Skargi wniesione w dniu 21 grudnia 2005 r. przez Urząd Nadzoru EFTA przeciwko Księstwu Liechtenstein (Połączone sprawy E-5/05, E-6/05, E-7/05, E-8/05, E-9/05).

Skargi wniesione w dniu 21 grudnia 2005 r. przez Urząd Nadzoru EFTA przeciwko Księstwu Liechtenstein

(Połączone sprawy E-5/05, E-6/05, E-7/05, E-8/05, E-9/05)

(2006/C 71/08)

(Dz.U.UE C z dnia 23 marca 2006 r.)

Dnia 21 grudnia 2005 r. Urząd Nadzoru EFTA, reprezentowany przez Tor Arne Solberg-Johansena i Elisabethann Wright, działających jako przedstawiciele Urzędu Nadzoru EFTA, rue Belliard 35, B-1040 Bruksela, wniósł do Trybunału EFTA pięć skarg przeciwko Księstwu Liechtenstein.

Skarżący twierdzi, iż Trybunał powinien:

1. w sprawie E-5/05: orzec, iż nie przyjmując w wyznaczonym terminie środków niezbędnych do wdrożenia przepisów aktu prawnego przywołanego w pkt 5cm załącznika XI do Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym (dyrektywa 2002/22/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie usługi powszechnej i związanych z sieciami i usługami łączności elektronicznej praw użytkowników (dyrektywa o usłudze powszechnej)) wraz z dostosowaniami do porozumienia EOG, wprowadzonymi przez protokół 1 do tego porozumienia oraz dostosowaniami sektorowymi określonymi w załączniku XI do tego porozumienia, lub nie powiadamiając Urzędu w wyznaczonym terminie o przyjęciu takich środków, Księstwo Liechtenstein nie wypełniło swoich zobowiązań wynikających z przepisów tego aktu i art. 7 porozumienia EOG;

2. w sprawie E-6/05: orzec, iż nie zapewniając w wyznaczonym terminie zgodności z przepisami aktu prawnego przywołanego w pkt 13a załącznika XIV oraz pkt 5cg załącznika XI do Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym (dyrektywa Komisji 2002/77/WE z dnia 16 września 2002 r. w sprawie konkurencji na rynkach sieci i usług łączności elektronicznej) wraz z dostosowaniami do porozumienia EOG, wprowadzonymi przez protokół 1 do tego porozumienia oraz dostosowaniami sektorowymi określonymi w załączniku XIV oraz załączniku XI do tego porozumienia, lub nie dostarczając Urzędowi w wyznaczonym terminie informacji pozwalających mu na stwierdzenie takiej zgodności, Księstwo Liechtenstein nie wypełniło swoich zobowiązań wynikających z przepisów tego aktu i art. 7 porozumienia EOG;

3. w sprawie E-7/05: orzec, iż nie przyjmując w wyznaczonym terminie środków niezbędnych do wdrożenia przepisów aktu prawnego przywołanego w pkt 5cj załącznika XI do Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym (dyrektywa 2002/19/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie dostępu do sieci łączności elektronicznej i urządzeń towarzyszących oraz wzajemnych połączeń (dyrektywa o dostępie)) wraz z dostosowaniami do porozumienia EOG, wprowadzonymi przez protokół 1 do tego porozumienia oraz dostosowaniami sektorowymi określonymi w załączniku XI do tego porozumienia, lub nie powiadamiając Urzędu w wyznaczonym terminie o przyjęciu takich środków, Księstwo Liechtenstein nie wypełniło swoich zobowiązań wynikających z przepisów tego aktu i art. 7 porozumienia EOG.

4. w sprawie E-8/05: orzec, iż nie przyjmując w wyznaczonym terminie środków niezbędnych do wdrożenia przepisów aktu prawnego przywołanego w pkt 5cl załącznika XI do Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym (dyrektywa 2002/21/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie wspólnych ram regulacyjnych sieci i usług łączności elektronicznej) wraz z dostosowaniami do porozumienia EOG, wprowadzonymi przez protokół 1 do tego porozumienia oraz dostosowaniami sektorowymi określonymi w załączniku XI do tego porozumienia, lub nie powiadamiając Urzędu w wyznaczonym terminie o przyjęciu takich środków, Księstwo Liechtenstein nie wypełniło swoich zobowiązań wynikających z przepisów tego aktu i art. 7 porozumienia EOG;

5. w sprawie E-9/05: orzec, iż nie przyjmując w wyznaczonym terminie środków niezbędnych do wdrożenia przepisów aktu prawnego przywołanego w pkt 5ck załącznika XI do Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym (dyrektywa 2002/20/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie zezwoleń na udostępnienie sieci i usług łączności elektronicznej (dyrektywa o zezwoleniach)) wraz z dostosowaniami do porozumienia EOG, wprowadzonymi przez protokół 1 do tego porozumienia, lub nie powiadamiając Urzędu w wyznaczonym terminie o przyjęciu takich środków, Księstwo Liechtenstein nie wypełniło swoich zobowiązań wynikających z przepisów tego aktu i art. 7 porozumienia EOG;

oraz

6. obciążyć Księstwo Liechtenstein kosztami postępowania.

Kontekst prawny i faktyczny oraz zarzuty prawne przytoczone w sprawie:

– Sprawa dotyczy braku wdrożenia dyrektyw dotyczących sektora telekomunikacji.

– Liechtenstein nie zaprzecza, iż nie podjął środków niezbędnych do wdrożenia przepisów wymienionych dyrektyw przed upływem wyznaczonego terminu.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024