Streszczenie opinii w sprawie komunikatu Komisji pt. "Europejska agenda cyfrowa - cyfrowe stymulowanie europejskiego wzrostu gospodarczego".

Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych w sprawie komunikatu Komisji pt. "Europejska agenda cyfrowa - cyfrowe stymulowanie europejskiego wzrostu gospodarczego"

(Pełny tekst niniejszej opinii jest dostępny w wersji angielskiej, francuskiej i niemieckiej na stronie internetowej EIOD: http://www.edps.europa.eu)

(2013/C 358/10)

(Dz.U.UE C z dnia 7 grudnia 2013 r.)

I.
Wprowadzenie
1.1.
Konsultacja przez EIOD
1.
W dniu 18 grudnia 2012 r. Komisja przyjęła komunikat pt. "Europejska agenda cyfrowa - cyfrowe stymulowanie europejskiego wzrostu gospodarczego" (zwany dalej "komunikatem") 1 .
2.
Przed przyjęciem wniosku EIOD miał możliwość przedstawienia Komisji nieformalnych uwag. Inspektor z uznaniem przyjmuje fakt uwzględnienia niektórych jego uwag w treści komunikatu.
3.
Ze względu na istotność tematu EIOD postanowił przyjąć niniejszą opinię z własnej inicjatywy.
1.2.
Cele i zakres komunikatu oraz cel opinii EIOD
4.
Komunikat został przyjęty przez Komisję w ramach strategii "Europa 2020". Stanowi on uzupełnienie agendy cyfrowej przyjętej w dniu 19 maja 2010 r. 2 . Celem nowego komunikatu dotyczącego agendy cyfrowej jest dodatkowe wzmocnienie wiodącej pozycji Europy w dziedzinie cyfrowej oraz umożliwienie utworzenia jednolitego rynku cyfrowego do 2015 r.
5.
W komunikacie określono siedem kluczowych obszarów polityki, w których Komisja podejmować będzie szczególne starania w celu umożliwienia i stymulacji rozwoju gospodarki cyfrowej:
europejska gospodarka bez granic - jednolity rynek cyfrowy,
przyspieszenie tempa innowacji w sektorze publicznym,
podaż bardzo szybkiego Internetu i popyt na niego,
przetwarzanie w chmurze,
zaufanie i bezpieczeństwo,
przedsiębiorczość, cyfrowe miejsca pracy i umiejętności cyfrowe,
poza obszarem RDI 3 : agenda przemysłowa na rzecz kluczowych technologii wspomagających.
6.
EIOD z uznaniem przyjmuje proponowane środki z zakresu polityki mające na celu stymulację wykorzystania nowych technologii przez podmioty gospodarcze i osoby fizyczne. Inspektor podkreśla jednak, że środkom takim powinny towarzyszyć odpowiednie działania mające zapewnić ochronę danych i prywatności.
7.
Niektóre z głównych wyzwań związanych z ochroną danych w kontekście środków z zakresu polityki unijnej w obszarze agendy cyfrowej zostały już wskazane i przeanalizowane przez EIOD w opinii z dnia 18 marca 2010 r. w związku z komunikatem dotyczącym agendy cyfrowej z 2010 r. 4 . Inspektor podkreślił w szczególności konieczność uwzględnienia ochrony prywatności już w fazie projektowania oraz domyślnej ochrony prywatności w ramach projektów nowych technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT). W związku z tym w niniejszej opinii EIOD koncentruje się na uwagach dotyczących obszarów dalszych działań określonych w komunikacie.
III.
Wnioski
26.
EIOD z uznaniem przyjmuje fakt, iż w komunikacie poświęcono uwagę również kwestiom ochrony prywatności i danych. Inspektor podkreśla jednak, iż w trakcie wdrażania inicjatyw przewidzianych w agendzie cyfrowej konieczne jest należyte zachowanie wymogów ochrony danych przez przemysł, państwa członkowskie i Komisję. W szczególności, Inspektor:
wyraża żal wobec faktu, że we wprowadzeniu do komunikatu nie podkreślono w wyraźny sposób istotności ochrony prywatności i danych w ramach wdrażania przewidzianych tam działań. W związku z tym Inspektor zwraca uwagę administratorów danych na konieczność przestrzegania zasad ochrony prywatności i danych w trakcie projektowania i wdrażania nowych ICT dla środowiska cyfrowego,
wyraża żal wobec faktu, że w komunikacie nie znalazło się odniesienie do aktualnych ram prawnych ochrony danych określonych przez dyrektywę 95/46/WE i dyrektywę 2002/58/WE ani do wniosku dotyczącego ogólnego rozporządzenia o ochronie danych, które zawierają istotne przepisy i zasady, które należy uwzględnić w trakcie wdrażania ICT w środowisku cyfrowym,
wyraża żal wobec faktu, że w komunikacie nie podkreślono zasady "uwzględnienia ochrony prywatności już w fazie projektowania", która zgodnie z art. 23 proponowanego rozporządzenia o ochronie danych miałaby stać się wymogiem prawnym. W związku z tym Inspektor przypomina administratorom i projektantom ICT o konieczności uwzględnienia ochrony prywatności już w fazie projektowania w ramach opracowywania nowych ICT dla środowiska cyfrowego,
zaleca wykorzystanie instrumentów badawczo-rozwojowych w celu zwiększenia zdolności Europy do stosowania zasady uwzględnienia ochrony prywatności już w fazie projektowania we wszystkich istotnych dziedzinach oraz uwzględniania tego celu w programach prac i w zaproszeniach do składania wniosków,
podkreśla fakt, że interoperacyjność krajowych baz danych powinna być całkowicie zgodna z zasadami ochrony danych, w szczególności z zasadą celowości. Ponadto Inspektor przypomina Komisji, że wykorzystanie interoperacyjności jako środka ułatwiającego wymianę danych wymaga odpowiedniej podstawy prawnej, a także odpowiednich gwarancji ochrony danych,
zaleca konsultację z EIOD przed przyjęciem przez Komisję zalecenia w sprawie ochrony Internetu otwartego dla konsumentów,
w kontekście szczególnych wyzwań dotyczących ochrony danych w związku z chmurami obliczeniowymi przypomina administratorom i użytkownikom o szczegółowych wytycznych, jakie przedstawiły organy ochrony danych - na temat stosowania aktualnych przepisów prawa dotyczących ochrony danych, a także EIOD - na temat wpływu proponowanego rozporządzenia o ochronie danych na takie wyzwania. Wytyczne te powinny być stosowane dla budowania zaufania ze strony osób fizycznych i klientów, co z kolei zapewni udane wdrożenie nowych środków technologicznych.

Sporządzono w Brukseli dnia 10 kwietnia 2013 r.

Peter HUSTINX
Europejski Inspektor Ochrony Danych
1 COM(2012) 784 final.
2 COM(2010) 245 wersja ostateczna.
3 Badania, rozwój i innowacje.
4 Zob. opinia EIOD w sprawie wspierania zaufania w społeczeństwie informacyjnym poprzez działanie na rzecz ochrony danych i prywatności, dnia 18 marca 2010 r., tekst dostępny na stronie internetowej EIOD pod adresem http://www.edps.europa.eu

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2013.358.17

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Streszczenie opinii w sprawie komunikatu Komisji pt. "Europejska agenda cyfrowa - cyfrowe stymulowanie europejskiego wzrostu gospodarczego".
Data aktu: 10/04/2013
Data ogłoszenia: 07/12/2013