Skarga wniesiona w dniu 3 września 2008 r. - Królestwo Hiszpanii przeciwko Komisja Wspólnot Europejskich(Sprawa T-359/08)
(2008/C 272/89)
(Dz.U.UE C z dnia 25 października 2008 r.)
Język postępowania: hiszpański
Strony
Strona skarżąca: Królestwo Hiszpanii (przedstawiciel: J. Rodríguez Cárcamo)
Strona pozwana: Komisja Wspólnot Europejskich
Żądania strony skarżącej
Królestwo Hiszpanii wnosi do Sądu Pierwszej Instancji o:
– Stwierdzenie niemożności stosowania wytycznych w sprawie ustalenia korekt finansowych stosowanych do wydatków finansowanych z Funduszy Strukturalnych i Funduszu spójności w przypadku naruszenia zasad dotyczących zamówień publicznych, wersji ostatecznej z dnia 29 listopada 2007 r. COCOF 07/0037/03-ES,
– Stwierdzenie nieważności decyzji Komisji Wspólnot Europejskich z dnia 25 czerwca 2008 r. C(2008) 3243 zmniejszającej pomoc z Funduszu Spójności dla grupy projektów nr 2001.ES.16.C.P.E.045 (zarządzanie odpadami w Galicji- 2001) (grupa II)
– obciążenie Komisji Wspólnot Europejskich kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
Niniejsza sprawa dotyczy czterech podgrup projektów dotyczących Planu Zarządzania Stałymi Odpadami Miejskimi w Galicji. Początkowo przyznane finansowanie wspólnotowe wynosiło początkowo dla całej grupy projektów 80 % kosztów publicznych podlegających subwencjonowaniu.
W piśmie skierowanym przez Komisję do strony skarżącej w kwietniu 2006 r. proponowano korekty w związku z nieprawidłowościami wykrytymi we wcześniejszym audycie. W opinii do tego dokumentu znajdowały się dwie propozycje korekty finansowej. Pierwsza z nich dotycząca nieprawidłowości stwierdzonej w spornej decyzji, wynika z różnicy kryterium stosowanego przy katalogowaniu niektórych zamówień. Propozycja korekty finansowej z tego powodu wyniosła 59.652,48 euro.
Wejście w życie z końcem 2007 r. nowych "Wytycznych w sprawie ustalenia korekt finansowych stosowanych do wydatków finansowanych z Funduszy Strukturalnych i Funduszu spójności w przypadku naruszenia zasad dotyczących zamówień publicznych" oznacza zaostrzenie wcześniej nałożonych korekt finansowych, ponieważ zawarte w nich kryteria oznaczają poważniejsze korekty, niż korekty wynikające z zastosowania dotychczas obowiązujących wytycznych.
Na poparcie swych żądań skarżąca zarzuca, po pierwsze zgodnie z postanowieniami art. 241 traktatu WE, niezgodność z prawem ww. wytycznych z 2007 r., na tej podstawie, iż są one sprzeczne z art. 7 ust. 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 1164/94 z dnia 16 maja 1994 ustanawiającego Fundusz Spójności oraz z art. 17 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1386/2002 z dnia 29 lipca 2002 ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 1164/94, w zakresie, w jakim, po pierwsze, w sposób regularny unikają dokładnych korekt finansowych, to znaczy takich, które stanowią wydatek rzeczywiście pokryty z Funduszu w sposób nieprawidłowy, oraz po drugie, ponieważ przy regulowaniu wysokości korekty biorą pod uwagę, jako kwotę stanowiącą podstawę obliczeń korekty, budżet wynikający z licytacji zamówienia, nie zaś udokumentowany wydatek, a jego braku, cenę zamówienia.
Wytyczne z 2007 r. naruszają również:
– ogólna zasadę przejrzystości ustanowioną w art. 255 traktatu WE oraz rozporządzeniu 1049/2001 w sprawie publicznego dostępu do dokumentów instytucji, ze względu na wąski zakres publikacji, jakiej podlegają z uwagi na ich formę i ograniczony dostęp;
– ogólna zasadę pewności co do prawa, z uwagi na swój retroaktywny charakter, ponieważ maja zastosowanie do projektów przyjętych od 2000 r.,
– obowiązek uzasadniania.
W odniesieniu do decyzji z dnia 25 czerwca 2008 r. skarżąca twierdzi, że nie dość iż opiera się ona na przepisie sprzecznym z prawem, to ponadto narusza ona art. 7 ust. 1 ww. rozporządzenia nr 1164, oraz art. 17 ww. rozporządzenia nr 1386/2002, w zakresie, w jakim przyjmuje ona jako podstawę obliczenia korekty budżet wynikający licytacji zamówienia, a nie udokumentowany wydatek, a w jego braku, samo zmówienie.