Sprawozdanie niezależnego biegłego rewidenta na temat sprawozdania finansowego Europejskiego Trybunału Obrachunkowego za rok budżetowy 2009.

SPRAWOZDANIE NIEZALEŻNEGO BIEGŁEGO REWIDENTA NA TEMAT SPRAWOZDANIA FINANSOWEGO EUROPEJSKIEGO TRYBUNAŁU OBRACHUNKOWEGO ZA ROK BUDŻETOWY 2009

(2010/C 279/01)

(Dz.U.UE C z dnia 15 października 2010 r.)

INFORMACJA

Z zastrzeżeniem postanowień art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, na mocy którego Trybunał Obrachunkowy jest odpowiedzialny za kontrolę całości dochodów i wydatków Unii oraz z zastrzeżeniem postanowień art. 319 tegoż traktatu, dotyczących udzielania absolutorium, od 1987 r. niezależny biegły rewident bada rokrocznie sprawozdania finansowe Trybunału Obrachunkowego.

Sprawozdania niezależnego biegłego rewidenta na temat sprawozdań finansowych Trybunału sporządzone za lata 1987-1991 były przedstawiane jedynie Przewodniczącemu Komisji Kontroli Budżetowej Parlamentu Europejskiego.

Zgodnie z decyzją podjętą przez Kolegium Trybunału Obrachunkowego na posiedzeniu w dniu 8 lipca 1993 r. sprawozdania niezależnego biegłego rewidenta, począwszy od sprawozdania za rok budżetowy 1992, są publikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Eduardo RUIZ GARCÍA
Sekretarz Generalny Europejskiego Trybunału Obrachunkowego

SPRAWOZDANIE FINANSOWE ZA ROK BUDŻETOWY ZAKOŃCZONY DNIA 31 GRUDNIA 2009 R., ZBADANE PRZEZ BIEGŁEGO REWIDENTA

Sprawozdanie niezależnego biegłego rewidenta

Do kierownictwa Europejskiego

Trybunału Obrachunkowego

Zbadaliśmy załączone sprawozdanie finansowe Europejskiego Trybunału Obrachunkowego, obejmujące bilans na dzień 31 grudnia 2009 r., rachunek dochodów i wydatków, zestawienie zmian w aktywach netto oraz rachunek przepływów pieniężnych za rok budżetowy zakończony tego dnia, a także podsumowanie głównych zasad rachunkowości i informacje dodatkowe. Sprawozdanie to znajduje się na s. 4-14.

Odpowiedzialność kierownictwa ETO za sprawozdanie finansowe

Kierownictwo Europejskiego Trybunału Obrachunkowego jest odpowiedzialne za sporządzenie i rzetelną prezentację sprawozdania finansowego zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r., rozporządzeniem Komisji (WE, Euratom) nr 2342/2002 z dnia 23 grudnia 2002 r. ustanawiającym szczegółowe zasady wykonania wspomnianego rozporządzenia Rady oraz zasadami rachunkowości Europejskiego Trybunału Obrachunkowego. Jego zadania obejmują: zaplanowanie, wprowadzenie i utrzymanie kontroli wewnętrznej związanej ze sporządzaniem i rzetelną prezentacją sprawozdania finansowego wolnego od istotnych nieprawidłowości wynikających z nadużyć lub błędów; wybór i stosowanie właściwych zasad rachunkowości, a także opracowanie odpowiednich szacunków księgowych stosownie do okoliczności.

Zadania biegłego rewidenta

Naszym zadaniem jest wydanie opinii na temat tego sprawozdania finansowego na podstawie przeprowadzonego przez nas badania. Naszą kontrolę przeprowadziliśmy zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej w wersji przyjętej przez luksemburską Komisję Nadzoru Sektora Finansowego (Commission de surveillance du secteur financier). Standardy te wymagają, abyśmy działali zgodnie z zasadami etyki oraz zaplanowali i przeprowadzili badanie tak, aby uzyskać wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe jest wolne od istotnych nieprawidłowości.

Badanie polega na przeprowadzeniu procedur celem zgromadzenia dowodów potwierdzających kwoty oraz informacje przedstawione w sprawozdaniu finansowym. Wybór tych procedur zależy od osądu biegłego rewidenta, podobnie jak ocena ryzyka wystąpienia w sprawozdaniu finansowym istotnych nieprawidłowości wynikających z nadużyć lub błędów. Dokonując oceny ryzyka, biegły rewident bierze pod uwagę kontrolę wewnętrzną prowadzoną w badanej organizacji w związku ze sporządzaniem i rzetelną prezentacją sprawozdania finansowego. Celem tego działania jest wybór stosownych do okoliczności procedur badania, nie zaś wydanie opinii na temat skuteczności kontroli wewnętrznej.

Badanie obejmuje również ocenę stosowności wybranych zasad rachunkowości oraz racjonalności szacunków księgowych dokonanych przez kierownictwo Europejskiego Trybunału Obrachunkowego, a także ocenę ogólnej prezentacji sprawozdania finansowego.

Uważamy, że zebrane przez nas dowody są wystarczające i odpowiednie, aby uzasadnić naszą opinię pokontrolną.

Opinia

W naszej opinii sprawozdanie finansowe przedstawia prawdziwy i rzetelny obraz sytuacji finansowej Europejskiego Trybunału Obrachunkowego na dzień 31 grudnia 2009 r., a także jego wyniku ekonomicznego i przepływów pieniężnych za rok budżetowy zamknięty tego dnia, zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r., rozporządzeniem Komisji (WE, Euratom) nr 2342/2002 z dnia 23 grudnia 2002 r. ustanawiającym szczegółowe zasady wykonania wspomnianego rozporządzenia Rady oraz zasadami rachunkowości Europejskiego Trybunału Obrachunkowego.

Luksemburg, dnia 29 czerwca 2010 r.

PricewaterhouseCoopers SARL
Reprezentowany przez
Marianne WEYDERT

Bilans na dzień 31 grudnia 2009 r.

(w EUR)
Aktywa Informacja dodatkowa 31 grudnia 2009 r. 31 grudnia 2008 r.
Wartości niematerialne i prawne 3.1. 401 216 417 792
Rzeczowe aktywa trwałe 3.2. 36 554 342 35 080 585
Należności długoterminowe 525 525
Aktywa trwałe ogółem 36 956 083 35 498 902
Należności krótkoterminowe 3.3. 965 208 1 455 781
Środki pieniężne i ich ekwiwalenty 3.4. 1 527 466 1 488 625
Aktywa obrotowe ogółem 2 492 674 2 944 406
Aktywa ogółem 39 448 757 38 443 308
(w EUR)
Pasywa Informacja dodatkowa 31 grudnia 2009 r. 31 grudnia 2008 r.
Kapitał - 24 068 815 - 22 012 092
Skumulowany deficyt - 22 012 092 - 13 098 711
Wynik ekonomiczny za rok - zysk +/strata - - 2 056 723 - 8 913 381
Świadczenia pracownicze 3.5. 56 663 864 52 533 398
Inne zobowiązania długoterminowe 3.6. 175 000 175 000
Zobowiązania długoterminowe ogółem 56 838 864 52 708 398
Rezerwy na ryzyko i obciążenia 3.7. 650 000 -
Zobowiązania 3.8. 6 028 708 7 747 002
Zobowiązania krótkoterminowe ogółem 6 678 708 7 747 002
Zobowiązania ogółem 39 448 757 38 443 308
Uwagi zamieszczone na s. 8-15 stanowią integralną część sprawozdania finansowego.

Rachunek dochodów i wydatków za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2009 r.

(w EUR)
Informacja dodatkowa 2009 2008
Środki przeniesione z Komisji do innych instytucji 4.1. 104 484 524 97 366 264
Dochody z działalności administracyjnej 4.2. 18 622 118 17 487 342
Pozostałe dochody operacyjne 4.3. 164 861 143 541
Dochody operacyjne ogółem 123 271 503 114 997 147
Wydatki na personel 4.4. - 92 264 980 - 88 155 879(a)
Wydatki związane ze środkami trwałymi 3.1.-3.2. & 4.5. - 3 393 154 - 3 307 315
Inne wydatki administracyjne 4.6. - 22 890 737 - 19 074 703
Wydatki operacyjne - 102 110 - 74 871
Koszty operacyjne ogółem - 118 650 981 - 110 612 768
Nadwyżka/(deficyt) z działalności operacyjnej 4 620 522 4 384 379
Dochody finansowe 4.7. 59 266 193 432
Wydatki finansowe 4.8. - 15 125 - 15 067
Zmiana stanu świadczeń emerytalno-rentowych (- wydatki, + dochody) 3.5. i 4.9. - 6 721 386 - 13 476 125(a)
Nadwyżka/(deficyt) z działalności operacyjnej - 6 677 245 - 13 297 760
Wynik ekonomiczny za rok - 2 056 723 - 8 913 381
(a) Ponowne przedstawienie danych liczbowych za poprzedni rok zgodnie z zasadą rachunkowości WE nr 14:

jak wyjaśniono w informacji dodatkowej 4.9 odnośnie do rachunku dochodów i wydatków, kwota netto w wysokości 712.650 EUR, która została sklasyfikowana w roku 2008 jako "Wydatki na personel", została przeklasyfikowana jako "Zmiana stanu świadczeń emerytalno-rentowych" celem zapewnienia odpowiedniego zestawienia porównawczego informacji za rok zakończony dnia 31 grudnia 2008 r. oraz rok zakończony dnia 31 grudnia 2009 r. Postulowana zmiana klasyfikacji nie ma wpływu na ostateczny wynik ekonomiczny roku ani na bilans. Uwagi zamieszczone na s. 8-15 stanowią integralną część sprawozdania finansowego.

Rachunek przepływów pieniężnych za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2009 r.

(w EUR)
2009 2008
Wynik ekonomiczny za rok - 2 056 723 - 8 913 381
Działalność operacyjna - Korekty
Odpisy amortyzacyjne (wartości niematerialne i prawne) 184 798 131 022
Odpisy amortyzacyjne (rzeczowe aktywa trwałe) 3 206 079 2 073 498
Zmiana stanu rezerw na ryzyko i obciążenia 650 000 -
Zmiana poziomu obniżenia wartości należności wątpliwych - 1 790 1 790
Zmiana stanu należności długoterminowych - 25
Zmiana stanu należności krótkoterminowych 492 568 219 123
Zmiana stanu należności od organów UE - 205 3 078
Zmiana stanu innych zobowiązań długoterminowych - -
Zmiana stanu zobowiązań - 1 629 818 - 545 311
Zmiana stanu zobowiązań wobec organów UE - 88 476 49 834
Przepływy pieniężne z działalności operacyjnej netto 756 433 - 6 980 322
Przepływy pieniężne z działalności inwestycyjnej
Nabycie wartości niematerialnych i prawnych oraz rzeczowych aktywów trwałych (-) - 4 850 333 - 5 439 210
Wpływy ze zbycia wartości niematerialnych i prawnych oraz rzeczowych aktywów trwałych (+) - 1 228 068
(Zyski)/straty ze sprzedaży rzeczowych aktywów trwałych 2 275 1 360
Przepływy pieniężne z działalności inwestycyjnej netto - 4 848 058 - 4 209 782
Zmiana stanu świadczeń pracowniczych 4 130 466 10 665 938
Zmiana stanu środków pieniężnych i ekwiwalentów środków pieniężnych netto 38 841 - 524 166
Środki pieniężne i ekwiwalenty środków pieniężnych na otwarcie roku budżetowego 1 488 625 2 012 791
Środki pieniężne i ekwiwalenty środków pieniężnych na zamknięcie roku budżetowego 1 527 466 1 488 625
Uwagi zamieszczone na s. 8-15 stanowią integralną część sprawozdania finansowego.

Zestawienie zmian w aktywach netto za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2009 r.

(w EUR)
Kapitał Skumulowany deficyt Wynik ekonomiczny za rok Kapitał (ogółem)
Saldo na dzień 31 grudnia 2008 r. - 13 098 711 - 8 913 381 - 22 012 092
Alokacja wyniku ekonomicznego za poprzedni rok - 8 913 381 8 913 381 -
Wynik ekonomiczny za rok - 2 056 723 - 2 056 723
Saldo na dzień 31 grudnia 2009 r. - 22 012 092 - 2 056 723 - 24 068 815
Uwagi zamieszczone na s. 8-15 stanowią integralną część sprawozdania finansowego.

Zasady rachunkowości i informacje dodatkowe do sprawozdania finansowego

1. Uwagi ogólne

Europejski Trybunał Obrachunkowy (zwany dalej Trybunałem) został ustanowiony na mocy traktatu brukselskiego z dnia 22 lipca 1975 r. i rozpoczął działalność jako organ kontroli zewnętrznej Unii w październiku 1977 r. Siedziba Trybunału znajduje się w Luksemburgu.

Misja Europejskiego Trybunału Obrachunkowego

Europejski Trybunał Obrachunkowy jest instytucją UE, ustanowioną na mocy Traktatu w celu prowadzenia kontroli finansów UE. Jako zewnętrzny kontroler UE przyczynia się on do poprawy zarządzania finansami UE i pełni funkcję niezależnego strażnika interesów finansowych obywateli Unii Europejskiej.

Trybunał prowadzi prace kontrolne i na ich podstawie ocenia proces poboru i wydatkowania środków finansowych UE. Bada on, czy operacje finansowe zostały właściwie zarejestrowane i wykazane, legalnie i prawidłowo przeprowadzone oraz czy zarządzano nimi w sposób zapewniający oszczędność, wydajność oraz skuteczność. Trybunał przedstawia wyniki przeprowadzonych kontroli w klarownych, stosownych i obiektywnych sprawozdaniach. Wydaje on także opinie w kwestiach dotyczących zarządzania finansami.

Trybunał działa na rzecz rozliczalności i przejrzystości oraz wspiera Parlament Europejski i Radę w nadzorowaniu wykonania budżetu UE, w szczególności w ramach procedury udzielania absolutorium. Trybunał stawia sobie za cel być organizacją skuteczną, odgrywającą wiodącą rolę w przemianach dokonujących się w kontroli i administracji publicznej.

Rok budżetowy Trybunału rozpoczyna się dnia 1 stycznia i kończy dnia 31 grudnia.

2. Istotne zasady rachunkowości i prezentacja sprawozdania finansowego

2.1. Podstawa prezentacji

Sprawozdanie finansowe Trybunału jest sporządzane zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich oraz z rozporządzeniem Komisji (WE, Euratom) nr 2342/2002 z dnia 23 grudnia 2002 r. ustanawiającym szczegółowe zasady wykonania wspomnianego rozporządzenia finansowego.

Sprawozdanie finansowe przygotowywane jest zgodnie z zasadami rachunkowości Unii Europejskiej (zasady rachunkowości WE), które opierają się na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości Sektora Publicznego (IPSAS). Zasady rachunkowości przyjmowane są przez księgowego Komisji po konsultacjach z pozostałymi instytucjami.

2.2. Wycena sald i transakcji w walutach obcych

Transakcje w walutach obcych przelicza się na euro według kursu obowiązującego w dniu transakcji.

Dodatnie i ujemne różnice kursowe, wynikające z rozliczenia transakcji w walutach obcych oraz z przeliczenia po kursie wymiany obowiązującym na koniec roku pieniężnych składników aktywów i pasywów wyrażonych w walutach obcych, są uwzględniane w rachunku dochodów i wydatków.

Stan na koniec roku aktywów i pasywów pieniężnych wyrażonych w walutach obcych przelicza się na euro według kursu obowiązującego na dzień 31 grudnia.

2.3. Wartości niematerialne i prawne oraz rzeczowe aktywa trwałe

Wartości niematerialne i prawne oraz rzeczowe aktywa trwałe wycenia się według kosztu historycznego pomniejszonego o odpisy amortyzacyjne i utratę wartości. Pozycje o niskiej wartości (poniżej 420 euro) ujmowane są jako wydatki w roku nabycia. Aktywa pozyskane w trakcie okresu sprawozdawczego, ale nie zapłacone na końcu okresu ujmowane są jako będące "w budowie"; środki trwałe w budowie obejmują także duże przedsięwzięcia budowlane, które na koniec roku pozostają w trakcie realizacji.

Odpisy amortyzacyjne naliczane są według metody liniowej począwszy od miesiąca nabycia przez prognozowany okres użytkowania, który kształtuje się następująco:

Wartości niematerialne i prawne (licencje na oprogramowanie komputerowe) 4 lata
Budynki 25 lat lub spodziewany okres użytkowania
Urządzenia techniczne, maszyny i narzędzia 4 lata, 8 lat
Meble i środki transportu 4 lata, 8, 10 lat
Sprzęt komputerowy 4 lata
Wyposażenie wynajmowanych budynków okres najmu
Inne wyposażenie i instalacje 4 lata, 6, 8 lat

2.4. Świadczenia pracownicze

Świadczenia pracownicze stanowią przyszłe uprawnienia emerytalno-rentowe członków Trybunału zgodnie z art. 19 rozporządzenia Rady (EWG, Euratom, EWWIS) nr 2290/77 z dnia 18 października 1977 r. określającego uposażenie członków Trybunału Obrachunkowego (Dz.U. L 268 z 20.10.1977, s. 1); świadczenia emerytalno-rentowe pokrywane są z budżetu Unii, a państwa członkowskie wspólnie gwarantują ich wypłatę.

Zobowiązania związane z wypłatą tych przyszłych emerytur lub rent są księgowane i wykazywane zgodnie z zasadą rachunkowości WE nr 12 "Świadczenia pracownicze". Metodologia służąca wyliczeniu pozycji zobowiązań przewiduje uwzględnienie cech systemu emerytalno-rentowego, zgodnie z zasadą 25 Międzynarodowych Standardów Rachunkowości Sektora Publicznego (MSRSP, z ang.: IPSAS).

Zasada MSRSP 25 określa wymóg oszacowania kosztu świadczeń po okresie zatrudnienia w chwili obecnej (tj. w momencie nabycia przez członka praw emerytalno-rentowych). Aktuarialna wycena zobowiązań jest dokonywana na bieżąco, przy uwzględnieniu wysokości świadczeń przyrzeczonych w ciągu aktywnego życia zawodowego oraz przewidywanych podwyżek wynagrodzeń. Metoda wyceny aktuarialnej stosowana w celu obliczenia pozycji zobowiązań to tzw. metoda prognozowanych uprawnień jednostkowych (z ang. projected unit credit method).

Suma zobowiązań jest pomniejszona o szacowaną kwotę podatków, które będą odprowadzane od przyszłych wypłat emerytur i rent, gdyż podatki te wracają do budżetu UE w postaci dochodów.

Zobowiązania z tytułu świadczeń emerytalno-rentowych są co roku ponownie wyliczane na dzień sprawozdawczy. W rachunku dochodów i wydatków związanych ze świadczeniami emerytalno-rentowymi w danym roku składa się kwota rent i emerytur wypłaconych podczas roku oraz kwota ich waloryzacji dokonanej na koniec roku; obie kwoty podawane są po potrąceniu podatku. W rachunku dochodów i wydatków uwzględnia się zyski i straty aktuarialne.

Biorąc pod uwagę potencjalne "aktywa programu", Unia Europejska nie posiada obecnie żadnych aktywów przeznaczonych na finansowanie zobowiązań z tytułu świadczeń emerytalno-rentowych.

2.5. Rezerwy na ryzyko i obciążenia

Rezerwy na ryzyko i obciążenia są przeznaczone na pokrycie strat lub zobowiązań, których charakter jest jasno określony i co do których w dniu bilansowym istnieje duże prawdopodobieństwo lub pewność, że wystąpią, jednak nie ma pewności co do ich wysokości lub daty powstania.

2.6. Ujmowanie kosztów

Transakcje i wydarzenia ujmuje się w sprawozdaniu finansowym w okresie, do którego się one odnoszą. Na koniec okresu obrachunkowego rozliczenia międzyokresowe bierne są ujmowane na podstawie wartości dostarczonych towarów i wyświadczonych usług.

Z kolei niektóre płatności dokonane w bieżącym roku odnoszą się do kolejnych okresów i są określane jako rozliczenia międzyokresowe czynne, które należy uwzględnić w kolejnych okresach.

Wyliczenie wysokości rozliczeń międzyokresowych biernych i czynnych na koniec roku określa się jako rozdzielenie okresów sprawozdawczych; procedura ta stosowana jest zgodnie z obowiązującą szczegółową metodologią i praktycznymi wytycznymi.

3. Informacja dodatkowa do bilansu

3.1. Wartości niematerialne i prawne

Zmiany stanu wartości niematerialnych i prawnych w 2009 r. przedstawiają się następująco:

(w EUR)
Wartość księgowa brutto na 1 stycznia 2009 r. Nabycie Zbycie i likwidacja Wartość księgowa brutto na 31 grudnia 2009 r. Skumulowana amortyzacja na 31 grudnia 2009 r. Wartość księgowa netto na 31 grudnia 2009 r.
Programy komputerowe 629 882 168 220 - 798 102 - 396 886 401 216
Razem 629 882 168 220 - 798 102 - 396 886 401 216

3.2. Rzeczowe aktywa trwałe

Zmiany stanu rzeczowych aktywów trwałych w 2009 r. przedstawiają się następująco:

(w EUR)
Wartość księgowa brutto na 1 stycznia 2009 r. Nabycie Zbycie i likwidacja oraz przeklasyfikowanie Wartość księgowa brutto na 31 grudnia 2009 r. Skumulowana amortyzacja na 31 grudnia 2009 r. Wartość księgowa netto na 31 grudnia 2009 r.
Grunty 776 630 - - 776 630 - 776 630
Budynki 52 074 987 7 515 1 392 129 53 474 631 - 26 319 838 27 154 793
Urządzenia techniczne i sprzęt 131 603 68 128 - 3 402 196 329 - 116 064 80 265
Sprzęt komputerowy 4 187 142 507 846 - 4 694 988 - 3 603 516 1 091 472
Meble i pojazdy 2 042 600 198 610 - 158 011 2 083 199 - 1 306 282 776 917
Inne wyposażenie i instalacje 1 899 367 82 907 - 1 758 1 980 516 - 1 808 983 171 533
Środki trwałe w budowie 4 077 754 3 817 107 - 1 392 129 6 502 732 - 6 502 732
Razem 65 190 083 4 682 113 - 163 171 69 709 025 - 33 154 683 36 554 342

"Środki trwałe w budowie" to aktywa pozyskane częściowo lub pozyskane, ale jeszcze niezafakturowane na koniec roku; obejmują one duże przedsięwzięcia budowlane, które na koniec roku pozostają w trakcie realizacji. Z chwilą zatwierdzenia przyjęcia aktywów i otrzymania faktury, stosowne środki trwałe zostają zaklasyfikowane pod właściwą pozycją.

Środki trwałe w budowie na dzień 31 grudnia 2009 r. wynoszą 6.502.732 EUR i odpowiadają analizom dotyczącym budynku K3 (2.077.656 EUR) oraz robotom w zakresie BHP w budynku K1 (4.425.076 EUR).

W tym roku kwota 1.392.129 EUR przeznaczona na remont i modernizację sali konferencyjnej w budynku K1 została przesunięta do pozycji "Budynki".

3.3. Należności krótkoterminowe

(w EUR)
31 grudnia 2009 r. 31 grudnia 2008 r.
Bieżące należności związane z przeniesieniem przez pracowników krajowych uprawnień emerytalno-rentowych 398 142 504 166
Należności różne, głównie związane z płacami i zaliczkami na delegacje 367 360 335 446
Rozliczenia międzyokresowe czynne związane z wynajmem budynków i umowami w zakresie IT 197 446 614 114
Należności od innych organów UE (Urząd Publikacji) 2 260 2 055
Razem 965 208 1 455 781

3.4. Środki pieniężne i ich ekwiwalenty

(w EUR)
31 grudnia 2009 r. 31 grudnia 2008 r.
Środki podręczne 1 000 1 000
Biężący rachunek bankowy 1 526 466 1 487 625
Razem 1 527 466 1 488 625

3.5. Świadczenia pracownicze

Zobowiązania związane z wypłatą przyszłych rent i emerytur są podane po potrąceniu podatku, który będzie pobierany od przyszłych świadczeń emerytalno-rentowych (zob. też pkt 2.4).

(w EUR)
31 grudnia 2009 r. 31 grudnia 2008 r.
Kwota brutto 68 741 798 63 730 921
Stawka podatkowa (%) 17,57 17,57
Podatki 12 077 934 11 197 523
Kwota netto (bez podatku) 56 663 864 52 533 398
Zmiana stanu zobowiązań z tytułu świadczeń emerytalno-rentowych netto 4 130 466 10 665 938

Program emerytalny dla członków zwany jest programem określonych świadczeń. Do określonych świadczeń w tym przypadku należą:

– dodatek przejściowy (wypłacany na koniec mandatu przez trzy lata),

– emerytura,

– renta i renta inwalidzka,

– renta rodzinna (wypłacana po śmierci członka, niezależnie od tego, czy zgon nastąpił w trakcie emerytury czy też przed nią).

Kategorie beneficjentów, dla których należy obliczyć wysokość zobowiązań, to:

– czynnie zatrudnieni członkowie,

– niezatrudnieni członkowie otrzymujący dodatek przejściowy,

– niezatrudnieni członkowie po okresie przejściowym (rozliczenia międzyokresowe czynne z tytułu świadczeń emerytalno-rentowych),

– członkowie na emeryturze,

– trwale niepełnosprawni,

– tymczasowo niepełnosprawni,

– pozostający przy życiu małżonkowie,

– sieroty.

Obliczenie wysokości zobowiązań wykonuje Eurostat, który przy wdrażaniu metodologii i określaniu odpowiednich aktuarialnych założeń wspomagany jest przez wykwalifikowanego niezależnego eksperta.

Oszacowanie zobowiązań z tytułu świadczeń emerytalno-rentowych wymaga operowania na zmiennych odnoszących się do zjawisk ekonomicznych i demograficznych. Wartości przypisywane tym zmiennym mogą być oparte na danych zebranych, oszacowanych, a nawet ustalonych arbitralnie.

Do najważniejszych założeń aktuarialnych należały: szacowana nominalna stopa dyskontowa wynosząca w grudniu 2009 r. 4,1 %, spodziewana długoterminowa stopa inflacji w grudniu 2009 r. na poziomie 2,3 % oraz ogólny wzrost płac w wysokości 0 % w grudniu 2009 r. W grudniu 2008 r. wartości odnoszące się do tych samych zmiennych wynosiły odpowiednio: 3,7 %, 1,5 % i 0,3 %.

Wahania zobowiązań brutto z tytułu świadczeń emerytalno-rentowych nie są związane ze zmianą metodologii lub jakimkolwiek innym wyjątkowym czynnikiem. Zmiany te można wytłumaczyć w następujący sposób:

(w EUR)
Zobowiązania z tytułu świadczeń emerytalno-rentowych brutto na dzień 31.12.2008 r. 63 730 921
Zmiana stanu zobwiązań ze względu na nowych pracowników 0
Zmiana stanu zobowiązań ze względu na charakterystykę stałej populacji 3 958 178
Koszty świadczeń w przypadku "stałej" populacji 5 614 685
Koszty odsetek w przypadku "stałej" populacji 2 510 704
Świadczenia emerytalno-rentowe wypłacone w ciągu roku - 2 977 454
Zyski i straty aktuarialne związane z doświadczeniem - 1 189 757
Zyski i straty aktuarialne związane ze zmianami w założeniach 1 052 699
Stopy procentowe 3 295 980
Tabela zawierająca dane nt. długości życia 0
Ogólny wzrost płac - 2 243 281
Inne zmiany w założeniach aktuarialnych 0
Zyski i straty aktuarialne wynikające z metodologii i innych zmian 0
Zobowiązania z tytułu świadczeń emerytalno-rentowych brutto na dzień 31.12.2009 r. 68 741 798

"Koszty świadczeń" odzwierciedlają wartość rzeczywistą dodatkowych uprawnień emerytalno-rentowych nabytych przez czynnie zatrudnionych członków i związanych z pracą wykonywaną w ciągu roku.

"Koszty odsetek" wynikają z podniesienia wieku członków, którzy nie przeszli na emeryturę; członkowie są starsi, a okres pomiędzy datą nowej wyceny a datą otrzymania przez nich ich przyszłych świadczeń zostaje skrócony o rok.

"Świadczenia emerytalno-rentowe wypłacane w ciągu roku" odnoszą się do płatności realizowanych podczas roku i zostały szczegółowo przedstawione w pkt 4.9.

"Zyski i straty aktuarialne" wynikają z różnic pomiędzy wartościami spodziewanymi na podstawie założenia czynionego w stosunku do kolejnego roku a faktycznymi wartościami za dany rok.

3.6. Inne zobowiązania długoterminowe

Zgodnie z umową w momencie zakończenia najmu budynku K9 istnieje zobowiązanie w wysokości 175.000 EUR.

3.7. Rezerwy na ryzyko i obciążenia

Komisja wniosła odwołanie do Trybunału Sprawiedliwości po rewaloryzacji wynagrodzeń pracowników UE na podstawie decyzji Rady z grudnia 2009 r. na poziomie 1,85 %, czyli niższym niż waloryzacja proponowana przez Komisję w wysokości 3,7 %.

Kwota 650.000 EUR jest szacunkową wartością netto (po potrąceniu podatku) spornej kwoty przeznaczonej dla Trybunału Obrachunkowego i odpowiada podwyżce o 1,85 % za okres od 1 lipca 2009 r. do 31 grudnia 2009 r.

3.8. Zobowiązania

(w EUR)
31 grudnia 2009 r. 31 grudnia 2008 r.
Zobowiązania krótkoterminowe 548 543 540 605
Różne zobowiązania związane z płacami i pracownikami 425 994 427 175
Rozliczenia międzyokresowe bierne - instytucje spoza Unii 4 161 463 5 918 135
Rozliczenia międzyokresowe bierne - instytucje UE 874 060 753 963
Skonsolidowane zobowiązania wobec organów UE, głównie Rady Europejskiej i Parlamentu 18 648 107 124
Razem 6 028 708 7 747 002

"Rozliczenia międzyokresowe bierne - instytucje spoza UE" obejmują niewykorzystane na koniec roku urlopy wypoczynkowe, a odpowiadająca im kwota zmniejszyła się z 1.936.117 EUR za rok 2008 do 1.799.770 EUR za rok 2009.

4. Informacja dodatkowa do rachunku dochodów i wydatków

4.1. "Środki przeniesione z Komisji do innych instytucji": kwota ta odpowiada miesięcznym wnioskom Trybunału do Komisji o przekazanie funduszy w celu uzupełnienia środków na jego rachunku bankowym.

4.2. "Dochody z działalności administracyjnej": w głównej mierze pozycja ta składa się z kwot odliczonych od wynagrodzeń członków Trybunału oraz jego pracowników z tytułu pobranych podatków i składek społecznych.

4.3. Pozycja "Pozostałe dochody operacyjne" obejmuje m.in. sprzedaż publikacji przez Urząd Publikacji.

4.4. "Wydatki na personel" obejmują pensje członków, pracowników etatowych, kontraktowych i tymczasowych. Dodatki przejściowe dla byłych członków oraz podatki pobierane od emerytur i rent oraz dodatków przejściowych wypłacanych członkom stanowią teraz część pozycji "Zmiana stanu świadczeń emerytalno-rentowych" (zob. pkt 4.9).

4.5. "Wydatki związane ze środkami trwałymi" obejmują amortyzację rzeczowych aktywów trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

4.6. Najważniejsze składniki "innych wydatków administracyjnych":

– najem budynków i koszty związane z najmem,

– informatyka i telekomunikacja,

– wydatki związane z wyjazdami służbowymi,

– usługi związane ze sprzątaniem i ochroną.

4.7. "Dochody finansowe" obejmują odsetki bankowe narosłe na rachunku bieżącym Trybunału.

4.8. "Wydatki finansowe" to opłaty bankowe pobrane w związku z prowadzeniem rachunku bieżącego Trybunału.

4.9. Pozycja "Zmiana stanu świadczeń emerytalno-rentowych" obejmuje wszystkie wydatki związane z rentami i emeryturami członków Trybunału. Obejmuje ona renty i emerytury oraz dodatki przejściowe wypłacane podczas roku, a także dokonaną na koniec roku waloryzację zobowiązań z tytułu przyszłych świadczeń emerytalno-rentowych.

W związku z tym, że zobowiązania związane ze świadczeniami emerytalno-rentowymi obejmują teraz koszty dodatków przejściowych, dodatki przejściowe wypłacane w ciągu roku powinny także stanowić część pozycji "Zmiana stanu świadczeń emerytalno-rentowych". Kwoty te nie zostały w ten sposób wykazane w sprawozdaniu finansowym za rok 2008, w którym dodatki przejściowe (1.095.429 EUR) oraz podatki potrącone z wypłat (- 382.779 EUR) zostały zaksięgowane jako "Wydatki na personel".

Zgodnie z zasadą rachunkowości WE nr 14 i jak wyszczególniono w poniższej tabeli, dwie kwoty należy sklasyfikować inaczej w celu ponownego przedstawienia danych liczbowych za rok 2008 oraz zapewniania odpowiedniego zestawienia porównawczego informacji za lata 2008 i 2009. Postulowana zmiana klasyfikacji nie ma wpływu na ostateczny wynik ekonomiczny roku ani na bilans.

(w EUR)
2009 2008 Dane przedstawione ponownie 2008 Sprawozdanie finansowe
Zmiana stanu zobowiązań związanych ze świadczeniami emerytalno-rentowymi członków Trybunału netto 4 130 466 10 665 938 10 665 938
Wypłacone dożywotnie emerytury 2 020 586 1 750 629 1 750 629
Wypłacone renty rodzinne 356 249 346 908 346 908
Wypłacone dodatki przejściowe 542 642 1 095 429 -
Wypłacone renty 57 977 - -
Świadczenia emerytalno-rentowe wypłacone w ciągu roku 2 977 454 3 192 966 2 097 537
Podatki odprowadzone od wypłaconych świadczeń - 386 534 - 382 779 -
Zmiany stanu świadczeń emerytalno-rentowych ogółem 6 721 386 13 476 125 12 763 475

5. Pozycje pozabilansowe

5.1. Aktywa warunkowe

Następujące gwarancje bankowe otrzymano od dostawców na podstawie umów:

(w EUR)
31 grudnia 2009 r.
Agencja podróży 100 000
Remont budynku K1 545 951
Zarządzanie przedsięwzięciem budowlanym K3 578 000
Leasing samochodów 75 000
Firma ubezpieczeniowa 1 361
Telekomunkacja 20 000
Razem 1 320 312

5.2. Zobowiązania do przyszłego finansowania

(w EUR)
31 grudnia 2009 r.
Najem operacyjny budynków 11 683 829
Leasing operacyjny sprzętu informatycznego, samochodów i innych urządzeń 1 001 910
Razem 12 685 739
Zobowiązania pozostające do spłaty po odliczeniu rozliczeń międzyokresowych biernych za 2010 r. 56 918 665
Ogółem 69 604 404

RAL to element rachunkowości budżetowej stanowiący wartość zobowiązań pozostających do spłaty. Jest to różnica pomiędzy zaciągniętymi zobowiązaniami a płatnościami, spowodowana zwłoką pomiędzy podjęciem zobowiązania a realizacją stosownej płatności.

Zwiększenie kwoty RAL w porównaniu z rokiem ubiegłym wiąże się z budową nowego budynku K3.

5.3. Przedsięwzięcia budowlane Trybunału

Trybunał zajął budynek, w którym mieści się jego siedziba (budynek K1) w 1988 r., a w 1990 zakupił go za gotówkę wraz z działką, na której stoi wspomniany budynek. W 1999 r. Trybunał podpisał umowę ramową z państwem Luksemburg, na podstawie której uzyskał prawo do użytkowania drugiej działki przez 49 lat (umowa jednokrotnie odnawialna) w celu wzniesienia przybudówki (budynek "K2") w zamian za płatność w wysokości jednego euro. Jednakże w przypadku budowy drugiej przybudówki, czyli budynku "K3", ze względu na inne ustalenia dotyczące realizacji przedsięwzięcia konieczne było zawarcie między państwem Luksemburg a Trybunałem nowej umowy ramowej w dniu 22 lutego 2008 r.

Obie wyżej wymienione działki pod rozbudowę (budynki "K2" i "K3") zostały Trybunałowi sprzedane przez państwo luksemburskie za symboliczną kwotę jednego euro. Trybunał zaś ze swej strony, gdyby kiedykolwiek zamierzał przekazać któryś z tych budynków stronie trzeciej innej niż organ lub instytucja wspólnotowa, zwróci państwu Luksemburg ziemię na własność w zamian za symboliczną sumę jednego euro, przy czym państwo luksemburskie będzie miało możliwość zakupu danego budynku za cenę określoną przez niezależnego rzeczoznawcę. Jeżeli państwo Luksemburg postanowi nie skorzystać z tej możliwości, przekaże ono nabywcy budynku prawo do użytkowania terenu.

W Luksemburgu zezwolenie na korzystanie z budynków biurowych obowiązuje przez okres 15 lat, po którego upływie istnieje wymóg przeprowadzenia prac modernizacyjnych mających na celu zapewnienie zgodności z obowiązującymi normami BHP i ochrony środowiska. Te wymagane prawem prace remontowe w zakresie BHP zostały przeprowadzone w budynku K1 w ciągu ostatnich dwóch lat. Choć prace te można uznać za zasadniczo zakończone, formalne ostateczne przyjęcie robót zostanie potwierdzone w 2010 r. Budynek "K2" oddano do użytku w listopadzie 2003 i dlatego zezwolenie na jego eksploatację jest ważne do 2018 r.

Prace budowlane związane z budynkiem K3 rozpoczęto w marcu 2010 r. Pierwsza transza środków finansowych na ten cel w wysokości 55 mln EUR została uwzględniona w budżecie na rok 2009. Część tej kwoty wydatkowano w 2009 r., a różnica została uwzględniona w zobowiązaniu budżetowym pozostającym do spłaty (zob. pkt 5.2). Różnica ta obejmuje wydatki związane z umowami, które mają zostać podpisane z firmami budowlanymi w 2010 r. 15 czerwca 2009 r. po przeprowadzeniu przetargu nieograniczonego Trybunał podpisał zamówienie na usługi z konsorcjum, które ma być kierownikiem projektu w związku

z budową budynku K3. Do zadań kierownika projektu należy między innymi organizowanie zamówień publicznych oraz podpisywanie umów z firmami budowlanymi w imieniu Trybunału, monitorowanie wykonania robót oraz kontrola stosownych faktur przed dokonaniem płatności. Po zweryfikowaniu faktur i wydaniu zgody na ich uregulowanie przez odpowiednie służby Trybunału obowiązkiem kierownika projektu jest dokonanie płatności na rzecz firm budowlanych. W związku z powyższym kierownik projektu zaciąga zobowiązania finansowe wobec firm budowlanych. Z kolei umowa między Trybunałem a kierownikiem projektu nakłada na Trybunał wymóg dysponowania wystarczającymi środkami finansowymi, w granicach przewidzianych w budżecie, na pokrycie zobowiązań kierownika projektu wobec firm budowlanych. W celu zagwarantowania tego Trybunał zawarł z miejscowym bankiem umowę powierniczą, dzięki czemu posiada środki udostępniane przez władzę budżetową. Dzięki umowie powierniczej chronione są jednocześnie interesy finansowe Unii.

5.4. Potencjalne zobowiązania związane ze sporami

Brak.

Informacje budżetowe za rok budżetowy 2009

A. Ustalenie wyniku budżetowego

Wynik budżetowy za dany rok ustala się na podstawie danych liczbowych związanych z wykonaniem budżetu. Sprawozdanie z zarządzania budżetem i finansami za rok budżetowy 2009 zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym C 120 z dnia 7 maja 2010 r.

2009

(w EUR)
Płatności ze środków na dany rok - 112 158 034
Płatności ze środków przeniesionych - 10 765 996
Płatności ze środków związanych z dochodami przeznaczonymi na określony cel - 81 640
Nakazy odzyskania środków za dany rok, zrealizowane w ciągu tego roku 18 395 817
Nakazy odzyskania środków z lat poprzednich, zrealizowane w ciągu tego roku 418 209
Korekty do nakazów odzyskania środków z poprzednich lat - 99
Środki na płatności przeniesione na następny rok - 61 670 191
Środki przeniesione z poprzednich lat 12 300 284
Korekty dotyczące środków przeniesionych z dochodów przeznaczonych na określony cel 340 212
Wynik budżetowy - 153 221 438

Ostateczny budżet nie był wynikiem uzupełnienia ani redukcji budżetu pierwotnego.

B. Uzgodnienie wyniku ekonomicznego z wynikiem budżetowym

2009

(w EUR)
Rachunek dochodów i wydatków za dany rok - 2 056 723
Korekty dotyczące pozycji ujętych w wyniku ekonomicznym, lecz nie w wyniku budżetowym - 83 729 389
Różnica między rozliczeniami międzyokresowymi biernymi na koniec roku poprzedniego i na koniec roku bieżącego 1 322 190
Środki przekazane przez Komisję - 104 484 524
Różnica w nieuregulowanych fakturach na koniec roku - 1 755 403
Amortyzacja wartości niematerialnych i prawnych oraz rzeczowych aktywów trwałych 3 393 154
Różnica w rezerwach 7 371 386
Różnica w obniżeniu wartości - 1 790
Nakazy odzyskania środków z danego roku, jeszcze niezrealizowane - 395 270
Płatności ze środków przeniesionych 10 765 996
Inne 326
Różnice kursów walutowych 54 546
Korekty dotyczące pozycji ujętych w wyniku budżetowym, lecz nie w wyniku ekonomicznym - 67 435 326
Nabycie aktywów (spłacone w ciągu roku) - 5 466 001
Nakazy odzyskania środków z lat poprzednich, zrealizowane w ciągu tego roku 418 209
Środki na płatności przeniesione na następny rok - 61 670 191
Anulowanie niewykorzystanych środków na płatności przeniesionych z poprzedniego roku 1 534 289
Korekty dotyczące środków przeniesionych z dochodów przeznaczonych na określony cel 340 212
Płatności z tytułu świadczeń emerytalno-rentowych (są to płatności realizowane ze środków budżetowych, ale przypisane do rezerw) - 2 590 920
Inne - 924
Wynik budżetowy - 153 221 438

Niezależne sprawozdanie poświadczające

Do kierownictwa Europejskiego Trybunału Obrachunkowego

Zbadaliśmy, czy zasoby finansowe przyznane przez Komisję Europejską Europejskiemu Trybunałowi Obrachunkowemu (zwanemu dalej "Trybunałem") zostały wykorzystane zgodnie z ich przeznaczeniem i czy procedury kontroli stosowane przez urzędników zatwierdzających dają niezbędne gwarancje zgodności operacji finansowych z mającymi zastosowanie zasadami i przepisami dotyczącymi zasobów finansowych udostępnionych i wykorzystanych w okresie od dnia 1 stycznia 2009 r. do dnia 31 grudnia 2009 r.

Za prowadzenie księgowości oraz ustanowienie i utrzymywanie odpowiednich mechanizmów kontroli odpowiedzialne jest kierownictwo Trybunału. Naszym zadaniem jest wyrażenie opinii na podstawie przeprowadzonego przez nas badania.

Prowadziliśmy badanie zgodnie z Międzynarodowym Standardem Usług Atestacyjnych "Usługi atestacyjne inne niż badania lub przeglądy historycznych informacji finansowych" (ISAE 3000), stosowanym przez Komisję Nadzoru Sektora Finansowego (Commission de surveillance du secteur financier). Standard ten wymaga zaplanowania i przeprowadzenia naszego badania w taki sposób, aby niewłaściwe wykorzystanie zasobów w istotny sposób wpływające na księgi rachunkowe Trybunału mogło zostać wykryte z wystarczającą pewnością. Nasza praca polegała przede wszystkim na wyrywkowym badaniu dowodów na potwierdzenie faktu, że:

– zasoby przyznane Trybunałowi zostały wykorzystane zgodnie z ich przeznaczeniem,

– stosowane procedury kontrolne dają niezbędne gwarancje zgodności operacji finansowych z mającymi zastosowanie zasadami i przepisami.

Wykorzystane przez nas przy badaniu zasady i przepisy to:

– rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego (zwanego dalej "budżetem") Wspólnot Europejskich (zwane dalej "rozporządzeniem finansowym"),

– rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2342/2002 z dnia 23 grudnia 2002 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (zwane dalej zasadami wykonania),

– decyzja nr 36/2.007 Europejskiego Trybunału Obrachunkowego w sprawie przepisów wewnętrznych dotyczących zasad wykonania budżetu z 12 lipca i 19 lipca 2007 r. Przepisy te stanowią część procedur ustanowionych w traktatach lub umowach podpisanych na podstawie traktatów, dotyczących procesu operacyjnego związanego z wykonaniem budżetu.

Jako kryteria wykorzystano w szczególności następujące przepisy wewnętrzne:

– art. 7 - Podpisy - "Każda strona zaangażowana w przygotowanie, kontrolę oraz rejestrację operacji ustalania i pobierania dochodów lub zaciągania zobowiązań i dokonywania płatności podpisuje i datuje swoje zaangażowanie.",

– art. 9 - Przedsięwzięcia budowlane - "Zanim Trybunał wyda zgodę na jakiekolwiek zobowiązanie umowne dotyczące tego typu przedsięwzięcia, właściwe służby przedstawiają dokument wyjaśniający, zawierający uzasadnienie kompatybilności takiego przedsięwzięcia z ramami finansowymi.",

– art. 16 - Dokonywanie płatności - "Księgowy wykonuje zlecenie płatnicze określone w art. 80 rozporządzenia finansowego po skontrolowaniu obowiązkowych szczegółów wymienionych w art. 103 ust. 1 oraz w art. 104 zasad wykonania.",

– art. 23.1 - Przesunięcia środków - "Na mocy art. 21 rozporządzenia finansowego środki przeznaczane są na określone cele w ramach tytułów i rozdziałów; rozdziały następnie dzielone są na artykuły i pozycje.",

– art. 23.2 - Przesunięcia środków - "Każdy wniosek o przesunięcie środków zawiera powody, dla których środki są niewystarczające. Wniosek o przesunięcie podpisywany jest przez właściwego dyrektora.",

– art. 24 - Przeniesienia środków - "Właściwy urzędnik zatwierdzający przygotowuje zestawienia ukazujące dostępne saldo zobowiązań; saldo to dostosowuje się na kontach budżetowych z uwzględnieniem środków, które mają być anulowane, a także wykazaniem środków, które mają być przeniesione.",

– art. 26 - Spisy inwentarza - "Spisy rzeczowych aktywów trwałych prowadzone są w bazie danych.",

– art. 27 - Minimalne procedury zarządzania i kontroli wewnętrznej - "Procedury zarządzania i kontroli wewnętrznej określane są przez urzędników zatwierdzających zgodnie z minimalnymi standardami kontroli wewnętrznej przyjętymi przez Trybunał. Każda operacja budżetowa prowadzona jest (...) przez osobę odpowiedzialną za weryfikację ex ante. (...) Jeżeli osoba odpowiedzialna za weryfikację ex ante stwierdzi, że dana operacja spełnia wymogi art. 47 ust. 3 zasad wykonania, dokonuje jej walidacji i dokumentuje ten fakt.".

Uważamy, że przeprowadzone przez nas badanie daje uzasadnioną podstawę do wydania naszej opinii.

Na podstawie przeprowadzonych przez nas prac, opisanych w niniejszym sprawozdaniu, stwierdzamy, że nie zwróciło naszej uwagi nic, co dawałoby nam podstawy, by sądzić, że we wszystkich istotnych aspektach i na podstawie opisanych powyżej kryteriów:

a) zasoby przyznane Trybunałowi nie zostały użyte zgodnie z ich przeznaczeniem;

b) stosowane procedury kontroli nie dają niezbędnych gwarancji zapewniających zgodność operacji finansowych z obowiązującymi zasadami i przepisami.

Nasze sprawozdanie przeznaczone jest wyłącznie do celów określonych w pierwszym akapicie oraz do Państwa wiadomości i nie można go wykorzystywać w żadnym innym celu, ani też przekazywać stronom trzecim, chyba że ma to związek z publikacją w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Luksemburg dnia 29 czerwca 2010 r.

PricewaterhouseCoopers SARL
Reprezentowany przez
Marianne WEYDERT

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024