(Dz.U. C 54 z 4.3.2006, s. 13)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2010/C 222/02)
(Dz.U.UE C z dnia 17 sierpnia 2010 r.)
Komunikat Komisji w sprawie przeglądu charakteru pomocy państwa oraz pułapu pomocy dla regionów efektu statystycznego w następujących krajowych mapach pomocy regionalnej na okres od 1.1.2011 do 31.12.2013 r.
N 745/06 - Belgia - (Opublikowano w Dz.U. C 73 z 30.3.2007, s. 15)
N 408/06 - Grecja - (Opublikowano w Dz.U. C 286 z 23.11.2006, s. 5)
N 459/06 - Niemcy - (Opublikowano w Dz.U. C 295 z 5.12.2006, s. 6)
N 324/07 - Włochy - (Opublikowano w Dz.U. C 90 z 11.4.2008, s. 4)
N 626/06 - Hiszpania - (Opublikowano w Dz.U. C 35 z 17.2.2007, s. 4)
N 492/06 - Austria - (Opublikowano w Dz.U. C 34 z 16.2.2007, s. 5)
N 727/06 - Portugalia - (Opublikowano w Dz.U. C 68 z 24.3.2007, s. 26)
N 673/06 - Zjednoczone Królestwo - (Opublikowano w Dz.U. C 55 z 10.3.2007, s. 2)
1. Zgodnie z pkt 20 Wytycznych w sprawie krajowej pomocy regionalnej na lata 2007-2013, regiony efektu statystycznego będą się kwalifikowały do pomocy na podstawie art. 107 ust. 3 lit. a) TFUE do dnia 31 grudnia 2010 r. Regiony te stracą swój status regionów kwalifikujących się do odstępstwa na podstawie art. 107 ust. 3 lit. a) TFUE od dnia 1 stycznia 2011 r., jeżeli przegląd sytuacji gospodarczej dokonany przez Komisję w 2010 r. na podstawie średniej z trzech ostatnich lat pokaże, że poziom PKB na jednego mieszkańca tych regionów przekracza 75 % średniej UE-25. Zgodnie z treścią decyzji dotyczących krajowych map pomocy regionalnej na lata 2007-2013, regiony, których status zmieni się w okresie od 1.1.2011 r. do 31.12.2013 r., będą się kwalifikowały do pomocy na podstawie art. 107 ust. 3 lit. c).
2. Najnowsze dane dotyczące PKB dostarczone przez Eurostat (Eurostat's News release 25/2010 z 18.2.2010) wyrażone w SSN na jednego mieszkańca, obliczone na podstawie średniej z trzech ostatnich lat (2005-2007) (UE-25 = 100) dla poszczególnych regionów efektu statystycznego określonych w Wytycznych w sprawie krajowej pomocy regionalnej, są następujące: Hainaut (74,0); Brandenburg-Südwest (84,1); Lüneburg (80,6); Leipzig (84,9); Sachsen-Anhalt (Halle) (79,5); Kentriki Makedonia (71,0); Dytiki Makedonia (73,8); Attiki (121,3); Principados de Asturias (90,5); Región de Murcia (83,6); Ciudad Autónoma de Ceuta (91,4); Ciudad Autónoma de Melilla (89,8); Basilicata (64,9); Burgenland (79,4); Algarve (77,7); Highlands and Islands (85,0).
3. Zgodnie z powyższymi danymi, Hainaut, Kentriki Makedonia, Dytiki Makedonia oraz Basilicata utrzymują status regionów kwalifikujących się do pomocy na podstawie art. 107 ust. 3 lit. a) TFUE, której intensywność wynosi 30 %, ponieważ ich PKB na jednego mieszkańca w ciągu trzech ostatnich lat (2005-2007) nie przekroczył 75 % średniej UE-25. Wszystkie pozostałe regiony efektu statystycznego w okresie od 1.1.2011 r. do 31.12.2013 r. kwalifikują się do pomocy na podstawie art. 107 ust. 3 lit. c) TFUE, której intensywność określona jest w tabeli poniżej, ponieważ ich PKB na jednego mieszkańca w ciągu trzech ostatnich lat (2005-2007) przekracza 75 % średniej UE-25.
| NUTS II | Nazwa | Pułap regionalnej pomocy inwestycyjnej(1) (mający zastosowanie do dużych przedsiębiorstw) | |
| Regiony efektu statystycznego | |||
| 1. Regiony, które nadal kwalifikują się do pomocy na podstawie art. 107 ust. 3 lit. a) TFUE do dnia 31.12.2013 r. | |||
| 1.1.2007-31.12.2010 | 1.1.2011-31.12.2013 | ||
| BE32 | Hainaut | 30 % | 30 % |
| GR12 | Kentriki Makedonia | 30 % | 30 % |
| GR13 | Dytiki Makedonia | 30 % | 30 % |
| ITF5 | Basilicata | 30 % | 30 % |
| 2. Regiony, które kwalifikują się do pomocy na podstawie art. 107 ust. 3 lit. c) TFUE od dnia 1.1.2011 r. do dnia 31.12.2013 r. | |||
| DE42 | Brandenburg-Südwest | 30 % | 20 % |
| DED3 | Leipzig | 30 % | 20 % |
| DEE2 | Halle | 30 % | 20 % |
| DE93 | Lüneburg | ||
| DE934 | LK Lüchow-Dannenberg | 30 % | 20 % |
| DE93A | LK Uelzen | 30 % | 20 % |
| DE931 | LK Celle | 15 % | 15 % |
| DE932 | LK Cuxhaven | 15 % | 15 % |
| DE935 | LK Lüneburg | 15 % | 15 % |
| GR30 | Attiki | 30 % | 20 % |
| ES12 | Principado de Asturias | 30 % | 20 % |
| ES62 | Región de Murcia | 30 % | 20 % |
| ES63 | C. Autónoma de Ceuta | 30 % | 20 % |
| ES64 | C. Autónoma de Melilla | 30 % | 20 % |
| AT11 | Burgenland | 30 % | 20 % |
| PT15 | Algarve | 30 % | 20 % |
| UKM4 | Highlands and Islands | 30 % | 20 % |
| (1) W przypadku projektów inwestycyjnych, w których wydatki kwalifikowane nie przekraczają 50 mln EUR, pułap ten jest wyższy o 10 punktów procentowych dla średnich przedsiębiorstw i o 20 punktów procentowych dla małych przedsiębiorstw zgodnie z definicją zawartą w zaleceniu Komisji z dnia 6 maja 2003 r. w sprawie definicji mikroprzedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw (Dz.U. L 124 z 20.5.2003, s. 36). W przypadku dużych projektów inwestycyjnych, w których wydatki kwalifikowalne przekraczają 50 mln EUR, pułap ten dostosowuje się zgodnie z pkt 67 wytycznych w sprawie krajowej pomocy regionalnej na lata 2007-2013. | |||
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2010.222.2 |
| Rodzaj: | Informacja |
| Tytuł: | Wytyczne w sprawie krajowej pomocy regionalnej na lata 2007-2013 (Dz.U. C 54 z 4.3.2006, s. 13). |
| Data aktu: | 17/08/2010 |
| Data ogłoszenia: | 17/08/2010 |