SPRAWOZDANIE SPECJALNE NR 1/2006dotyczące wkładu Europejskiego Funduszu Społecznego w przeciwdziałanie wczesnemu porzucaniu nauki, wraz z odpowiedziami Komisji
(przedstawione na mocy art. 248 ust. 4 akapit drugi Traktatu WE)
(2006/C 99/01)
(Dz.U.UE C z dnia 26 kwietnia 2006 r.)
GLOSARIUSZ
Cel 3 Cel polityki UE związany ze zwalczaniem długoterminowego bezrobocia i ułatwianiem integracji zawodowej.
EFS Europejski Fundusz Społeczny.
ESZ Europejska Strategia Zatrudnienia koordynuje polityki krajowe państw członkowskich w zakresie zatrudnienia i stanowi podstawę dla tworzenia wytycznych w sprawie zatrudnienia, przyjmowanych corocznie przez Radę, na wniosek Komisji.
Fundusze Strukturalne Fundusze wspólnotowe służące wspieraniu programów rozwoju społeczno-gospodarczego w państwach członkowskich.
KPD Krajowe Plany Działania są opracowywane przez każde państwo członkowskie w celu wdrożenia wytycznych w sprawie zatrudnienia przyjmowanych corocznie przez Radę.
MGI Program Integracji Społecznej (mission générale d'insertion).
Organ płatniczy Organ lub instytucja wyznaczony przez państwa członkowskie do celów sporządzania i składania wniosków o płatność oraz otrzymywania płatności z Komisji.
Organ zarządzający Organ lub instytucja wyznaczona przez państwa członkowskie do zarządzania programem interwencyjnym. Organ zarządzający jest odpowiedzialny, z jednej strony, za wydajność i poprawność zarządzania, zaś z drugiej, za realizację (odbiór, badanie i ocena operacji w ramach programu, gromadzenie danych, sporządzanie sprawozdań rocznych, organizowanie oceny śródokresowej itp.).
PGS Programy Gwarancji Społecznej.
PO Program Operacyjny dotyczący rozwoju społeczno-gospodarczego, finansowany wspólnie ze środków krajowych i ze środków funduszy strukturalnych.
WPN Wczesne porzucanie nauki.
STRESZCZENIE
Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Trybunał Obrachunkowy w Luksemburgu na posiedzeniu w dniu 23 lutego 2006 r.
|
W imieniu Trybunału Obrachunkowego |
|
Hubert WEBER |
|
Prezes |
______
(1) Wczesne porzucanie nauki zdefiniowano w odniesieniu do liczby ludzi w wieku od 18 do 24 lat, z wykształceniem na poziomie gimnazjum lub niższym, którzy nie kształcą się ani nie uczestniczą w szkoleniach.
(2) Eurostat, Badanie rynku pracy.
(3) Niższy stopień szkolnictwa średniego lub drugi stopień szkolnictwa podstawowego. Treść nauczania na tym etapie opracowana jest zazwyczaj tak, aby uzupełnić naukę na poziomie podstawowym, która rozpoczęła się na poziomie ISCED 1. W wielu, jeśli nie w większości, państw celem jest stworzenie podstaw do kształcenia ustawicznego i rozwoju ludzkiego. Programy na tym poziomie oparte są zazwyczaj na podziale przedmiotowym, nauczyciele są bardziej wyspecjalizowani, częściej też lekcje prowadzone są przez kilku różnych nauczycieli, zależnie od obszaru ich specjalizacji. To na tym etapie wpajane są podstawowe umiejętności. Koniec tego etapu często zbiega się z końcem obowiązku szkolnego, jeśli takowy istnieje.
(4) Wczesne porzucanie nauki zdefiniowano w odniesieniu do liczby ludzi w wieku od 18 do 24 lat, z wykształceniem na poziomie gimnazjum lub niższym, którzy nie kształcą się ani nie uczestniczą w szkoleniach.
(5) Według sprawozdania Komisji z 2002 r. Europejskie standardy w dziedzinie edukacji i szkoleń: nawiązanie do posiedzenia Rady Europejskiej w Lizbonie, ówczesna średnia w UE wynosiła 19 %. Sprawozdanie to stwierdzało, że w celu rozwiązana tego problemu podejmowanych było wiele działań (doradztwo edukacyjne, systemy wczesnego ostrzegania i prewencji, indywidualne inicjatywy wsparcia dla grup ryzyka i działania na rzecz zróżnicowania treści i formy nauczania).
(6) Decyzja Rady 2002/177/WE (Dz.U. L 60 z 1.3.2002, str. 60).
(7) COM(2005) 549 z dnia 30 listopada 2005 r., str. 19.
(8) Sprawozdanie Komisji w sprawie Europejskich standardów w dziedzinie edukacji i szkoleń: Nawiązanie do posiedzenia Rady Europejskiej w Lizbonie, COM(2002) 629 wersja ostateczna z dnia 20 listopada 2002 r. (nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym).
(9) Dz.U. L 161 z 26.6.1999, str. 1.
(10) Dz.U. L 63 z 3.3.2001, str. 21.
(11) Artykuły 34 ust. 1 lit. c) oraz 37.
(12) Opinia nr 2/2005 w sprawie propozycji rozporządzenia Rady ustanawiającego ogólne zasady dla Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego i Funduszu Spójności (COM(2004) 492 wersja ostateczna z dnia 14 lipca 2004 r.) (Dz.U. C 121 z 20.5.2005, str. 14).
(13) Komunikat Komisji: Wytyczne dla programowania w okresie 2000-2006, Część 2: C: zwiększanie możliwości zdobycia zatrudnienia, wspieranie umiejętności i mobilności poprzez kształcenie ustawiczne, 1 lipca 1999 r.
(14) Gospodarka UE: Przegląd za rok 2004, dokument roboczy Komisji, SEC(2004) 1368 z dnia 26 października 2004 r., punkt 4.1. "Brak jest mocnych dowodów na to, że edukacja wpływa na łączną stopę zatrudnienia... częściowo dlatego, iż badacze nie mieli dostępu do danych...dotyczących kompetencji funkcjonalnych, w przeciwieństwie do danych dotyczących lat nauki. Z drugiej strony, zachęcanie większej liczby ludzi do uzyskania wykształcenia na poziomie wyższej szkoły średniej (liceum) spowodowałoby pewne wyrównanie rozkładu umiejętności... i mogłoby pociągnąć za sobą korzystny długoterminowy efekt na zatrudnienie".
(15) Hiszpania (Andaluzja), Francja, Portugalia, Niderlandy i Zjednoczone Królestwo.
(16) Hiszpania, Francja, Portugalia i Zjednoczone Królestwo.
(17)Improving Student retention and Achievement, P. Martinez, 2001, Learning and Skills Development Agency.
(18) Hiszpania (Andaluzja), Francja, Portugalia i Zjednoczone Królestwo.
(19) Źródło: DfES Statistical Service.
(20) Hiszpania, Niderlandy i Zjednoczone Królestwo.
(21)Constructions sociales des absentéďsmes et des décrochages scolaires en France et en Angleterre, marzec 2003 r., sprawozdanie dla Dyrekcji Rozwoju i Przygotowania Programów w Ministerstwie Edukacji we Francji opracowane przez "Le Laboratoire de recherches sociales en éducation et formation - FARSEF - Observatoire Européen de la Violence Scolaire".
(22) Hiszpania (Andaluzja) oraz Niderlandy.
(23) Irlandia, Francja i Zjednoczone Królestwo.
(24) Youth Inc.
(25) Portugalia i Hiszpania (Andaluzja i Katalonia).
(26) Irlandia, Francja, Niderlandy i Zjednoczone Królestwo.
(27) Pismo Ministra Zatrudnienia, Pracy i Spójności Społecznej z 6 sierpnia 2004 r.
(28) Okólnik z dnia 3/6 marca 2003 r. wydany przez Learning and Skills Council i zatytułowany Strategic Area Reviews.
(29) Hiszpania, Francja, Niderlandy, Portugalia i Zjednoczone Królestwo.
(30) Future Train.
ZAŁĄCZNIKI