Sprawozdanie Niezależnego Kontrolera na temat rozliczeń Europejskiego Trybunału Obrachunkowego za rok obrachunkowy 2005.

SPRAWOZDANIE NIEZALEŻNEGO KONTROLERA NA TEMAT ROZLICZEŃ EUROPEJSKIEGO TRYBUNAŁU OBRACHUNKOWEGO ZA ROK OBRACHUNKOWY 2005

(2006/C 315/01)

(Dz.U.UE C z dnia 21 grudnia 2006 r.)

KOMUNIKAT

Z zastrzeżeniem postanowień art. 248 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, na mocy którego Trybunał Obrachunkowy jest odpowiedzialny za kontrolę całości dochodów i wydatków Wspólnoty, oraz z zastrzeżeniem art. 276 tegoż Traktatu dotyczącego udzielania absolutorium, od 1987 roku niezależny kontroler corocznie bada sprawozdania finansowe Trybunału Obrachunkowego.

Sprawozdania niezależnego kontrolera na temat rozliczeń Trybunału sporządzone za lata 1987-1991 były przedstawiane jedynie Przewodniczącemu Komisji Kontroli Budżetowej Parlamentu Europejskiego.

Zgodnie z decyzją podjętą przez Kolegium Trybunału Obrachunkowego na posiedzeniu w dniu 8 lipca 1993 r. sprawozdania niezależnego kontrolera od 1992 roku są publikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Hubert WEBER
Prezes

Poświadczenie prawidłowości i rzetelności sprawozdania finansowego na dzień 31 grudnia 2005 r.

Do członków

Europejskiego Trybunału Obrachunkowego

Na mocy pełnomocnictw udzielonych nam przez Europejski Trybunał Obrachunkowy zbadaliśmy sprawozdanie finansowe Europejskiego Trybunału Obrachunkowego na dzień 31 grudnia 2005 r. Za sporządzenie sprawozdania finansowego odpowiedzialny jest Europejski Trybunał Obrachunkowy. Nasze zadanie polega na wyrażeniu opinii na temat sprawozdania finansowego na podstawie przeprowadzonego przez nas badania.

Badanie to przeprowadziliśmy zgodnie z międzynarodowymi standardami kontroli. Standardy te wymagają, aby badanie było zaplanowane oraz przeprowadzone w taki sposób, aby uzyskać wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe nie zawiera istotnych błędów. Kontrola polega na zbadaniu, metodą wyrywkową, dowodów uzasadniających kwoty i informacje zawarte w sprawozdaniu finansowym. Kontrola obejmuje także ocenę zastosowanych zasad i metod rachunkowości oraz ocenę znaczących szacunków poczynionych przez Europejski Trybunał Obrachunkowy przy sporządzaniu sprawozdania finansowego, a także ocenę jego całościowej prezentacji. Uważamy, iż przeprowadzone przez nas badanie stanowi stosowną podstawę do wyrażenia poniższej opinii.

Zgodnie z zasadą rachunkowości nr 12 "Świadczenia pracownicze", przyjętą decyzją księgowego Komisji z dnia 28 grudnia 2004 r., na podstawie art. 133 rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich, Trybunał zaksięgował po raz pierwszy w dniu 31 grudnia 2004 r. rezerwę na emerytury i renty członków Trybunału oraz należność długoterminową od państw członkowskich w wysokości 43.689.621 euro. Wspomniana zasada rachunkowości nr 12 poddawana jest obecnie rewizji. W oczekiwaniu na ostateczną decyzję w tej kwestii oraz pozostając w zgodzie z wytycznymi Komisji, określając kwotę aktywów netto, Europejski Trybunał Obrachunkowy odejmuje "należność" od państw członkowskich z tytułu zobowiązań emerytalnych i rentowych.

Wyrażamy opinię, iż, z zastrzeżeniem skutków korekt, które mogą okazać się konieczne w ramach księgowania wspomnianych świadczeń emerytalnych i rentowych, sprawozdanie finansowe załączone do niniejszego dokumentu przedstawia, zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r., przepisami wykonawczymi do tego rozporządzenia, ogólnie przyjętymi zasadami rachunkowości oraz przepisami wewnętrznymi Europejskiego Trybunału Obrachunkowego, rzetelny obraz aktywów i sytuacji finansowej Europejskiego Trybunału Obrachunkowego na dzień 31 grudnia 2005 r., a także wyniku ekonomicznego za rok budżetowy zamknięty tego dnia.

Luksemburg, dnia 25 października 2006 r.

KPMG Audit S.à.r.l.
Biegli rewidenci
P. WIES

Sprawozdanie na temat procedur administracyjnych i księgowych, należytego zarządzania finansami oraz systemu kontroli wewnętrznej

Do członków

Europejskiego Trybunału Obrachunkowego

Na mocy pełnomocnictw udzielonych nam przez Europejski Trybunał Obrachunkowy zbadaliśmy procedury administracyjne i księgowe, należyte zarządzanie finansami oraz system kontroli wewnętrznej za rok budżetowy zamknięty dnia 31 grudnia 2005 r. Badanie zostało przeprowadzone w celu sprawdzenia, czy poszczególne organy Europejskiego Trybunału Obrachunkowego uzyskały wystarczającą pewność, pozwalającą im na potwierdzenie:

– że zarządzanie finansami Europejskiego Trybunału Obrachunkowego jest zgodne z obowiązującymi przepisami,

– że system kontroli wewnętrznej pozwala na sporządzenie wiarygodnego sprawozdania finansowego, a także na zachowanie zgodności z obowiązującymi przepisami.

Zastosowanie mają następujące przepisy:

– rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich,

– rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2342/2002 z dnia 23 grudnia 2002 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich,

– przepisy wewnętrzne Europejskiego Trybunału Obrachunkowego dotyczące wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej, ustanowione decyzją nr 80-2003 Europejskiego Trybunału Obrachunkowego i przyjęte przez Trybunał na posiedzeniach w dniach 17 i 18 grudnia 2003 r.

Zbadaliśmy środowisko kontroli, ocenę ryzyka, systemy kontroli oraz czynności kontrolne, a także systemy kontroli zarządczej. Nasze prace polegały na ocenie procedur administracyjnych i księgowych, zarządzania, wyrywkowej kontroli dowodów księgowych oraz rozmowach z pracownikami. Rodzaj i zakres badań zostały określone w zależności od naszej oceny środowiska kontroli. Uważamy, że przeprowadzone przez nas badania zapewniają wystarczającą podstawę do wyrażenia przez nas opinii dotyczącej procedur, należytego zarządzania finansami oraz systemu kontroli wewnętrznej Europejskiego Trybunału Obrachunkowego.

Opisane powyżej procedury nie doprowadziły do ujawnienia faktów, które podawałyby w wątpliwość adekwatność stosowanych procedur administracyjnych i księgowych, jak również procedur kontroli wewnętrznej i zgodności zarządzania finansami z obowiązującymi przepisami.

Luksemburg, dnia 25 października 2006 r.

KPMG Audit S.à.r.l.
Biegli rewidenci
P. WIES

Sprawozdanie finansowe na dzień 31 grudnia 2005 r.

Bilans na dzień 31 grudnia 2005 r. i 2004 r.

(w tys. euro)
Noty 2005 2004
Aktywa trwałe 38.532 43.322
Wartości niematerialne i prawne 2 537 443
Rzeczowe aktywa trwałe 2 37.995 42.879
Aktywa obrotowe 5.623 12.531
Prefinansowanie krótkoterminowe 3 - 3.514
Należności krótkoterminowe 4 2.777 1.909
Środki pieniężne i ekwiwalenty środków pieniężnych 2.846 7.108
Aktywa razem 44.155 55.853
Zobowiązania długoterminowe 47.869 43.884
Świadczenia pracownicze 5 47.694 43.689
Inne zobowiązania długoterminowe 175 195
Zobowiązania krótkoterminowe 7 736 6.599
Rezerwy na ryzyko i obciążenia 2.031 1.634
Inne zobowiązania krótkoterminowe 6 5.705 4.965
Pasywa razem 55.605 50.483
Aktywa netto 7 (11.450) 5.370
Kwoty należne od państw członkowskich
Przeniesienia z lat ubiegłych 5.370 5.370
Wynik ekonomiczny roku budżetowego (16.820) -
Załączone noty stanowią integralną część niniejszego sprawozdania finansowego.

Rachunek dochodów i wydatków na dzień 31 grudnia 2005 r.

(w tys. euro)
Noty 2005
Dochody operacyjne
Środki przeniesione z Komisji do innych instytucji 70.787
Dochody z działalności administracyjnej 8 16.163
86.950
Wydatki operacyjne
Wydatki administracyjne
Wydatki na personel (74.686)
Wydatki związane ze środkami trwałymi (4.396)
Emerytury i renty (6.033)
Inne wydatki administracyjne 9 (18.761)
(103.876)
Wynik z działalności operacyjnej (16.926)
Działalność inna niż operacyjna
Dochody z operacji inwestycyjnych 53
Dochody z operacji finansowych 68
Koszty operacji finansowych (15)
106
Wynik ekonomiczny roku budżetowego (16.820)
Załączone noty stanowią integralną część niniejszego sprawozdania finansowego.

Tabela przepływu środków pieniężnych za rok budżetowy 2005

(w tys. euro)
Przepływy środków pieniężnych ze zwykłej działalności
Wynik działalności za rok budżetowy (16.925)
Korekty dotyczące działalności
- Odpisy amortyzacyjne (wartości niematerialne i prawne) + 311
- Odpisy amortyzacyjne (rzeczowe aktywa trwałe) + 3.522
- Zmiana stanu rezerw na ryzyko i obciążenia 397
- Zmiana stanu świadczeń pracowniczych 4.004
- Zmiana stanu prefinansowania krótkoterminowego 3.514
- Zmiana stanu należności krótkoterminowych (889)
- Zmiana stanu należności od organów wspólnotowych 21
- Zmiana stanu zobowiązań długoterminowych (19)
- Zmiana stanu zobowiązań wobec dostawców i innych

wierzycieli

348
- Zmiana stanu zobowiązań wobec organów wspólnotowych 393
- Zyski (straty) ze sprzedaży majątku ruchomego 571
- Pozycje nadzwyczajne 62
Przepływy środków pieniężnych ze zwykłej działalności (4.690)
Przepływy środków pieniężnych z działalności inwestycyjnej
Nabycie wartości niematerialnych i prawnych oraz rzeczowych

aktywów trwałych

(1.680)
Zbycie wartości niematerialnych i prawnych oraz rzeczowych

aktywów trwałych

2.003
Dochody finansowe 52
Przepływy środków pieniężnych z działalności inwestycyjnej 376
Przepływy środków pieniężnych z działalności finansowej
Dochody finansowe 68
Wydatki finansowe (15)
Przepływy środków pieniężnych z działalności finansowej 53
Zmiana stanu netto środków pieniężnych (4.261)
Środki pieniężne na otwarcie roku budżetowego 7.108
Środki pieniężne na zamknięcie roku budżetowego 2.846

NOTY OBJAŚNIAJĄCE DO SPRAWOZDANIA FINANSOWEGONA DZIEŃ 31 GRUDNIA 2005 r.

1. Zasady rachunkowości

1.1. Przepisy i prezentacja sprawozdania finansowego

Księgowość Europejskiego Trybunału Obrachunkowego (zwanego dalej "Trybunałem") jest prowadzona, a sprawozdanie finansowe sporządzane jest zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich oraz rozporządzeniem Komisji (WE, Euratom) nr 2342/2002 z dnia 23 grudnia 2002 r. ustanawiającym szczegółowe zasady wykonania wymienionego rozporządzenia.

Począwszy od dnia 1 stycznia 2005 r., sprawozdanie finansowe jest przygotowywane zgodnie z zasadą rachunkowości memoriałowej. Bilans otwarcia Trybunału został sporządzony zgodnie z nowymi zasadami rachunkowości przyjętymi w dniu 28 grudnia 2004 r., które po raz pierwszy zastosowano w odniesieniu do roku budżetowego 2005.

Dane porównawcze za rok budżetowy 2004 zostały tak przetworzone, aby odzwierciedlały nowe zasady rachunkowości Trybunału.

W nocie 10 uzgodniono konta bilansowe przedstawione według zasad obowiązujących dla roku budżetowego 2004.

Zgodnie z zasadą rachunkowości nr 12 "Świadczenia pracownicze", przyjętą decyzją księgowego Komisji z dnia 28 grudnia 2004 r., na podstawie art. 133 rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich, w dniu 31 grudnia 2004 r. Trybunał zarejestrował po raz pierwszy rezerwy na emerytury i renty członków Trybunału w wysokości oszacowanej na podstawie studium aktuarialnego zobowiązań wynikających ze świadczeń uzyskanych do dnia dokonania oszacowania. Dla zbilansowanie tej rezerwy w 2004 r. Trybunał zaksięgował należność długoterminową od państw członkowskich. Wspomniana zasada rachunkowości nr 12 poddawana jest obecnie rewizji. W oczekiwaniu na ostateczną decyzję w tej kwestii oraz pozostając w zgodzie z wytycznymi Komisji, od 2005 r., określając kwotę aktywów netto Trybunał odejmuje "należność" od państw członkowskich z tytułu zobowiązań emerytalnych i rentowych. Dane porównawcze zostały dostosowane.

1.2. Wartości niematerialne i prawne oraz rzeczowe aktywa trwałe

Wartości niematerialne i prawne oraz rzeczowe aktywa trwałe wycenia się według kosztów zakupu pomniejszonych o sumę odpisów amortyzacyjnych.

Odpis amortyzacyjny wykazywany jest według metody liniowej przez prognozowany okres użytkowania, który przedstawia się następująco:

Programy komputerowe 4 lata
Budynek 25 lat
Urządzenia techniczne, maszyny i narzędzia 4, 8 lat
Meble i środki transportu 4, 8, 10 lat
Sprzęt komputerowy 4 lata
Wyposażenie wynajmowanych budynków okres trwania najmu

1.3. Prefinansowanie

Prefinansowanie jest formą płatności zaliczkowej na rzecz beneficjenta mającą na celu np. zapewnienie mu płynności finansowej. Może być ono rozbite na szereg płatności przez okres wskazany w danej umowie o prefinansowanie. Płatność lub zaliczka podlega zwrotowi, chyba że zostanie wykorzystana na cele, na które była przeznaczona, w okresie wskazanym w umowie.

Nierozliczone na koniec roku kwoty prefinansowania wycenia się według pierwotnej wypłaconej kwoty pomniejszonej o: zwrócone kwoty, rozliczone wydatki kwalifikowalne, szacunkowe wydatki kwalifikowalne nierozliczone na koniec roku oraz utratę wartości.

1.4. Należności

Należności wycenia się w kwocie nominalnej pomniejszonej, w odpowiednim przypadku, o odpisy z tytułu utraty wartości.

1.5. Wierzyciele

Zobowiązania ujmuje się w bilansie w ich kwocie nominalnej.

1.6. Zobowiązania emerytalne i rentowe wobec członków

Zgodnie z art. 19 rozporządzenia Rady (EWG) nr 2290/77 z dnia 18 października 1977 r. określającego uposażenia członków Trybunału Obrachunkowego (Dz.U. L 268 z 20.10.1977) świadczenia emerytalne i rentowe pokrywane są z budżetu Wspólnot, a państwa członkowskie wspólnie gwarantują wypłacanie wymienionych świadczeń.

Kwoty zagwarantowane przez państwa członkowskie ustalane są na podstawie zasady rachunkowości nr 12 "Świadczenia pracownicze", przyjętej decyzją księgowego Komisji z dnia 28 grudnia 2004 r., na podstawie art. 133 rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich, z jednej strony, i studium aktuarialnego sporządzonego przez ekspertów Biura ds. Administracji i Wypłat Należności z tytułu Uprawnień Indywidualnych Komisji (PMO), z drugiej strony.

2. Wartości niematerialne i prawne oraz rzeczowe aktywa trwałe

(w tys. euro)
2005 2004
Wartość podlegająca amortyzacji Skumulowana amortyzacja Wartość księgowa netto Wartość księgowa netto
Wartości niematerialne i prawne 1.621 (1.084) 537 443
Rzeczowe aktywa trwałe
- Grunty i budynki 52.581 (17.606) 34.975 39.177
- Urządzenia techniczne

maszyny i narzędzia

1.247 (889) 358 514
- Meble i środki

transportu

1.993 (1.363) 630 789
- Sprzęt komputerowy 4.049 (2.651) 1.398 1.516
- Inne środki trwałe 1.044 (435) 609 783
- Środki trwałe w

budowie

25 - 25 100
Suma cząstkowa 60.939 (22.944) 37.995 42.879
Ogółem 62.560 (24.028) 38.532 43.322

3. Prefinansowanie krótkoterminowe

Saldo za 2004 r. równa się środkom, które Trybunał wypłacił zaliczkowo kierownikowi projektu w związku z budową budynku.

4. Należności krótkoterminowe

Należności krótkoterminowe w większości odpowiadają należnościom ustalonym, ale jeszcze nieuzyskanym, w tym 1.392.326 euro z tytułu wykupienia krajowych uprawnień emerytalnych i rentowych przez urzędników instytucji.

Pozostała kwota dotyczy głównie zaliczek wypłaconych na poczet kosztów delegacji odbytych przez członków i pracowników Trybunału, które nie zostały jeszcze rozliczone.

5. Świadczenia pracownicze

Świadczenia pracownicze odpowiadają przyszłym uprawnieniom emerytalnym i rentowym członków Trybunału.

6. Zobowiązania krótkoterminowe

Zobowiązania krótkoterminowe dotyczą zobowiązań wobec dostawców, kosztów delegacji służbowych, które mają zostać zafakturowane przez wystawcę kart kredytowych oraz zobowiązań wobec różnych beneficjentów.

Ponadto pozycja ta zawiera zobowiązania wobec personelu na pokrycie nabytych praw regulaminowych, a także z tytułu kosztów delegacji służbowych pozostających do zwrotu.

7. Aktywa netto

Zmiany aktywów netto w 2005 r. przedstawiają się następująco:

(w tys. euro)
Saldo na dzień 31 grudnia 2004 r. 43.252
Korekty - zmiany zasad rachunkowości (nota 10) 5.808
Anulowanie z dniem 31 grudnia 2004 r. pozycji bilansującej rezerwę na emerytury i renty członków Trybunału (43.690)
Aktywa netto na dzień 31 grudnia 2004 r. 5.370
Wynik ekonomiczny roku budżetowego (16.820)
Aktywa netto na dzień 31 grudnia 2005 r. (11.450)

8. Dochody z działalności administracyjnej

Pozycja ta zawiera głównie podatki i składki społeczne od uposażeń członków i pracowników.

9. Pozostałe wydatki administracyjne

Pozycja ta zawiera głównie koszty wynajmu budynków i związane z tym opłaty, koszty delegacji służbowych pracowników i członków, koszty informatyczne oraz koszty związane ze szkoleniem zawodowym.

10. Skutki przyjęcia rachunkowości memoriałowej

W trakcie roku obrachunkowego Trybunał przyjął zasady księgowości memoriałowej. Przyjęcie tych zasad pociągnęło za sobą następującą korektę sprawozdania porównawczego:

Aktywa

(w tys. euro)
Na dzień 31.12.2004 po przekształceniu Zmiany Na dzień 31.12.2004
Wartości niematerialne i prawne 443 28 415
Rzeczowe aktywa trwałe 42.879 719 42.160
Zapasy - (197) 197
Prefinansowanie krótkoterminowe 3.514 3.514 -
Należności krótkoterminowe 1.909 525 1.384
Należności długoterminowe(1) 43.690 - 43.690
Środki pieniężne i ekwiwalenty środków pieniężnych 7.108 - 7.108
99.543 4.589 94.954
(1) Kwota, o którą pomniejszono aktywa netto (nota 7).

Pasywa

(w tys. euro)
Na dzień 31.12.2004 po przekształceniu Korekty Na dzień 31.12.2004
Aktywa netto (nota 7) 49.060 5.808 43.252
Zobowiązania długoterminowe 43.885 176 43.709
Rezerwy na ryzyko i obciążenia 1.634 1.634 -
Zobowiązania krótkoterminowe 4.964 (3.029) 7.993
99.543 4.589 94.954

Zmiany w zasadach i metodach rachunkowości, będące wynikiem wdrożenia rachunkowości memoriałowej, wymagały, w celu uwzględnienia elementów, które uprzednio nie musiały znajdować się w sprawozdaniach finansowych, zastosowania następujących korekt:

(w tys. euro)
Zaklasyfikowanie przez Komisję Europejską dodatnich sald zaliczek do dochodów 7.051
Środki trwałe (w tym 99.843 na środki trwałe w budowie), odpisy amortyzacyjne obliczane już nie na podstawie rocznej, ale miesięcznej 746
Zapasy, wyłączenie z bilansu (197)
Prefinansowanie na rzecz kierownika projektu K2 3.514
Zobowiązania, jeszcze nieotrzymane faktury (624)
Rozliczenia międzyokresowe i konta przejściowe, koszty jeszcze niezafakturowane oraz koszty przeniesione (3.048)
Inne: urlopy niewykorzystane przez pracowników do dnia 31 grudnia 2004 r. (1.634)
Razem 5.808

11. Zobowiązania pozabilansowe

Zgodnie z umową ramową dotyczącą rozbudowy budynku Europejskiego Trybunału Obrachunkowego, podpisaną w dniu 15 grudnia 1999 r., strony umowy uzgodniły co następuje:

Państwo luksemburskie zobowiązuje się do zbycia na rzecz Trybunału prawa własności budynku, posadowionego na gruncie przeznaczonym pod pierwszy etap rozbudowy, za cenę 1 (jednego) euro i na okres nieprzekraczający 49 (czterdziestu dziewięciu) lat. Wszelkie późniejsze zbycie prawa własności budynków dotyczące innych gruntów niezbędnych do kolejnych etapów rozbudowy nie może przekroczyć okresu trwania prawa własności budynku udzielonego na realizację pierwszego etapu rozbudowy.

Ponadto państwo luksemburskie zobowiązuje się do sprzedaży tych gruntów w każdej chwili i za cenę rynkową ustaloną w drodze wspólnej ekspertyzy.

Ze swojej strony Trybunał zobowiązuje się przedsięwziąć wszelkie niezbędne środki w celu nabycia tych terenów od państwa luksemburskiego. W tym celu zwróci się o niezbędne środki do władz budżetowych.

Ponadto, ze strony dostawców - stron trzecich, ustanowiono następujące gwarancje bankowe, jako zabezpieczenie należytego wykonania umów:

(w tys. euro)
- Świadczenia usług agencji podróży 20
- Długoterminowego wynajmu samochodów służbowych 75
- Świadczenia usług restauracyjnych 28
Razem 123

W związku z czterema obowiązującymi umowami najmu nieruchomości zobowiązania czynszowe pozostające do spłaty wynoszą 9.951.290 euro. Szczegóły przedstawia poniższa tabela:

(w tys. euro)
- Budynki 9.758
- Oddział w Brukseli 144
- Parkingi 50
Razem 9.952

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024