Europejski Inspektor Ochrony Danych - Wakat na stanowisku Europejskiego Inspektora Ochrony Danych - COM/2014/10354.

Europejski Inspektor Ochrony Danych

Wakat na stanowisku Europejskiego Inspektora Ochrony Danych

COM/2014/10354

(2014/C 163 A/02)

(Dz.U.UE C z dnia 28 maja 2014 r.)

Informacje ogólne:

W rozporządzeniu (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych 1 ustanowiono zasady, zgodnie z którymi instytucje, organy, agencje i urzędy Unii Europejskiej przetwarzają dane osobowe, tak aby przestrzegać podstawowych praw i wolności osób fizycznych, a w szczególności ich prawa do prywatności. Na mocy tego rozporządzenia ustanowiono także niezależny organ nadzorujący, zwany Europejskim Inspektorem Ochrony Danych (EIOD), który gwarantować ma odpowiednie stosowanie przepisów rozporządzenia. Na czele EIOD stoi osoba Europejskiego Inspektora Ochrony Danych ("inspektora"), któremu w wykonywaniu obowiązków pomaga zastępca. Wykonując powierzone mu zadania, inspektor zachowuje pełną niezależność.

W budżecie ogólnym Unii Europejskiej na 2014 r. przewidziano do dyspozycji organu budżet w łącznej wysokości około 8,2 mln EUR i około 45 pracowników.

EIOD ma siedzibę w Brukseli.

Opis stanowiska:

Inspektor monitoruje i stosuje przepisy rozporządzenia (WE) nr 45/2001 - w tym celu osoba ta wykonuje zadania przewidziane w tym rozporządzeniu i korzysta z praw przyznanych na jego mocy. Ponadto zadaniem inspektora jest udzielanie porad instytucjom i organom Unii Europejskiej oraz osobom, których dane dotyczą, we wszystkich kwestiach dotyczących przetwarzania danych osobowych.

Ogólnie rzecz biorąc, Europejski Inspektor Ochrony Danych jest odpowiedzialny za zagwarantowanie przestrzegania przez instytucje, organy, agencje i urzędy Unii Europejskiej podstawowych praw i wolności osób fizycznych, a w szczególności ich prawa do prywatności, w kontekście przetwarzania danych osobowych. Inspektor monitoruje i zapewnia stosowanie przepisów rozporządzenia i wszelkich innych aktów prawnych Unii Europejskiej dotyczących ochrony podstawowych praw i wolności osób fizycznych w kontekście przetwarzania danych osobowych przez instytucje, organy, agencje lub urzędy Unii Europejskiej.

Do zadań inspektora należy:

doradzanie instytucjom, organom, agencjom i urzędom Unii Europejskiej we wszystkich kwestiach dotyczących przetwarzania danych osobowych, jak również śledzenie nowych trendów w dziedzinie technologii informacyjno-komunikacyjnych w zakresie, w jakim mają one wpływ na ochronę danych osobowych,
rozpatrywanie i badanie skarg, prowadzenie związanych z nimi postępowań oraz informowanie osób, których dane dotyczą, o wyniku tych postępowań,
prowadzenie dochodzeń zarówno z własnej inicjatywy, jak i na podstawie skarg oraz informowanie osób, których dane dotyczą, o wyniku tych dochodzeń,
udział w sieciach współpracy skupiających organy nadzoru. Inspektor współpracuje z krajowymi organami nadzoru w Europejskim Obszarze Gospodarczym w stopniu niezbędnym do wykonywania ich obowiązków oraz uczestniczy w pracach Grupy Roboczej ds. Ochrony Osób Fizycznych w zakresie Przetwarzania Danych Osobowych ustanowionej na mocy art. 29 dyrektywy 95/46/WE 2 . Inspektor współpracuje także z organami nadzoru ds. ochrony danych ustanowionymi w ramach współpracy policyjnej i współpracy sądowej w Unii, szczególnie w celu poprawy spójności stosowania odpowiednich zasad i procedur ochrony danych,
zarządzanie wyjątkami, zabezpieczeniami, upoważnieniami i warunkami przetwarzania danych,
rejestrowanie i wstępna kontrola operacji przetwarzania danych,
kontrolowanie przekazywania danych do odbiorców innych niż instytucje, organy, agencje i urzędy Unii Europejskiej, które nie są objęte dyrektywą 95/46/WE (przewidującą ujednolicony poziom ochrony w całej Unii),
reprezentowanie EIOD w sprawach przed Trybunałem Sprawiedliwości,
sprawowanie funkcji organu nadzorującego ds. ochrony danych osobowych dla systemu "Eurodac", który pomaga państwom członkowskim ustalić, które z nich jest właściwe do rozpatrzenia wniosków o azyl, oraz ułatwianie stosowania konwencji dublińskiej, tzn. zagwarantowanie, że prawa podmiotów, których dotyczą dane, nie są naruszane w trakcie przetwarzania ani wykorzystywania danych, oraz monitorowanie zgodności z prawem procesu przekazywania danych osobowych państwom członkowskim przez jednostkę centralną,
sprawowanie funkcji organu nadzorującego ds. ochrony danych w ramach wizowego systemu informacyjnego (VIS) oraz systemu informacyjnego Schengen drugiej generacji (SIS II), systemu wymiany informacji na rynku wewnętrznym (IMI), Frontexu, systemu informacji celnej (CIS) oraz innych specyficznych baz danych w ramach prawa celnego. Działania te będą mogły zostać rozszerzone na inne agencje i organy europejskie, niepodlegające jeszcze nadzorowi inspektora.

Inspektorowi mogą zostać powierzone nowe zadania i nadane nowe kompetencje z chwilą wejścia w życie nowych unijnych ram prawnych dotyczących ochrony danych, które są obecnie przedmiotem obrad w Parlamencie Europejskim i Radzie. Do zadań tych może należeć zapewnianie obsługi sekretariatu dla Europejskiej Rady Ochrony Danych.

Regulamin i ogólne warunki wykonywania obowiązków przez inspektora, w tym jego uposażenie, dodatki i wszelkie inne świadczenia mające charakter wynagrodzenia, zostały określone w drodze wspólnego porozumienia Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji w decyzji nr 1247/2002/WE z dnia 1 lipca 2002 r. 3 . Inspektorowi przysługuje uposażenie równorzędne uposażeniu sędziego Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej 4 .

Kryteria wyboru:

Kandydaci powinni wykazać się:

bardzo dobrą znajomością kwestii z dziedziny ochrony danych i doświadczeniem w tym zakresie - najlepiej zdobytym w dużej organizacji sektora publicznego lub prywatnego; komisja selekcyjna może przywiązać szczególną wagę do doświadczenia nabytego na poziomie międzynarodowym,
zdolnością do działania z zachowaniem niezbędnej niezależności,
umiejętnościami przywódczymi, umożliwiającymi dynamiczne i skuteczne kierowanie oraz sterowanie EOID w kontekście szybkich zmian technologicznych o dużej wrażliwości politycznej, ekonomicznej i gospodarczej,
pełnym zrozumieniem skutków dalszego postępu w technologii ochrony danych oraz zdolnością do określania, przewidywania i radzenia sobie z tymi wyzwaniami w sposób skuteczny i efektywny,
doskonałymi umiejętnościami analitycznymi i oceny, bardzo dobrymi zdolnościami rozwiązywania problemów organizacyjnych i operacyjnych,
zdolnością do podejmowania decyzji oraz zaawansowaną umiejętnością przedstawiania wytycznych politycznych, tak by sprostać nowym i nieprzewidzianym wyzwaniom w dziedzinie ochrony danych,
doświadczeniem w ocenie wpływu polityki unijnej lub krajowej w dziedzinie ochrony danych na europejskich obywateli, przedsiębiorstwa lub organy administracji publicznej,
doskonałą zdolnością do przygotowania i przedstawienia ogólnej wizji, do myślenia w skali globalnej oraz do proponowania konkretnych zaleceń i możliwych do wprowadzenia rozwiązań,
wysokim poziomem doświadczenia w zakresie zarządzania zespołami wyspecjalizowanych pracowników i zasobami finansowymi,
bardzo dobrą zdolnością do skutecznego i efektywnego komunikowania i nawiązywania kontaktów w celu reprezentowania EIOD na najwyższym poziomie oraz w celu zacieśniania i utrzymania bliskiej współpracy z różnymi grupami zainteresowanych stron w innych instytucjach Unii Europejskiej, państwach członkowskich i państwach trzecich oraz z pozostałymi krajowymi lub międzynarodowymi organizacjami,
dobrą znajomością języka angielskiego lub francuskiego ze względu na wymogi komunikacji wewnętrznej w ramach EIOD oraz w celu zapewnienia i utrzymania praktycznej i skutecznej komunikacji z międzyinstytucjonalnymi i pozostałymi osobami zainteresowanymi.

Kryteria kwalifikacyjne:

Kandydat musi:

1)
być obywatelem jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej;
2)
posiadać:
(i)
poziom wykształcenia odpowiadający ukończonym studiom wyższym, trwającym normalnie cztery lata lub dłużej, potwierdzony dyplomem ukończenia studiów;
(ii)
lub poziom wykształcenia odpowiadający ukończonym studiom wyższym, potwierdzony dyplomem ukończenia studiów, oraz przynajmniej roczne właściwe doświadczenie zawodowe, w przypadku gdy normalny okres trwania studiów wyższych wynosi przynajmniej trzy lata;
3)
posiadać przynajmniej 15-letnie doświadczenie zawodowe, liczone od daty uzyskania kwalifikacji opisanych w pkt 2. Doświadczenie musi odpowiadać poziomowi zdobytych kwalifikacji. Przynajmniej 5 lat tego doświadczenia zawodowego powinno być zdobyte na wyższym stanowisku kierowniczym;

Kandydaci powinni w swoim życiorysie wyszczególnić przynajmniej w odniesieniu do wspomnianych 5 lat, podczas których zdobyli doświadczenie na wyższych stanowiskach kierowniczych:

1)
nazwy zajmowanych stanowisk kierowniczych i pełnione funkcje,
2)
liczbę pracowników, znajdujących się pod ich kierownictwem w czasie zajmowania przez nich tych stanowisk,
3)
wielkość budżetu, którym zarządzali, oraz
4)
liczbę szczebli organizacyjnych w hierarchii powyżej i poniżej ich stanowiska oraz liczbę osób na równorzędnych stanowiskach;
4)
biegłą znajomość jednego z języków urzędowych Unii Europejskiej (język główny) oraz dobrą znajomość przynajmniej jednego innego języka urzędowego UE (drugi język).

Polityka zatrudnienia:

Unia Europejska stosuje politykę równych szans.

Procedura powołania:

Parlament Europejski i Rada powołują Europejskiego Inspektora Ochrony Danych w drodze wspólnego porozumienia na okres pięciu lat, na podstawie listy sporządzonej przez Komisję Europejską po ogłoszeniu publicznego naboru dla kandydatów.

Komisja Europejska sporządzi tę listę zgodnie z obowiązującymi w niej procedurami wyboru i rekrutacji (zob. również Compilation Document on Senior Officials Policy - dokument w jęz. angielskim dotyczący polityki względem urzędników wyższego szczebla 5 ). W tym celu Komisja powołuje komisję kwalifikacyjną, która ocenia wszystkie kandydatury w świetle wyżej wymienionych kryteriów kwalifikacyjnych i wybiera kandydatów, których profil najbardziej odpowiada kryteriom wyboru dotyczącym stanowiska inspektora. Ci kandydaci zostaną zaproszeni na rozmowę z komisją kwalifikacyjną.

Po rozmowach z komisją kwalifikacyjną kandydaci zostaną zaproszeni na dalsze rozmowy kwalifikacyjne, przeprowadzane przez działający w Komisji Europejskiej Komitet Konsultacyjny ds. Powoływania. Przed rozmową kandydaci zostaną poddani testom, przeprowadzanym metodą oceny zintegrowanej przez zewnętrzne firmy rekrutacyjne.

Mając na uwadze wyniki komisji kwalifikacyjnej oraz wyniki rozmów z Komitetem Konsultacyjnym ds. Powoływania, Komisja Europejska sporządzi listę. Lista zostanie przekazana Parlamentowi Europejskiemu oraz Radzie. Instytucje te mogą zdecydować o przeprowadzeniu dodatkowych rozmów z kandydatami, których nazwiska zostały umieszczone na liście.

Informujemy, że ze względów praktycznych oraz w celu jak najszybszego zakończenia procedury wyboru w interesie kandydatów oraz instytucji procedura rekrutacyjna będzie przeprowadzana wyłącznie w języku angielskim lub francuskim 6 .

Lista kandydatów jest jawna.

Procedura zgłaszania kandydatur: Uwaga:

Wakat na stanowisku inspektora jest publikowany jednocześnie z wakatem na stanowisku zastępcy inspektora. Kandydaci, którzy chcą zgłosić swoje kandydatury na oba stanowiska (inspektor i zastępca inspektora), muszą przedstawić dwie odrębne kandydatury.

Przed dokonaniem zgłoszenia kandydaci powinni dokładnie sprawdzić, czy spełniają wszystkie kryteria kwalifikacyjne, w szczególności kryteria dotyczące wymaganego rodzaju dyplomu oraz doświadczenia zawodowego.

Zgłoszenie kandydatury następuje przez rejestrację w internecie pod poniższym adresem:

https://ec.europa.eu/dgs/human-resources/seniormanagementvacancies/

Należy zastosować się do instrukcji dotyczących poszczególnych etapów procedury.

Za dokonanie rejestracji w internecie we wskazanym terminie odpowiadają sami kandydaci. Zaleca się, by kandydaci nie zwlekali z dokonywaniem zgłoszeń do ostatnich dni, ponieważ duże obciążenie łączy internetowych lub błąd połączenia internetowego może doprowadzić do przerwania rejestracji w internecie przed jej zakończeniem, co może wiązać się z koniecznością powtórzenia całego procesu. Możliwość rejestracji zostanie zablokowana po upływie terminu zgłoszeń. Zgłoszenia nadsyłane po upływie terminu co do zasady nie będą przyjmowane.

Kandydaci muszą posiadać ważny adres poczty elektronicznej. Będzie on służył do potwierdzenia utworzenia konta kandydata oraz do powiadomienia o wyniku procedury. Należy informować Komisję Europejską o wszelkich zmianach adresu poczty elektronicznej.

Do zgłoszenia należy dołączyć życiorys w formacie WORD lub PDF oraz wypełnić list motywacyjny w trybie on-line (maks. 8 000 znaków). Życiorys i list motywacyjny należy sporządzić w języku angielskim lub francuskim.

Po zakończeniu rejestracji kandydat otrzyma numer identyfikacyjny. Numer ten należy zachować, bowiem będzie on wykorzystywany we wszelkich kontaktach w trakcie trwania procedury selekcyjnej. Otrzymanie numeru oznacza, że rejestracja została zakończona - numer stanowi potwierdzenie, że wprowadzone przez kandydata dane zostały zarejestrowane.

Nieotrzymanie numeru oznacza, że zgłoszenie nie zostało zarejestrowane!

Należy zwrócić uwagę, że nie ma możliwości śledzenia w internecie przebiegu procesu naboru. Kandydaci otrzymają bezpośrednio informacje o wynikach procedury.

Osoby, które z powodu niepełnosprawności nie są w stanie dokonać rejestracji internetowej, mogą przesłać swoje zgłoszenie (życiorys i list motywacyjny) w wersji papierowej listem poleconym 7 z datą stempla pocztowego nie późniejszą niż termin zakończenia rejestracji kandydatów. W takim przypadku wszelka późniejsza korespondencja między Komisją Europejską a kandydatem odbywać się będzie drogą pocztową. Do zgłoszenia należy w takim przypadku załączyć zaświadczenie potwierdzające niepełnosprawność, wydane przez właściwy organ. Na osobnym arkuszu papieru należy także przedstawić propozycje ewentualnych udogodnień, które zdaniem kandydata mogą ułatwić mu uczestnictwo w procesie rekrutacji.

Prośby o dodatkowe informacje lub zgłoszenia ewentualnych problemów technicznych należy kierować na adres: HR-A2-MANAGEMENT-ONLINE@ec.europa.eu.

Termin rejestracji kandydatów:

Termin rejestracji kandydatów upływa w dniu 25 czerwca 2014 r. Rejestracja elektroniczna zostanie zakończona o godz. 12.00 w południe czasu obowiązującego w Brukseli.

1 Dz.U. L 8 z 12.1.2001, s. 1.
2 Dz.U. L 281 z 23.11.1995, s. 31.
3 Dz.U. L 183 z 12.7.2002, s. 1.
4 Miesięczne wynagrodzenie podstawowe jest równe kwocie otrzymanej w wyniku zastosowania w odniesieniu do wynagrodzenia podstawowego urzędnika Unii Europejskiej trzeciego stopnia 16. grupy zaszeregowania wartości procentowej wynoszącej 112,5 %.
5 http://ec.europa.eu/civil_service/docs/official_policy_en.pdf
6 Komisja selekcyjna zadba o to, aby rodzimi użytkownicy tych języków nie odnieśli w związku z tym nienależytej korzyści.
7 European Commission, Directorate General Human Resources and Security, Unit for Executive Staff and CCA Secretariat, COM/ 2014/10354, SC11 8/62, 1049 Bruxelles/Brussels, BELGIQUE/BELGIË.

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024