POMOC PAŃSTWA - WŁOCHYPomoc państwa C 36/08 (ex NN 33/08) - Pomoc państwa na rzecz zintegrowanej elektrowni Sulcis
Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE (Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2008/C 240/09)
(Dz.U.UE C z dnia 19 września 2008 r.)
Pismem z dnia 16 lipca 2008 r. zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Włochy o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy. Komisja wezwała również Włochy, zgodnie z art. 11 ust. 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999, do przedłożenia uwag dotyczących planowanego przez Komisję wydania nakazu zawieszenia, zgodnie z którym Włochy miałyby zawiesić wszelką niezgodną z prawem pomoc do chwili wydania decyzji o zgodności pomocy ze wspólnym rynkiem.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. pomocy państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:
European Commission
Directorate-General for Competition
State Aid Registry
B-1049 Brussels
Faks: (32-2) 295 12 42
Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom włoskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
TEKST STRESZCZENIA
OPIS
W następstwie skargi Komisja została poinformowana o planowanym przez władze włoskie udzieleniu pomocy państwa w celu dotowania wytwarzania enegii elektrycznej z rodzimego węgla na Sardynii, na podstawie art. 11 ust. 14 ustawy nr 80/2005 w sprawie pilnych środków w ramach planu działań na rzecz rozwoju gospodarczego, społecznego i terytorialnego.
Władze włoskie zamierzają ogłosić przetarg otwarty na przyznanie zintegrowanej koncesji na obsługę nowej elektrowni zasilanej węglem, która zostanie zbudowana w rejonie Sulcis na Sardynii, jak również na zarządzanie wydobyciem węgla w
pobliskim regionie Nuraxi Figus. Węgiel wydobyty z tej kopalni będzie wykorzystywany w nowej elektrowni.
Przez całkowity okres obowiązywania zintegrowanej koncesji (30 lat) władze regionu Sardynii wydadzą koncesjonariuszowi bezpłatnie koncesję na wydobycie węgla oraz umożliwią mu bezpłatne korzystanie z terenów i infrastruktury niezbędnych do wydobycia węgla i terenów, na których zostanie zbudowana elektrownia. Część energii elektrycznej produkowanej przez elektrownię będzie kupowana przez organ publiczny gestore dei servizi elettrici (GSE) po gwarantowanych cenach (120,50 EUR/MWh przez pierwszych 8 lat działania, 100,06 EUR/MWh w latach kolejnych). Dokładna ilość energii, która zostanie wykupiona, określona zostanie na podstawie najlepszej oferty.
Wiążącym warunkiem otrzymania pomocy przez koncesjonariusza będzie wymóg sprzedaży pozostałej części wyprodukowanej energii elektrycznej wybranym sardyńskim energochłonnym sektorom przemysłu (np. produkcji pierwotnego aluminium, ołowiu, cynku, chloru i jego pochodnych, tlenku glinu, płaskich produktów aluminiowych) po preferencyjnych cenach (sięgających od 28 EUR do 67 EUR, w zależności od sektora). Dokładne ceny sprzedaży zostaną również określone w ramach przetargu.
Środki finansowe konieczne do kupowania energii produkowanej przez elektrownię Sulcis zostaną zgromadzone za pomocą opłaty parafiskalnej nałożonej na konsumentów energii elektrycznej.
OCENA
Komisja uważa, że zintegrowana koncesja Sulcis zawiera element pomocy państwa w rozumieniu art. 87 ust. 1 Traktatu WE na rzecz przyszłego koncesjonariusza oraz energochłonnego przemysłu Sardynii.
Środek będzie przynosił korzyść gospodarczą koncesjonariuszowi w postaci gwarantowanego zakupu energii elektrycznej po cenie wyższej niż rynkowa. Komisja nie może na tym etapie wykluczyć istnienia elementu pomocy również w warunkach koncesji na wydobycie węgla. Przynajmniej część korzyści gospodarczej przyznanej koncesjonariuszowi zostanie przeniesiona na lokalny przemysł energochłonny w formie preferencyjnych cen sprzedaży.
Środek ma charakter wybiórczy, ponieważ przynosi on korzyści tylko koncesjonariuszowi i sardyńskiemu przemysłowi energochłonnemu, jest on również finansowany ze źródeł publicznych.
Komisja uważa, że środek ten będzie miał wpływ na wewnętrz-wspólnotowy handel oraz spowoduje naruszenie konkurencji. Rynek energii elektrycznej UE jest w pełni otwarty na konkurencję. Nowa elektrownia Sulcis będzie produkować około 600 MW energii elektrycznej, z czego około połowa będzie zarezerwowana dla największych konsumentów energii elektrycznej na Sardynii. Nowa elektrownia zaspokoi tym samym znaczną część lokalnego popytu. Komisja uważa, że nawet przy uwzględnieniu korzyści przeniesionej na przemysł energochłonny, prawdopodobne jest, że koncesjonariusz będzie miał lepszą pozycję konkurencyjną w porównaniu z innymi producentami energii elektrycznej, którzy nie mogą korzystać z tej pomocy. Zmniejszenie popytu doprowadzi w każdym razie do pogorszenia pozycji konkurencyjnej istniejących producentów energii elektrycznej na Sardynii i pogorszy ich strukturę kosztów. Ponadto brak znaczącej bazy konsumenckiej sprawi, że wejście na sardyński rynek nowych producentów energii elektrycznej będzie bardzo trudne, jeśli nie niemożliwe.
Jeśli chodzi o przemysł energochłonny, dostawy energii po dotowanych cenach mają bezpośredni i znaczący wpływ na koszty produkcji, dlatego zapewniają one beneficjentom lepszą pozycję konkurencyjną na rynkach produktów, na których prowadzą działalność, a które są w pełni otwarte na handel wewnątrz-wspólnotowy.
Kwestionowany projekt Sulcis należy uznać za nowy środek, który nie został nigdy zgłoszony, a w związku z tym stanowi on nową, niezgodną z prawem pomoc.
Komisja ma wątpliwości, czy proponowana pomoc może być zgodna ze wspólnym rynkiem. Pomoc dla projektu Sulcis stanowi pomoc operacyjną, która może zostać zatwierdzona wyłącznie w wyjątkowych okolicznościach, np. jeżeli jest związana z ochroną środowiska. Komisja przeanalizowała możliwość uznania projektu za zgodny ze wspólnym rynkiem jako pomoc na ochronę środowiska w świetle nowych wytycznych wspólnotowych w sprawie pomocy państwa na ochronę środowiska (Dz.U. C 82 z 1.4.2008, str. 1). Jednak władze włoskie nie udowodniły, że projekt jest zgodny z którymkolwiek postanowieniem tych wytycznych: ani w zakresie oszczędności energii, ani inwestycji służących spełnieniu wymogów surowszych niż normy wspólnotowe, ani rekultywacji zanieczyszczonych terenów.
Jeśli chodzi o pomoc na rzecz energochłonnego przemysłu Sardynii, Komisja stwierdza, że środek przyniesie korzyści tym samym sektorom przemysłu, a de facto tym samym przedsiębiorstwom, dla których Włochy wprowadziły preferencyjne stawki za energię elektryczną w latach 2004-2005 (dekret z 6 lutego 2004 r., art. 11 ust. 11 i art. 11 ust. 12 ustawy nr 80/2005). Komisja wszczęła gruntowne dochodzenie dotyczące tych środków pomocy w sprawach C 38/04, C 13/06 i C 36/06 i wyraziła poważne wątpliwości co do ich zgodności ze wspólnym rynkiem.
Z uwagi na te wątpliwości Komisja podjęła decyzję o wszczęciu postępowania określonego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE. Komisja uważa, że należy koniecznie zapobiec dalszym etapom postępowania. Dlatego wzywa ona Włochy do przedstawienia uwag dotyczących planowanego przez Komisję wydania nakazu zawieszenia, nakazującego Włochom zawieszenie wszelkiej niezgodnej z prawem pomocy, a w szczególności natychmiastowe zaprzestanie wszystkich działań, które prowadziłyby do dalszej realizacji projektu w obecnym kształcie.
TEKST PISMA
..................................................Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
grafika