktów centralnych OIE w kwestii komunikacji, powiadamiania o chorobach zwierząt i weterynaryjnych produktów leczniczych; regionalne spotkania i działania Platformy na rzecz Dobrostanu Zwierząt w Europie (Animal Welfare Platform for Europe); regionalne spotkania i działania w kwestii afrykańskiego pomoru świń w regionie Europy oraz w celu wdrażania ścieżki stopniowego zwalczania pryszczycy w Azji Środkowej i Eurazji Zachodniej; regionalne posiedzenia i działania Wspólnego Stałego Komitetu Sieci ds. Zdrowia Zwierząt Śródziemnomorskich (REMESA), w tym bank szczepionek przeciwko wściekliźnie oraz ścieżka stopniowego zwalczania pryszczycy w Afryce Północnej; regionalne działania edukacyjne w zakresie norm dobrostanu zwierząt w regionach OIE: Azja, Daleki Wschód i Oceania.

Celem tego działania jest przedstawienie wszystkim członkom OIE unijnego podejścia do zdrowia i dobrostanu zwierząt oraz weterynaryjnego zdrowia publicznego poprzez propagowanie polityki Unii przy okazji konferencji, seminariów szkoleniowych, spotkań i działań organizowanych przez OIE. Docelowo poprawa zdrowia zwierząt, dobrostanu zwierząt oraz statusu weterynaryjnego zdrowia publicznego na świecie i zmniejszenie ryzyka w UE.

Oczekiwane wyniki: Podwyższenie poziomu wiedzy na temat unijnej polityki w zakresie zdrowia i dobrostanu zwierząt oraz zbliżenie do niej, udoskonalenie norm zdrowia i dobrostanu zwierząt w krajach sąsiadujących oraz w całym europejskim regionie OIE, a dzięki temu zmniejszenie ryzyka wprowadzenia chorób zwierząt do UE.

2.6. Wdrażanie

Wdrażanie: Bezpośrednio przez DG SANCO

Bezpośrednia dotacja na rzecz Światowej Organizacji Zdrowia Zwierząt (OIE)

Będąc organizacją referencyjną, uznaną przez Światową Organizację Handlu w zakresie podwyższenia poziomu zdrowia zwierząt na całym świecie, Światowa Organizacja Zdrowia Zwierząt (OIE) posiada faktyczny monopol w tym sektorze i z tego powodu, zgodnie z art. 190 ust. 1 lit. c) zasad stosowania, zaproszenie do składania wniosków nie jest konieczne do udzielenia przez UE wkładu na rzecz organizowania ogólnoświatowych konferencji i seminariów regionalnych dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt.

Maksymalny poziom współfinansowania: 50 % kosztów kwalifikowanych

Kryteria przyznania wkładu:

- adekwatność wniosku w odniesieniu do celów działań zmierzających do tworzenia u urzędników państw członkowskich i państw trzecich kwalifikacji związanych z polityką UE i normami OIE w zakresie zdrowia zwierząt, dobrostanu zwierząt i weterynaryjnej ochrony zdrowia publicznego,

- wpływ oczekiwanych wyników wniosku na ogólne cele zakładające zmniejszenie ryzyka chorób zwierząt w UE i promowanie polityki UE oraz norm OIE w zakresie zdrowia zwierząt, dobrostanu zwierząt i weterynaryjnej ochrony zdrowia publicznego w odniesieniu do produktów przywożonych z państw trzecich.

3. ZAMÓWIENIA PUBLICZNE

Ogólne środki przeznaczone w budżecie na umowy w sprawie zamówienia publicznego w 2014 r. wynoszą 4.132.000 EUR.

3.1. Podstawa prawna

Art. 8, 10, 20 i 23 decyzji Rady 2009/470/WE, art. 66 rozporządzenia (WE) nr 882/2004, art. 29 rozporządzenia (WE) nr 1333/2008, art. 13 oraz motyw 33 rozporządzenia (UE) nr 609/2013, art. 18 ust. 2 dyrektywy Rady 2001/89/WE.

3.2. Linia budżetowa

17.04.01 - 1.000.000 EUR

17.04.03 - 3.132.000 EUR

3.3. Orientacyjny wykaz przewidywanych umów

Działanie (17.04.01) Rodzaj umowy Szacowana liczba umów Orientacyjna data Orientacyjna kwota (w EUR)
Zakup szczepionek przeciwko chorobom zwierząt Dostawcza 1 2. półrocze 2014 1 000 000
Działania (17.04.03) Rodzaj umów Szacowana liczba umów Orientacyjna data Kwota (w EUR)
Analiza - Monitorowanie wdrażania dyrektywy 2006/52/WE w zakresie stosowania przez przemysł azotynów w różnych kategoriach produktów mięsnych Usługowa 1 1. półrocze 2014 50 000
Analiza - Sprawozdanie na temat żywności przeznaczonej dla sportowców Usługowa 1 Cały rok 2014 100 000
Analiza wpływu obecnych ram prawnych mających zastosowanie do fałszowania żywności na kontrole urzędowe i działania w zakresie egzekwowania Szczególna/usługowa 1 1. półrocze 2014 150 000
Analiza w celu przygotowania wejścia w życie nowego prawodawstwa w zakresie kontroli urzędowych Usługowa 1 2. półrocze 2014 250 000
Horyzontalny wkład w komunikację Szczególna/usługowa 10 Cały rok 2014 427 000
Przygotowanie do EXPO 2015 Usługowa 5 Cały rok 2014 260 000
Wytworzenie materiałów komunikacyjnych, publikacji, produktów multimedialnych, treści internetowych, imprez, materiałów promocyjnych itp. związanych z mandatem Biura ds. Żywności i Weterynarii Szczególna/usługowa 5 Cały rok 2014 80 000
Imprezy będące częścią EXPO 2015 w Mediolanie Szczególna/usługowa 5 2. kwartał 2014 -

2. kwartał 2015

250 000
Analiza kosztów niestosowania się do norm międzynarodowych Szczególna/usługowa 1 2. półrocze 2014 125 000
Konferencja "WildLife" Szczególna/usługowa 1 2. półrocze 2014 100 000
Seminarium dla studentów Szczególna/usługowa 1 2. półrocze 2014 75 000
Uczestnictwo w imprezach międzynarodowych Szczególna/usługowa 4 2. kwartał 2014 -

1. kwartał 2015

500 000
Wspieranie zintegrowanego skomputeryzowanego systemu weterynaryjnego TRACES Usługowa 2 2. półrocze 2014 55 000
Działania mające na celu wsparcie bieżącej polityki w zakresie dobrostanu zwierząt Organizacja 3. warsztatów regionalnych dla lekarzy weterynarii Szczególna/usługowa 1 2. kwartał 2014 -

3. kwartał 2014

150 000
Produkcja publikacji poświęconych dobrostanowi zwierząt Szczególna/usługowa 1 2. kwartał 2014 -

3. kwartał 2014

35 000
Promocja materiałów edukacyjnych dotyczących dobrostanu zwierząt Szczególna/usługowa 1 2. kwartał 2014 -

3. kwartał 2014

75 000
Konferencja w sprawie dobrostanu psów i kotów Szczególna/usługowa 1 2. kwartał 2014 -

3. kwartał 2014

50 000
Produkcja serii filmów lub narzędzi do e-uczenia się dotyczących ochrony świń Szczególna/usługowa 1 2. kwartał 2014 -

3. kwartał 2014

130 000
Analiza w celu określenia wskaźników polityki w zakresie dobrostanu zwierząt Szczególna/usługowa 1 2. kwartał 2014 -

3. kwartał 2014

60 000
Analiza na temat stosowania wskaźników w zakresie dobrostanu zwierząt w kontekście przygotowania możliwych przepisów ramowych dotyczących dobrostanu zwierząt Szczególna/usługowa 1 2. kwartał 2014 -

3. kwartał 2014

60 000
Analiza dotycząca metod znieczulania świń, które muszą zostać poddane kastracji chirurgicznej Usługowa 1 2. kwartał 2014 -

3. kwartał 2014

100 000
Zewnętrzna ocena laboratoriów referencyjnych Unii Europejskiej Usługowa 5 Czerwiec 2014 50 000

3.4. Wdrażanie

Działania będą realizowane bezpośrednio przez DG SANCO.

4. INNE DZIAŁANIA

4.1. Porozumienia administracyjne

4.2. Podstawa prawna

Artykuł 66 rozporządzenia (WE) nr 882/2004, art. 76 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 oraz art. 30 rozporządzenia (WE) nr 1169/2011

4.3. Linia budżetowa

17.04.03 - 385.230 EUR

4.4. Orientacyjny wykaz przewidywanych umów administracyjnych

Działania Szacowana liczba umów administracyjnych Orientacyjna data Orientacyjna kwota (w EUR)
Analiza - Ocena skutków dotycząca substancji zaburzających funkcjonowanie układu hormonalnego (identyfikacja substancji) 1 2. kwartał 2014 125 000
Analiza - Odróżnienie żywności barwiącej od barwników spożywczych 1 1. półrocze 2014 75 230
Analiza - Pomoc merytoryczna dla Wspólnego Centrum Badawczego w związku ze sprawozdaniem dotyczącym izomerów trans kwasów tłuszczowych 1 1. kwartał - 3. kwartał 2014 60 000
Analiza - Materiały przeznaczone do kontaktu z żywnością inne niż tworzywa sztuczne 1 2. kwartał 2014 125 000

4.5. Opis, cele i przewidywane wyniki środków wykonawczych

Komisja zamierza przeprowadzić następujące analizy we współpracy ze Wspólnym Centrum Badawczym (JRC):

Analiza - Ocena skutków dotycząca substancji zaburzających funkcjonowanie układu hormonalnego (identyfikacja substancji)

Cele: Przeprowadzenie oceny skutków różnych wariantów kryteriów naukowych służących określaniu właściwości chemikaliów w zakresie zaburzania funkcjonowania układu hormonalnego.

Analiza - Odróżnienie żywności barwiącej od barwników spożywczych

Cele: Aby wdrożyć wytyczne dotyczące klasyfikacji ekstraktów spożywczych o właściwościach barwiących jako barwników lub żywności barwiącej, należy ustanowić wartości referencyjne dla materiałów źródłowych.

Analiza - Pomoc merytoryczna dla Wspólnego Centrum Badawczego w związku ze sprawozdaniem dotyczącym izomerów trans kwasów tłuszczowych

Cele: Ocena wpływu stosownych środków, które mogą umożliwić konsumentom dokonywanie zdrowszych wyborów dotyczących żywności i ogólnej diety lub które mogą wspierać dostarczanie konsumentom zdrowszych wariantów żywności, w tym dostarczanie konsumentom informacji o izomerach trans kwasów tłuszczowych lub ograniczanie ich stosowania.

Analiza - Materiały przeznaczone do kontaktu z żywnością inne niż tworzywa sztuczne

Cele: Dodatkowe przepisy dotyczące materiałów przeznaczonych do kontaktu z żywnością mogą być konieczne do zapewnienia możliwości egzekwowania przepisów w zakresie takich materiałów. Do oceny obecnej sytuacji potrzebne są szczegółowe informacje oraz analiza.

4.6. Wdrażanie

Działania będą realizowane bezpośrednio przez DG SANCO w drodze porozumień administracyjnych ze Wspólnym Centrum Badawczym (JRC).

* Nin. decyzja została zauktualizowana przez art. 1 decyzji z dnia 17 listopada 2014 r. (Dz.U.UE.C.2014.410.3) zmieniającej nin. decyzję z dniem 17 listopada 2014 r.
1 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
2 Dz.U. L 155 z 18.6.2009, s. 30.
3 Dz.U. L 309 z 24.11.2009, s. 1.
4 Dz.U. L 165 z 30.4.2004, s. 1; sprostowane w Dz.U. L 191 z 28.5.2004, s. 1.
5 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1268/2012 z dnia 29 października 2012 r. w sprawie zasad stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii (Dz.U. L 362 z 31.12.2012, s. 1).

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2014.166.5

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Przyjęcie programu prac i finansowania działań w zakresie żywności i paszy na rok 2014 w celu zapewnienia stosowania prawodawstwa dotyczącego żywności i paszy.
Data aktu: 27/05/2014
Data ogłoszenia: 03/06/2014
Data wejścia w życie: 27/05/2014