Sprawozdanie z zarządzania budżetem i finansami za rok budżetowy 2007.

Sprawozdanie z zarządzania budżetem i finansami za rok budżetowy 2007

(2009/C 15/01)

(Dz.U.UE C z dnia 21 stycznia 2009 r.)

Sprawozdanie z zarządzania budżetem i finansami za rok budżetowy 2007

1 WSTĘP

Niniejsze sprawozdanie, zgodnie z art. 122 rozporządzenia finansowego i art. 185 przepisów wykonawczych, dołączone do rozliczenia finansowego Trybunału Sprawiedliwości za 2007 r., podaje w szczególności stopień wykorzystania środków. Zawiera ono również syntetyczne zestawienie informacji dotyczących przesunięć środków pomiędzy różnymi pozycjami budżetowymi dokonanych w roku budżetowym 2007.

Rozdział 2 niniejszego sprawozdania przedstawia ogólny przegląd wykonania budżetu w 2007 r., a rozdział 3 bardziej szczegółowo bada ewolucję pozycji budżetowych dla każdego rozdziału budżetu.

Wreszcie, w załącznikach zamieszczone są tabele zestawiające dane odnoszące się do wykonania budżetu za 2007 r.

2. OGÓLNY PRZEGLĄD WYKONANIA BUDŻETU ZA 2007 r.

2.1. Dochody

Prognozowane dochody Trybunału Sprawiedliwości na rok budżetowy 2007 wynosiły 35.284.000 EUR.

Jak pokazuje to poniższa tabela, należności ustalone podczas roku budżetowego 2007 wynoszą 36.925.706,78 EUR i są wyższe o 4,65 % od prognozowanych(1).

(w EUR)
Tytuł Prognozowane dochody 2007 Powstałe należności 2007 % ogółu
4. Dochody pochodzące od osób pracujących w instytucji 35.184.000,00 35.829.022,63 97,03
5. Dochody z działalności administracyjnej instytucji 90.000,00 926.196,15 2,51
9. Różne dochody 10.000,00 170.488,00 0,46
Ogółem 35.284.000,00 36.925.706,78 100,00
% 100 104,65

Należy zauważyć, że dochody w tytule 4 (potrącenia w ramach pozycji dotyczących wynagrodzeń członków i personelu) stanowią bardzo duży procent całości dochodów (97,03 %), podczas gdy dochody w tytułach 5 i 9 stanowią mniej niż 3 % całości.

Załączona tabela B podaje uzupełniające dane liczbowe dotyczące całości przepływu dochodów (stosunek dochodów do należności przeniesionych, stosunek dochodów do należności powstałych, stosunek dochodów do należności zebranych).

2.2. Wydatki

2.2.1. Środki na rok budżetowy

Środki zapisane w budżecie Trybunału Sprawiedliwości na rok budżetowy 2007 wynosiły 272.219.390 EUR.

Jak przedstawia to poniższa tabela, wykonanie budżetu za rok budżetowy 2007 osiągnęło kwotę 265.153.892,05 EUR, odzwierciedlając stopień wykorzystania ostatecznych środków równy 97,40 %. Dowodzi to polepszenia wykorzystania środków w stosunku do roku poprzedniego (95,19 %).

Należy zauważyć również, że podobnie jak w latach poprzednich, ponad trzy czwarte budżetu Trybunału Sprawiedliwości przeznaczone jest na wydatki na personel (77,78 % w 2007 r.).

(w EUR)
Tytuł Środki budżetowe 2007 Zobowiązania budżetowe 2007 % ogółu
1. Osoby związane z instytucją 212.850.990,00 206.222.384,71 77,78
2. Budynki, umeblowanie, wyposażenie i różne wydatki operacyjne 59.332.400,00 58.919.744,83 22,22
3. Wydatki wynikające z wykonywania przez instytucję szczególnych zadań 36.000,00 11.762,51 -
10. Inne wydatki 0,00 0,00 -
Ogółem 272.219.390,00 265.153.892,05 100,00
% 100 97,40

2.2.2. Środki przeniesione

Poniższa tabela przedstawia wykorzystanie środków przeniesionych z roku budżetowego 2006 na rok budżetowy 2007, które ogółem wyniosły 13.268.673,84 EUR i które zostały w bardzo dużej części wykorzystane (87,53 %).

(w EUR)
Tytuł Przeniesienie środków z 2006 r. na 2007 r. Płatności ze środków przeniesionych Anulowane środki
1. Osoby związane z instytucją 3.406.356,92 2.600.983,50 805.373,42
2. Budynki, umeblowanie, wyposażenie i różne wydatki operacyjne 9.853.812,83 9.010.545,11 843.267,72
3. Wydatki wynikające z wykonywania przez instytucję szczególnych zadań 8.504,09 3.504,09 5.000,00
10. Inne wydatki 0,00 0,00 0,00
Ogółem 13.268.673,84 11.615.032,70 1.653.641,14
% 100 87,53 12,46

2.2.3. Przesunięcia środków

Podczas roku budżetowego 2007 Trybunał Sprawiedliwości dokonał 56 przesunięć budżetowych na ogólną kwotę 16.589.975,24 EUR.

Zgodnie z art. 22 rozporządzenia finansowego 8 przesunięć środków stało się przedmiotem zawiadomienia organu budżetowego. Wynoszą one 13.968.000 EUR i odpowiadają 84,20 % łącznej wysokości przesunięć w roku budżetowym.

Ponadto bez zawiadamiania organu budżetowego dokonano 9 przesunięć pomiędzy pozycjami i 39 przesunięć pomiędzy podpozycjami na ogólną kwotę 2.621.975,24 EUR, odpowiadających 15,80 % łącznej wysokości przesunięć w roku budżetowym.

Poniższa tabela przedstawia szczegóły pozycji budżetowych, których dotyczą najważniejsze przesunięcia (przesunięcia przewyższające 250.000 EUR).

(w EUR)
Pozycje budżetowe, w których dokonano zmian > 250.000 EUR w początkowych środkach
Pozycja Rozdział Środki początkowe Przesunięcia Środki ostateczne
102 Dodatki przejściowe 2.393.000 - 375.000 2.018.000
1200.00 Wynagrodzenia podstawowe 130.687.000 - 8.245.152 122.441.848
1200.01 Dodatki rodzinne 10.456.190 - 1.252.240 9.203.950
1200.02 Dodatki za rozłąkę z krajem 20.910.000 - 1.207.000 19.703.000
1406.2 Pozostali tłumacze "freelance" 1.958.000 365.000 2.323.000
1406.4 Korektorzy "freelance" 93.000 340.000 433.000
1406.5 Usługi pomocnicze służby tłumaczeń 6.800.000 - 362.794 6.437.206
1612 Doskonalenie zawodowe 1.088.000 350.000 1.438.000
1654 Ośrodek dla dzieci w wieku przedszkolnym i inne żłobki 1.231.000 325.000 1.556.000
2000 Czynsze 12.175.000 - 314.000 11.861.000
2001 Opłata z tytułu najmu z opcją wykupu 8.500.000 10.340.000 18.840.000
2024 Zużycie energii 1.287.000 600.000 1.887.000
2100 Nabycie i utrzymanie wyposażenia i oprogramowania 1.795.000 1.150.000 2.945.000
2102 Zewnętrzne usługi informatyczne 7.192.400 1.034.000 8.226.400
10100 Środki rezerwowe 2.500.000 - 2.500.000 0

3. WYKONANIE BUDŻETU ZA 2007 R. WEDŁUG ROZDZIAŁÓW

TYTUŁ 1 - Osoby związane z instytucją

Ostateczne środki budżetowe dla tytułu 1 na rok budżetowy 2007 wynoszą 212.850.990 EUR i odpowiadają niemalże 80 % całego budżetu Trybunału Sprawiedliwości. Środki te zostały zaangażowane w wysokości 206.222.384,71 EUR, co odpowiada stopniowi wykorzystania 96,89 % wobec 94,15 % w 2006 r. Wydatki w ramach tego tytułu wzrosły o 9,32 % w stosunku do 2006 r. (wobec wzrostu o 7,62 % w 2006 r.).

Rozdział 10 - Członkowie instytucji

a) Wykorzystanie środków

Ostateczne środki z tego rozdziału, w kwocie 28.988.800 EUR, zostały zaangażowane w wysokości 27.224.797,50 EUR, co odpowiada 93,91 %.

b) Istotne zmiany dokonane względem środków początkowych

Przesunięcia nr 6 i 12:

z pozycji 1002 - "Należności związane z objęciem funkcji" = - 100.000 EUR
z artykułu 102 - "Dodatki przejściowe" = - 375.000 EUR
do pozycji 10300 - "Renty i emerytury" = + 175.000 EUR
do pozycji 2001 "Opłata z tytułu najmu z opcją wykupu" = + 300.000 EUR

Z racji dokonującego się co trzy lata odnowienia mandatów członków Sądu Pierwszej Instancji mianowano jedynie czterech nowych członków, podczas gdy prognozy budżetowe obliczone były na desygnację siedmiu członków. Ponadto śmierć dwóch dawnych członków Trybunału uprawnionych z tytułu dodatków przejściowych również przyczyniła się do ograniczenia wykorzystania środków z art. 102. Wynikiem powyższego jest również oszczędność w ramach pozycji 1002 z tytułu kosztów podróży i kosztów przeprowadzenia osobistego majątku ruchomego członków instytucji w związku z podjęciem i zaprzestaniem pełnienia przez nich funkcji, jak również z tytułu dodatków na zagospodarowanie się i przesiedlenie się.

Dostępność tych środków umożliwiła zasilenie pozycji 10300 - "Renty i emerytury" (nieprzewidziane odejście na emeryturę trzech dawnych członków instytucji) i pozycji 2001 - "Opłata z tytułu najmu z opcją wykupu" (zob. uwagi dotyczące rozdziału 20).

Rozdział 12 - Urzędnicy i pracownicy czasowi

a) Wykorzystanie środków

Ostateczne środki z tego rozdziału, w kwocie 166.634.190 EUR, zostały zaangażowane w wysokości 162.762.848,36 EUR, co odpowiada 97,68 %.

Na środki z tego rozdziału w roku budżetowym 2007 wpływ miało rozszerzenie Unii o Bułgarię i Rumunię, z uwagi na które w planie zatrudnienia dodano 115 nowych etatów. Ponadto, aby sprostać bieżącej działalności, uzyskano 15 innych etatów.

Rok budżetowy 2007 odznaczył się więc znaczną liczbą zatrudnień (306 urzędników i pracowników czasowych, uwzględniając nowe etaty i zwyczajną fluktuację). Organ budżetowy był regularnie informowany o postępach i trudnościach w przedmiocie rekrutacji, w szczególności w ramach rozszerzeń EUR-10 i EUR-2 (sprawozdania z czerwca 2007 r., października 2007 r. i stycznia 2008 r.).

Pomimo stałych wysiłków Trybunału, by obsadzić etaty przyznane w ramach dwóch ostatnich rozszerzeń, rekrutacja urzędników okazała się niekiedy trudna z uwagi na fakt, iż listy rezerwowe utworzone w wyniku otwartych konkursów nie były dostępne lub obejmowały niewystarczającą liczbę laureatów. Najpoważniejsze trudności odnotowano w odniesieniu do stanowisk informatyków i tłumaczy konferencyjnych. Te szczególne trudności, jak również wzrost zatrudnienia w ramach rozszerzenia, który miał wolniejszy przebieg, niż przewidywano w prognozach budżetowych opracowanych w pierwszym trymestrze 2006 r., tłumaczą nadwyżkę środków, które mogły zostać uwolnione z rozdziału 12 w 2007 r. (zob. poniżej lit. b)).

b) Istotne zmiany dokonane względem środków początkowych

Przesunięcia nr 4, 8 i 13:

z pozycji 1200-"Wynagrodzenia i świadczenia" = -10.630.000 EUR
do podpozycji 14062 - Pozostali tłumacze "freelance" = + 365.000 EUR
do pozycji 1612 - "Doskonalenie zawodowe" = +350.000 EUR
do pozycji 1654 - "Ośrodek dla dzieci w wieku przedszkolnym i żłobki" = + 325.000 EUR
do pozycji 2024 - "Zużycie energii" = + 600.000 EUR
do pozycji 2001 - "Opłata z tytułu najmu z opcją wykupu" = + 8.000.000 EUR
do pozycji 2102- "Zewnętrzne usługi informatyczne" = + 990.000 EUR

Uwolnione w ten sposób środki zostały użyte celem wzmocnienia różnych pozycji budżetowych, w poniższych zaś rozdziałach przedstawiono odpowiadające im uwagi.

Rozdział 14 - Pozostały personel i zamówienia zewnętrzne

a) Wykorzystanie środków

W ujęciu ogólnym, ostateczne środki z tego rozdziału, w kwocie 13.168.900 EUR, zostały zaangażowane w wysokości 12.370.922,97 EUR, co odpowiada 93,94 %.

Dwie pozycje tego rozdziału stanowią ponad 93% ostatecznych środków. Chodzi tu o pozycję 1400 -"Pozostali pracownicy", której stopień wykorzystania wynosi 98,83 %, i o pozycję 1406 - "Zamówienia zewnętrzne w zakresie tłumaczeń", której stopień wykorzystania wyniósł 93,54 %.

Przystąpienie Bułgarii i Rumunii w 2007 r. i dodanie dwóch nowych języków urzędowych spowodowało zwiększenie skali zamówień zewnętrznych w zakresie tłumaczeń (wydatki na tłumaczenia pisemne i tłumaczenia ustne), a stopień wykorzystania tych środków wyraźnie wzrósł w stosunku do poprzedniego roku budżetowego.

b) Istotne zmiany dokonane względem środków początkowych

Przesunięcie nr 8:

podpozycja 14062 - Pozostali tłumacze "freelance" = + 365.000 EUR

Pochodzące z rozdziału 12 zasilenie środków pozwoliło na sfinansowanie częstszego uciekania się do zewnętrznych tłumaczeń ustnych, znajdującego usprawiedliwienie w zwiększeniu działalności oraz w znacznych trudnościach w zatrudnianiu tłumaczy ustnych ze względu na niewystarczające listy konkursowe.

Rozdział 16 - Pozostałe wydatki dotyczące osób związanych z instytucją

a) Wykorzystanie środków

Ostateczne środki z tego rozdziału, w kwocie 4.059.100 EUR, zostały zaangażowane w wysokości 3.863.815,88 EUR, co odpowiada 95,19 %.

Dwie pozycje z tego rozdziału stanowią ponad 73 % ostatecznych środków. Chodzi tu o pozycję 1612 -"Doskonalenie zawodowe", której wskaźnik wykorzystania osiągnął 91,92 %, i o pozycję 1654 - "Ośrodek dla dzieci w wieku przedszkolnym", której wskaźnik wykorzystania osiągnął 100 %.

Jeżeli chodzi o wydatki na doskonalenie zawodowe, nakład pracy mierzony w dniach szkoleń wyniósł 21111 dni i objął 5.549 uczestników. Odnotowany został znaczny wzrost liczby dni szkoleń w zakresie specyficznych aplikacji komputerowych. W 2007 r. zrealizowano bowiem dwa znaczące projekty, które wymagały przeprowadzenia prezentacji i/lub szkoleń dla użytkowników systemów (wewnętrzny portal działalności orzeczniczej oraz zintegrowany system zarządzania finansowego i budżetowego SAP).

W odniesieniu do wydatków na "Ośrodek dla dzieci w wieku przedszkolnym" ich wzrost jest bezpośrednio związany ze wzrostem stanu liczbowego personelu w związku z kolejnymi rozszerzeniami (większa liczba uczęszczających do żłobków i świetlic dzieci pracowników pochodzących z nowych państw członkowskich). Działalność ta jest zorganizowana i zarządzana w wymiarze międzyinstytucjonalnym celem jak najlepszego wykorzystania oszczędności, na które pozwala połączenie środków w większej skali).

b) Istotne zmiany dokonane względem środków początkowych

Przesunięcie nr 4:

pozycja 1612 - "Doskonalenie zawodowe" = +350.000 EUR

To przesunięcie środków pochodzących z rozdziału 12 umożliwiło wzmocnienie środków na doskonalenie zawodowe celem sprostania następującym wyzwaniom:

- wzrostowi liczby szkoleń językowych spowodowanych licznymi rekrutacjami w następstwie niedawnych rozszerzeń,

- podniesieniu stawki godzinowej za niektóre kursy w następstwie wejścia w życie nowego porozumienia międzyinstytucjonalnego,

- wprowadzeniu planu szkoleń informatycznych w następstwie wprowadzenia nowej aplikacji zarządzania finansami (SAP-SOS II).

Przesunięcie nr 8:

pozycja 1654-"Ośrodek dla dzieci w wieku przedszkolnym" = + 325.000 EUR

Ta pozycja budżetowa odpowiada w całości finansowaniu działalności międzyinstytucjonalnej, której instytucjami zarządzającymi są, z jednej strony Parlament dla działalności obejmującej żłobki, a z drugiej Komisja dla świetlic. Instytucje zarządzające musiały stawić czoła dużemu wzrostowi ich działalności spowodowanemu dwiema niedawnymi falami rozszerzenia i następstwami z nich wynikającymi dla pomieszczeń użytkowych i personelu zewnętrznego, co tłumaczy konieczność zasilenia tej pozycji środkami pochodzącymi z rozdziału 12.

TYTUŁ 2 - Budynki, umeblowanie, wyposażenie i różne wydatki operacyjne

Ostateczne środki budżetowe dla tytułu 2 na rok budżetowy 2007 wyniosły 59.332.400 EUR, co odpowiada 22% całego budżetu Trybunału Sprawiedliwości. Środki te zostały zaangażowane w wysokości 58.919.744,83 EUR, co odpowiada wskaźnikowi wykorzystania równemu 99,30%, wobec 99,40% w 2006 r. Wydatki z tego tytułu wzrosły o 18,70% w stosunku do 2006 r. (wobec 30,69 % wzrostu w 2006 r.).

Rozdział 20 - Budynki i koszty dodatkowe

a) Wykorzystanie środków

Ostateczne środki z tego rozdziału, w kwocie 38.882.000 EUR, zostały zaangażowane w wysokości 38.709.427,33 EUR, co odpowiada 99,56 %. Wydatki z tego tytułu wzrosły o 32,32 % w stosunku do 2006 r., co znajduje wytłumaczenie w realizacji projektu renowacji pałacu Trybunału i rozbudowy jego budynków, który to projekt jest niezbędny wobec dwóch kolejnych dwóch rozszerzeń. Zajęcie nowych budynków przewidywane jest na 2008 r.

W rozdziale tym ostateczne środki z art. 200 - "Budynki" oraz 202 - "Koszty związane z budynkami", stanowią odpowiednio 82 % (31.995.000 EUR) i 18 % (6.887.000 EUR) ogółu środków.

W odniesieniu do art. 200 - "Budynki", wydatki z pozycji 2000 - "Czynsze", wyniosły 11.857.785 EUR (stopień wykorzystania 99,97%), a te z pozycji 2001- "Opłata z tytułu najmu z opcją wykupu" -18.840.000 EUR (stopień wykorzystania 100 %). Wydatki z tej ostatniej pozycji są w bardzo dużej części przeznaczone na wcześniejsze spłaty na podstawie umów zawartych z władzami luksemburskimi, dotyczących realizowanych projektów budowlanych (głównie projektu nowego pałacu Trybunału). Te wcześniejsze spłaty pozwolą instytucji na ograniczenie wpływu finansowego pałacu Trybunału na przyszłe budżety.

W odniesieniu do art. 202 - "Koszty związane z budynkami", mamy do czynienia zasadniczo z wydatkami na sprzątanie i utrzymanie obiektów, zużycie energii i ochronę/nadzór budynków, które to wyniosły 6.503.786 EUR (stopień wykorzystania 98 %). Są one związane bezpośrednio z używanymi powierzchniami i łączą się wprost ze wzrostem stanu personelu.

b) Istotne zmiany dokonane względem środków początkowych

Przesunięcie nr 3:

z pozycji 2000 - "Czynsze" = - 150.000 EUR
z pozycji 2008 "Ekspertyzy i pomoc techniczna" = - 100.000 EUR
do podpozycji "Zagospodarowanie pomieszczeń służbowych" = + 250.000 EUR

Po uwzględnieniu potrzeb, na pokrycie wydatków do końca roku z pozycji 2000 i 2008 uwolniona została nadwyżka, użyta na sfinansowanie urządzenia nowej sali informatycznej dla serwerów zawierających kopie bezpieczeństwa w budynku Euroforum.

Przesunięcie nr 8:

pozycja 2024 - "Zużycie energii" = + 600.000 EUR

Środki na zużycie energii musiały zostać wzmocnione wobec wzrostu stawek energetycznych oraz liczby biur do ogrzania/klimatyzowania w następstwie znacznego rozrostu personelu. Środki te pochodzą z rozdziału 12.

Przesunięcia nr 15, 16 i 17:

pozycja 2000 - "Czynsze" = - 164.000 EUR
pozycja 20070 - "Zagospodarowanie pomieszczeń służbowych" = - 50.000 EUR
pozycja 2008 - "Ekspertyzy i pomoc techniczna" = - 126.000 EUR

Dokładne oszacowanie, na koniec roku budżetowego 2007, środków potrzebnych dla pokrycia wydatków z tych trzech pozycji budżetowych do końca roku umożliwiło uwolnienie nadwyżki środków, która pozwoliła na podniesienie kwoty środków wpisanych do pozycji 2001 o 500.000 EUR (zob. uwagi poniżej).

Przesunięcie nr 2 (zobacz rozdział 100):

pozycja 2001 - "Opłata z tytułu najmu z opcją wykupu" = + 1.500.000 EUR

Przesunięcia nr 11, 12, 13, 15, 16 i 17 (zob. rozdziały 10 i 12):

pozycja 2001 - "Opłata z tytułu najmu z opcją wykupu" = + 8.840.000 EUR

Zasilenie pozycji 2001 zostało rozdzielone w następujący sposób:

- 840.000 EUR w ramach umowy najmu z opcją wykupu budynków przylegających do pałacu Trybunału (budynki Thomas More, Erasmus i budynek C),

- i 9.500.000 EUR w ramach umowy najmu z opcją wykupu nowego pałacu Trybunału.

Dzięki takiemu zasileniu ogółem 17.850.000 EUR zostało przeznaczonych na wcześniejsze spłaty na poczet tego ważnego projektu budowlanego Trybunału.

Ta poważna kwota pozwoli instytucji na ograniczenie wpływu finansowego nowego pałacu Trybunału na przyszłe budżety, zmniejszając odsetki z tytułu finansowania wstępnego, jak również kwotę pożyczek (które powinny być skonsolidowane z końcem 2008 r. przez EBI i BECE, kiedy to wszystkie budynki zostaną oddane do użytku) i w efekcie odsetek finansowych do 2026 r.

Operacja ta pozostaje w całkowitej zgodności również z wytycznymi obydwu organów władzy budżetowej w odniesieniu do koncepcji projektów budowlanych instytucji wspólnotowych.

Rozdział 21 - Informatyka, wyposażenie i umeblowanie

a) Wykorzystanie środków:

Ostateczne środki z tego rozdziału w kwocie 14.517.400 EUR zostały zaangażowane w wysokości 14.353.802,46 EUR, co odpowiada 98,87 %.

W niniejszym rozdziale ponad 80 % środków jest poświęconych dziedzinie technologii informatycznej. W dziedzinie tej ponad trzy czwarte dostępnych środków zostało przeznaczonych na regularną wymianę sprzętu, utrzymanie istniejących systemów, na bieżące operacje i pomoc, podczas gdy resztę poświęcono na nowe projekty. W trakcie 2007 r. wprowadzono do użytku dwanaście nowych aplikacji, co miało istotny wpływ na środki potrzebne na utrzymanie, na licencje na oprogramowanie i pomoc dla tych systemów, niezbędnych dla funkcjonowania instytucji.

b) Istotne zmiany dokonane względem środków początkowych:

Przesunięcie nr 2:

pozycja 2100 - "Nabycie i utrzymanie wyposażenia i oprogramowania" = + 1.000.000 EUR

Środki przeznaczone do tej pozycji zostały umieszczone w rezerwie w rozdziale 100 przez organ budżetowy przy przyjęciu budżetu na rok 2007. Parlament uzależnił uwolnienie tych środków od przedstawienia sprawozdania o skutkach utworzenia Sądu do spraw Służby Publicznej w zakresie kosztów nieruchomości, personelu i innych wydatków. Prezentacja tego sprawozdania w lutym 2007 r. pozwoliła na uwolnienie tych środków.

Przesunięcie nr 4:

pozycja 2102 - "Usługi zewnętrzne związane z utrzymaniem systemów" = + 990.000 EUR

Niniejsze zasilenie środków, pochodzące z rozdziału 12, pozwoliło zaspokoić nagłe potrzeby (wydłużenie przedziałów czasowych wsparcia dla użytkowników, rozwój rozwiązań w dziedzinie technologii informatycznej dla działalności sądowej oraz uciekanie się do podwykonawstwa ze względu na szczególne problemy z rekrutacją informatyków).

Rozdział 23 - Bieżące wydatki operacyjne

Wykorzystanie środków

Ostateczne środki z tego rozdziału, w kwocie 2.204.500 EUR, zostały zaangażowane w wysokości 2.182.329,99 EUR, co odpowiada 98,99 %.

Ponad 80 % środków z tego rozdziału jest przeznaczone na dwa rodzaje wydatków:

- wydatki z art. 230 - "Materiały piśmienne i biurowe oraz inne materiały podlegające zużyciu", które wyniosły 1.196.800 EUR (stopień wykorzystania 99,98 %),

- oraz wydatki z art. 236 - "Opłaty pocztowe", które wyniosły 630.000 EUR (stopień wykorzystania 100%).

Rozdział 25 - Zebrania i konferencje

Wykorzystanie środków

Ostateczne środki z tego rozdziału, w kwocie 721.900 EUR, zostały zaangażowane w wysokości 672.545,68 EUR, co odpowiada 93,16 %.

Na rok 2007 przypadło ważne wydarzenie protokolarne, to jest organizacja konferencji z okazji pięćdziesiątej rocznicy podpisania traktatów rzymskich, na której w siedzibie Trybunału zebrali się prezesi sądów najwyższych i konstytucyjnych państw członkowskich Unii Europejskiej. Pomiędzy znamiennymi wydarzeniami, warto wspomnieć również o uroczystych posiedzeniach, jakie odbyły się w następstwie rozszerzenia Unii Europejskiej o Bułgarię i Rumunię. Ponadto zarówno oficjalne wizyty w Trybunale, jak i delegacje Trybunału do państw członkowskich były liczniejsze w 2007 r.

Rozdział 27 - Informacja: nabywanie, archiwizacja, wytwarzanie i rozpowszechnianie

a) Wykorzystanie środków

Ostateczne środki z tego rozdziału, w kwocie 3.006.600 EUR, zostały zaangażowane w wysokości 3.001.639,37 EUR, co odpowiada 99,84 %.

Środki z tego rozdziału przeznaczone są na dwa rodzaje wydatków:

- wydatki z art. 272 - "Wydatki na dokumentację, bibliotekę i na archiwizację", które wyniosły 992.600 EUR (stopień wykorzystania 100 %)

- wydatki z art. 274 - "Wytwarzanie i rozpowszechnianie", które wyniosły 2.009.039 EUR (stopień wykorzystania 99,75 %).

W odniesieniu do biblioteki rok 2007 cechował się ponownie ciągłym rozwojem narzędzi elektronicznych (czasopism w formie elektronicznej, CD-ROM i prawniczych baz danych on-line udostępnionych użytkownikom). Ponadto biblioteka kontynuowała wzbogacanie zbiorów poświęconych systemom prawnym państw członkowskich, które przystąpiły do Unii Europejskiej w 2004 r. Podobnie uczyniła dla sekcji poświęconych systemom prawnym Bułgarii i Rumunii.

W odniesieniu do wydatków na wytwarzanie i rozpowszechnianie, to obejmują one zasadniczo wydatki na publikację w Dzienniku Urzędowym (różne wersje językowe wyroków, opinii i postanowień sądów), jak również opracowanie publikacji o charakterze ogólnym (repertoria orzecznictwa w różnych wersjach językowych itp.). Prace te prowadzone są w ramach współpracy międzyinstytucjonalnej z OPOCE. W pierwszych miesiącach 2007 r. zakończono opracowanie nowej broszury Sądu do Spraw Służby publicznej w 22 językach Unii. Ponadto, w związku z rozszerzeniem o Rumunię i Bułgarię, niemalże całość istniejących broszur została zaktualizowana i przetłumaczona na dwa nowe języki urzędowe Unii Europejskiej (bułgarski i rumuński).

b) Istotne zmiany dokonane względem środków początkowych

Przesunięcie nr 11:

podpozycja 27410-"Publikacje o charakterze ogólnym" = - 200.000 EUR

Zgodnie z obowiązującymi uregulowaniami finansowanie bieżących potrzeb publikacji mogło zostać pokryte w pierwszej kolejności przy użyciu szczególnie dużych dochodów przeznaczonych na ten cel w 2007 r. Z tego względu instytucja dysponowała nadwyżką środków, która została przesunięta na rzecz pozycji 2001 -"Opłata z tytułu najmu z opcją wykupu".

TYTUŁ 3 - Wydatki wynikające z wykonywania przez instytucję szczególnych zadań

Rozdział 37 - Wydatki szczególne niektórych instytucji i niektórych organów

Ostateczne środki budżetowe w tytule 3 obejmują jedynie środki z rozdziału 37 dla pozycji 3710 - "Koszty postępowania". W roku budżetowym 2007 środki te wyniosły 36.000 EUR i zostały zaangażowane w wysokości 11.762,51 EUR, co odpowiada stopniowi wykorzystania 32,67 %.

Jeśli chodzi o wydatki na pokrycie honorariów adwokackich i innych kosztów, spoczywających na instytucji w ramach pomocy w zakresie kosztów postępowania, to ich prognozowanie jest utrudnione, a wykorzystanie bardzo zróżnicowane zależnie od roku.

TYTUŁ 10-Inne wydatki

Rozdział 100 - Środki rezerwowe

Ostateczne środki budżetowe w tytule 10 w roku budżetowym 2007 wynoszą 2.500.000 EUR.

Istotne zmiany dokonane względem środków początkowych

Przesunięcie nr 2:

rozdział 100 - "Środki rezerwowe" = - 2.500.000 EUR

Środki te zostały umieszczone przez organ budżetowy przy przyjęciu budżetu na 2007 r. w rezerwie w rozdziale 100. Parlament uzależnił uwolnienie tych środków od przedstawienia sprawozdania o skutkach utworzenia Sądu do spraw Służby Publicznej w zakresie kosztów nieruchomości, personelu i innych wydatków, przy czym sprawozdanie to zostało przedstawione w lutym 2007 r.

Przesunięcie to umożliwiło uwolnienie ogółu środków na korzyść pozycji 2001 - "Opłata z tytułu najmu z opcją wykupu" i 2100 - "Nabycie i utrzymanie wyposażenia i oprogramowania".

______

(1) Różnica ta zmniejsza się do 2,9 %, przy wzięciu pod uwagę dochodów przeznaczonych na określony cel zdatnych do ponownego przypisania, które - zgodnie z praktyką budżetową - przy tworzeniu pierwotnego budżetu przedstawiane są w formie zapisu symbolicznego ("p.m.»), będąc jednak należycie uwzględniane w tymże budżecie poprzez potrącenie ich z odpowiednich pozycji budżetowych.

ZAŁĄCZNIK 

Tabele wykonania budżetu w roku budżetowym 2007

DOCHODY

Tabela A: Porównanie wykonania budżetu w zakresie dochodów w 2007 r. w stosunku do 2006 r. według rozdziałów

Tabela B: Wykonanie budżetu w zakresie dochodów według tytułów

WYDATKI

Tabela C: Wykonanie budżetu w zakresie środków według tytułów

Tabela D: Porównanie wykonania budżetu w zakresie środków w 2007 r. w stosunku do 2006 r. według rozdziałów

TABELA A

Porównanie wykonania budżetu w zakresie dochodów w 2007 r. w stosunku do 2006 r. według rozdziałów

(w EUR)
Rozdział Tytuł Powstałe należności 2007 Powstałe należności 2006 Róznica Róznica %
40 Podatki i inne potrącenia 20.476.355,55 18.770.846,26 1.705.509,29 9,09
41 Składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe 15.352.667,08 15.540.993,63 - 188.326,55 - 1,21
Tytuł 4 35.829.022,63 34.311.839,89 1.517.182,74 4,42
50 Wpływy ze sprzedaży majątku ruchomego (dostawy) i nieruchomości 327.205,19 267.070,20 60.134,99 22,52
52 Dochody z inwestycji lub udzielonych pożyczek, odsetek bankowych i innych odsetek 164.489,23 167.020,53 - 2.531,30 - 1,52
55 Dochody z tytułu świadczonych usług i wykonywanych prac 0,00 2.109,00 - 2.109,00 - 100,00
57 Inne składki i zwroty związane z działalnością administracyjną instytucji 399.702,32 377.971,13 21.731,19 5,75
58 Różne odszkodowania 34.799,41 11.720,91 23.078,50 196,90
Tytuł 5 926.196,15 825.891,77 100.304,38 12,14
90 Dochody różne 170.488,00 56.927,62 113.560,38 199,48
Tytuł 9 170.488,00 56.927,62 113.560,38 199,48
Ogółem 36.925.706,78 35.194.659,28 1.731.047,50 4,92

TABELA B

Wykonanie budżetu w zakresie dochodów według tytułów

(w EUR)
Tytuł Środki przeniesione z 2006 na 2007

(1)

Zmiany zaistniałe w roku budżetowym

(2)

Środki przeniesione z 2006 na 2007 po korektach

(3) = (1) + (2)

Dochody z należności przeniesionych

(4)

ZMIANA %

(4) / (3)

Powstałe należności 2007

(5)

Dochody z należności powstałych w roku budżetowym 2007

(6)

ZMIANA %

(5) / (6)

Środki przeniesione z 2006 na 2007

(3) - (4) + (5) - (6)

4 819.589,35 - 62.724,52 756.864,83 735.568,10 97,19 35.829.022,63 35.541.901,94 99,20 308.417,42
5 107.989,94 - 2.219,68 105.770,26 103.706,54 98,05 926.196,15 909.072,11 98,15 19.187,76
9 0,00 0,00 0,00 0,00 0 170.488,00 170.488,00 100 0,00
Ogółem 927.579,29 - 64.944,20 862.635,09 839.274,64 97,29 36.925.706,78 36.621.462,05 99,18 327.605,18
TYTUŁ 4: Dochody pochodzące od osób związanych z instytucją.

TYTUŁ 5: Dochody z działalności administracyjnej instytucji.

TYTUŁ 9: Dochody różne.

TABELA C

Wykonanie budżetu w zakresie środków według tytułów

(w EUR)
Tytuł Przeniesienia środków z 2006 na 2007 Płatności w ramach przeniesień Środki anulowane Środki na rok budżetowy 2007 Zobowiązania w ciężar roku budżetowego 2007 Płatności zrealizowane na dzień 31.12.2007 Przeniesienia środków z 2007 na 2008 Środki anulowane
1 3.406.356,92 2.600.983,50 805.373,42 212.850.990,00 206.222.384,71 202.677.743,36 3.544.641,35 6.628.605,29
2 9.853.812,83 9.010.545,11 843.267,72 59.332.400,00 58.919.744,83 49.547.286,82 9.372.458,01 412.655,17
3 8.504,09 3.504,09 5.000,00 36.000,00 11.762,51 9.762,51 2.000,00 24.237,49
10 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00
Ogółem 13.268.673,84 11.615.032,70 1.653.641,14 272.219.390,00 265.153.892,05 252.234.792,69 12.919.099,36 7.065.497,95
% 100 87,54 12,46 100 97,40 92,66 4,74 2,60
TYTUŁ 1: Osoby związane z instytucją.

TYTUŁ 2: Budynki, umeblowanie, wyposażenie i różne wydatki operacyjne.

TYTUŁ 3: Wydatki wynikające z wykonywania przez instytucję szczegółowych zadań

TYTUŁ 10: Inne wydatki.

TABELA D

Porównanie wykonania budżetu w zakresie środków w 2007 r. w stosunku do 2006 r. według rozdziałów

(w EUR)
Rozdział Tytuł Zobowiązania 2007 Zobowiązania 2006 Różnica Różnica %
10 Członkowie instytucji 22.224.797,50 25.110.640,40 2.114.157,10 8,42
12 Urzędnicy i pracownicy czasowi 162.762.848,36 149.492.483,23 13.270.365,13 8,88
14 Pozostały personel i zamówienia zewnętrzne 12.370.922,97 10.903.974,39 1.466.948,58 13,45
16 Pozostałe wydatki dotyczące osób związanych z instytucją 3.863.815,88 3.140.408,91 723.406,97 23,04
Tytuł 1 206.222.384,71 188.647.506,93 17.574.877,78 9,32
20 Budynki i koszty dodatkowe 38.709.427,33 29.254.942,00 9.454.485,33 32,32
21 Informatyka, wyposażenie i umeblowanie 14.353.802,46 13.569.759,37 784.043,09 5,78
23 Bieżące wydatki operacyjne 2.182.329,99 2.598.542,27 - 416.212,28 - 16,02
25 Zebrania i konferencje 672.545,68 790.287,04 - 117.741,36 - 14,90
27 Informacja: nabywanie, archiwizacja, wytwarzanie i rozpowszechnianie 3.001.639,37 3.424.420,23 - 422.780,86 - 12,35
Tytuł 2 58.919.744,83 49.637.950,91 9.281.793,92 18,70
37 Wydatki szczególne niektórych instytucji i niektórych organów 11.762,51 8.504,09 3.258,42 38,32
Tytuł 3 11.762,51 8.504,09 3.258,42 38,32
Ogółem 265.153.892,05 238.293.961,93 26.859.930,12 11,27

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024