Pomoc państwa - Irlandia - Pomoc państwa C 25/10 (ex N 212/10) - Restrukturyzacja Educational Building Society - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 TFUE.

POMOC PAŃSTWA - IRLANDIA

Pomoc państwa C 25/10 (ex N 212/10) - Restrukturyzacja Educational Building Society

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 TFUE

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2010/C 300/07)

(Dz.U.UE C z dnia 6 listopada 2010 r.)

Pismem z dnia 11 października 2010 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła władze Irlandii o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

European Commission Directorate-General for Competition

State aid Greffe

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

Faks +32 22961242

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom irlandzkim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

STRESZCZENIE

I. PROCEDURA

(1) W dniu 2 czerwca 2010 r. Komisja wyraziła tymczasową zgodę na dokapitalizowanie oszczędnościowej kasy mieszkaniowej Educational Building Society (zwanej dalej "EBS") stanowiące pomoc nadzwyczajną, pod warunkiem przedłożenia przez władze Irlandii do dnia 30 czerwca 2010 r. planu restrukturyzacji EBS(1). Władze irlandzkie przedstawiły plan restrukturyzacji EBS przed terminem, w dniu 31 maja 2010 r.

II. FAKTY

(2) EBS jest największą oszczędnościową kasą mieszkaniową w Irlandii i ósmą pod względem wielkości instytucją finansową prowadzącą działalność w Irlandii. EBS prowadzi działalność jedynie w Irlandii, oferując swoim członkom tradycyjne produkty z zakresu bankowości detalicznej (programy oszczędnościowe, kredyty hipoteczne) stosownie do celów właściwych oszczędnościowej kasie mieszkaniowej. Zgodnie ze sprawozdaniem rocznym za 2009 r. łączna kwota bilansowa EBS na dzień 31 grudnia 2009 r. wyniosła 21,5 mln EUR. W 2008 r. EBS odnotowała stratę w wysokości 38 mln EUR, zaś w 2009 r. - stratę w wysokości 78,8 mln EUR, spowodowaną przede wszystkim utratą wartości pożyczek na nieruchomości komercyjne w wysokości 197,4 mln EUR.

(3) EBS skorzystało z kilku środków pomocy: z dokapitalizowania, środków na rzecz ratowania aktywów oraz gwarancji dla swoich instrumentów dłużnych. Dokapitalizowanie, którego wynikiem była nacjonalizacja EBS,

opiewa na kwotę 875 mln EUR; kwota ta będzie wypłacana w ratach. Środek na rzecz ratowania aktywów wiąże się z wykupieniem przez krajową agencję ds. zarządzania aktywami w Irlandii (National Asset Management Agency, NAMA) przede wszystkim pożyczek na rozwój gruntów i nieruchomości w kwocie około 900 mln EUR. Ponadto większość zobowiązań EBS znajduje pokrycie w ramach różnych programów gwarancyjnych w Irlandii(2).

(4) Zgodnie z planem restrukturyzacji, który obejmuje okres od 2010 r. do 2014 r., EBS zakończyła - począwszy od kwietnia 2009 r. - udzielanie pożyczek na zakup gruntów i na rozwój, a także udzielanie pożyczek komercyjnych, skupiając się na działalności związanej z detalicznymi kredytami hipotecznymi oraz detalicznymi programami oszczędnościowymi. EBS pozyskała znaczący udział w rynku kredytów hipotecznych (około [10-20](*) % w porównaniu z [5-10] % przed kryzysem), który zostanie utrzymany, mimo że wielkość rynku (wartość nowych kredytów brutto) zdecydowanie się zmniejszyła: z 23 mld EUR w 2008 r. do około 8 mld EUR w 2009 r. Obciążenia związane z utratą wartości osiągną najwyższą wartość w 2010 r., a następnie zdecydowanie spadną. Jeżeli chodzi o finanse, EBS zmierza do zgromadzenia większej ilości depozytów (zarówno depozytów detalicznych, jak i firmowych) i w dalszym ciągu będzie zamykać finansowanie hurtowe, zasadniczo zastępując finansowanie krótkoterminowe finansowaniem długoterminowym. EBS zmniejszy ponadto swój wskaźnik kosztów do przychodów.

(5) EBS zacznie ponownie odnotowywać zyski w 2012 r. oraz w 2013 r. - zakładając odpowiednio scenariusz podstawowy oraz scenariusz skrajny. Współczynnik kapitału podstawowego warstwy 1 pozostanie na poziomie powyżej 8 % określonym przez organ regulacyjny w przypadku obu scenariuszy. Udziały własnościowe członków EBS zostały uchylone. Obecnie państwo próbuje sprzedać bank, [...]. Biorąc pod uwagę, że bank jest niewielki, nie posiada samodzielnych jednostek zależnych oraz nie prowadzi działalności możliwej do wydzielenia, nie zaplanowano żadnych transakcji zbytu. Ponadto bilans banku nie spowoduje zmniejszenia jego obecności na rynku w okresie restrukturyzacji. Władze irlandzkie utrzymują, że stała obecność EBS jest istotna dla zachowania stabilności finansowej, a także poprawy zaopatrzenia w detaliczne kredyty hipoteczne, ponieważ większość instytucji finansowych obecnych w Irlandii wycofuje się i znacząco ogranicza swoją działalność w obszarze kredytów hipotecznych. Władze Irlandii wskazują na fakt, że tendencja ta utrzyma się w perspektywie krótko- i średnioterminowej.

III. OCENA

(6) Udzielając zgody na dokapitalizowanie EBS kwotą 875 mln EUR, Komisja wskazała na obowiązek przedłożenia szczegółowego planu restrukturyzacji, w którym uwzględnione zostaną wszystkie środki pomocy przyznane EBS. W dniu 31 maja 2010 r. Komisja otrzymała plan restrukturyzacji, oparty na założeniu, że EBS pozostanie podmiotem samodzielnym. Następnie władze irlandzkie wskazały na fakt, że aktywnie działają na rzecz sprzedaży EBS osobie trzeciej. Każda transakcja sprzedaży mogłaby wpłynąć na plan restrukturyzacji i spowodować konieczność przedłożenia kolejnego planu restrukturyzacji po dokonaniu sprzedaży. Komisja przeprowadzi bieżącą ocenę zgodności środka w niniejszej decyzji wstępnej w oparciu o bieżący plan restrukturyzacji, jednak decyzja ostateczna będzie musiała opierać się na sytuacji EBS w momencie przyjęcia decyzji ostatecznej.

(7) Jeżeli chodzi o zdolność planu restrukturyzacji do przywrócenia długoterminowej rentowności EBS, Komisja rozważa, czy niektóre założenia przyjęte w planie są umotywowane i w związku z tym wzywa władze irlandzkie do przedstawienia dalszych informacji celem uzasadnienia.

(8) Ponadto Komisja ma wątpliwości, czy pomoc stanowi niezbędne minimum, jako że współczynniki kapitałowe EBS w dalszym ciągu utrzymują się znacznie powyżej minimum określonego przez finansowy organ regulacyjny w scenariuszu podstawowym.

(9) Komisja ma również wątpliwości, czy podjęto wystarczające środki w celu wyrównania zakłócających skutków pomocy, biorąc pod uwagę wysoką kwotę pomocy, jaką otrzymało EBS - zarówno wyrażoną w wartościach bezwzględnych (w tym element pomocy w postaci gwarancji), jak i za

pomocą aktywów ważonych ryzykiem. Komisja podaje ponadto w wątpliwość, czy brak podaży na rynku kredytów hipotecznych w Irlandii faktycznie utrzyma się przez kilka lat, jak utrzymują władze irlandzkie. Komisja wzywa strony trzecie do przedstawienia uwag odnośnie do tego stanowiska.

TEKST PISMA

grafika

______

(1) Zob. decyzja Komisji w sprawie N 160/10, Capital support measures in relation to EBS (Dz.U. C 217 z 11.8.2010, s. 2).

(2) Zob. decyzja Komisji w sprawie NN 48/08, Guarantee Scheme for Banks in Ireland (Dz.U. C 312 z 6.12.2008, s. 2), decyzja Komisji w sprawie N 349/09, Eligible Liabilities Guarantee Scheme (Dz.U. C 72 z 20.3.2010, s. 6). Program został następnie przedłużony na nowych warunkach w dniu 31 maja 2010 r., na mocy decyzji Komisji w sprawie N 198/10, Prolongation of the Eligible Liabilities Guarantee Scheme, (Dz.U. C 191 z 15.7.2010, s. 1) oraz w dniu 29 czerwca 2010 r. na mocy decyzji Komisji w sprawie N 254/10, Second prolongation of the Eligible Liabilities Guarantee Scheme, (Dz.U. J C 238 z 3.9.2010, s. 2). Program gwarancji na zobowiązania krótkoterminowe pokrywane przez ELG został przedłużony w dniu 21 września 2010 r. na mocy decyzji Komisji w sprawie N 347/10, Short term guarantees under the ELG scheme from September to December 2010, jeszcze nieopublikowanej.

(*) Zawiera tajemnicę handlową, w miarę możliwości cyfry zastąpiono zakresem liczbowym w [nawiasach].

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024