Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności za rok budżetowy 2007, wraz z odpowiedziami Urzędu.

SPRAWOZDANIE

dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności za rok budżetowy 2007, wraz z odpowiedziami Urzędu

(2008/C 311/15)

(Dz.U.UE C z dnia 5 grudnia 2008 r.)

WSTĘP

1. Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (zwany dalej "Urzędem") został ustanowiony na mocy rozporządzenia (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2002 r.(1). Do głównych zadań Urzędu należy dostarczanie informacji naukowych będących podstawą do przygotowywania prawodawstwa wspólnotowego oraz gromadzenie i analiza danych umożliwiających określanie i kontrolę ryzyka, a także informowanie o nim w sposób niezależny.

2. W tabeli 1 skrótowo przedstawiono kompetencje i działania Urzędu. Najważniejsze dane ze sporządzonego przez Urząd sprawozdania finansowego za rok budżetowy 2007 przedstawiono do celów informacyjnych w tabelach 2, 3 i 4.

POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI

3. Niniejsze poświadczenie jest skierowane do Parlamentu Europejskiego i Rady na mocy art. 185 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r.(2). Sporządzono je w wyniku zbadania sprawozdania finansowego Urzędu, zgodnie z postanowieniami art. 248 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską.

4. Sprawozdanie finansowe Urzędu za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2007 r.(3) zostało sporządzone przez jego dyrektora zarządzającego zgodnie z art. 44 rozporządzenia (WE) nr 178/2002 i przekazane Trybunałowi, który jest zobowiązany do wydania poświadczenia na temat wiarygodności tego sprawozdania oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u jego podstaw.

5. Trybunał przeprowadził kontrolę zgodnie z międzynarodowymi standardami kontroli IFAC i ISSAI(4) oraz opracowanymi przez te organizacje kodeksami etyki w takim zakresie, w jakim znajdują one zastosowanie w kontekście Wspólnoty Europejskiej. Kontrola została zaplanowana i przeprowadzona tak, aby uzyskać wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe jest wiarygodne, a transakcje leżące u jego podstaw legalne i prawidłowe.

6. Trybunał uzyskał uzasadnioną podstawę do wydania poniższego poświadczenia:

Wiarygodność rozliczeń
Sprawozdanie finansowe Urzędu za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2007 r. jest wiarygodne we wszystkich istotnych aspektach.
Legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw rozliczeń
Transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Urzędu są, jako całość, legalne i prawidłowe.
Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału.

UWAGI

7. Budżet Urzędu na 2007 r. wyniósł 52,2 mln euro w porównaniu z 40,2 mln euro w budżecie na rok poprzedni. Zawierał on środki z Komisji przeznaczone na przygotowanie do przystąpienia Chorwacji i Turcji. Środki te powinny być potraktowane w budżecie jako dochody przeznaczone na określony cel, jednak zostały uznane za część normalnej dotacji wspólnotowej. Powyższa sytuacja stanowiła naruszenie art. 19 rozporządzenia finansowego.

8. Środki w wysokości 8,6 mln euro zostały przeniesione na 2008 r., natomiast 4,8 mln euro anulowano. Było to częściowo spowodowane spóźnionym przyjęciem i wdrażaniem rocznego programu prac w zakresie udzielania dotacji. Środki przeniesione z poprzedniego roku budżetowego wyniosły 7,9 mln euro, w tym 4,5 mln euro na działalność operacyjną (Tytuł III). Ponad 25 % środków przeznaczonych na działalność operacyjną przeniesionych z poprzedniego roku, musiało zostać anulowane na koniec roku. Powyższa sytuacja stanowiła naruszenie zasady jednoroczności i wykazała uchybienia w programowaniu i budżetowaniu planowanych działań.

9. W 2007 r. Urząd osiągnął cele rekrutacyjne, obsadzając 273 z 300 stanowisk przewidzianych w planie zatrudnienia. Kontrola procedur rekrutacyjnych wykazała, że z reguły komisja rekrutacyjna nie określała przed wyznaczonym w ogłoszeniu o naborze terminem ani wag poszczególnych kryteriów wyboru, ani też progów punktowych wymaganych do przejścia do następnego etapu konkursu.

10. Według rocznego sprawozdania dotyczącego odstępstw za 2007 r., przyjęto 252 wnioski o odstępstwo na ogólną wartość 853.154 euro. Ponad 85 % tych odstępstw związane było z podróżami służbowymi ekspertów narodowych. Sytuacja ta pokazuje, że Urząd powinien poprawić sposób zarządzania podróżami służbowymi, aby zmniejszyć wielkość odstępstw.

11. W zakresie procedur przetargowych stwierdzono następujące nieprawidłowości: procedura oceny finansowej umów ramowych nie została jasno określona w dokumentacji przetargowej(5), dochodziło do udzielania zamówień lub zamawiania zakupu usług bez stosownych umów ramowych(6), ocenę techniczną przeprowadzano na podstawie kryteriów jakości i wag, które nie były jasno określone w dokumentacji przetargowej(7). Te uchybienia podważyły przejrzystość procedury i mogły mieć wpływ na ostateczny wybór.

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Trybunał Obrachunkowy w Luksemburgu na posiedzeniu w dniu 18 września 2008 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA
Prezes

______

(1) Dz.U. L 31 z 1.2.2002, s. 1.

(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(3) Sprawozdanie finansowe zostało sporządzone w dniu 25 czerwca 2008 r. i wpłynęło do Trybunału w dniu 1 lipca 2008 r.

(4) Międzynarodowa Federacja Księgowych (IFAC) i Międzynarodowe Standardy Najwyższych Organów Kontroli (ISSAI).

(5) Cztery przypadki.

(6) Dwa przypadki.

(7) Jeden przypadek.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

Tabela 1

Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (Parma)

grafika

Tabela 2

Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (Parma) - Wykonanie budżetu za rok budżetowy 2007

grafika

Tabela 3

Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (Parma) - Rachunek dochodów i wydatków za lata budżetowe 2007 i 2006

grafika

Tabela 4

Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (Parma) - Bilans na dzień 31 grudnia 2007 r. i 31 grudnia 2006 r.

grafika

ODPOWIEDZI URZĘDU

7. Od 2008 r. wszystkie nowe projekty, w odniesieniu do których Urząd otrzymuje określone środki z Komisji, są rejestrowane i monitorowane w pozycjach budżetu dotyczących dochodów przeznaczonych na określony cel (C4).

8. Rok 2007 był pierwszym rokiem, w którym uruchomiono dotacje naukowe. W 2008 r. podjęto kilka środków, a mianowicie: wczesne planowanie zaproszeń, wzory, vademecum i dodatkowe wsparcie administracyjne mające na celu przyspieszenie ogłaszania zaproszeń do składania wniosków o dotacje. Równocześnie trwa planowanie zaproszeń do składania wniosków o dotacje na 2009 r. z zamiarem ogłoszenia niektórych zaproszeń już jesienią 2008 r. W związku z nowymi procedurami dotyczącymi postępowania w przypadku przeniesienia oraz zgodnie z zasadą jednoroczności współczynnik przeniesienia w 2007 r. (17 % ostatecznego budżetu) spadł w porównaniu ze współczynnikiem z 2006 r. (22 %), jednak w 2008 r. nadal będą podejmowane wysiłki w tym obszarze.

9. Decyzje w sprawie wag w odniesieniu do wszystkich kryteriów wyboru i progów punktowych pozwalających na przejście do kolejnego etapu oceny i (lub) umieszczenie na liście rezerwowej są podejmowane przez komisję rekrutacyjną podczas spotkania służącego wstępnej ocenie, które odbywa się po upływie terminu składania podań w odniesieniu do wakatu. Przed podjęciem decyzji w sprawie wag nie udziela się jednak dostępu do bazy danych z podaniami. Duża zmienność w zakresie liczby otrzymywanych podań powoduje, że trudno jest określić z góry liczbę kandydatów, którzy zostaną umieszczeni na liście rezerwowej.

10. Wnioski o odstępstwo podlegają ścisłemu monitorowaniu i sprawozdawczości.

Wysoka wartość wniosków o odstępstwo (705.169 euro, co stanowi 83 % łącznej wartości) wynika ze "zobowiązań a posteriori", związanych przede wszystkim z umowami naukowymi w odniesieniu do jednej konkretnej jednostki, w której od tego czasu wprowadzono zmiany organizacyjne.

11.

1) Uwagi dotyczące procedury oceny finansowej w odniesieniu do umów ramowych dotyczą 3 procedur przetargowych uruchomionych w 2005 i 2006 r. oraz jednej umowy ramowej podpisanej w 2007 r. W przyszłości ocena ofert finansowych w odniesieniu do umów z ustaloną ceną będzie oparta na porównywalnej podstawie. Do chwili obecnej na tego typu usługi przeznaczono zaledwie 500.000 euro.

2) Konkretne zamówienia dotyczące określonych usług nie były wyraźnie wymienione w umowie ramowej, jednak wiązały się z jej zakresem (organizacja wydarzeń). W odniesieniu do przyszłych umów ramowych będą podejmowane starania w celu uzyskania pełnego opisu możliwych usług.

3) W dokumentacji przetargowej opisano wagi i kryteria jakości. Nie dokonano tego jednak w odniesieniu do wag i kryteriów szczegółowych. Dlatego też, nawet jeżeli zaproszenie zostało uznane za wystarczająco przejrzyste, w przyszłości procedury zostaną wzmocnione w celu uwzględnienia tych uwag.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024