(Połączone sprawy E-5/05, E-6/05, E-7/05, E-8/05, E-9/05)
(2006/C 71/08)
(Dz.U.UE C z dnia 23 marca 2006 r.)
Dnia 21 grudnia 2005 r. Urząd Nadzoru EFTA, reprezentowany przez Tor Arne Solberg-Johansena i Elisabethann Wright, działających jako przedstawiciele Urzędu Nadzoru EFTA, rue Belliard 35, B-1040 Bruksela, wniósł do Trybunału EFTA pięć skarg przeciwko Księstwu Liechtenstein.
Skarżący twierdzi, iż Trybunał powinien:
1. w sprawie E-5/05: orzec, iż nie przyjmując w wyznaczonym terminie środków niezbędnych do wdrożenia przepisów aktu prawnego przywołanego w pkt 5cm załącznika XI do Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym (dyrektywa 2002/22/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie usługi powszechnej i związanych z sieciami i usługami łączności elektronicznej praw użytkowników (dyrektywa o usłudze powszechnej)) wraz z dostosowaniami do porozumienia EOG, wprowadzonymi przez protokół 1 do tego porozumienia oraz dostosowaniami sektorowymi określonymi w załączniku XI do tego porozumienia, lub nie powiadamiając Urzędu w wyznaczonym terminie o przyjęciu takich środków, Księstwo Liechtenstein nie wypełniło swoich zobowiązań wynikających z przepisów tego aktu i art. 7 porozumienia EOG;
2. w sprawie E-6/05: orzec, iż nie zapewniając w wyznaczonym terminie zgodności z przepisami aktu prawnego przywołanego w pkt 13a załącznika XIV oraz pkt 5cg załącznika XI do Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym (dyrektywa Komisji 2002/77/WE z dnia 16 września 2002 r. w sprawie konkurencji na rynkach sieci i usług łączności elektronicznej) wraz z dostosowaniami do porozumienia EOG, wprowadzonymi przez protokół 1 do tego porozumienia oraz dostosowaniami sektorowymi określonymi w załączniku XIV oraz załączniku XI do tego porozumienia, lub nie dostarczając Urzędowi w wyznaczonym terminie informacji pozwalających mu na stwierdzenie takiej zgodności, Księstwo Liechtenstein nie wypełniło swoich zobowiązań wynikających z przepisów tego aktu i art. 7 porozumienia EOG;
3. w sprawie E-7/05: orzec, iż nie przyjmując w wyznaczonym terminie środków niezbędnych do wdrożenia przepisów aktu prawnego przywołanego w pkt 5cj załącznika XI do Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym (dyrektywa 2002/19/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie dostępu do sieci łączności elektronicznej i urządzeń towarzyszących oraz wzajemnych połączeń (dyrektywa o dostępie)) wraz z dostosowaniami do porozumienia EOG, wprowadzonymi przez protokół 1 do tego porozumienia oraz dostosowaniami sektorowymi określonymi w załączniku XI do tego porozumienia, lub nie powiadamiając Urzędu w wyznaczonym terminie o przyjęciu takich środków, Księstwo Liechtenstein nie wypełniło swoich zobowiązań wynikających z przepisów tego aktu i art. 7 porozumienia EOG.
4. w sprawie E-8/05: orzec, iż nie przyjmując w wyznaczonym terminie środków niezbędnych do wdrożenia przepisów aktu prawnego przywołanego w pkt 5cl załącznika XI do Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym (dyrektywa 2002/21/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie wspólnych ram regulacyjnych sieci i usług łączności elektronicznej) wraz z dostosowaniami do porozumienia EOG, wprowadzonymi przez protokół 1 do tego porozumienia oraz dostosowaniami sektorowymi określonymi w załączniku XI do tego porozumienia, lub nie powiadamiając Urzędu w wyznaczonym terminie o przyjęciu takich środków, Księstwo Liechtenstein nie wypełniło swoich zobowiązań wynikających z przepisów tego aktu i art. 7 porozumienia EOG;
5. w sprawie E-9/05: orzec, iż nie przyjmując w wyznaczonym terminie środków niezbędnych do wdrożenia przepisów aktu prawnego przywołanego w pkt 5ck załącznika XI do Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym (dyrektywa 2002/20/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie zezwoleń na udostępnienie sieci i usług łączności elektronicznej (dyrektywa o zezwoleniach)) wraz z dostosowaniami do porozumienia EOG, wprowadzonymi przez protokół 1 do tego porozumienia, lub nie powiadamiając Urzędu w wyznaczonym terminie o przyjęciu takich środków, Księstwo Liechtenstein nie wypełniło swoich zobowiązań wynikających z przepisów tego aktu i art. 7 porozumienia EOG;
oraz
6. obciążyć Księstwo Liechtenstein kosztami postępowania.
Kontekst prawny i faktyczny oraz zarzuty prawne przytoczone w sprawie:
– Sprawa dotyczy braku wdrożenia dyrektyw dotyczących sektora telekomunikacji.
– Liechtenstein nie zaprzecza, iż nie podjął środków niezbędnych do wdrożenia przepisów wymienionych dyrektyw przed upływem wyznaczonego terminu.
Nowa grupa osób uprawnionych z niepełnosprawnością do świadczenia wspierającego, wyższe świadczenie pielęgnacyjne i zmiany organizacyjne w orzecznictwie o niezdolności do pracy Zakładu Ubezpieczeń Społecznych – to tylko niektóre zmiany w prawie, które będą dotyczyły osób z niepełnosprawnościami w 2026 roku.
27.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. będą refundowane 24 nowe terapie, w tym 9 onkologicznych, 15 nieonkologicznych i 8 terapii w chorobach rzadkich. Dla 585 terapii refundacja będzie kontynuowana. Nowe opcje leczenia zyskały osoby chore na chłoniaka grudkowego, chłoniaka Hodgkina, raka piersi, niedrobnokomórkowego raka płuca, raka przełyku i gruczolakoraka żołądka lub połączenia żołądkowo-przełykowego.
27.12.2025W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.
23.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2006.71.13 |
| Rodzaj: | Informacja |
| Tytuł: | Skargi wniesione w dniu 21 grudnia 2005 r. przez Urząd Nadzoru EFTA przeciwko Księstwu Liechtenstein (Połączone sprawy E-5/05, E-6/05, E-7/05, E-8/05, E-9/05). |
| Data aktu: | 23/03/2006 |
| Data ogłoszenia: | 23/03/2006 |