Pomoc państwa - Słowacja - Pomoc państwa SA.33797 (2013/C) (ex 2013/NN) - Domniemana pomoc na rzecz NCHZ - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

POMOC PAŃSTWA - SŁOWACJA

Pomoc państwa SA.33797 (2013/C) (ex 2013/NN) - Domniemana pomoc na rzecz NCHZ

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2013/C 297/06)

(Dz.U.UE C z dnia 12 października 2013 r.)

Pismem z dnia 2 lipca 2013 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Słowację o swojej decyzji o wszczęciu postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

State Aid Register

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

Faks: +32-2-296-1242

E-mail: stateaidgreffe@ec.europa.eu

Otrzymane uwagi zostaną przekazane Słowacji. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

TEKST STRESZCZENIA

PROCEDURA

Pocztą elektroniczną z dnia 13 października 2011 r. Komisja otrzymała skargę dotyczącą domniemanej, niezgodnej z prawem pomocy udzielonej przedsiębiorstwu Novácké chemické závody, a.s. v konkurze (zwanemu dalej "NCHZ"). W dniu 17 października 2011 r. Komisja przekazała skargę władzom Słowacji wraz z wezwaniem do udzielenia informacji. Następnie kilkakrotnie miała miejsce wymiana informacji między Komisją, skarżącym i władzami Słowacji.

KONTEKST/OPIS ŚRODKÓW

NCHZ było zakładem chemicznym znajdującym się na Słowacji. Zatrudniało około 2 000 pracowników. W 2009 r. Komisja ukarała NCHZ grzywną w wysokości 19,6 mln EUR za udział w kartelu w sektorze węglika wapnia, a następnie przedsiębiorstwo złożyło wniosek o ogłoszenie upadłości.

Miesiąc po tym jak przedsiębiorstwo zostało objęte postępowaniem upadłościowym, Słowacja przyjęła ustawę w sprawie strategicznych przedsiębiorstw (zwaną dalej "ustawą"), która daje państwu prawo pierwokupu strategicznych przedsiębiorstw będących w stanie upadłości, i wymaga, by syndyk masy upadłościowej zapewnił kontynuację działalności takiego strategicznego przedsiębiorstwa w trakcie postępowania. W dniu 2 grudnia 2009 r. rząd uznał NCHZ za strategiczne przedsiębiorstwo zgodnie z ustawą. Ustawa ta wygasła w grudniu 2010 r. NCHZ było jedynym przedsiębiorstwem, wobec którego zastosowano tę ustawę.

Po jej wygaśnięciu komitet wierzycieli, a w konsekwencji zabezpieczeni wierzyciele, podjęli decyzję o kontynuowaniu działalności NCHZ pomimo faktu, że dochody tego przedsiębiorstwa nie pokrywały jego kosztów operacyjnych.

W 2012 r. NCHZ zostało zbyte w drodze przetargu na rzecz czeskiego przedsiębiorstwa Via Chem.

OCENA ŚRODKÓW POMOCY

NCHZ nie opłacało składek na ubezpieczenie społeczne swoich pracowników ani nie regulowało żadnych innych zobowiązań wobec różnych podmiotów państwowych podczas postępowania upadłościowego. Dług publiczny za lata 2009-2011 wynosi 12,1 mln EUR. Z uwagi na trudności finansowe, z jakimi NCHZ borykało się przed złożeniem wniosku o ogłoszenie upadłości, wydaje się być jasne, że państwo, umożliwiając NCHZ dalsze działanie, podjęło realne ryzyko akumulacji zobowiązań publicznoprawnych, z których NCHZ może nie być w stanie się wywiązać. Można było zatem uniknąć niespłaconego długu lub przynajmniej znacznie go zmniejszyć poprzez zaprzestanie działalności NCHZ podczas postępowania upadłościowego.

Istnieją również wyraźne przesłanki świadczące o tym, że decyzję wierzycieli o kontynuowaniu działalności przez NCHZ po wygaśnięciu ustawy można przypisać państwu oraz że taka decyzja zapewniła przedsiębiorstwu nienależną, wybiórczą korzyść gospodarczą.

W związku z powyższym Komisja wstępnie uznaje, że NCHZ, mając możliwość kontynuowania swojej działalności, w tym działalności rynkowej, bez konieczności opłacania składek na ubezpieczenie społeczne oraz regulowania innych zobowiązań publicznoprawnych w ciągu stosunkowo długiego okresu, uzyskało korzyść względem swoich konkurentów, której nie mogłoby uzyskać w normalnych warunkach rynkowych.

Komisja ma również dalsze wątpliwości, czy przetarg, w drodze którego NCHZ zostało zbyte, był bezwarunkowy, ponieważ niektórzy oferenci mieli możliwość podniesienia swojej oferty na późniejszym etapie, kiedy wszystkie oferty zostały już przedłożone. W związku z tym Komisja ma wątpliwości, czy cena zapłacona za aktywa przedsiębiorstwa przez zwycięzcę przetargu stanowi cenę rynkową, która zapewniała maksymalizację przychodów mających zaspokoić wierzycieli, w tym państwo. Ponadto istnieją silne przesłanki wskazujące na to, że ciągłość gospodarcza między NCHZ i nowym podmiotem nie została przerwana.

Dlatego Komisja podjęła decyzję o wszczęciu postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 wszelka pomoc przyznana niezgodnie z prawem może podlegać windykacji od beneficjenta.

TEKST PISMA

grafika

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2013.297.85

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Pomoc państwa - Słowacja - Pomoc państwa SA.33797 (2013/C) (ex 2013/NN) - Domniemana pomoc na rzecz NCHZ - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
Data aktu: 12/10/2013
Data ogłoszenia: 12/10/2013