Opinia w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zmiany rozporządzenia Rady (WE) nr 1198/2006 w odniesieniu do niektórych przepisów dotyczących zarządzania finansowego dla niektórych państw członkowskich doświadczających poważnych trudności w zakresie ich stabilności finansowej lub nimi zagrożonych.

Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zmiany rozporządzenia Rady (WE) nr 1198/2006 w odniesieniu do niektórych przepisów dotyczących zarządzania finansowego dla niektórych państw członkowskich doświadczających poważnych trudności w zakresie ich stabilności finansowej lub nimi zagrożonych

COM(2013) 428 final - 2013/0200 (COD)

(2013/C 341/17)

(Dz.U.UE C z dnia 21 listopada 2013 r.)

Sprawozdawca: Gabriel SARRÓ IPARRAGUIRRE

Parlament Europejski, w dniu 1 lipca 2013 r., oraz Rada, w dniu 10 lipca 2013 r., postanowiły, zgodnie z art. 43 ust. 2 i art. 304 TFUE, zasięgnąć opinii Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie

wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zmiany rozporządzenia Rady (WE) nr 1198/2006 w odniesieniu do niektórych przepisów dotyczących zarządzania finansowego dla niektórych państw członkowskich doświadczających poważnych trudności w zakresie ich stabilności finansowej lub nimi zagrożonych

COM(2013) 428 final - 2013/0200 (COD).

Sekcja Rolnictwa, Rozwoju Wsi i Środowiska Naturalnego, której powierzono przygotowanie prac Komitetu w tej sprawie, na sprawozdawcę opinii wyznaczyła Gabriela SARRÓ IPARRAGUIRRE i przyjęła swoją opinię 3 września 2013 r.

Na 492. sesji plenarnej w dniach 18-19 września 2013 r. (posiedzenie z 19 września 2013 r.) Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny stosunkiem głosów 128 do 1 - 8 osób wstrzymało się od głosu - przyjął następującą opinię:

1.
Wnioski
1.1
Zdaniem EKESu przedłużający się kryzys gospodarczy i finansowy nadwerężył krajowe zasoby finansowe, gdyż państwa członkowskie przeprowadzają niezbędne działania polityczne na rzecz konsolidacji budżetowej.
1.2
Z tego względu za konieczną i właściwą uznaje proponowaną przez Komisję zmianę rozporządzenia (WE) nr 1198/2006 i zdecydowanie ją popiera, mając pewność że środki budżetowe będą wydatkowane w sposób bardziej efektywny.
2.
Kontekst
2.1
Przedłużający się ogólnoświatowy kryzys finansowy i niespotykana dotąd recesja gospodarcza poważnie wpłynęły na wzrost gospodarczy i stabilność finansową oraz spowodowały znaczne pogorszenie sytuacji finansowej i gospodarczej wielu państw członkowskich.
2.2
Szczególnie w państwach członkowskich najbardziej dotkniętych kryzysem, które otrzymały pomoc finansową w ramach programu dostosowawczego, sytuację tę zaostrzają problemy związane z płynnością finansową, wynikające z konsolidacji budżetowej. Wpływa to na ich wzrost gospodarczy i stabilność finansową oraz pogłębia deficyt zadłużenia. Współfinansowanie zwiększa skuteczność przyznawanej pomocy. Obniżenie współfinansowania ze strony państwa członkowskiego stwarza ryzyko obniżenia skuteczności wsparcia i trzeba poczynić wszelkie możliwe starania, aby to ryzyko zminimalizować.
2.3
W tym kontekście zapewnienie sprawnej realizacji programów Europejskiego Funduszu Rybackiego ma szczególne znaczenie dla inwestycji w sektorze rybołówstwa.
2.4
Rozporządzenie (WE) nr 1198/2006 w sprawie Europejskiego Funduszu Rybackiego określa:
program operacyjny: jednolity dokument sporządzony przez państwo członkowskie i zatwierdzony przez Komisję, zawierający spójny zestaw osi priorytetowych, które należy realizować dzięki pomocy z EFR;
oś priorytetową: każdy z priorytetów w programie operacyjnym obejmujący grupę powiązanych ze sobą środków na rzecz realizacji szczególnych, wymiernych celów.
2.5
Przewidziane w EFR osie priorytetowe to:
oś priorytetowa 1: środki na rzecz dostosowania wspólnotowej floty rybackiej;
oś priorytetowa 2: akwakultura, rybołówstwo śródlądowe, przetwarzanie produktów rybołówstwa i akwakultury i obrót nimi;
oś priorytetowa 3: środki służące wspólnemu interesowi;
oś priorytetowa 4: zrównoważony rozwój obszarów zależnych głównie od rybactwa;
oś priorytetowa 5: pomoc techniczna.
2.6
Komisja, po zatwierdzeniu programu operacyjnego przedłożonego przez każde państwo członkowskie, ustanawia we współpracy z nim procentowy pułap współfinansowania dla każdej osi priorytetowej, który uwzględnia też maksymalny pułap kwotowy wkładu z EFR.
2.7
Płatności ze strony Komisji związane z wkładem finansowym EFR przyjmują formę płatności zaliczkowych, płatności okresowych i wypłaty salda, po uprzedniej zgodzie instytucji certyfikującej i instytucji audytowej w ramach każdego programu operacyjnego.
3.
Obecna sytuacja
3.1
Artykuły 76 i 77 rozporządzenia (WE) nr 1198/2006 przewidują, jak wspomniano w punkcie 2.7, płatności okresowe i płatności salda końcowego, zgodnie z planem finansowania dla każdej osi priorytetowej przewidzianej w 2006 r.
3.2
Sytuacja finansowa i gospodarcza opisana w punktach 2.1 i 2.2 zmotywowała Komisję do zaproponowania zmiany przytoczonych art. 76 i 77 w celu przyspieszenia inwestycji i usprawnienia zwiększenia dostępności funduszy.
3.3
Parlament Europejski i Rada zatwierdziły rozporządzenie (WE) nr 387/2012 umożliwiające, poprzez zmianę tekstu przytoczonych artykułów, państwom członkowskim, które w największym stopniu zostały dotknięte kryzysem i które uzgodniły z Komisją program dostosowań makroekonomicznych, zwrócenie się o zwiększenie poziomu współfinansowania w ramach płatności okresowych i końcowych z EFR.
3.4
Dotychczas siedem państw członkowskich otrzymało pomoc finansową i przyjęło program dostosowawczy. Są to Cypr, Węgry, Rumunia, Łotwa, Portugalia, Grecja i Irlandia. Zmiana w rozporządzeniu (WE) nr 1198/2006 przewiduje, że ze zwiększenia współfinansowania może skorzystać każde państwo członkowskie, które wniesie w przyszłości o program pomocy finansowej na mocy art. 76 ust. 3 lit. a), b) i c) i uzyska na niego zgodę.
3.5
Płatności okresowe i płatności salda końcowego zostają zwiększone na wniosek państwa członkowskiego o kwotę

odpowiadającą dziesięciu punktom procentowym powyżej poziomu współfinansowania każdej osi priorytetowej (maksymalnie do 100 %), stosowaną do kwoty kwalifikowalnych wydatków publicznych nowo zadeklarowanych w każdej poświadczonej deklaracji wydatków przedłożonej w okresie, w którym państwo członkowskie spełnia jeden z warunków określonych w art. 76 ust. 3 lit. a), b) i c).

3.6
Rozporządzenie stanowi również, że do celów obliczenia płatności okresowych i płatności salda końcowego po zaprzestaniu przez państwo członkowskie korzystania z pomocy finansowej Unii, o której mowa w art. 76 ust. 3, Komisja nie bierze pod uwagę zwiększonych kwot wypłaconych zgodnie z tym ustępem.
3.7
W nowym brzmieniu rozporządzenia (WE) nr 1198/2006 uwzględniono art. 77a, który w ustępie 5 ogranicza wypłatę zwiększonych stawek współfinansowania do deklaracji wydatków, którą zainteresowane państwa członkowskie przedstawią do 31 grudnia 2013 r.
4.
Zmiana wniosku dotyczącego rozporządzenia
4.1
Zmiana proponowana w obecnym wniosku dotyczącym rozporządzenia, który jest przedmiotem niniejszej opinii, wiąże się z ograniczeniami nakładanymi art. 77a ust. 5.
4.2
Zdaniem Komisji, z uwagi na fakt, że państwa członkowskie nadal doświadczają poważnych trudności w ustabilizowaniu systemu finansowego, pożądane jest, by zwiększony poziom współfinansowania obowiązywał po 2013 r.
4.3
Proponuje więc zmianę rozporządzenia (WE) nr 1198/2006 i usunięcie art. 77a ust. 5.
5.
Uwagi ogólne
5.1
Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny uważa propozycję Komisji za właściwą i wyraża dla niej całkowite poparcie.
5.2
EKES zgadza się z tym, by całkowity przydział środków finansowych z funduszy na dany okres na rzecz wskazanych państw członkowskich i przedmiotowych programów nie uległ zmianie.

Bruksela, 19 września 2013 r.

Przewodniczący
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego
Henri MALOSSE

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2013.341.75

Rodzaj: Akt przygotowawczy
Tytuł: Opinia w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zmiany rozporządzenia Rady (WE) nr 1198/2006 w odniesieniu do niektórych przepisów dotyczących zarządzania finansowego dla niektórych państw członkowskich doświadczających poważnych trudności w zakresie ich stabilności finansowej lub nimi zagrożonych.
Data aktu: 19/09/2013
Data ogłoszenia: 21/11/2013