Sprawa T-17/14: Skarga wniesiona w dniu 8 stycznia 2014 r. - U4U i in. przeciwko Parlamentowi i Radzie.

Skarga wniesiona w dniu 8 stycznia 2014 r. - U4U i in. przeciwko Parlamentowi i Radzie

(Sprawa T-17/14)

(2014/C 112/54)

Język postępowania: francuski

(Dz.U.UE C z dnia 14 kwietnia 2014 r.)

Strony

Strona skarżąca: Union pour l'Unité (U4U) (Bruksela, Belgia); Unité & Solidarité - Hors Union (USHU) (Bruksela); Regroupement Syndical (RS) (Saint-Joss-eten-Noode, Belgia); i Georges Vlandas (Bruksela) (przedstawiciel: adwokat F. Krenc)

Strona pozwana: Rada Unii Europejskiej i Parlament Europejski

Żądania

Strona skarżąca wnosi do Sądu o:

Stwierdzenie dopuszczalności i zasadności niniejszej skargi;
W konsekwencji, stwierdzenie nieważności rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1023/2013 z dnia 22 października 2013 r. zmieniającego regulamin pracowniczy urzędników Unii Europejskiej i warunki zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej, w zakresie, w jakim
1)
zmienia załącznik X do regulaminu pracowniczego (art. 1, nr 70);
2)
zmienia art. 45 regulaminu pracowniczego i załącznik I oraz dodaje sekcję 5 w załączniku XIII (art. 1 nr 27, 61 i 73 k).
Obciążenie pozwanych kosztami postępowania.

Zarzuty i główne argumenty

Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi sześć zarzutów.

Trzy pierwsze zarzuty dotyczą zmian do załącznika X do regulaminu pracowniczego urzędników Unii Europejskiej (zwanego dalej "regulaminem pracowniczym urzędników").

1.
Zarzut pierwszy dotyczący naruszenia art. 10 regulaminu pracowniczego urzędników, art. 12, 27 i 28 Karty praw p odstawowych Unii Europejskiej (zwanej dalej "kartą") oraz art. 11 europejskiej konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności (zwanej dalej "EKPC"), w szczególności ze względu na brak zasięgnięcia opinii komitetu ds. regulaminu pracowniczego w przedmiocie nowelizacji załącznika X.
2.
Zarzut drugi dotyczący naruszenia art. 12, 27 i 28 karty i art. 11 EKPC z uwagi na brak rzeczywistego i odpowiedniego informowania i zasięgnięcia opinii związków zawodowych, urzędników i pracowników w przedmiocie nowelizacji załącznika X.
3.
Zarzut trzeci dotyczący naruszenia zasad prawidłowej legislacji, a w szczególności obowiązku skrupulatności i uzasadnienia.

Trzy pozostałe zarzuty dotyczą zmiany art. 45 i załącznika I do regulaminu pracowniczego urzędników, a także dodania sekcji 5 w załączniku XIII do regulaminu pracowniczego.

4.
Zarzut czwarty dotyczący naruszenia art. 10 regulaminu pracowniczego urzędników, art. 12, 27 i 28 karty i art. 11 EKPC, w szczególności z uwagi na brak zasięgnięcia opinii komitetu ds. regulaminu pracowniczego w przedmiocie reformy przebiegu kariery AD.
5.
Zarzut piąty dotyczący naruszenia art. 12, 27 i 28 karty i art. 11 EKPC z uwagi na brak rzeczywistego i odpowiedniego informowania i zasięgnięcia opinii związków zawodowych, urzędników i pracowników w przedmiocie reformy przebiegu kariery AD.
6.
Zarzut szósty dotyczący naruszenia zasad prawidłowej legislacji, a w szczególności obowiązku skrupulatności i uzasadnienia.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2014.112.41

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa T-17/14: Skarga wniesiona w dniu 8 stycznia 2014 r. - U4U i in. przeciwko Parlamentowi i Radzie.
Data aktu: 14/04/2014
Data ogłoszenia: 14/04/2014