Pomoc państwa C 13/2004 - "Wytyczne Wspólnoty w zakresie pomocy państwa dotyczącej testów na obecność TSE, padłych zwierząt oraz odpadów z ubojni - Nieprzyjęcie propozycji podjęcia odpowiednich środków"
Zaproszenie do przedkładania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE
(2006/C 93/07)
(Dz.U.UE C z dnia 21 kwietnia 2006 r.)
Pismem z dnia 16 marca 2004 r., zamieszczonym w oryginalnej wersji językowej na dalszych stronach po niniejszym streszczeniu, Komisja poinformowała Wielkie Księstwo Luksemburga o swojej decyzji wszczęcia procedury przewidzianej w art. 88 ust. 2 traktatu WE w odniesieniu do wymienionej pomocy.
Zainteresowane strony mogą nadsyłać swoje uwagi na temat pomocy, w odniesieniu do której Komisja wszczęła procedurę, w terminie jednego miesiąca od daty opublikowania niniejszego streszczenia oraz towarzyszącego mu pisma, na następujący adres:
Commission européenne
Direction générale de l'Agriculture
Direction H2
Bureau: Loi 130 5/120
B-1049 Bruxelles
Faks: (32-2) 296 76 72
Uwagi te zostaną przekazane Luksemburgowi. Zainteresowana strona zgłaszająca uwagi może wystąpić z pisemnym, odpowiednio umotywowanym wnioskiem o traktowanie jej danych jako poufnych.
STRESZCZENIE
Pismem z dnia 12 grudnia 2002 r. służby Komisji wezwały władze Luksemburga do pisemnego potwierdzenia, najpóźniej do dnia 31 marca 2003 r., ich zgody na propozycje odpowiednich środków, zgodnie z postanowieniami rozdziału IX wytycznych w zakresie pomocy państwa dotyczącej testów na obecność TSE, padłych zwierząt oraz odpadów z ubojni.
Nie otrzymawszy odpowiedzi od władz Luksemburga, służby Komisji wysłały do nich kilka ponagleń w dniach 23 kwietnia 2003 r., 9 lipca 2003 r., i ostatnie w dniu 10 października 2003 r. Wszystkie te ponaglenia pozostały bez odpowiedzi.
Pismem z dnia 26 września 2003 r. Minister Rolnictwa, Uprawy Winorośli i Rozwoju Obszarów Wiejskich Wielkiego Księstwa Luksemburga zgłosił wniosek o odstępstwo od stosowania zasad wytycznych w celu umożliwienia swojemu rządowi sfinansowania w wysokości 50 % kosztów związanych z przetworzeniem odpadów z ubojni po dniu 31 grudnia 2003 r.
Ten wniosek o odstępstwo został odrzucony przez służby Komisji pismem z dnia 10 października 2003 r. W piśmie tym ostrzeżono również władze Luksemburga, że jeśli zgodnie z tym co jest przewidziane w pkt 53 wytycznych nie potwierdzą swojej pisemnej zgody przed wskazaną datą (10 dni po otrzymaniu), Komisja zastosuje art. 19 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 659/1999 i rozpocznie procedurę przewidzianą przez ten przepis. Ostrzeżenie to pozostało bez odpowiedzi.
Ocena
Zgodnie z postanowieniami pkt 53 wytycznych, jeśli dane państwo członkowskie nie potwierdziło swojej pisemnej zgody przed tą datą, Komisja stosuje art. 19 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 659/1999 i, jeśli zajdzie taka potrzeba, rozpoczyna procedurę przewidzianą przez ten przepis.
Komisja zadecydowała o rozpoczęciu procedur przewidzianej w art. 88 ust. 2 traktatu, ponieważ pomimo powtarzających się ponagleń, władze Luksemburga nie przekazały swojej zgody na odpowiednie środki zgodnie z nowymi wytycznymi "TSE", a także dlatego, że konkretny wniosek o odstępstwo od zasad przedstawiony przez władze Luksemburga na tym etapie stwarza wątpliwości co do zgodności ewentualnej pomocy doraźnej lub systemu pomocy, jakie miałyby być zastosowane w Luksemburgu w sprzeczności z postanowieniami wspomnianych wytycznych.
W tym kontekście Komisja poleciła władzom Luksemburga:
a) przekazać jej przepisy dotyczące wprowadzenia każdej ewentualnej pomocy, która zostałaby przyznana, i która mogłaby wchodzić w zakres wytycznych, w szczególności teksty wszystkich ustaw i innych obowiązujących przepisów przewidujących taką pomoc;
b) sprecyzować, czy i od kiedy, zmieniły one istniejący system pomocy przewidujący pomoc państwa objętą wytycznymi "TSE", aby stał się on zgodny z tymi wytycznymi;
c) dostarczyć szczegółowych danych dotyczących dostosowania tych systemów i ewentualnej pomocy doraźnej, w przypadku ich stosowania, do wytycznych.
TEKST PISMA
Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
.................................................
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2006.93.10 |
| Rodzaj: | Informacja |
| Tytuł: | Pomoc państwa - Luksemburg - Pomoc państwa C 13/2004 - Wytyczne Wspólnoty w zakresie pomocy państwa dotyczącej testów na obecność TSE, padłych zwierząt oraz odpadów z ubojni - Nieprzyjęcie propozycji podjęcia odpowiednich środków - Zaproszenie do przedkładania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE. |
| Data aktu: | 21/04/2006 |
| Data ogłoszenia: | 21/04/2006 |