Finansowanie programu prac na 2013 r. w zakresie narzędzi informatycznych w dziedzinie bezpieczeństwa żywności, zdrowia zwierząt, dobrostanu zwierząt oraz zdrowia roślin.

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI

z dnia 3 maja 2013 r.

w sprawie finansowania programu prac na 2013 r. w zakresie narzędzi informatycznych w dziedzinie bezpieczeństwa żywności, zdrowia zwierząt, dobrostanu zwierząt oraz zdrowia roślin

(2013/C 127/03)

(Dz.U.UE C z dnia 4 maja 2013 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii(1) (zwane dalej "rozporządzeniem finansowym"), w szczególności jego art. 84,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 882/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie kontroli urzędowych przeprowadzanych w celu sprawdzenia zgodności z prawem paszowym i żywnościowym oraz regułami dotyczącymi zdrowia zwierząt i dobrostanu zwierząt(2), w szczególności jego art. 66 ust. 1 lit. c) i art. 66 ust. 2,

uwzględniając decyzję Rady 2009/470/WE z dnia 25 maja 2009 r. w sprawie wydatków w dziedzinie weterynarii(3), w szczególności jej art. 35 ust. 2 i art. 36 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 84 rozporządzenia finansowego oraz art. 94 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 1268/2012 z dnia 29 października 2012 r. w sprawie zasad stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii(4) (zwanego dalej "zasadami stosowania") zaciągnięcie zobowiązań na wydatki z budżetu Unii musi być poprzedzone decyzją w sprawie finansowania określającą zasadnicze elementy działania powodującego wydatek i przyjętą przez instytucję lub przez organy, którym instytucja przekazała uprawnienia.

(2) W rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) nr 1268/2012 określono stopień szczegółowości uznawany za wystarczający dla opisania ram decyzji finansowej.

(3) W art. 50 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2002 r. ustanawiającego ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, powołującego Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności oraz ustanawiającego procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności(5) ustanowiono jako sieć system wczesnego ostrzegania do celów powiadamiania o wystąpieniu bezpośredniego lub pośredniego ryzyka dla zdrowia ludzkiego związanego z żywnością lub paszą i postanowiono, że systemem tym zarządza Komisja.

(4) W art. 28 rozporządzenia (WE) nr 1829/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 września 2003 r. w sprawie genetycznie zmodyfikowanej żywności i paszy(6) zobowiązano Komisję do ustanowienia i prowadzenia publicznie dostępnego rejestru genetycznie zmodyfikowanej żywności i paszy.

(5) W art. 20 rozporządzenia (WE) nr 1924/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie oświadczeń żywieniowych i zdrowotnych dotyczących żywności(7) zobowiązano Komisję do tworzenia i prowadzenia rejestru oświadczeń żywieniowych i zdrowotnych dotyczących żywności.

(6) W art. 25 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1334/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie środków aromatyzujących i niektórych składników żywności o właściwościach aromatyzujących do użycia w oraz na środkach spożywczych oraz zmieniającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 1601/91, rozporządzenia (WE) nr 2232/96 oraz (WE) nr 110/2008 oraz dyrektywę 2000/13/WE(8) stwierdzono, że Unia wprowadza wykaz substancji aromatycznych.

(7) W art. 31 ust. 2 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2001/18/WE z dnia 12 marca 2001 r. w sprawie zamierzonego uwalniania do środowiska organizmów zmodyfikowanych genetycznie i uchylającej dyrektywę Rady 90/220/EWG(9) zobowiązano Komisję do ustanowienia jednego lub więcej rejestrów do celów zapisywania informacji dotyczących genetycznych zmian dokonanych w GMO, które można wykorzystywać do określenia i wykrycia poszczególnych produktów zawierających GMO w celu ułatwienia kontroli i inspekcji po wprowadzeniu do obrotu.

(8) W art. 4-8 rozporządzenia (WE) nr 258/97 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 stycznia 1997 r. dotyczącego nowej żywności i nowych składników żywności(10) wprowadzono wymóg utworzenia i prowadzenia obejmującej państwa członkowskie i Komisję sieci szybkiej wymiany danych umożliwiającej bezpieczne postępowanie z informacjami poufnymi.

(9) W art. 2 ust. 1 lit. i) oraz art 21 ust. 6 dyrektywy 2000/29/WE z dnia 8 maja 2000 r. w sprawie środków ochronnych przed wprowadzaniem do Wspólnoty organizmów szkodliwych dla roślin lub produktów roślinnych i przed ich rozprzestrzenianiem się we Wspólnocie(11) zawarto przepisy dotyczące utworzenia sieci do celów powiadamiania o pojawieniu się organizmów szkodliwych, wydania zaleceń w celu opracowania wytycznych dla inspektorów krajowych dotyczących wykonywanych przez nich fitosanitarnych inspekcji przywozowych oraz ustanowienia programów mających na celu poprawę wiedzy inspektorów krajowych.

(10) W art. 10 dyrektywy Rady 69/464/EWG z dnia 8 grudnia 1969 r. w sprawie zwalczania raka ziemniaczanego(12), art. 1 lit. a) i art. 2 dyrektywy Rady 93/85/EWG z dnia 4 października 1993 r. w sprawie zwalczania bakteriozy pierścieniowej ziemniaka(13), art. 1 lit. a) i art. 2 dyrektywy Rady 98/57/WE z dnia 20 lipca 1998 r. w sprawie kontroli organizmu Ralstonia solanacearum (Smith), Yabuuchi i wsp.(14) oraz w art. 1, 4 i 8 dyrektywy Rady 2007/33/WE z dnia 11 czerwca 2007 r. w sprawie zwalczania mątwików tworzących cysty na ziemniaku i uchylającej dyrektywę 69/465/EWG(15) określono wymogi w zakresie zwalczania odpowiednio raka ziemniaczanego, bakteriozy pierścieniowej ziemniaka, brunatnej zgnilizny ziemniaka oraz mątwików tworzących cysty na ziemniaku, które są bardzo ważnymi chorobami ziemniaka. Przepisy te ustanawiają rygorystyczne wymogi w zakresie przeprowadzania systematycznych badań w celu monitorowania obecności wyżej wspomnianych organizmów szkodliwych, a także obowiązku przekazywania wyników tych badań Komisji.

(11) W art. 76 ust. 1 lit. a) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 z dnia 21 października 2009 r. dotyczącego wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin i uchylającego dyrektywy Rady 79/117/EWG i 91/414/EWG(16) przewiduje się finansowanie rozwoju bazy danych w celu zbierania i przechowywania wszelkich informacji dotyczących środków ochrony roślin.

(12) W art. 5e dyrektywy Rady 68/193/EWG z dnia 9 kwietnia 1968 r. w sprawie wprowadzania do obrotu materiału do wegetatywnego rozmnażania winorośli(17) stanowi się, że Komisja publikuje wspólny wykaz odmian objętych zakresem tej dyrektywy.

(13) W art. 7 ust. 6 dyrektywy Rady 2008/90/WE(18) z dnia 29 września 2008 r. w sprawie obrotu materiałem rozmnożeniowym roślin sadowniczych oraz roślinami sadowniczymi przeznaczonymi do produkcji owoców przewidziano, iż można postanowić, że powstanie i będzie wydawany wspólny wykaz odmian.

(14) W art. 11 ust. 1 dyrektywy Rady 1999/105/WE z dnia 22 grudnia 1999 r. w sprawie obrotu leśnym materiałem rozmnożeniowym przewidziano, że Komisja może opublikować listę zatytułowaną "Wspólnotowa lista zatwierdzonego materiału elitarnego dla produkcji leśnego materiału rozmnożeniowego".

(15) W art. 17 akapit pierwszy dyrektywy Rady 2002/53/WE z dnia 13 czerwca 2002 r. w sprawie Wspólnego katalogu odmian gatunków roślin rolniczych(19) i w art. 17 akapit pierwszy dyrektywy 2002/55/WE w sprawie obrotu materiałem siewnym warzyw(20) przewidziano, że Komisja opublikuje odpowiednio "Wspólny katalog odmian gatunków roślin rolniczych" i "Wspólny katalog odmian gatunków warzyw".

(16) W art. 36 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniającego dyrektywę Rady 91/414/EWG(21) przewiduje się ustanowienie skonsolidowanej bazy prawodawstwa unijnego w zakresie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów i publiczne udostępnianie takich informacji.

(17) W art. 8 dyrektywy 96/23/WE z dnia 29 kwietnia 1996 r. w sprawie środków monitorowania niektórych substancji i ich pozostałości u żywych zwierząt i w produktach pochodzenia zwierzęcego oraz uchylającej dyrektywy 85/358/EWG i 86/469/EWG oraz decyzje 89/187/EWG i 91/664/EWG(22) przewidziano bazę danych dotyczącą planów monitorowania.

(18) W art. 6 ust. 4 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001 z dnia 22 maja 2001 r. ustanawiającego zasady dotyczące zapobiegania, kontroli i zwalczania niektórych przenośnych gąbczastych encefalopatii(23) przewidziano bazę danych w odniesieniu do nadzoru epidemiologicznego nad gąbczastą encefalopatią bydła.

(19) W art. 10 rozporządzenia (WE) nr 1333/2008 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie dodatków do żywności(24) ustanowiono wymóg prowadzenia i utrzymywania baz danych w odniesieniu do jednolitej procedury wydawania zezwoleń na stosowanie dodatków do żywności.

(20) W art. 35 ust. 1 decyzji Rady 2009/470/WE przewiduje się pomoc finansową Unii przy wprowadzeniu systemów identyfikacji zwierząt i zgłaszania chorób. Należy przyznać wsparcie finansowe Unii na zarządzanie i ulepszanie systemu zgłaszania chorób zwierzęcych (ADNS), w oparciu o decyzję Komisji 2005/176/WE z dnia 1 marca 2005 r. w sprawie ustanowienia skodyfikowanej formy i kodów zgłaszania chorób zwierząt zgodnie z dyrektywą Rady 82/894/EWG(25).

(21) W art. 36 decyzji Rady 2009/470/WE przewiduje się wsparcie finansowe Unii dla niektórych systemów skomputeryzowanych wykorzystywanych w handlu wewnątrzunijnym oraz w przywozie.

(22) Należy nadal zapewniać wkład finansowy z przeznaczeniem na hosting, zarządzanie i utrzymywanie zintegrowanego skomputeryzowanego systemu weterynaryjnego TRACES wprowadzonego decyzją Komisji 2003/24/WE z dnia 30 grudnia 2002 r. dotyczącą opracowania zintegrowanego skomputeryzowanego systemu weterynaryjnego(26).

(23) Zgodnie z art. 27 decyzji Rady 2009/470/WE państwa członkowskie są zobowiązane do składania wniosków dotyczących programów zwalczania lub nadzorowania chorób, sprawozdań i zestawień poniesionych wydatków w odniesieniu do zatwierdzonych programów; opracowanie internetowego systemu składania wniosków, sprawozdań i zestawień poniesionych wydatków ułatwiłoby przetwarzanie informacji.

(24) Aby zapewnić koordynację działań i sprawną realizację planu Dyrekcji Generalnej ds. Zdrowia i Konsumentów w zakresie narzędzi informatycznych należy zatwierdzić program prac na 2013 r. w odniesieniu do tych działań oraz ich niezbędne finansowanie.

(25) Niniejsza decyzja stanowi także decyzję w sprawie finansowania dotyczącą wydatków w kontekście pośredniego zarządzania scentralizowanego lub zarządzania wspólnego obciążającego budżet UE.

(26) Niniejsza decyzja w sprawie finansowania może również obejmować płatność odsetek za zwłokę w płatnościach na podstawie art. 92 rozporządzenia finansowego i art. 111 zasad stosowania.

(27) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

Niniejszym przyjmuje się program prac na 2013 r. dotyczący działań związanych z tworzeniem i utrzymywaniem narzędzi informatycznych w dziedzinie bezpieczeństwa żywności, zdrowia zwierząt, dobrostanu zwierząt oraz zdrowia roślin ("program prac"), jak określono w załączniku. Jego przyjęcie stanowi decyzję w sprawie finansowania w rozumieniu art. 84 rozporządzenia finansowego.

Artykuł  2

Maksymalny wkład zatwierdzony niniejszą decyzją na realizację programu prac ustala się na poziomie 7.290.000 EUR i jest on finansowany z następujących pozycji w budżecie ogólnym Unii Europejskiej na 2013 r.:

a)
pozycja w budżecie 17 04 02 01: 4.889.000 EUR;
b)
pozycja w budżecie 17 04 04 01: 1.350.000 EUR;
c)
pozycja w budżecie 17 04 07 01: 1.051.000 EUR.

Środki te mogą również obejmować odsetki od zaległych płatności.

Artykuł  3

Zmian dotyczących środków przydzielonych na konkretne działania w ramach programu prac, które łącznie nie przekraczają 10 % maksymalnego wkładu zatwierdzonego w art. 2 niniejszej decyzji, nie uznaje się za zmiany istotne w rozumieniu art. 94 rozporządzenia nr 1268/2012, jeżeli nie wywierają one znaczącego wpływu na charakter i cel programu prac.

Urzędnik zatwierdzający może przyjąć takie zmiany zgodnie z zasadami należytego zarządzania finansami i proporcjonalności.

Sporządzono w Brukseli dnia 3 maja 2013 r.

W imieniu Komisji

Tonio BORG

Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.

(2) Dz.U. L 165 z 30.4.2004, s. 1.

(3) Dz.U. L 155 z 18.6.2009, s. 30.

(4) Dz.U. L 362 z 31.12.2012, s. 1.

(5) Dz.U. L 31 z 1.2.2002, s. 1.

(6) Dz.U. L 268 z 18.10.2003, s. 1.

(7) Dz.U. L 404 z 30.12.2006, s. 9.

(8) Dz.U. L 354 z 31.12.2008, s. 34.

(9) Dz.U. L 106 z 17.4.2001, s. 1.

(10) Dz.U. L 43 z 14.2.1997, s. 1.

(11) Dz.U. L 169 z 10.7.2000, s. 1.

(12) Dz.U. L 323 z 24.12.1969, s. 1.

(13) Dz.U. L 259 z 18.10.1993, s. 1.

(14) Dz.U. L 235 z 21.8.1998, s. 1.

(15) Dz.U. L 156 z 16.6.2007, s. 12.

(16) Dz.U. L 309 z 24.11.2009, s. 1.

(17) Dz.U. L 93 z 17.4.1968, s. 15.

(18) Dz.U. L 267 z 8.10.2008, s. 8.

(19) Dz.U. L 193 z 20.7.2002, s. 1.

(20) Dz.U. L 193 z 20.7.2002, s. 33.

(21) Dz.U. L 70 z 16.3.2005, s. 1.

(22) Dz.U. L 125 z 23.5.1996, s. 10.

(23) Dz.U. L 147 z 31.5.2001, s. 1.

(24) Dz.U. L 354 z 31.12.2008, s. 16.

(25) Dz.U. L 59 z 5.3.2005, s. 40.

(26) Dz.U. L 8 z 14.1.2003, s. 44.

ZAŁĄCZNIK

Program prac na 2013 r. dotyczący narzędzi informatycznych w dziedzinie bezpieczeństwa żywności, zdrowia zwierząt, dobrostanu zwierząt oraz zdrowia roślin

1. WPROWADZENIE

Niniejszy program prac obejmuje środki wykonawcze na 2013 r. Poniżej przedstawiono, w oparciu o wyznaczone cele, podział budżetu dla zamówień publicznych przeprowadzanych w formie zarządzania bezpośredniego na łączną kwotę 7.290.000 EUR.

2. ZAMÓWIENIA

2.1. Projekty informatyczne wspierające funkcjonowanie systemu wczesnego ostrzegania o niebezpiecznej żywności i paszach (RASFF), rejestru dodatków do żywności, materiałów przeznaczonych do kontaktu z żywnością, GMO, nowej żywności, środków aromatyzujących i oświadczeń żywieniowych i zdrowotnych

Działanie, które ma być finansowane w ramach tego budżetu, ma na celu zakończenie realizacji i utrzymanie aplikacji informatycznej GRAS (Generic Rapid Alert System - uniwersalny system wczesnego ostrzegania), którą wprowadzono w 2011 r., w celu wykorzystania jej w ostatniej wersji systemu wczesnego ostrzegania o niebezpiecznej żywności i paszach (zwanego dalej "RASFF"), również uruchomionej w 2011 r. Korzystanie z tej samej platformy informatycznej przez różne systemy wczesnego ostrzegania zarządzane przez Komisję ułatwia wymianę informacji między tymi systemami i poprawia jakość zarządzania z punktu widzenia technologii informatycznej.

W celu zapewnienia odpowiednich informacji na temat substancji niedozwolonych oraz wsparcia RASFF należy utrzymywać rejestry obejmujące dopuszczone substancje (dodatki, materiały przeznaczone do kontaktu z żywnością, nową żywność, genetycznie zmodyfikowaną żywność i pasze, GMO, środki aromatyzujące oraz oświadczenia zdrowotne i żywieniowe).

Planowane działania:

- wkład w prowadzenie i rozwój RASFF: 200.000 EUR,

- rozwój regionalnego poziomu krajowego oraz usprawnienia w RASFF: 283.000 EUR,

- dodatkowe prace rozwojowe w celu ulepszenia funkcjonowania RASFF w poszczególnych sektorach, w tym opracowanie specyfikacji dla zewnętrznych połączeń systemu: 300.000 EUR,

- rejestr dopuszczonych materiałów przeznaczonych do kontaktu z żywnością (substancji stosowanych w aktywnych i inteligentnych materiałach i wyrobach; procesów recyklingu), nowej żywności, genetycznie zmodyfikowanej żywności i paszy, GMO, dodatków do żywności, środków aromatyzujących: 200.000 EUR,

- nowa żywność - rozwój nowej wersji rejestru (na podstawie istniejącego oprogramowania): 100.000 EUR,

- prowadzenie unijnego rejestru oświadczeń żywieniowych i zdrowotnych: 82.000 EUR,

- wkład w poprawę stanu bezpieczeństwa systemów informatycznych, centralnego zespołu pomocy technicznej, centralnego hostingu i centralnych zasobów sprzętu informatycznego niezbędnego do obsługi publicznie dostępnych aplikacji i zarządzania nimi: 385.000 EUR.

Podstawa prawna

Artykuł 50 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 178/2002

Artykuł 28 rozporządzenia (WE) nr 1829/2003

Artykuł 20 rozporządzenia (WE) nr 1924/2006

Artykuł 25 rozporządzenia (WE) nr 1334/2008

Artykuł 31 dyrektywy 2001/18/WE

Artykuły 4-8 rozporządzenia (WE) nr 258/97

Pozycja w budżecie

17 04 02 01 - kwota: 1.550.000 EUR

Orientacyjna liczba i rodzaj przewidywanych umów

Szczegółowe umowy wewnętrzne z określonym nakładem czasu i środków oparte na istniejących umowach ramowych dostarczonych przez DIGIT w ramach zaproszenia do składania ofert ESP-DESIS II lub SANCO/2010/ A4/001

Orientacyjna liczba umów szczegółowych - trzynaście

Przedmiot przewidywanych umów (jeśli możliwe)

Rozwój i utrzymanie systemów informatycznych, w tym zarządzanie projektem, kontrola jakości, analiza ekonomiczna, programowanie i dokumentacja

Orientacyjny harmonogram zawierania umów

Umowy powinny być podpisane do końca pierwszego półrocza 2013 r.

Wykonanie

Zarządzanie bezpośrednie

Umowa szczegółowa

Umowy szczegółowe oparte na istniejących umowach ramowych dostarczonych przez DIGIT w ramach zaproszenia do składania ofert ESP-DESIS II lub na umowie ramowej SANCO/2010/A4/001

2.2. Projekty informatyczne wspierające wdrażanie środków w zakresie zdrowia roślin, EUROPHYT

EUROPHYT jest aplikacją internetową dla państw członkowskich umożliwiającą zgłaszanie przechwycenia przesyłek, które nie są zgodne z wymogami dotyczącymi zdrowia roślin. Podczas spotkania z przedstawicielami wszystkich państw członkowskich ds. EUROPHYT przyjęto plan odnowienia interfejsu tego programu. System EUROPHYT wykorzystuje zasoby centralne oraz zasoby aplikacji GRAS, które należy udostępniać i utrzymywać. Baza danych dotyczących wymagań przywozowych w zakresie zdrowia roślin jest obecnie tworzona i będzie gotowa przed końcem roku.

W ramach tego budżetu mają zostać sfinansowane następujące działania:

- opracowanie i hosting bazy danych dotyczących wymagań przywozowych w zakresie zdrowia roślin: 100.000 EUR,

- rejestracja wniosków dotyczących środków ochrony roślin: 100.000 EUR,

- rozwój rejestracji wszystkich przesyłek roślin: 200.000 EUR,

- gromadzenie danych w celu monitorowania zatwierdzonego materiału elitarnego ze wspólnotowego wykazu: 25.000 EUR,

- utrzymanie z uwzględnieniem aktualizacji istniejącej aplikacji EUROPHYT: 100.000 EUR,

- rozwój aplikacji EUROPHYT w celu poprawy interfejsu użytkownika: 150.000 EUR,

- hosting aplikacji EUROPHYT: 50.000 EUR,

- gromadzenie danych w odniesieniu do nadzorowania przypadków pojawiania się organizmów szkodliwych i powiadamiania o nich, na podstawie dyrektywy Rady 2000/29/WE oraz dyrektyw 93/85/EWG, 98/57/WE i 2007/33/WE: 230.000 EUR,

- wsparcie centralnego informatycznego zespołu pomocy technicznej, centralnego hostingu i centralnych zasobów sprzętu informatycznego: 60.000 EUR,

- wsparcie centralnego zespołu obsługującego strony internetowe i bezpieczeństwa: 65.000 EUR.

Podstawa prawna

Artykuł 2 ust. 1 lit. i) oraz art. 21 ust. 6 dyrektywy 2000/29/WE

Artykuł 10 dyrektywy 69/464/EWG

Artykuł 1 lit. a) i art. 2 dyrektywy 93/85/EWG

Artykuł 1 lit. a) i art. 2 dyrektywy 98/57/WE

Artykuły 1, 4 oraz 8 dyrektywy 2007/33/WE

Artykuł 66 ust. 1 lit. c) i art. 66 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 882/2004

Artykuł 76 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 1107/2009

Pozycja w budżecie

17 04 04 01 - kwota: 1.080.000 EUR

Orientacyjna liczba i rodzaj przewidywanych umów

Szczegółowe umowy wewnętrzne z określonym nakładem czasu i środków oparte na istniejących umowach ramowych dostarczonych przez DIGIT w ramach zaproszenia do składania ofert ESP-DESIS II

Orientacyjna liczba umów szczegółowych - dziesięć

Przedmiot przewidywanych umów (jeśli możliwe)

Rozwój i utrzymanie systemów informatycznych, w tym zarządzanie projektem, kontrola jakości, analiza ekonomiczna, programowanie i dokumentacja

Orientacyjny harmonogram zawierania umów

Umowy powinny być podpisane do końca pierwszego półrocza 2013 r.

Wykonanie

Bezpośrednio przez DG SANCO

Umowa szczegółowa

Umowy szczegółowe oparte na istniejących umowach ramowych dostarczonych przez DIGIT w ramach zaproszenia do składania ofert ESP-DESIS II lub na umowie ramowej SANCO/2010/A4/001

2.3. Projekt informatyczny wspierający funkcjonowanie wspólnych katalogów odmian gatunków roślin uprawnych, warzyw, winorośli i roślin sadowniczych oraz wspólnotowego wykazu zatwierdzonego materiału elitarnego dla produkcji leśnego materiału rozmnożeniowego

Aplikacja "Wspólny katalog" zarządza katalogami odmian gatunków roślin uprawnych (dyrektywa 2002/53/WE) i warzyw (dyrektywa 2002/55/WE), których nasiona nie są przedmiotem żadnych ograniczeń w odniesieniu do ich wprowadzania do obrotu w Unii Europejskiej, jak również w Norwegii, Islandii i Szwajcarii.

Można ponadto ustanowić katalog odmian winorośli (dyrektywa 68/193/EWG) oraz wspólny wykaz odmian roślin sadowniczych (dyrektywa 1999/105/WE).

W ramach bazy danych przewiduje się zarządzanie katalogami przez Komisję, dostęp państw członkowskich oraz elektroniczną wymianę danych pomiędzy państwami członkowskimi, Komisją i Urzędem Publikacji.

W 2013 r. zapewnione będzie utrzymanie systemu, a jego funkcje techniczne zostaną uaktualnione, aby dostosować system do aktualnych rozwiązań w zakresie publikacji elektronicznych: 50.000 EUR.

Trwają prace nad stworzeniem modelu semantycznego dla wspólnotowego wykazu dotyczącego leśnego materiału rozmnożeniowego w celu umożliwienia dostępu i wyszukiwania treści wykazu przy pomocy technologii semantycznej: 100.000 EUR.

Podstawa prawna

Artykuł 5 lit. e) dyrektywy 68/193/EWG

Artykuł 7 ust. 6 dyrektywy 2008/90/WE

Artykuł 11 ust. 1 dyrektywy 1999/105/WE

Artykuł 17 akapit pierwszy dyrektywy 2002/53/WE

Artykuł 17 akapit pierwszy dyrektywy 2002/55/WE

Pozycja w budżecie

17 04 04 01 - kwota: 150.000 EUR

Orientacyjna liczba i rodzaj przewidywanych umów

Szczegółowe umowy wewnętrzne z określonym nakładem czasu i środków oparte na istniejących umowach ramowych dostarczonych przez DIGIT w ramach zaproszenia do składania ofert ESP-DESIS II lub na umowie ramowej SANCO/2010/A4/001

Orientacyjna liczba umów szczegółowych - dwie

Przedmiot przewidywanych umów (jeśli możliwe)

Rozwój i utrzymanie systemów informatycznych, w tym zarządzanie projektem, kontrola jakości, analiza ekonomiczna, programowanie i dokumentacja

Orientacyjny harmonogram zawierania umów

Umowa powinna być podpisana do końca pierwszego półrocza 2013 r.

Wykonanie

Bezpośrednio przez DG SANCO

Umowa szczegółowa

Umowy szczegółowe oparte na istniejących umowach ramowych dostarczonych przez DIGIT w ramach zaproszenia do składania ofert ESP-DESIS II

2.4. Baza danych pozostałości pestycydów

W rozporządzeniu (WE) nr 396/2005 przewidziano utworzenie i utrzymywanie skonsolidowanej bazy prawodawstwa wspólnotowego w zakresie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości (NDP) pestycydów. Działanie to ma na celu wprowadzenie w życie powyższych przepisów poprzez utrzymanie i usprawnienie bazy danych, która umożliwi wprowadzanie danych z państw członkowskich oraz ich automatyczną elektroniczną publikację poprzez wprowadzenie formatu eksportu dla Urzędu Publikacji.

Podstawa prawna

Artykuł 36 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 396/2005

Pozycja w budżecie

17 04 04 01 - kwota: 120.000 EUR

Orientacyjna liczba i rodzaj przewidywanych umów

Szczegółowe umowy wewnętrzne z określonym nakładem czasu i środków oparte na istniejących umowach ramowych dostarczonych przez DIGIT w ramach zaproszenia do składania ofert ESP-DESIS II lub na umowie ramowej SANCO/2010/A4/001

Orientacyjna liczba umów szczegółowych - jedna

Przedmiot przewidywanych umów (jeśli możliwe)

Rozwój i utrzymanie systemów informatycznych, w tym zarządzanie projektem, kontrola jakości, analiza ekonomiczna, programowanie i dokumentacja

Orientacyjny harmonogram zawierania umów

Umowa powinna być podpisana do końca pierwszego półrocza 2013 r.

Wykonanie

Bezpośrednio przez DG SANCO

Umowa szczegółowa

Umowy szczegółowe oparte na istniejących umowach ramowych dostarczonych przez DIGIT w ramach zaproszenia do składania ofert ESP-DESIS II lub na umowie ramowej SANCO/2010/A4/001

2.5. Projekty informatyczne wspierające wykonanie rozporządzenia (WE) nr 882/2004, dyrektywy Rady 96/23/WE, rozporządzenia (WE) nr 999/2001, rozporządzenia (WE) nr 1333/2008

Działania, które mają zostać sfinansowane w ramach tego budżetu, obejmują utworzenie i utrzymywanie narzędzi i instrumentów informatycznych mających na celu zapewnienie pomyślnego spełnienia szeregu nowych wymogów mających zastosowanie do wykonywania kontroli urzędowych w zakresie prawa paszowego i żywnościowego przez państwa członkowskie oraz przez Komisję lub spełnienia szczególnych potrzeb lub obowiązków w dziedzinie kontroli żywności i pasz zgodnie z podstawą prawną.

Działania odnoszą się do dalszej poprawy i zwiększenia pojemności bazy danych w zakresie gromadzenia danych odnoszących się do krajowych planów kontroli i wyników kontroli urzędowych, tak aby Komisja mogła sprawdzić ich zgodność i monitorować rozwój sytuacji w czasie, a także do rozwoju internetowych systemów pobierania danych w odniesieniu do krajowych planów kontroli i wyników kontroli urzędowych dostarczonych przez państwa członkowskie lub Komisję.

Działania te są następujące:

- utworzenie, prowadzenie i utrzymywanie baz danych w odniesieniu do nadzoru epidemiologicznego nad gąbczastą encefalopatią bydła (art. 6 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 999/2001), jednolita procedura wydawania zezwoleń na stosowanie dodatków do żywności (rozporządzenie (WE) nr 1333/2008), plany monitorowania pozostałości (art. 8 dyrektywy Rady 96/23/WE) oraz wyniki ilościowe, tj. sprawozdawczość dotycząca tego monitorowania: 150.000 EUR,

- dalszy rozwój systemu informatycznego oraz utrzymanie i rozwój specjalnej infrastruktury, które umożliwią dzielenie się danymi zebranymi przez Komisję oraz ich zatwierdzanie i monitorowanie w odniesieniu do egzekwowania prawa paszowego i żywnościowego w państwach członkowskich i państwach trzecich, w tym informacji zebranych przez Biuro ds. Żywności i Weterynarii. Narzędzie informatyczne powinno umożliwić utworzenie "profili państw" oraz prowadzenie listy odwiedzonych zakładów, co ułatwiłoby ocenę planów kontroli przedstawionych przez właściwe organy: 386.000 EUR,

- wdrożenie i utrzymanie pełnego i bezpiecznego systemu zarządzania i planowania audytów unijnych zgodnych z rozporządzeniem (WE) nr 882/2004, zarządzania i przechowywania sprawozdań z audytów i dokumentów powiązanych oraz działań następczych podjętych w związku z zaleceniami wynikającymi z audytów, w tym kosztów licencji: 320.000 EUR,

- wkład w poprawę stanu bezpieczeństwa systemów informatycznych, centralnego zespołu pomocy technicznej i centralnych zasobów sprzętu informatycznego niezbędnego do wdrożenia wszystkich systemów związanych z wyżej wymienionymi działaniami: 195.000 EUR.

Podstawa prawna

Artykuł 8 dyrektywy 96/23/WE

Artykuł 6 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 999/2001

Artykuł 10 rozporządzenia (WE) nr 1333/2008

Artykuł 66 ust. 1 lit. c) i art. 66 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 882/2004

Pozycja w budżecie

17 04 07 01 - kwota: 1.051.000 EUR

Orientacyjna liczba i rodzaj przewidywanych umów

Szczegółowe umowy wewnętrzne z określonym nakładem czasu i środków oparte na istniejących umowach ramowych dostarczonych przez DIGIT w ramach zaproszenia do składania ofert ESP-DESIS II, ITSS II oraz na umowie ramowej SANCO/2010/A4/001

Orientacyjna liczba umów szczegółowych - siedem

Przedmiot przewidywanych umów (jeśli możliwe)

Rozwój i utrzymanie systemów informatycznych, w tym zarządzanie projektem, kontrola jakości, analiza ekonomiczna, programowanie i dokumentacja

Orientacyjny harmonogram zawierania umów

Umowy powinny być podpisane do końca pierwszego półrocza 2013 r.

Wykonanie

Bezpośrednio przez DG SANCO

Umowa szczegółowa

Umowy szczegółowe oparte na istniejących umowach ramowych dostarczonych przez DIGIT w ramach zaproszenia do składania ofert ESP-DESIS II, ITSS II oraz na umowie ramowej SANCO/2010/A4/001

2.6. System zgłaszania chorób zwierzęcych (ADNS)

Działanie, które ma być finansowane w ramach tego budżetu, ma na celu zakończenie wdrożenia i utrzymanie systemu zgłaszania chorób zwierzęcych.

Planowane działania:

- wkład w rozwój utrzymania systemu ADNS: 150.000 EUR,

- dodatkowe prace rozwojowe w celu poprawy funkcjonowania i jakości danych dotyczących map ognisk, w tym map, które można przeglądać lub edytować w przeglądarce internetowej: 100.000 EUR,

- usługi hostingowe zapewniające dostępność aplikacji: 78.000 EUR,

- wkład w poprawę stanu bezpieczeństwa systemów informatycznych, centralnego zespołu pomocy technicznej, centralnego hostingu i centralnych zasobów sprzętu informatycznego niezbędnego do obsługi publicznie dostępnych aplikacji i zarządzania nimi: 260.000 EUR.

Podstawa prawna

Artykuły 35 i 36 decyzji Rady 2009/470/WE

Pozycja w budżecie

17 04 02 01 - kwota: 588.000 EUR

Orientacyjna liczba i rodzaj przewidywanych umów

Szczegółowe umowy wewnętrzne z określonym nakładem czasu i środków oparte na istniejących umowach ramowych dostarczonych przez DIGIT w ramach zaproszenia do składania ofert ESP-DESIS II lub na umowie ramowej SANCO/2010/A4/001

Orientacyjna liczba umów szczegółowych - cztery

Przedmiot przewidywanych umów (jeśli możliwe)

Rozwój i utrzymanie systemów informatycznych, w tym zarządzanie projektem, kontrola jakości, analiza ekonomiczna, programowanie i dokumentacja

Orientacyjny harmonogram zawierania umów

Umowy powinny być podpisane do końca pierwszego półrocza 2013 r.

Wykonanie

Bezpośrednio przez DG SANCO

Umowa szczegółowa

Umowy szczegółowe oparte na istniejących umowach ramowych dostarczonych przez DIGIT w ramach zaproszenia do składania ofert ESP-DESIS II lub na umowie ramowej SANCO/2010/A4/001

2.7. System informacji o chorobach zwierzęcych (ADIS)

Działanie, które ma być finansowane w ramach tego budżetu, ma na celu opracowanie interfejsu i wdrożenie systemu informacji o chorobach zwierzęcych.

Planowane działanie:

- wkład w poprawę stanu bezpieczeństwa systemów informatycznych, centralnego zespołu pomocy technicznej, centralnego hostingu i centralnych zasobów sprzętu informatycznego niezbędnego do obsługi publicznie dostępnych aplikacji i zarządzania nimi: 100.000 EUR.

Podstawa prawna

Artykuły 35 i 36 decyzji Rady 2009/470/WE

Pozycja w budżecie

17 04 02 01 - kwota: 100.000 EUR

Orientacyjna liczba i rodzaj przewidywanych umów

Szczegółowe umowy wewnętrzne z określonym nakładem czasu i środków oparte na istniejących umowach ramowych dostarczonych przez DIGIT w ramach zaproszenia do składania ofert ESP-DESIS II lub na umowie ramowej SANCO/2010/A4/001

Orientacyjna liczba umów szczegółowych - jedna

Przedmiot przewidywanych umów (jeśli możliwe)

Rozwój i utrzymanie systemów informatycznych, w tym zarządzanie projektem, kontrola jakości, analiza ekonomiczna, programowanie i dokumentacja

Orientacyjny harmonogram zawierania umów

Umowy powinny być podpisane do końca pierwszego półrocza 2013 r.

Wykonanie

Bezpośrednio przez DG SANCO

Umowa szczegółowa

Umowa szczegółowa oparta na istniejących umowach ramowych dostarczonych przez DIGIT w ramach zaproszenia do składania ofert ESP-DESIS II lub na umowie ramowej SANCO/2010/A4/001

2.8. Zintegrowany skomputeryzowany system weterynaryjny (TRACES)

Działanie, które ma być finansowane w ramach tego budżetu, ma na celu poprawę, utrzymanie, wsparcie i udostępnienie systemu TRACES.

Planowane działania:

- 2.475.000 EUR z przeznaczeniem na hosting, rozwój, zarządzanie i utrzymanie zintegrowanego skomputeryzowanego systemu weterynaryjnego TRACES, wsparcie logistyczne użytkowników TRACES, wkład w usługi centralne, komunikację, stronę internetową, bezpieczeństwo oraz zakup (utrzymanie i wsparcie) licencji na oprogramowanie komputerowe, podpis elektroniczny, hosting aplikacji,

- 40.000 EUR z przeznaczeniem na wsparcie systemu wymiany informacji o identyfikacji bydła. Podstawa prawna

Artykuł 36 ust. 2 decyzji Rady 2009/470/WE

Pozycja w budżecie

17 04 02 01 - kwota: 2.515.000 EUR

Orientacyjna liczba i rodzaj przewidywanych umów

Szczegółowe umowy wewnętrzne z określonym nakładem czasu i środków oparte na istniejących umowach ramowych dostarczonych przez DIGIT w ramach zaproszenia do składania ofert ESP-DESIS II lub na umowie ramowej SANCO/2010/A4/001

Orientacyjna liczba umów szczegółowych - piętnaście

Jeden protokół ustaleń z DIGIT dotyczący hostingu

Przedmiot przewidywanych umów (jeśli możliwe)

Rozwój i utrzymanie systemów informatycznych, w tym zarządzanie projektem, kontrola jakości, analiza ekonomiczna, programowanie i dokumentacja

Orientacyjny harmonogram zawierania umów

Umowy powinny być podpisane do końca pierwszego półrocza 2013 r.

Wykonanie

Bezpośrednio przez DG SANCO

Umowa szczegółowa

Umowy szczegółowe oparte na istniejących umowach ramowych dostarczonych przez DIGIT w ramach zaproszenia do składania ofert ESP-DESIS II lub na umowie ramowej SANCO/2010/A4/001

2.9. Gromadzenie danych dla programów zwalczania i kontroli

Planowane działanie:

- 136.000 EUR z przeznaczeniem na gromadzenie i przetwarzanie danych związanych z wnioskami dotyczącymi programów zwalczania/kontroli oraz sprawozdania i wnioski o zwrot kosztów związane z zatwierdzonymi programami zgodnie z art. 27 decyzji 2009/470/WE.

Podstawa prawna

Artykuł 27 decyzji Rady 2009/470/WE

Pozycja w budżecie

17 04 02 01 - kwota: 136.000 EUR

Orientacyjna liczba i rodzaj przewidywanych umów

Szczegółowe umowy wewnętrzne z określonym nakładem czasu i środków oparte na istniejących umowach ramowych dostarczonych przez DIGIT w ramach zaproszenia do składania ofert ESP-DESIS II lub na umowie ramowej SANCO/2010/A4/001

Orientacyjna liczba umów szczegółowych - dwie

Przedmiot przewidywanych umów (jeśli możliwe)

Rozwój i utrzymanie systemów informatycznych, w tym zarządzanie projektem, kontrola jakości, analiza ekonomiczna, programowanie i dokumentacja

Orientacyjny harmonogram zawierania umów

Umowa powinna być podpisana do końca pierwszego półrocza 2013 r.

Wykonanie

Bezpośrednio przez DG SANCO

Umowa szczegółowa

Umowy szczegółowe oparte na istniejących umowach ramowych dostarczonych przez DIGIT w ramach zaproszenia do składania ofert ESP-DESIS II lub na umowie ramowej SANCO/2010/A4/001

3. STRESZCZENIE

NR Nazwa Pozycja w budżecie Szacowana liczba umów Podstawa prawna Kwota (w EUR)
1 Projekty informatyczne wspierające funkcjonowanie systemu wczesnego ostrzegania o niebezpiecznej żywności i paszach (RASFF), rejestru dodatków do żywności, środków aromatyzujących, materiałów przeznaczonych do kontaktu z żywnością, GMO oraz nowej żywności 17 04 02 01 13 Rozporządzenia (WE) nr 178/2002, (WE) nr 1924/2006, (WE) nr 1829/2003 i (WE) nr 1334/2008, dyrektywa 2001/18/WE i rozporządzenie (WE) nr 258/97 1 550 000
2 Projekty informatyczne wspierające wdrażanie środków w zakresie zdrowia roślin, EUROPHYT 17 04 04 01 10 Dyrektywy 2000/29/WE, 69/464/EWG, 93/85/EWG, 98/57/WE i 2007/33/WE, rozporządzenia (WE) nr 882/2004 i (WE) nr 1107/2009 1 080 000
3 Projekt informatyczny wspierający funkcjonowanie wspólnych katalogów odmian gatunków roślin uprawnych, warzyw, winorośli i wspólnego wykazu roślin sadowniczych oraz wspólnotowego wykazu zatwierdzonego materiału elitarnego dla produkcji leśnego materiału rozmnożeniowego 17 04 04 01 2 Dyrektywy 68/193/EWG, 2008/90/WE, 1999/105/WE, 2002/53/WE oraz 2002/55/WE 150 000
4 Baza danych pozostałości pestycydów 17 04 04 01 1 Rozporządzenie (WE) nr 396/2005 120 000
5 Projekty informatyczne wspierające wykonanie rozporządzenia (WE) nr 882/2004, dyrektywy Rady 96/23/WE, rozporządzenia (WE) nr 999/2001, rozporządzenia (WE) nr 1333/2008 17 04 07 01 7 Rozporządzenie (WE) nr 882/2004, dyrektywa Rady 96/23/WE, rozporządzenia (WE) nr 999/2001 oraz (WE) nr 1333/2008 1 051 000
6 System zgłaszania chorób zwierzęcych (ADNS) 17 04 02 01 4 Artykuł 35 ust. 2 decyzji Rady 2009/470/WE 588 000
7 ADIS 17 04 02 01 1 Artykuł 35 ust. 2 decyzji Rady 2009/470/WE 100 000
8 Zintegrowany skomputeryzowany system weterynaryjny (TRACES) 17 04 02 01 15 Artykuł 36 ust. 2 decyzji Rady 2009/470/WE 2 515 000
9 Badania dotyczące zdrowia zwierząt 17 04 02 01 2 Artykuł 27 decyzji Rady 2009/470/WE 136 000
OGÓŁEM 55 7 290 000

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024