Finansowanie w 2011 r. niektórych środków niezbędnych do zapewnienia stosowania rozporządzenia (WE) nr 882/2004.

DECYZJA KOMISJI
z dnia 12 września 2011 r.
w sprawie finansowania w 2011 r. niektórych środków niezbędnych do zapewnienia stosowania rozporządzenia (WE) nr 882/2004

(2011/C 271/05)

(Dz.U.UE C z dnia 14 września 2011 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(1) (zwane dalej "rozporządzeniem finansowym"), w szczególności jego art. 75,

uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2342/2002 z dnia 23 grudnia 2002 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(2) (zwane dalej "przepisami wykonawczymi"), w szczególności jego art. 90,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 882/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie kontroli urzędowych przeprowadzanych w celu sprawdzenia zgodności z prawem paszowym i żywnościowym oraz regułami dotyczącymi zdrowia zwierząt i dobrostanu zwierząt(3), w szczególności jego art. 66 ust. 1 lit. c),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 75 rozporządzenia finansowego i art. 90 ust. 1 przepisów wykonawczych zaciąganie zobowiązań na wydatki z budżetu Unii powinno być poprzedzone decyzją w sprawie finansowania, określającą istotne składniki działania powodujące wydatki oraz przyjętą przez instytucję lub organy, którym instytucja ta przekazała uprawnienia.

(2) W rozporządzeniu (WE) nr 882/2004 ustanowiono zasady wykonywania kontroli urzędowych mających na celu sprawdzenie zgodności z regułami ustanowionymi w szczególności na rzecz zapobiegania zagrożeniu dla ludzi i zwierząt, eliminowania go lub ograniczania do dopuszczalnych poziomów, bezpośrednio lub przez środowisko naturalne, gwarantowania uczciwych praktyk w handlu paszami i żywnością oraz ochrony interesów konsumentów łącznie z etykietowaniem pasz i żywności oraz innymi formami przekazywania informacji konsumentom.

(3) Zgodnie z art. 66 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (WE) nr 882/2004 wkłady finansowe na finansowanie pozostałych środków niezbędnych do zapewnienia stosowania tego rozporządzenia zatwierdzane są każdego roku w ramach procedury budżetowej. Środki, o których mowa w art. 66, obejmują w szczególności prowadzenie badań, publikację informacji oraz organizację zebrań i konferencji.

(4) Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 2160/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 listopada 2003 r. w sprawie zwalczania salmonelli i innych określonych odzwierzęcych czynników chorobotwórczych przenoszonych przez żywność(4) można ustalać cele unijne dotyczące ograniczenia częstości ich występowania, przy czym państwa członkowskie powinny ustanowić krajowe programy zwalczania na rzecz osiągnięcia tych celów. Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) przyjął w dniu 9 grudnia 2009 r. opinię naukową w sprawie oceny ilościowej ryzyka wystąpienia kampylobakteriozy u ludzi stwarzanego przez mięso brojlerów w Unii Europejskiej(5). Zgodnie z powyższą opinią kampylobakterioza jest najczęściej występującym zakażeniem pokarmowym w Unii Europejskiej - odnotowuje się nawet 20 mln przypadków klinicznych rocznie. EFSA przyjął również w dniu 11 marca 2010 r. opinię naukową w sprawie oceny ilościowej ryzyka mikrobiologicznego dotyczącego zakażeń salmonellą świń hodowlanych i przeznaczonych na rzeź(6), zgodnie z którą około 10-20 % zakażeń salmonellą u ludzi może pochodzić od trzody chlewnej stanowiącej rezerwuar. Zanim zostanie określony cel dotyczący ograniczenia częstości występowania tych chorób odzwierzęcych w Unii Europejskiej, zgodnie z art. 4 ust. 4 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 2160/2003 wymagana jest analiza przewidywanych kosztów i korzyści.

(5) Zgodnie z art. 6 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiającego szczególne przepisy dotyczące higieny w odniesieniu do żywności pochodzenia zwierzęcego(7) przedsiębiorstwa sektora spożywczego sprowadzające żywność zawierającą zarówno produkty pochodzenia roślinnego, jak i przetworzone produkty pochodzenia zwierzęcego zobowiązane są dopilnować, aby przetworzone produkty pochodzenia zwierzęcego wchodzące w skład takiej żywności spełniały odpowiednie wymogi przedmiotowego rozporządzenia. Przedsiębiorstwa te muszą także wykazać podczas kontroli urzędowych, że dopełniły powyższego obowiązku. Ze względu na potencjalnie znaczące skutki tych przepisów, w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1162/2009(8) ustanowiono przepisy przejściowe pozwalające na odstępstwo od niektórych przepisów wspomnianego powyżej rozporządzenia, obowiązujące do dnia 31 grudnia 2013 r.; rozważa się przy tym możliwość zmiany wyżej wymienionego przepisu rozporządzenia (WE) nr 853/2004. Należy ocenić skutki ewentualnych nowych przepisów dla przedsiębiorstw oraz w przypadku kontroli urzędowych po zakończeniu obowiązywania przepisów przejściowych.

(6) Rozporządzeniem Komisji (WE) nr 2073/2005 z dnia 15 listopada 2005 r. w sprawie kryteriów mikrobiologicznych dotyczących środków spożywczych(9) wdrożono ogólne i szczegółowe zasady higieny, o których mowa w art. 4 rozporządzenia (WE) nr 852/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie higieny środków spożywczych(10). W rozporządzeniu (WE) nr 2073/2005 ustanowiono referencyjną metodę badania w celu wykrywania histaminy w niektórych produktach rybołówstwa, którą należy stosować w ramach kontroli urzędowych. Należy ocenić wpływ tej metody referencyjnej na czułość i swoistość w porównaniu z normą AOAC 977.13 Kodeksu Żywnościowego(11). Badanie to powinno zostać przeprowadzone przez Wspólne Centrum Badawcze.

(7) Należy rozważyć możliwość przeglądu obowiązujących przepisów dotyczących kontroli mięsa zawartych w rozporządzeniu (WE) nr 854/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiającym szczególne przepisy dotyczące organizacji urzędowych kontroli w odniesieniu do produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi(12). W 2011 r. należy zorganizować serię konferencji i zebrań, uzupełnionych przez analizy wyników badań pilotażowych, aby omówić tę kwestię z właściwymi organami państw członkowskich i państw trzecich, przedstawicielami zainteresowanych stron i międzynarodowymi organizacjami naukowymi.

(8) W dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2001/18/WE z dnia 12 marca 2001 r. w sprawie zamierzonego uwalniania do środowiska organizmów zmodyfikowanych genetycznie(13) i w rozporządzeniu (WE) nr 1829/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 września 2003 r. w sprawie genetycznie zmodyfikowanej żywności i paszy(14) ustanowiono warunki wprowadzania do obrotu i stosowania organizmów zmodyfikowanych genetycznie (GMO) oraz produktów zawierających GMO bądź produktów otrzymanych z GMO w Unii Europejskiej. Przepisy dotyczące przeprowadzania kontroli urzędowych w celu sprawdzenia zgodności z przepisami obu aktów prawnych zawarto w rozporządzeniu (WE) nr 882/2004. W latach 2010-2011 dokonano dwóch ocen, aby stwierdzić, w jakim zakresie dzięki tym ramom prawnym udało się osiągnąć cel ochrony zdrowia ludzi i zwierząt oraz środowiska naturalnego i interesów konsumentów przy jednoczesnym zapewnieniu efektywnego funkcjonowania rynku wewnętrznego. Należy przeprowadzić analizy zagadnień, których nie zbadano szczegółowo w ramach tych ocen, takich jak informowanie za pomocą etykiety o nieobecności GMO w danych produktach. Należy zorganizować serię konferencji, aby podnieść poziom wiedzy na temat aktualnego stanu wdrożenia ram prawnych dotyczących GMO przez państwa członkowskie oraz zapewnić działania następcze odnośnie do sprawozdania Komisji z dnia 15 kwietnia 2011 r. dotyczącego społeczno-ekonomicznych skutków uprawy GMO(15), zgodnie z konkluzjami Rady z grudnia 2008 r.

(9) W rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1333/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie dodatków do żywności(16) i rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1334/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie środków aromatyzujących i niektórych składników żywności o właściwościach aromatyzujących do użycia w oraz na środkach spożywczych(17) ustanowiono nowe przepisy dotyczące dodatków do żywności i środków aromatyzujących celem zapewnienia efektywnego funkcjonowania rynku wewnętrznego przy jednoczesnym zagwarantowaniu wysokiego poziomu ochrony zdrowia ludzi oraz ochrony konsumentów, w tym ochrony interesów konsumentów. Oba rozporządzenia stosowane są od dnia 20 stycznia 2011 r. Należy poinformować zainteresowane strony oraz konsumentów o nowych ramach prawnych, zawartych w nich przepisach, ich dalszym wdrażaniu i skutkach dla wspomnianych grup, aby zwiększyć ich świadomość na ten temat i pomóc w egzekwowaniu nowych przepisów.

(10) Niniejsza decyzja w sprawie finansowania może również obejmować płatność odsetek za zwłokę w płatnościach na podstawie art. 83 rozporządzenia finansowego i art. 106 ust. 5 przepisów wykonawczych.

(11) Do celów stosowania niniejszej decyzji należy zdefiniować termin "istotna zmiana" w rozumieniu art. 90 ust. 4 przepisów wykonawczych,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

Niniejszym przyjmuje się roczny program prac w celu wykonania art. 66 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (WE) nr 882/2004, w brzmieniu określonym w załączniku.

Program prac stanowi decyzję w sprawie finansowania w rozumieniu art. 75 rozporządzenia finansowego.

Artykuł  2

Maksymalny zatwierdzony niniejszą decyzją wkład na realizację programu ustala się na poziomie 1.095.000 EUR i zostanie on sfinansowany z następujących pozycji w budżecie ogólnym Unii Europejskiej na 2011 r.:

– pozycja budżetowa nr 17 04 07 01: 1.095.000 EUR.

Środki te mogą również obejmować odsetki za zwłokę w płatnościach.

Artykuł  3

Zmian, które dotyczą środków przydzielonych na konkretne działania w ramach programu prac, a które łącznie nie przekraczają 10 % maksymalnego wkładu zatwierdzonego w art. 2 niniejszej decyzji, nie uznaje się za istotne zmiany w rozumieniu art. 90 ust. 4 rozporządzenia (WE, Euratom) nr 2342/2002, jeżeli nie wywierają one znaczącego wpływu na charakter i cel programu prac.

Urzędnik zatwierdzający może przyjąć takie zmiany zgodnie z zasadami należytego zarządzania finansami i proporcjonalności.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja skierowana jest do delegowanych urzędników zatwierdzających.

Sporządzono w Brukseli dnia 12 września 2011 r.

W imieniu Komisji
John DALLI
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(2) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 1.

(3) Dz.U. L 165 z 30.4.2004, s. 1.

(4) Dz.U. L 325 z 12.12.2003, s. 1.

(5) Dziennik EFSA 2010; 8(1):1437.

(6) Dziennik EFSA 2010; 8(4):1547.

(7) Dz.U. L 139 z 30.4.2004, s. 55.

(8) Dz.U. L 314 z 1.12.2009, s. 10.

(9) Dz.U. L 338 z 22.12.2005, s. 1.

(10) Dz.U. L 139 z 30.4.2004, s. 1.

(11)http://www.codexalimentarius.net

(12) Dz.U. L 139 z 30.4.2004, s. 206.

(13) Dz.U. L 106 z 17.4.2001, s. 1.

(14) Dz.U. L 268 z 18.10.2003, s. 1.

(15) COM(2011) 214.

(16) Dz.U. L 354 z 31.12.2008, s. 16.

(17) Dz.U. L 354 z 31.12.2008, s. 34.

ZAŁĄCZNIK 

Rozporządzenie (WE) nr 882/2004 - Program prac na rok 2011 r.

1. Wprowadzenie

Program ten obejmuje osiem środków wykonawczych na 2011 r. Na podstawie art. 66 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (WE) nr 882/2004 dotyczącego unijnego wsparcia na finansowanie środków niezbędnych do zapewnienia stosowania przedmiotowego rozporządzenia podział budżetu i główne działania przedstawiają się następująco:

Na zamówienia (przeprowadzane w formie bezpośredniego zarządzania scentralizowanego):

– Analiza kosztów i korzyści wynikających z ustalenia celów dotyczących ograniczenia występowania Campylobacter i Salmonella na odpowiednich etapach łańcucha żywnościowego: 200.000 EUR

– Oceny skutków ewentualnych nowych przepisów w ramach rewizji "pakietu higienicznego", w szczególności ze względu na koniec obowiązywania przepisów przejściowych pozwalających na odstępstwa od rozporządzenia (WE) nr 853/2004 ustanawiającego szczególne przepisy dotyczące higieny w odniesieniu do żywności pochodzenia zwierzęcego: 150.000 EUR

– Ocena skutków odnośnie do referencyjnej metody badania używanej w celu stosowania kryterium bezpieczeństwa żywności w odniesieniu do histaminy zawartego w rozporządzeniu (WE) nr 2073/2005 w sprawie kryteriów mikrobiologicznych dotyczących środków spożywczych w zakresie swoistości i czułości badań w porównaniu z normą AOAC 977.13 Kodeksu Żywnościowego: 55.000 EUR

– Badania związane z rewizją obowiązującego systemu kontroli urzędowych mięsa: analiza oceniająca wynik badań pilotażowych, w tym spodziewane koszty i korzyści w związku z nowymi sposobami kontroli higieny w sektorze mięsnym, jak przewidziano w art. 17 ust. 4 lit. a) ppkt (iii) rozporządzenia (WE) nr 854/2004 ustanawiającego szczególne przepisy dotyczące organizacji urzędowych kontroli w odniesieniu do produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi: 100.000 EUR

– Konferencje i zebrania z udziałem właściwych organów państw członkowskich i państw trzecich, przedstawicieli zainteresowanych stron i międzynarodowych organizacji naukowych w sprawie rewizji obowiązujących przepisów dotyczących kontroli mięsa zawartych w rozporządzeniu (WE) nr 854/2004 ustanawiającym szczególne przepisy dotyczące organizacji urzędowych kontroli w odniesieniu do produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi: 100.000 EUR

– Badania dotyczące kwestii związanych z GMO: 300.000 EUR

– Seria konferencji na temat wdrożenia ram prawnych dotyczących GMO oraz społeczno-ekonomicznych skutków uprawy GMO: 40.000 EUR

– Pakiet informacyjny dla zainteresowanych stron i konsumentów na temat dodatków do żywności i środków aromatyzujących (arkusz informacyjny, kieszonkowy przewodnik, strona internetowa, wideoklip, konferencja prasowa lub komunikat prasowy): 150.000 EUR

2. Program pracy na rok 2011 r. - zamówienie

Całkowity budżet przeznaczony w 2011 r. na udzielone zamówienia wynosi 1.095.000 EUR.

2.1. Analiza kosztów i korzyści wynikających z ustalenia celów dotyczących ograniczenia występowania Campylobacter i Salmonella na odpowiednich etapach łańcucha żywnościowego

PODSTAWA PRAWNA

Rozporządzenie (WE) nr 882/2004, art. 66 ust. 1 lit. c)

POZYCJA W BUDŻECIE

Pozycja w budżecie: 17 04 07 01

ORIENTACYJNA LICZBA I RODZAJ PRZEWIDYWANYCH ZAMÓWIEŃ

Jedno zamówienie

PRZEDMIOT PRZEWIDYWANYCH ZAMÓWIEŃ (JEŻELI INFORMACJA TAKA JEST DOSTĘPNA)

Analiza kosztów i korzyści ustalenia celów dotyczących ograniczenia występowania Campylobacter i Salmonella na odpowiednich etapach łańcucha żywnościowego zgodnie z art. 4 ust. 4 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 2160/2003 w sprawie zwalczania salmonelli i innych określonych odzwierzęcych czynników chorobotwórczych przenoszonych przez żywność

REALIZACJA

Bezpośrednie zarządzanie scentralizowane

ORIENTACYJNY TERMIN ROZPOCZĘCIA PROCEDURY UDZIELANIA ZAMÓWIEŃ

W przybliżeniu trzeci lub czwarty kwartał 2011 r.

ORIENTACYJNA KWOTA OBJĘTA ZAPROSZENIEM DO SKŁADANIA OFERT 200.000 EUR

SZCZEGÓŁOWE ZAMÓWIENIE (JEŻELI MA ZASTOSOWANIE)

Udzielenie jednego szczegółowego zamówienia na usługi w ramach umowy ramowej SANCO/2008/01/055

2.2. Ocena skutków ewentualnych nowych przepisów w ramach rewizji "pakietu higienicznego", w szczególności ze względu na koniec obowiązywania przepisów przejściowych pozwalających na odstępstwa od rozporządzenia (WE) nr 853/2004 ustanawiającego szczególne przepisy dotyczące higieny w odniesieniu do żywności pochodzenia zwierzęcego

PODSTAWA PRAWNA

Rozporządzenie (WE) nr 882/2004, art. 66 ust. 1 lit. c)

POZYCJA W BUDŻECIE

Pozycja w budżecie: 17 04 07 01

ORIENTACYJNA LICZBA I RODZAJ PRZEWIDYWANYCH ZAMÓWIEŃ

Jedno zamówienie

PRZEDMIOT PRZEWIDYWANYCH ZAMÓWIEŃ (JEŻELI INFORMACJA TAKA JEST DOSTĘPNA)

Ocen skutków ewentualnych nowych przepisów w ramach rewizji "pakietu higienicznego", w szczególności ze względu na koniec obowiązywania przepisów przejściowych pozwalających na odstępstwa od rozporządzenia (WE) nr 853/2004 ustanawiającego szczególne przepisy dotyczące higieny w odniesieniu do żywności pochodzenia zwierzęcego

REALIZACJA

Bezpośrednie zarządzanie scentralizowane

ORIENTACYJNY TERMIN ROZPOCZĘCIA PROCEDURY UDZIELANIA ZAMÓWIEŃ

W przybliżeniu trzeci lub czwarty kwartał 2011 r.

ORIENTACYJNA KWOTA OBJĘTA ZAPROSZENIEM DO SKŁADANIA OFERT 150.000 EUR

SZCZEGÓŁOWE ZAMÓWIENIE (JEŻELI MA ZASTOSOWANIE)

Udzielenie jednego szczegółowego zamówienia na usługi w ramach umowy ramowej SANCO/2008/01/055

2.3. Ocena skutków odnośnie do referencyjnej metody badania używanej w celu stosowania kryterium bezpieczeństwa żywności w odniesieniu do histaminy zawartego w rozporządzeniu (WE) nr 2073/2005 w zakresie swoistości i czułości badań w porównaniu z normą AOAC 977.13 Kodeksu Żywnościowego

PODSTAWA PRAWNA

Rozporządzenie (WE) nr 882/2004, art. 66 ust. 1 lit. c)

POZYCJA W BUDŻECIE

Pozycja w budżecie: 17 04 07 01

ORIENTACYJNA LICZBA I RODZAJ PRZEWIDYWANYCH ZAMÓWIEŃ

Jedno porozumienie administracyjne

PRZEDMIOT PRZEWIDYWANYCH ZAMÓWIEŃ (JEŻELI INFORMACJA TAKA JEST DOSTĘPNA)

Ocena skutków odnośnie do referencyjnej metody badania używanej w celu stosowania kryterium bezpieczeństwa żywności w odniesieniu do histaminy zawartego w rozporządzeniu (WE) nr 2073/2005 w sprawie kryteriów mikrobiologicznych dotyczących środków spożywczych w zakresie swoistości i czułości badań w porównaniu z normą AOAC 977.13 Kodeksu Żywnościowego

REALIZACJA

Bezpośrednie zarządzanie scentralizowane

ORIENTACYJNY TERMIN ROZPOCZĘCIA PROCEDURY UDZIELANIA ZAMÓWIEŃ

W przybliżeniu trzeci lub czwarty kwartał 2011 r.

ORIENTACYJNA KWOTA OBJĘTA ZAPROSZENIEM DO SKŁADANIA OFERT 55.000 EUR

SZCZEGÓŁOWE ZAMÓWIENIE (JEŻELI MA ZASTOSOWANIE)

Zawarcie porozumienia administracyjnego ze Wspólnym Centrum Badawczym

2.4. Badania związane z rewizją obowiązujących przepisów dotyczących kontroli mięsa PODSTAWA PRAWNA

Rozporządzenie (WE) nr 882/2004, art. 66 ust. 1 lit. c)

POZYCJA W BUDŻECIE

Pozycja w budżecie: 17 04 07 01

ORIENTACYJNA LICZBA I RODZAJ PRZEWIDYWANYCH ZAMÓWIEŃ

Jedno zamówienie lub większa ich liczba

PRZEDMIOT PRZEWIDYWANYCH ZAMÓWIEŃ (JEŻELI INFORMACJA TAKA JEST DOSTĘPNA)

Analiza spodziewanych kosztów i korzyści oraz projektów pilotażowych w związku z nowymi sposobami kontroli mięsa, jak przewidziano w art. 17 ust. 4 lit. a) ppkt (iii) rozporządzenia (WE) nr 854/2004 ustanawiającego szczególne przepisy dotyczące organizacji urzędowych kontroli w odniesieniu do produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi

REALIZACJA

Bezpośrednie zarządzanie scentralizowane

ORIENTACYJNY TERMIN ROZPOCZĘCIA PROCEDURY UDZIELANIA ZAMÓWIEŃ

W przybliżeniu trzeci lub czwarty kwartał 2011 r.

ORIENTACYJNA KWOTA OBJĘTA ZAPROSZENIEM DO SKŁADANIA OFERT 100.000 EUR

SZCZEGÓŁOWE ZAMÓWIENIE (JEŻELI MA ZASTOSOWANIE)

Udzielenie jednego szczegółowego zamówienia na usługi lub większej ich liczby w ramach umowy ramowej SANCO/2008/01/055

2.5. Konferencje i zebrania na temat rewizji obowiązujących przepisów dotyczących kontroli mięsa

PODSTAWA PRAWNA

Rozporządzenie (WE) nr 882/2004, art. 66 ust. 1 lit. c)

POZYCJA W BUDŻECIE

Pozycja w budżecie: 17 04 07 01

ORIENTACYJNA LICZBA I RODZAJ PRZEWIDYWANYCH ZAMÓWIEŃ

Jedno zamówienie lub większa ich liczba

PRZEDMIOT PRZEWIDYWANYCH ZAMÓWIEŃ (JEŻELI INFORMACJA TAKA JEST DOSTĘPNA)

Konferencje i zebrania z udziałem właściwych organów państw członkowskich i państw trzecich, przedstawicieli zainteresowanych stron i międzynarodowych organizacji naukowych w sprawie rewizji obowiązujących przepisów dotyczących kontroli mięsa zawartych w rozporządzeniu (WE) nr 854/2004 ustanawiającym szczególne przepisy dotyczące organizacji urzędowych kontroli w odniesieniu do produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi

REALIZACJA

Bezpośrednie zarządzanie scentralizowane

ORIENTACYJNY TERMIN ROZPOCZĘCIA PROCEDURY UDZIELANIA ZAMÓWIEŃ

W przybliżeniu trzeci lub czwarty kwartał 2011 r.

ORIENTACYJNA KWOTA OBJĘTA ZAPROSZENIEM DO SKŁADANIA OFERT 100.000 EUR

SZCZEGÓŁOWE ZAMÓWIENIE (JEŻELI MA ZASTOSOWANIE)

Udzielenie jednego szczegółowego zamówienia na usługi lub większej ich liczby w ramach umowy ramowej SANCO/2009/A1/005/część 2

2.6. Badania dotyczące kwestii związanych z GMO

PODSTAWA PRAWNA

Rozporządzenie (WE) nr 882/2004, art. 66 ust. 1 lit. c)

POZYCJA W BUDŻECIE

Pozycja w budżecie: 17 04 07 01

ORIENTACYJNA LICZBA I RODZAJ PRZEWIDYWANYCH ZAMÓWIEŃ

Jedno zamówienie lub większa ich liczba, w zależności od wyników dwóch przeprowadzanych obecnie ocen

PRZEDMIOT PRZEWIDYWANYCH ZAMÓWIEŃ (JEŻELI INFORMACJA TAKA JEST DOSTĘPNA)

Badania dotyczące kwestii, które nie zostały przeanalizowane szczegółowo w wyniku dwóch ocen unijnych ram prawnych dotyczących GMO

REALIZACJA

Bezpośrednie zarządzanie scentralizowane

ORIENTACYJNY TERMIN ROZPOCZĘCIA PROCEDURY UDZIELANIA ZAMÓWIEŃ

W przybliżeniu trzeci lub czwarty kwartał 2011 r.

ORIENTACYJNA KWOTA OBJĘTA ZAPROSZENIEM DO SKŁADANIA OFERT 300.000 EUR

SZCZEGÓŁOWE ZAMÓWIENIE (JEŻELI MA ZASTOSOWANIE)

Udzielenie jednego szczegółowego zamówienia na usługi lub większej ich liczby w ramach umowy ramowej SANCO/2008/01/055

2.7. Seria konferencji na temat wdrożenia ram prawnych dotyczących GMO oraz społeczno-ekonomicznych skutków uprawy GMO PODSTAWA PRAWNA

Rozporządzenie (WE) nr 882/2004, art. 66 ust. 1 lit. c)

POZYCJA W BUDŻECIE

Pozycja w budżecie: 17 04 07 01

ORIENTACYJNA LICZBA I RODZAJ PRZEWIDYWANYCH ZAMÓWIEŃ

Jedno zamówienie lub większa ich liczba, w zależności od warunków organizacyjnych i logistycznych

PRZEDMIOT PRZEWIDYWANYCH ZAMÓWIEŃ (JEŻELI INFORMACJA TAKA JEST DOSTĘPNA)

Seria konferencji na temat wdrożenia ram prawnych dotyczących GMO oraz społeczno-ekonomicznych skutków uprawy GMO

REALIZACJA

Bezpośrednie zarządzanie scentralizowane

ORIENTACYJNY TERMIN ROZPOCZĘCIA PROCEDURY UDZIELANIA ZAMÓWIEŃ

W przybliżeniu trzeci lub czwarty kwartał 2011 r.

ORIENTACYJNA KWOTA OBJĘTA ZAPROSZENIEM DO SKŁADANIA OFERT 40.000 EUR

SZCZEGÓŁOWE ZAMÓWIENIE (JEŻELI MA ZASTOSOWANIE)

Udzielenie jednego szczegółowego zamówienia na usługi lub większej ich liczby w ramach umowy ramowej SANCO/2009/A1/005/część 2

2.8. Pakiet informacyjny dla zainteresowanych stron i konsumentów na temat dodatków do żywności i środków aromatyzujących

PODSTAWA PRAWNA

Rozporządzenie (WE) nr 882/2004, art. 66 ust. 1 lit. c)

POZYCJA W BUDŻECIE

Pozycja w budżecie: 17 04 07 01

ORIENTACYJNA LICZBA I RODZAJ PRZEWIDYWANYCH ZAMÓWIEŃ

Pięć zamówień, jeśli wymagana praca nie może być wykonana wewnętrznie

PRZEDMIOT PRZEWIDYWANYCH ZAMÓWIEŃ (JEŻELI INFORMACJA TAKA JEST DOSTĘPNA)

Pakiet informacyjny dla zainteresowanych stron i konsumentów na temat nowych wykazów dopuszczonych dodatków do żywności i środków aromatyzujących oraz warunków ich stosowania:

– arkusz informacyjny z najważniejszymi informacjami oraz najczęściej zadawanymi pytaniami i odpowiedziami na nie,

– kieszonkowy przewodnik mający pomóc konsumentom w rozpoznawaniu dodatków do żywności w czasie zakupów żywności,

– strona internetowa z odsyłaczami do bazy danych,

– wideoklip reklamujący stronę internetową,

– konferencja prasowa lub komunikat prasowy przedstawiające publikację pakietu informacyjnego dla zainteresowanych stron i konsumentów.

REALIZACJA

Bezpośrednie zarządzanie scentralizowane

ORIENTACYJNY TERMIN ROZPOCZĘCIA PROCEDURY UDZIELANIA ZAMÓWIEŃ

W przybliżeniu trzeci lub czwarty kwartał 2011 r.

ORIENTACYJNA KWOTA OBJĘTA ZAPROSZENIEM DO SKŁADANIA OFERT

150.000 EUR

SZCZEGÓŁOWE ZAMÓWIENIE (JEŻELI MA ZASTOSOWANIE)

Nie dotyczy

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024