Opinia wydana na wniosek Rady Unii Europejskiej dotycząca projektu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego Rozporządzenie Rady (WE) nr 2223/96 w sprawie przekazywania danych z zakresu rachunków narodowych.

OPINIA EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO
z dnia 24 lutego 2006 r.
wydana na wniosek Rady Unii Europejskiej dotycząca projektu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego Rozporządzenie Rady (WE) nr 2223/96 w sprawie przekazywania danych z zakresu rachunków narodowych

(CON/2006/12)

(2006/C 55/29)

(Dz.U.UE C z dnia 7 marca 2006 r.)

W dniu 19 stycznia 2006 r. Europejski Bank Centralny (EBC) otrzymał wniosek Rady o wydanie opinii dotyczącej projektu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie Rady (WE) nr 2223/96 w sprawie przekazywania danych z zakresu rachunków narodowych (COM(2005) 653 wersja ostateczna) (zwanego dalej "projektowanym rozporządzeniem").

Właściwość EBC do wydania opinii wynika z pierwszego tiret art. 105 ust. 4 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, jako że projektowane rozporządzenie leży w zakresie kompetencji EBC. Zgodnie ze zdaniem pierwszym art. 17 ust. 5 Regulaminu Europejskiego Banku Centralnego, Rada Prezesów przyjęła niniejszą opinię.

1.

UWAGI OGÓLNE

1.1 Celem projektowanego rozporządzenia jest wprowadzenie zmian do załącznika B do rozporządzenia w sprawie Europejskiego Systemu Rachunków 1995(1) odnośnie przekazywania danych z zakresu rachunków narodowych. Projektowane rozporządzenie ma na celu wprowadzenie zmian w zakresie terminów, częstotliwości oraz zakresu rachunków narodowych przekazywanych przez państwa członkowskie Komisji Wspólnot Europejskich (Eurostat), a przez to poprawę dostępności danych z zakresu rachunków narodowych oraz jakości statystyk europejskich. Projektowane rozporządzenie jest zgodne z zasadami harmonizacji oraz spójności. Uwzględnia ono również pewne nowe wymogi zgłoszone przez kluczowych użytkowników oraz na wniosek krajowych organów statystycznych usuwa szereg wymogów programu przekazywania danych.

1.2 Zasadniczą kwestią dla EBC związaną z prowadzeniem polityki pieniężnej jest wykorzystywanie oraz opracowywanie statystyk obszaru euro na podstawie danych rachunków narodowych, które są szczegółowe, porównywalne, możliwe do zagregowania na poziomie państw członkowskich należących do obszaru euro, przekazywane terminowo, rzetelne oraz spójne w ramach i pomiędzy tabelami programu przekazywania danych. EBC przywiązuje najwyższą wagę do kwartalnych statystyk rachunków narodowych i z zadowoleniem przyjmuje propozycję zmian w programie dostarczania tych danych. Priorytetowy charakter posiadają również spójne dane z zakresu rachunków narodowych, niezbędne do szczegółowej analizy zmian wydajności pracy. Dla tych oraz innych celów niezbędne są dane roczne w podziałach bardziej szczegółowych niż dane kwartalne. EBC uważa wprowadzenie w projektowanym rozporządzeniu bardziej szczegółowych podziałów według obszarów działalności gospodarczej i sektorów instytucjonalnych za znaczącą poprawę. Dane z zakresu rachunków regionalnych nie są dla EBC priorytetowe.

1.3 EBC docenia również, że projektowane rozporządzenie uznaje za priorytetowe terminowe przekazywanie przez państwa członkowskie danych z zakresu rachunków narodowych za ostatnie okresy. ECB zachęca Komisję (Eurostat) oraz państwa członkowskie do zapewnienia przekazywania, w oparciu o wymogi tablic programu przekazywania danych, wzajemnie spójnych danych, jak również stworzenia oraz wdrożenia wspólnej polityki udostępniania i korygowania danych. Zdaniem EBC dotyczy to również określenia dokładnego terminu wprowadzania istotnych korekt danych z zakresu rachunków narodowych, które mogą być związane z istotnymi zmianami metodologicznymi.

2.

UWAGI SZCZEGÓŁOWE

2.1 Tabela 1 programu przekazywania danych zawiera główne agregaty kwartalne i roczne, kluczowe dla polityki pieniężnej i gospodarczej. EBC uważa za pożądane zmiany co do zakresu danych przekazywanych w ramach Tabeli 1. Obejmują one dane dotyczące eksportu i importu w podziale odpowiednio według kraju przeznaczenia i pochodzenia (państwa członkowskie UE, członkowie Unii Walutowej oraz instytucje UE) jak również szczegółowe dane o wartości dodanej i zatrudnieniu w produkcji. EBC zaleca wykorzystywanie jednolitej metody do wyliczania kwartalnej statystyki zmian w nawiązaniu łańcuchowym. Ponadto EBC zaleca określenie w programie przekazywania danych dla głównych agregatów kwartalnych wymogu przesyłania danych skorygowanych o wskaźnik dnia roboczego i wskaźnik sezonowy, a tam gdzie to właściwe, tylko skorygowanych o wskaźnik dnia roboczego.

2.2 Tabela 3 programu przekazywania danych uwzględnia agregaty roczne w podziale według gałęzi, niezbędne do analizy wydajności pracy i analizy strukturalnej. W przypadku, gdy w Tabeli tej znajdują się dwa rodzaje podziałów, wówczas EBC uznaje za priorytetowe pełne wprowadzenie mniej szczegółowego podziału niezbędnego dla sporządzania agregatów obszaru euro.

2.3 EBC wymaga, aby rachunki niefinansowe w podziale według sektorów (Tabela 8 programu przekazywania danych) dostarczane były w tych samych terminach, w jakich przekazywany jest rachunek finansowy w podziale według sektorów (Tabela 6 programu przekazywania danych) oraz bilanse dla aktywów i pasywów finansowych (Tabela 7 programu przekazywania danych), w celu zapewnienia niezbędnej pełnej spójności sporządzania zintegrowanych rachunków dla obszaru euro.

2.4 EBC opowiada się za skróceniem terminu przekazywania danych dotyczących wydatków sektora instytucji rządowych i samorządowych według funkcji (Tabela 11 programu przekazywania danych) z 12 do dziewięciu miesięcy po zakończeniu roku, którego dane dotyczą. Będzie to również zgodne z terminem przekazywania szczegółowego podziału wydatków sektora instytucji rządowych i samorządowych (Tabela 2 programu przekazywania danych). EBC popiera ponadto obowiązkowe przekazywanie dalszych podziałów według grup COFOG wydatków rządowych dla działów COFOG: gospodarka, zdrowie, wykształcenie i ochrona socjalna. Natomiast wymagany podział przychodów z podatków według rodzaju podatku i podsektora otrzymującego (Tabela 9 programu przekazywania danych) jest bardziej szczegółowy niż priorytetowe wymogi EBC.

2.5 EBC popiera ponadto pomiar nakładu pracy w tabelach wykorzystania (Tabela 16 programu przekazywania danych) również w wyrażeniu przepracowanych godzin oraz w podziale umożliwiającym analizę wpływu zmian jakości pracy na zmiany wydajności. Podobnie EBC preferuje, aby tabele wykorzystania prezentowano również w cenach bazowych, co umożliwi tworzenie symetrycznych tabel przepływów międzygałęziowych z częstotliwością roczną. Jeśli te tabele roczne zostałyby też przedstawione w podziale na import i komponenty krajowe, to symetryczne tabele przepływów międzygałęziowych dla produkcji krajowej i importu w cenach bazowych (Tabele 18 i 19 programu przekazywania danych) nie byłyby dla EBC wymogiem priorytetowym. W przypadku Tabeli 16 programu przekazywania danych należy rozważyć zróżnicowanie wymogów sprawozdawczych w zależności od wielkości państwa członkowskiego. EBC uważa, że symetryczne tabele przepływów międzygałęziowych w cenach bazowych (Tabela 17 programu przekazywania danych) oraz symetryczne tabele przepływów międzygałęziowych dla produkcji krajowej i importu w cenach bazowych (Tabele 18 i 19 programu przekazywania danych) przekazywane w odstępach pięcioletnich mają mniejsze znaczenie z uwagi na termin i małą częstotliwość zawartych w nich danych.

2.6 EBC popiera przekazywanie bilansów dla aktywów niefinansowych (Tabela 26 programu przekazywania danych) oraz uważa, że więcej zmiennych zawartych w tej tabeli powinno mieć charakter obowiązkowych. W szczególności obowiązkowe informacje o cenie mieszkań powinny zostać uzupełnione o powiązane z nimi informacje o cenie gruntów, ponieważ dane te są kluczowe dla oceny zasobów mieszkaniowych gospodarstw domowych, co ma dla EBC szczególne znaczenie.

Sporządzono we Frankfurtcie nad Menem, dnia 24 lutego 2006 r.

Prezes EBC
Jean-Claude TRICHET

______

(1) Rozporządzenie Rady (WE) nr 2223/96 z dnia 25 czerwca 1996 r. w sprawie europejskiego systemu rachunków narodowych i regionalnych we Wspólnocie (Dz.U. L 310 z 30.11.1996, str. 1).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2006.55.61

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia wydana na wniosek Rady Unii Europejskiej dotycząca projektu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego Rozporządzenie Rady (WE) nr 2223/96 w sprawie przekazywania danych z zakresu rachunków narodowych.
Data aktu: 24/02/2006
Data ogłoszenia: 07/03/2006