Decyzja nr H6 dotycząca stosowania określonych zasad odnoszących się do sumowania okresów zgodnie z art. 6 rozporządzenia (WE) nr 883/2004 w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego

DECYZJA NR H6

z dnia 16 grudnia 2010 r.

dotycząca stosowania określonych zasad odnoszących się do sumowania okresów zgodnie z art. 6 rozporządzenia (WE) nr 883/2004 w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego

(Tekst mający znaczenie dla EOG oraz dla Umowy między WE a Szwajcarią)

(2011/C 45/04)

(Dz.U.UE C z dnia 12 lutego 2011 r.)

KOMISJA ADMINISTRACYJNA DS. KOORDYNACJI SYSTEMÓW ZABEZPIECZENIA SPOŁECZNEGO,

uwzględniając art. 72 lit. a) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 883/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego(1), zgodnie z którym Komisja Administracyjna odpowiada za rozpatrywanie wszelkich spraw administracyjnych lub dotyczących wykładni, wynikających z przepisów rozporządzenia (WE) nr 883/2004 i rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 987/2009 z dnia 16 września 2009 r. dotyczącego wykonywania rozporządzenia (WE) nr 883/2004 w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego(2),

działając zgodnie z warunkami określonymi w art. 71 ust. 2 akapit drugi rozporządzenia (WE) nr 883/2004,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Art. 1 lit. t) rozporządzenia (WE) nr 883/2004 zawiera definicję "okresu ubezpieczenia". Z brzmienia art. 1 lit. t) rozporządzenia (WE) nr 883/2004 wynika, że okresy traktowane jako takie są równorzędne z okresami ubezpieczenia i nie muszą być równorzędne z okresami składkowymi.

(2) W art. 6 rozporządzenia (WE) nr 883/2004 określono zasadę sumowania okresów. Zasada ta powinna być stosowana w sposób jednolity, co obejmuje sumowanie okresów, które zgodnie z ustawodawstwem krajowym są uwzględniane tylko w celu nabycia prawa do świadczenia lub zwiększenia jego wysokości.

(3) Motyw 10 rozporządzenia (WE) nr 883/2004 stanowi, że zasada zrównania pewnych okoliczności lub wydarzeń nie powinna kolidować z zasadą sumowania okresów.

(4) Konieczne jest zapewnienie, aby podczas stosowania zasady sumowania okresów określonej w art. 6 rozporządzenia (WE) nr 883/2004 okresy ubezpieczenia zgłaszane jako takie przez jedno państwo członkowskie były akceptowane przez otrzymujące państwo członkowskie bez kwestionowania ich wartości.

(5) Jednocześnie niezbędne jest uznanie zasady, zgodnie z którą państwa członkowskie zachowują właściwość do określania krajowych warunków przyznawania świadczeń z zakresu zabezpieczenia społecznego - o ile warunki te są stosowane w sposób niedyskryminujący - oraz potwierdzenie, że zasady tej nie narusza zasada sumowania. W ramach pierwszego kroku otrzymujące państwo członkowskie musi zaakceptować wszystkie zgłoszone okresy jako takie, aby usunąć możliwe przeszkody podczas ustalania prawa do świadczenia, a następnie, w ramach drugiego kroku, stwierdzić, czy spełniono szczególne warunki krajowe.

(6) Definicja "okresów ubezpieczenia" w art. 1 lit. t) rozporządzenia (WE) nr 883/2004 pozostała niezmieniona w porównaniu z art. 1 lit. r) rozporządzenia (EWG) nr 1408/71.

(7) Ponieważ niniejsza decyzja służy wprowadzeniu pewności prawnej, powinna mieć zastosowanie wyłącznie do przypadków rozpatrywanych po jej wejściu w życie,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

1. Wszystkie okresy ubezpieczenia - zarówno okresy składkowe, jak i okresy traktowane jako równorzędne z okresami ubezpieczenia zgodnie z ustawodawstwem krajowym - wchodzą w zakres pojęcia "okresów ubezpieczenia" do celów stosowania rozporządzeń (WE) nr 883/2004 i (WE) nr 987/2009.

2. Wszystkie okresy właściwe dla danego ryzyka spełnione zgodnie z ustawodawstwem innego państwa członkowskiego są brane pod uwagę wyłącznie poprzez zastosowanie zasady sumowania okresów określonej w art. 6 rozporządzenia (WE) nr 883/2004 i art. 12 rozporządzenia (WE) nr 987/2009. Zasada ta wprowadza wymóg sumowania okresów zgłoszonych przez inne państwa członkowskie bez kwestionowania ich wartości.

3. Państwa członkowskie zachowują jednak - po zastosowaniu zasady sumowania zgodnie z pkt 2 - właściwość do określania swoich innych warunków przyznawania świadczeń z zakresu zabezpieczenia społecznego z uwzględnieniem art. 5 rozporządzenia (WE) nr 883/2004 - o ile warunki te są stosowane w sposób niedyskryminujący - a art. 6 rozporządzenia (WE) nr 883/2004 nie narusza tej zasady.

4. Niniejsza decyzja ma zastosowanie wyłącznie do przypadków rozpatrywanych po jej wejściu w życie.

5. Załączone przykłady dotyczące praktycznego stosowania pkt 1, 2 i 3 niniejszej decyzji stanowią jej część.

6. Niniejsza decyzja zostaje opublikowana w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Stosuje się ją od pierwszego dnia drugiego miesiąca po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Przewodniczący Komisji Administracyjnej
Keyina MPEYE

______

(1) Dz.U. L 166 z 30.4.2004, s. 1.

(2) Dz.U. L 284 z 30.10.2009, s. 1.

ZAŁĄCZNIK 

PRZYKŁADY DOTYCZĄCE PRAKTYCZNEGO STOSOWANIA PKT 1, 2 I 3 NINIEJSZEJ DECYZJI

Przykład stosowania pkt 1 i 2 decyzji:

Zgodnie z ustawodawstwem państwa członkowskiego A osoba ubezpieczona ma 10 lat okresów składkowych i 2 lata okresów równorzędnych, które zgodnie z ustawodawstwem tego państwa są uwzględniane tylko w celu wyliczania.

Zgodnie z pkt 1 decyzji państwu członkowskiemu B należy zgłosić okresy wynoszące 12 lat.

Jak stwierdzono w pkt 2 (i motywie 2) decyzji, państwo członkowskie B musi uwzględnić te okresy wynoszące 12 lat jako takie w celu zsumowania.

Przykład stosowania pkt 2 i 3 decyzji:

Zgodnie z ustawodawstwem państwa członkowskiego A osoba ubezpieczona ma 30 lat składek związanych z "rzeczywistym wykonywaniem działalności zawodowej". Ustawodawstwo państwa członkowskiego A wprowadza krajowy warunek dotyczący wcześniejszej emerytury, zgodnie z którym dana osoba musi wykazać co najmniej 35 lat składek związanych z "rzeczywistym wykonywaniem działalności zawodowej".

Zgodnie z ustawodawstwem państwa członkowskiego B osoba ubezpieczona ma 2 lata studiów (zgłaszanych jako "równorzędne okresy studiów") i 3 lata składek związanych z "rzeczywistym wykonywaniem działalności zawodowej".

Jak stwierdzono w pkt 2 decyzji, państwo członkowskie A musi uwzględnić te okresy wynoszące 5 lat jako takie w celu zsumowania (pierwszy krok).

Jak stwierdzono w pkt 3 decyzji, państwo członkowskie A weryfikuje następnie, czy pozostałe warunki krajowe określone w jego ustawodawstwie zostały spełnione (w tym przypadku "rzeczywiste wykonywanie działalności zawodowej") i czy warunki te są stosowane w sposób niedyskryminujący (drugi krok).

Ponieważ tylko 3 lata składek są związane z "rzeczywistym wykonywaniem działalności zawodowej" w państwie członkowskim B, wymóg "rzeczywistego wykonywania działalności zawodowej" przez 35 lat określony w ustawodawstwie państwa członkowskiego A nie został spełniony. Przy założeniu, że nie dochodzi do (pośredniej) dyskryminacji ze względu na przynależność państwową, zgodnie z ustawodawstwem państwa członkowskiego A nie ma obowiązku przyznania wcześniejszej emerytury.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2011.45.5

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja nr H6 dotycząca stosowania określonych zasad odnoszących się do sumowania okresów zgodnie z art. 6 rozporządzenia (WE) nr 883/2004 w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego
Data aktu: 16/12/2010
Data ogłoszenia: 12/02/2011
Data wejścia w życie: 01/04/2011