Rezolucja legislacyjna w sprawie wniosku dotyczącego dyrektywy Rady zmieniającej dyrektywę 2006/112/WE dotyczącą wspólnego systemu podatku od wartości dodanej w odniesieniu do okresu obowiązywania minimalnej stawki podstawowej (COM(2010)0331 - C7-0173/2010 - 2010/0179(CNS)).

Wspólny system podatku od wartości dodanej w odniesieniu do okresu obowiązywania minimalnej stawki podstawowej *

P7_TA(2010)0417

Rezolucja legislacyjna Parlamentu Europejskiego z dnia 23 listopada 2010 r. w sprawie wniosku dotyczącego dyrektywy Rady zmieniającej dyrektywę 2006/112/WE dotyczącą wspólnego systemu podatku od wartości dodanej w odniesieniu do okresu obowiązywania minimalnej stawki podstawowej (COM(2010)0331 - C7-0173/2010 - 2010/0179(CNS))

(2012/C 99 E/40)

(Dz.U.UE C z dnia 3 kwietnia 2012 r.)

(Specjalna procedura ustawodawcza - konsultacja)

Parlament Europejski,

uwzględniając wniosek Komisji przedstawiony Radzie (COM(2010)0331),
uwzględniając art. 113 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, na mocy którego Rada skonsultowała się z Parlamentem (C7-0173/2010),
uwzględniając art. 55 Regulaminu,
uwzględniając sprawozdanie Komisji Gospodarczej i Monetarnej (A7-0325/2010),
1.
zatwierdza po poprawkach wniosek Komisji;
2.
zwraca się do Komisji o odpowiednią zmianę jej wniosku, zgodnie z art. 293 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej;
3.
zwraca się do Rady, jeśli ta uzna za stosowne odejść od przyjętego przez Parlament tekstu, o poinformowanie go o tym fakcie;
4.
zwraca się do Rady o ponowne skonsultowanie się z Parlamentem w przypadku uznania za stosowne wprowadzenia znaczących zmian do wniosku Komisji;
5.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania stanowiska Parlamentu Radzie, Komisji i parlamentom państw członkowskich.
TEKST PROPONOWANY PRZEZ KOMISJĘ POPRAWKA
Poprawka 1

Wniosek dotyczący dyrektywy - akt zmieniający

Punkt 4 preambuły

(4) W oczekiwaniu na wyniki konsultacji w sprawie nowej strategii dotyczącej VAT, w ramach których - jak się oczekuje -zostaną określone przyszłe rozwiązania i odpowiednie poziomy harmonizacji, przedwczesne byłoby ustalanie stałego poziomu stawki podstawowej lub rozważanie zmiany minimalnego poziomu stawki. (4) W oczekiwaniu na wyniki konsultacji w sprawie nowej strategii dotyczącej VAT, w ramach których - jak się oczekuje -zostaną określone przyszłe rozwiązania i odpowiednie poziomy harmonizacji, przedwczesne byłoby ustalanie stałego poziomu stawki podstawowej lub rozważanie zmiany minimalnego poziomu stawki. W nowej strategii dotyczącej VAT należy skoncentrować się na takiej reformie przepisów dotyczących podatku VAT, która umożliwiałaby aktywne wspieranie celów rynku wewnętrznego. Celem nowej strategii dotyczącej VAT powinno być zmniejszenie obciążeń administracyjnych, usuwanie przeszkód podatkowych i poprawa otoczenia biznesowego, w szczególności małych i średnich przedsiębiorstw oraz przedsiębiorstw, w których wymagane są duże nakłady siły roboczej, przy jednoczesnym zapewnieniu odporności systemu na nadużycia.
Poprawka 2

Wniosek dotyczący dyrektywy - akt zmieniający Punkt 5 preambuły

(5) Należy zatem utrzymać obecny minimalny poziom stawki podstawowej w wysokości 15 % na kolejny okres, który będzie wystarczająco długi, aby zapewnić pewność prawną, dopuszczając przy tym dokonanie w przyszłości dalszego przeglądu. (5) Należy zatem utrzymać obecny minimalny poziom stawki podstawowej w wysokości 15 % na kolejny okres, który będzie wystarczająco długi, aby zapewnić pewność prawną, dopuszczając przy tym dokonanie w przyszłości dalszego przeglądu, przy wykorzystaniu strategii jednolitego rynku i wytycznych w tym zakresie.
Poprawka 3

Wniosek dotyczący dyrektywy - akt zmieniający Punkt 6 preambuły

(6) Nie wyklucza to dalszych zmian prawodawstwa dotyczącego VAT przed dniem 31 grudnia 2015 r. w celu uwzględnienia wyników nowej strategii dotyczącej VAT. (6) Nie wyklucza to dalszych zmian prawodawstwa dotyczącego VAT przed dniem 31 grudnia 2015 r. w celu uwzględnienia wyników nowej strategii dotyczącej VAT. Jeżeli to możliwe, należy wdrożyć w pełni ostateczny system do dnia 31 grudnia 2015 r.
Poprawka 4

Wniosek dotyczący dyrektywy - akt zmieniający Artykuł 1a (nowy)

Artykuł 1a

Przegląd

1. Do dnia 31 grudnia 2013 r. Komisja przedstawi wnioski ustawodawcze, których celem będzie zastąpienie obecnego przejściowego poziomu minimalnej stawki VAT systemem definitywnym.

2. Do celów wykonania ustępu 1, Komisja prowadzi szeroko zakrojone konsultacje na temat nowej strategii dotyczącej VAT ze wszystkimi, publicznymi i prywatnymi, zainteresowanymi stronami. W ramach konsultacji uwzględnia się co najmniej kwestie stawek VAT, w tym obniżonych stawek VAT, oraz celowość określenia maksymalnej stawki VAT, zakres stosowania podatku VAT, odstępstwa od systemu, możliwe warianty struktury i funkcjonowania podatku VAT, w tym miejsce opodatkowania w przypadku dostaw wewnątrz Unii. Komisja przedstawi Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie dotyczące wyników tych konsultacji.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2012.99E.152

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja legislacyjna w sprawie wniosku dotyczącego dyrektywy Rady zmieniającej dyrektywę 2006/112/WE dotyczącą wspólnego systemu podatku od wartości dodanej w odniesieniu do okresu obowiązywania minimalnej stawki podstawowej (COM(2010)0331 - C7-0173/2010 - 2010/0179(CNS)).
Data aktu: 23/11/2010
Data ogłoszenia: 03/04/2012