Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Agencji Wykonawczej ds. Konkurencyjności i Innowacyjności za rok budżetowy 2011 wraz z odpowiedziami Agencji.

SPRAWOZDANIE

dotyczące sprawozdania finansowego Agencji Wykonawczej ds. Konkurencyjności i Innowacyjności za rok budżetowy 2011 wraz z odpowiedziami Agencji

(2012/C 388/08)

(Dz.U.UE C z dnia 15 grudnia 2012 r.)

WPROWADZENIE

1.
Agencja Wykonawcza ds. Konkurencyjności i Innowacyjności (zwana dalej "Agencją") z siedzibą w Brukseli jest byłą Agencją Wykonawczą ds. Inteligentnej Energii (IEEA). Jej mandat i czas jego obowiązywania zostały zmienione decyzją Komisji 2007/372/WE(1) zmieniającą decyzję 2004/20/WE(2). Agencję ustanowiono na ograniczony okres rozpoczynający się 1 stycznia 2004 r. i - wedle obecnego stanu - kończący się 31 grudnia 2015 r. Zadaniem Agencji jest zarządzanie działaniami UE w dziedzinie energii, przedsiębiorczości i innowacyjności oraz zrównoważonego transportu towarów(3).

INFORMACJE LEŻĄCE U PODSTAW POŚWIADCZENIA WIARYGODNOŚCI

2.
Przyjęte przez Trybunał podejście kontrolne obejmuje analityczne procedury kontrolne, bezpośrednie badanie transakcji oraz ocenę kluczowych mechanizmów kontrolnych w stosowanych przez Agencję systemach nadzoru i kontroli. Elementami uzupełniającymi to podejście są dowody uzyskane na podstawie prac innych kontrolerów (w stosownych przypadkach) oraz analiza oświadczeń kierownictwa.
POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI

3. Na mocy postanowień art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej Trybunał zbadał roczne sprawozdanie finansowe(4) Agencji obejmujące "sprawozdanie finansowe"(5) oraz "sprawozdanie z wykonania budżetu"(6) za rok budżetowy zakończony 31 grudnia 2011 r., jak również zbadał legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania.

Zadania kierownictwa

4. Jako urzędnik zatwierdzający, dyrektor realizuje dochody i wydatki budżetu zgodnie z regulaminem finansowym Agencji, na własną odpowiedzialność oraz w granicach zatwierdzonych środków(7). Dyrektor odpowiada za ustanowienie(8) struktury organizacyjnej oraz systemów i procedur zarządzania i kontroli wewnętrznej umożliwiających sporządzanie ostatecznych sprawozdań finansowych(9), które nie zawierają istotnych zniekształceń spowodowanych nadużyciem lub błędem, a także za zapewnienie legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tych sprawozdań.

Zadania Trybunału

5. Zadaniem Trybunału jest przedstawienie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie(10), na podstawie przeprowadzonej przez siebie kontroli, poświadczenia wiarygodności dotyczącego rocznego sprawozdania finansowego Agencji oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania.

6. Trybunał przeprowadził kontrolę zgodnie z wydanymi przez IFAC Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej i kodeksami etyki oraz z Międzynarodowymi Standardami Najwyższych Organów Kontroli wydanymi przez INTOSAI (ISSAI). Zgodnie z tymi standardami Trybunał zobowiązany jest zaplanować i przeprowadzić kontrolę w taki sposób, aby uzyskać wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Agencji nie zawiera istotnych zniekształceń, a leżące u jego podstaw transakcje są legalne i prawidłowe.

7. W ramach kontroli stosuje się procedury mające na celu uzyskanie dowodów kontroli potwierdzających kwoty i informacje zawarte w sprawozdaniu finansowym oraz legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw. Wybór tych procedur zależy od osądu kontrolera, w tym od oceny ryzyka wystąpienia - w wyniku nadużycia lub błędu - istotnych zniekształceń sprawozdania finansowego lub istotnej niezgodności transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania z wymogami przepisów Unii Europejskiej. W celu opracowania procedur kontroli stosownych do okoliczności Trybunał, dokonując oceny ryzyka, bierze pod uwagę wykorzystywany do sporządzania i rzetelnej prezentacji sprawozdań finansowych system kontroli wewnętrznej oraz systemy nadzoru i kontroli wprowadzone celem zapewnienia legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tych sprawozdań. Kontrola obejmuje także ocenę stosowności przyjętych zasad rachunkowości oraz racjonalności sporządzonych szacunków księgowych, a także ocenę ogólnej prezentacji sprawozdania finansowego.

8. Trybunał uznał, że uzyskane dowody kontroli są wystarczające i właściwe, aby stanowić podstawę do wydania poniższych opinii.

Opinia na temat wiarygodności rozliczeń

9. W opinii Trybunału roczne sprawozdanie finansowe Agencji(11) rzetelnie przedstawia, we wszystkich istotnych aspektach, jej sytuację finansową na dzień 31 grudnia 2011 r. oraz wyniki jej transakcji i przepływy pieniężne za kończący się tego dnia rok, zgodnie z przepisami jej regulaminu finansowego oraz z zasadami rachunkowości przyjętymi przez księgowego Komisji(12).

Opinia na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń

10. W opinii Trybunału transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Agencji za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2011 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach.

11.
Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału.

ZARZĄDZANIE BUDŻETEM I FINANSAMI

12.
Początkowy budżet Agencji na rok 2011 w wysokości 16,2 mln euro obejmował kwotę 10,7 mln euro kosztów pracowniczych. Faktyczne koszty pracownicze wyniosły 10 mln euro. Budżet został wprawdzie przeszacowany o 0,7 mln euro, jednak poziom niewykorzystanych środków był niższy niż w ubiegłych latach (na przykład w 2010 r. wyniósł on 1,5 mln euro(13)).

UWAGI DOTYCZĄCE KLUCZOWYCH MECHANIZMÓW KONTROLNYCH W STOSOWANYCH PRZEZ AGENCJĘ SYSTEMACH NADZORU I KONTROLI

13.
W ramach zawartej w 2010 r. umowy najmu nowej siedziby Agencja musi zapłacić wynajmującemu łączną kwotę 2,4 mln euro za remont pomieszczeń biurowych. W 2010 r. Agencja dokonała początkowej płatności w kwocie 2 mln euro. Pozostała kwota miała zostać wypłacona w trzech ratach w latach 2011, 2012 i 2013.
14.
Agencja błędnie obliczyła kwotę do zapłaty w 2011 r. i w konsekwencji dokonała nadpłaty w wysokości 108.287 euro. Wynajmujący zwrócił nadpłaconą kwotę w styczniu 2012 r. Jednakże nieprawidłowa płatność ze strony Agencji wskazuje na konieczność wzmocnienia kontroli w celu zapobiegania takim sytuacjom.

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Izbę II, której przewodniczył Harald NOACK, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniu 10 października 2012 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA
Prezes
______

(1) Dz.U. L 140 z 1.6.2007, s. 52.

(2) Dz.U. L 5 z 9.1.2004, s. 85.

(3) Do celów informacyjnych w załączniku skrótowo przedstawiono kompetencje i działania Agencji.

(4) Do sprawozdania tego dołączone jest sprawozdanie z zarządzania budżetem i finansami w ciągu roku, zawierające więcej informacji dotyczących wykonania budżetu i zarządzania nim.

(5) Sprawozdanie finansowe składa się z bilansu oraz rachunku dochodów i wydatków, rachunku przepływów pieniężnych, zestawienia zmian w aktywach netto oraz opisu istotnych zasad rachunkowości i innych informacji dodatkowych.

(6) Sprawozdanie z wykonania budżetu obejmuje rachunek wyniku budżetowego wraz z załącznikiem.

(7) Art. 25 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1653/2004 (Dz.U. L 297 z 22.9.2004, s. 10).

(8) Art. 29 rozporządzenia (WE) nr 1653/2004.

(9) Zasady dotyczące przedstawiania przez agencje sprawozdania finansowego oraz prowadzenia przez nie rachunkowości są określone w rozdziale 1 tytułu VI rozporządzenia (WE) nr 1653/2004 ostatnio zmienionego rozporządzeniem Komisji (WE) nr 651/2008 (Dz.U. L 181 z 10.7.2008, s. 15).

(10) Art. 185 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 (Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1).

(11) Ostateczna wersja rocznego sprawozdania finansowego została sporządzona w dniu 28 czerwca 2012 r. i wpłynęła do Trybunału w dniu 28 czerwca 2012 r. Ostateczna wersja rocznego sprawozdania finansowego znajduje się na następującej stronie internetowej: http://ec.europa.eu/eaci/docs_en.htm

(12) Zasady rachunkowości przyjęte przez księgowego Komisji opierają się na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości Sektora Publicznego (IPSAS), a w kwestiach nimi nieobjętych - na Międzynarodowych Standardach Sprawozdawczości Finansowej (MSSF).

(13) Zob. pkt 13 sprawozdania dotyczącego sprawozdania finansowego za 2010 r. (Dz.U. C 366 z 15.12.2011, s. 81).

ZAŁĄCZNIK 

Agencja Wykonawcza ds. Konkurencyjności i Innowacyjności (Bruksela) Kompetencje i zadania

Zakres kompetencji Unii według Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) 1. Polityka unijna w dziedzinie środowiska naturalnego przyczynia się do zachowania, ochrony i poprawy jakości środowiska naturalnego, ochrony zdrowia ludzkiego, ostrożnego i racjonalnego wykorzystywania zasobów naturalnych, promowania na płaszczyźnie międzynarodowej środków zmierzających do rozwiązywania regionalnych lub światowych problemów środowiska naturalnego.

(art. 191 TFUE)

2. Unijna polityka w dziedzinie przemysłu ma na celu zapewnienie warunków niezbędnych dla konkurencyjności przemysłu Unii poprzez przyspieszenie dostosowania przemysłu do zmian strukturalnych, wspieranie środowiska sprzyjającego inicjatywom oraz rozwojowi i współpracy przedsiębiorstw, sprzyjanie lepszemu wykorzystaniu potencjału przemysłowego polityki innowacyjności, badań i rozwoju technologicznego. Państwa członkowskie, w powiązaniu z Komisją, konsultują się wzajemnie oraz, w miarę potrzeby, koordynują swoje działania. Komisja może podjąć każdą użyteczną inicjatywę w celu wsparcia tej koordynacji.

(art. 173 TFUE)

3. Wspólna polityka transportowa określa wspólne reguły mające zastosowanie do transportu międzynarodowego wykonywanego z lub na terytorium państwa członkowskiego lub tranzytu przez terytorium jednego lub większej liczby państw członkowskich. Określa również warunki dostępu przewoźników niemających stałej siedziby w państwie członkowskim do transportu krajowego w państwie członkowskim oraz środki pozwalające polepszyć bezpieczeństwo transportu.

(art. 91 ust. 1 i art. 100 ust. 2 TFUE)

Kompetencje Agencji

(określone w decyzji Komisji 2004/20/WE zmienionej decyzją 2007/372/WE)

Cele

W ramach strategii lizbońskiej na rzecz wzrostu i zatrudnienia Unia Europejska podjęła działania na rzecz wspierania i rozwoju konkurencyjności i innowacji. Działania te obejmują ustanowienie Programu Ramowego na Rzecz Konkurencyjności i Innowacji (CIP) 2007-2013 (decyzja nr 1639/2006/WE), obejmującego w szczególności Program Inteligentna Energia - Europa (IEE) oraz Program na rzecz Przedsiębiorczości i Innowacji (EIP). Działania te obejmują także program Marco Polo (MP) (rozporządzenie (WE) nr 1692/2006). Podstawowymi celami są wzmocnienie konkurencyjności przedsiębiorstw, zwłaszcza MŚP, wspieranie wszystkich form innowacyjności, łącznie z ekoinnowacjami, oraz propagowanie efektywności energetycznej i odnawialnych źródeł energii we wszystkich sektorach, łącznie z transportem. W ramach tych programów UE Agencja odpowiada za wszelkie zadania związane z pomocą Unii, z wyjątkiem oceny programów, kontroli prawodawstwa i badań strategicznych lub wszelkich innych działań, które wchodzą w zakres wyłącznych kompetencji Komisji Europejskiej.

Zadania

Agencja odpowiada za realizację programów Unii na podstawie upoważnienia otrzymanego od Komisji:

- zarządzanie wszystkimi etapami realizacji projektów,

- wykonanie wszystkich działań niezbędnych do zarządzania programami Unii, a w szczególności działań związanych z wykonaniem budżetu poprzez udzielanie zamówień i przyznawanie dotacji,

- zbieranie, analizowanie i przekazywanie Komisji wszelkich informacji potrzebnych do zarządzania procesem realizacji programu, jak również wspieranie koordynacji i synergii pomiędzy programami,

- w zakresie EIP - zarządzanie projektami i siecią Enterprise Europe Network, zarządzanie projektami pilotażowymi i projektami powielania rynkowego w zakresie innowacji ekologicznych oraz działaniami w zakresie innowacyjności o wysokim stopniu standaryzacji (projekt IP Base).

Zarządzanie Komitet Sterujący

Składa się z pięciu członków mianowanych przez Komisję Europejską. Przyjmuje roczny program prac Agencji zatwierdzony przez Komisję Europejską. Ponadto przyjmuje budżet administracyjny Agencji i jej roczne sprawozdanie z działalności.

Dyrektor

Mianowany przez Komisję Europejską.

Kontrola zewnętrzna

Trybunał Obrachunkowy.

Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu

Parlament działający na zalecenie Rady.

Środki udostępnione Agencji w roku 2011 (2010) Budżet

a) Budżet operacyjny

229,6 (249,8) mln euro (100 % z budżetu ogólnego UE). Agencja wykonuje budżet operacyjny pod nadzorem Komisji;

- na IEE: 83,8 (71,0) mln euro,

- na ekoinnowacje EIP: 38 (35,2) mln euro,

- na sieci EIP: 50,9 (79,7) mln euro,

- na MP: 56,8 (63,8) mln euro.

b) Budżet administracyjny

15,6 mln euro (100 % dotacji UE) budżetu administracyjnego, który Agencja wykonuje samodzielnie.

Zatrudnienie na dzień 31 grudnia 2011 r.

- Łączna liczba pracowników: 159 (155) w planie zatrudnienia, z czego obsadzonych 156 (142).

- Pracownicy zatrudnieni na czas określony: 37 (37) w planie zatrudnienia, z czego obsadzonych 33 (33).

- Pracownicy kontraktowi: 122 (118) w planie zatrudnienia, z czego obsadzonych 123 (109).

Produkty i usługi w roku 2011 W zakresie programu Inteligentna Energia - Europa (IEE): w ramach naboru wniosków wpłynęły 384 wnioski i odbyło się ponad 100 spotkań projektowych. Do końca marca 2011 r. Agencja zakończyła większość negocjacji w sprawie umów dotyczących 44 projektów wybranych w ramach naboru z 2010 r. Większość umów została podpisana do końca kwietnia 2011 r.

Agencja uczestniczyła w ponad 20 krajowych dniach informacyjnych. Udzieliła ona także odpowiedzi w sprawie około 200 wniosków o sprawdzenie na etapie przedprojektowym, a średni czas udzielenia odpowiedzi nie przekroczył tygodnia. Specjalną uwagę poświęcono promowaniu nowej inicjatywy "Build Up Skills", mającej na celu szkolenie i wykwalifikowanie pracowników branży budowlanej. W dniu 16 marca Agencja zorganizowała warsztaty dla zainteresowanych podmiotów, mające na celu poinformowanie o tej inicjatywie zainteresowanych stron z sektora budowlanego, szkoleniowego i instytucjonalnego.

Program EIP - Enterprise Europe Network

W ramach programu EIP w skład sieci Enterprise Europe Network wchodzi ponad 580 organizacji partnerskich z 47 krajów, w tym z 27 państw członkowskich. Poza zadaniami związanymi z zarządzaniem projektami w ramach 92 umów (umowy szczególne o dotację) oraz projektem IPeuropAware, Agencja odpowiada również za "animację" programu Enterprise Europe Network, a także za zarządzanie narzędziami informatycznymi oraz bazami danych do interaktywnej komunikacji pomiędzy uczestnikami projektu. W 2011 r. Agencja zrealizowała w imieniu Komisji następujące działania:

- Enterprise Europe Network:

- działania w ramach sieci,

- wsparcie sieci (animacja),

- narzędzia informatyczne dla sieci.

- Projekty IPR i portal Your Europe Business.

- Projekty w zakresie stosowania ekoinnowacji po raz pierwszy i ich powielania rynkowego.

Ekoinnowacje

Ekoinnowacje są wspierane z programu CIP za pomocą kilku rodzajów działań (instrumenty finansowe, sieci uczestników krajowych i regionalnych, projekty w zakresie stosowania ekoinnowacji po raz pierwszy i ich powielania rynkowego). Agencji powierzono zarządzanie projektami w zakresie stosowania ekoinnowacji po raz pierwszy i ich powielania rynkowego, a orientacyjny budżet na ten cel na lata 2008-2013 wynosi 185 mln euro.

W 2011 r. skoncentrowano się na następujących działaniach:

- zakończenie naboru wniosków z 2010 r.: negocjacje zakończono do końca listopada 2011 r., wszystkie umowy (47) podpisano do końca listopada,

- nowy nabór wniosków na 2011 r.: rozpoczął się w kwietniu 2011 r., wpłynęło 280 wniosków. Główną ocenę przeprowadzono od 21 listopada do 9 grudnia. Spotkanie końcowe zaplanowano na 14 lutego 2012 r.,

- generowanie i rozpowszechnianie informacji o projektach ekoinnowacyjnych, zgodnie założeniami planu działań informacyjnych Agencji (elektroniczne biuletyny informacyjne, regularna aktualizacja strony dotyczącej ekoinnowacji, przeniesienie bazy danych projektów ekoinnowacyjnych na nowy serwer, nowa umowa na prowadzenie i utrzymanie strony internetowej, organizacja europejskiego dnia informacyjnego w kwietniu 2011 r.,

- zarządzanie projektami będącymi w toku realizacji.

Program Marco Polo

Główne działania:

- zakończenie naboru wniosków z 2010 r. (wpłynęło 101 wniosków),

- promowanie i realizacja naboru wniosków na 2011 r. w efekcie przyjęcia programu prac Marco Polo na 2011 r. Nabór został ogłoszony w dniu 21 października, a termin składania wniosków upłynął 16 stycznia 2012 r.,

- generowanie i rozpowszechnianie informacji o programie Marco Polo, zgodnie z założeniami planu działań informacyjnych Agencji,

- zalecenia dla macierzystej dyrekcji generalnej (DG MOVE) na temat realizacji programu Marco Polo i jego rozwoju w przyszłości,

- zarządzanie projektami będącymi w toku realizacji.

Źródło: Informacje przekazane przez Agencję.

ODPOWIEDZI AGENCJI

12. Zgodnie z poprzednimi zaleceniami Trybunału Agencja poprawiła metody prognozowania w tytule 1 (Wydatki na pracowników). W 2011 r. wystąpiło niewielkie przeszacowanie spowodowane czynnikami niezależnymi od Agencji lub trudnymi do przewidzenia okolicznościami w chwili zatwierdzenia budżetu wstępnego, jak na przykład: brak decyzji w sprawie indeksacji płac, pracownicy domagający się urlopu wychowawczego lub bezpłatnego, rotacja pracowników większa niż się spodziewano oraz przedłużająca się rekrutacja na poszczególne stanowiska. W budżecie na 2012 r. zastosowano podejście oparte na bardziej rygorystycznym prognozowaniu. Wykonanie budżetu za 2012 r. pokazuje, że szacunkowe wydatki na personel są dokładniejsze niż w poprzednich latach. Agencja uważa, że jest mało prawdopodobne, aby w przyszłości pojawiła się znaczna nadwyżka.

13-14. Agencja uznała nadpłaconą kwotę, o której mowa w uwagach. Trybunał zaznaczył, że wynajmujący bezzwłocznie zwrócił nadpłaconą kwotę. Sprawa została udokumentowana i koszty montażu związane z tą umową zostały w całości zwrócone. Agencja podejmie niezbędne środki, aby w przyszłości można było uniknąć podobnych sytuacji z umowami z wczesnymi zwrotami.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2012.388.40

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Agencji Wykonawczej ds. Konkurencyjności i Innowacyjności za rok budżetowy 2011 wraz z odpowiedziami Agencji.
Data aktu: 10/10/2012
Data ogłoszenia: 15/12/2012