Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Ochrony Środowiska za rok budżetowy 2005, wraz z odpowiedziami Agencji.

SPRAWOZDANIE

dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Ochrony Środowiska za rok budżetowy 2005, wraz z odpowiedziami Agencji

(2006/C 312/07)

(Dz.U.UE C z dnia 19 grudnia 2006 r.)

WSTĘP

1.
Europejska Agencja Ochrony Środowiska (zwana dalej Agencją) została ustanowiona na mocy rozporządzenia Rady (EWG) nr 1210/90 z dnia 7 maja 1990 r.(1). Misją Agencji jest stworzenie sieci obserwacyjnej dostarczającej Komisji, państwom członkowskim i opinii publicznej wiarygodnych informacji na temat stanu środowiska. W szczególności informacje te mają pozwolić Unii i państwom członkowskim na podejmowanie działań na rzecz ochrony środowiska oraz na ocenę ich skuteczności.
2.
Tabela 1 przedstawia w sposób skrótowy kompetencje i działania Agencji. Najważniejsze informacje pochodzące ze sprawozdania finansowego sporządzonego przez Agencję za rok budżetowy 2005 zostały przedstawione w tabelach 2, 3 i 4.

POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI

3.
Niniejszą opinię skierowaną do Parlamentu Europejskiego i Rady na mocy art. 185 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002(2) sporządzono w wyniku zbadania sprawozdania finansowego Agencji, zgodnie z postanowieniami art. 248 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską.
4.
Sprawozdanie finansowe Agencji za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2005 r.(3) zostało sporządzone przez jej dyrektora zarządzającego, zgodnie z art. 13 rozporządzenia (EWG) nr 1210/90, i przekazane Trybunałowi, który jest zobowiązany do wydania opinii na temat wiarygodności tego sprawozdania oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u jego podstaw.
5.
Trybunał przeprowadził kontrolę zgodnie ze swoimi strategiami i standardami, które opierają się na międzynarodowych standardach kontroli, przystosowanych do specyfiki Wspólnoty. Kontrola została przygotowana i przeprowadzona w celu uzyskania wystarczającej pewności, że sprawozdanie finansowe jest wiarygodne, a transakcje leżące u jego podstaw legalne i prawidłowe.
6.
Trybunał uzyskał uzasadnioną podstawę do wydania poniższej opinii.
Wiarygodność rozliczeń
Sprawozdanie finansowe Agencji za rok budżetowy zakończony dnia31 grudnia 2005 r. jest wiarygodne we wszystkich istotnych aspektach.
Legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw rozliczeń
Transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Agencji są, jako całość, legalne i prawidłowe.
Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału.

UWAGI

7.
Agencja zaciągnęła zobowiązania na prawie całość środków przewidzianych w jej budżecie na rok budżetowy 2005. Trybunał zauważył jednak, że wskaźnik przeniesienia zobowiązań odnoszących się do działań operacyjnych Agencji (tytuł III) był wysoki i wyniósł ponad 30 %. Agencja powinna podjąć działania w celu zmniejszenia ilości przenoszonych środków, ponieważ utrudniają one zarządzanie środkami z następnego roku budżetowego, powodując lub zwiększając opóźnienia w ich wykorzystaniu.
8.
Systemy kontroli wewnętrznej nie zostały opisane. Urzędnicy zatwierdzający nie opracowali formalnego opisu systemów, które wykorzystują do przekazywania lub uzasadniania informacji księgowych, przez co informacje te nie mogły zostać zatwierdzone przez księgowego.
9.
Roczne sprawozdanie z działalności urzędnika zatwierdzającego zawiera braki. Nie dostarcza ono wystarczających informacji o wynikach rocznej działalności w odniesieniu do ustalonych celów, powiązanych rodzajach ryzyka, wykorzystaniu zasobów i funkcjonowaniu systemów kontroli wewnętrznej.
10.
Podczas badania procedur rekrutacji pracowników zatrudnionych na czas określony zauważono, że niektóre przepisy wewnętrzne dotyczące parytetowego charakteru komisji rekrutacyjnych i niezmienności uprzednio przyjętych kryteriów selekcji nie były zgodne z przepisami warunków zatrudnienia innych pracowników Wspólnot Europejskich.
11.
W kwestii zamówień Trybunał stwierdził niedociągnięcia w zakresie kryteriów oceny. Brakuje dokładnych ustaleń dotyczących uwzględniania kryterium ceny. Taki stan rzeczy prowadzi do nieuzasadnionych rozbieżności w ocenach złożonych ofert(4).

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Trybunał Obrachunkowy w Luksemburgu na posiedzeniu w dniu 28 września 2006 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Hubert WEBER
Prezes

Tabela 1

Europejska Agencja Ochrony Środowiska (Kopenhaga)

Zakres kompetencji wspólnotowych według Traktatu Kompetencje Agencji (rozporządzenie Rady (EWG) nr 1210/90 z dnia 7 maja 1990 r.) Zarządzanie Środki udostępnione Agencji (2004) Produkty i usługi dostarczone/wyświadczone w 2005 r.
Polityka w dziedzinie środowiska naturalnego

Polityka Wspólnoty w dziedzinie środowiska naturalnego stawia sobie za cel wysoki poziom ochrony, z uwzględnieniem różnorodności sytuacji w różnych regionach Wspólnoty. Opiera się na zasadzie ostrożności oraz na zasadach działania zapobiegawczego, naprawiania szkody w pierwszym rzędzie u źródła i na zasadzie "zanieczyszczający płaci". (...) Przy opracowywaniu polityki (...) Wspólnota uwzględnia dostępne dane naukowo-techniczne (...).

(artykuł 174 Traktatu)

Cele:

Utworzenie Europejskiej Sieci Informacji i Obserwacji Środowiska w celu dostarczania Wspólnocie i państwom członkowskim obiektywnych, wiarygodnych i porównywalnych w skali Europy informacji pozwalających na:

a) podjęcie

niezbędnych

działań na rzecz

ochrony

środowiska;

b) ocenę wyników tych

działań;

c) odpowiednie

informowanie

opinii publicznej

o stanie

środowiska.

Zadania:

- zapewnianie Wspólnocie i

państwom członkowskim

obiektywnych informacji

koniecznych do formułowania

oraz prowadzenia trafnej i

skutecznej polityki w

zakresie ochrony środowiska,

- rejestrowanie, zestawianie

i ocena danych o stanie

środowiska, sporządzanie

sprawozdania na temat jego

jakości oraz presji, jakiej

jest poddawane środowisko na

terytorium Wspólnoty,

- dążenie do zapewnienia

porównywalności danych

uzyskiwanych w skali Europy,

a w razie konieczności

zachęcanie w odpowiedni

sposób do lepszego

zharmonizowania metod

pomiarowych,

- wspieranie włączania

europejskich informacji

środowiskowych do programów

międzynarodowych,

- publikowanie co pięć lat

sprawozdania o stanie

środowiska, jego tendencjach

i perspektywach,

- stymulowanie rozwoju technik

prognozowania środowiska oraz

metod oceny kosztów szkód

w środowisku i wymiany

informacji o technologiach

zapobiegania tym szkodom,

- stymulowanie rozwoju metod

oceny kosztów szkód w

środowisku i kosztów

prowadzenia polityki

zapobiegania zniszczeniom

środowiska, jego ochrony i

odnawiania.

1) Zarząd:

Skład:

- po jednym

przedstawicielu z

każdego państwa

członkowskiego,

- dwóch przedstawicieli

Komisji,

- dwóch wybitnych

naukowców

desygnowanych przez

Parlament Europejski.

Zadania

Przyjęcie programu pracy i nadzór nad jego wykonaniem.

2) Dyrektor zarządzający:

Mianowany przez zarząd na wniosek Komisji.

3) Forum doradcze:

Skład: po jednym przedstawicielu z każdego państwa członkowskiego; doradza dyrektorowi zarządzającemu.

4) Komitet naukowy:

Złożony z osób o wysokich kwalifikacjach w dziedzinie ochrony środowiska.

5) Kontrola zewnętrzna:

Trybunał Obrachunkowy.

6) Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu:

Parlament na zalecenie Rady.

Budżet ostateczny na 2005 r.:

32,1 mln euro (31,1 mln euro),

z czego dotacje wspólnotowe: 84 % (87%).

Zatrudnienie na dzień 31 grudnia 2005 r.

115 (115) stanowisk w planie zatrudnienia,

z czego obsadzonych: 107 (102)

+ 34 (15) innych stanowisk (kontrakty pomocnicze, oddelegowani eksperci narodowi, personel lokalny, pracownicy zatrudnieni na czas określony).

Całkowite zatrudnienie: 115 (115),

z czego wykonujący zadania:

- operacyjne: 72 (72),

- administracyjne: 42

(42),

- mieszane: 1 (1).

- Sprawozdanie pt. The

European environment:

state and the outlook

2005 na temat stanu

środowiska,

zachodzących w nim

zmian i perspektyw na

przyszłość,

- wdrożenie podstawowych

wskaźników dotyczących

stanu środowiska jako

operacyjnej części

prowadzonego przez

Agencję systemu

informacji na temat

środowiska,

- rozpoczęcie realizacji

działania

zatytułowanego

Streamlining European

2010 Biodiversity

Indicators,

- otwarcie dwóch centrów

tematycznych

poświęconych

różnorodności

biologicznej oraz

gospodarowaniu

zasobami naturalnymi

i odpadami,

- seminaria

zorganizowane w ramach

prezydencji Rady,

- pomoc w harmonizacji

danych,

- zarządzanie siecią

informacyjną EIONET

(Europejska Sieć

Informacji i

Obserwacji

Środowiska).

Źródło: Informacje przekazane przez Agencję.

EUROPEJSKA AGENCJA OCHRONY ŚRODOWISKA

Tabela 2

Wykonanie budżetu za rok budżetowy 2005

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

Tabela 3

Rachunek dochodów i wydatków za rok budżetowy 2005(1)

(w tys. euro)
2005
Dochody operacyjne
Dotacje wspólnotowe 26.900
Inne dotacje/dochody 5.633
Ogółem (a) 32.533
Wydatki operacyjne
Personel 13.423
Administracja 5.321
Działania operacyjne 15.618
Ogółem (b) 34.362
Wynik operacyjny (c = a - b) - 1.829
Inne przychody (d) 29
Inne koszty (e) - 7
Wynik ekonomiczny (f = c + d + e) - 1.807
(1) Dane za rok budżetowy 2004 nie zostały podane, ponieważ z powodu zmian

w stosowanych metodach rachunkowości nie są one porównywalne z danymi

za rok budżetowy 2005.

Tabela 4

Bilans na dzień 31 grudnia 2005 r. i 31 grudnia 2004 r.(1)

(w tys. euro)
2005 2004
Aktywa
Aktywa trwałe 2.105 1.710
Należności 2.661 5.839
Środki pieniężne 4.491 1.181
Ogółem 9.257 8.730
Pasywa
Wynik z poprzednich lat budżetowych 6.050 6.050
Wynik ekonomiczny roku budżetowego - 1.808 0
Zobowiązania krótkoterminowe 5.015 2.680
Ogółem 9.257 8.730
(1) Dane za rok budżetowy 2004 zostały przetworzone dla zapewnienia

porównywalności z danymi za rok budżetowy 2005.

Źródło: Dane Agencji. Niniejsze tabele przedstawiają skróconą wersję danych dostarczonych przez Agencję w jej własnym sprawozdaniu finansowym.

ODPOWIEDZI AGENCJI

7.
W ostatnich latach stopniowo obniżono wskaźnik procentowy przenoszonych środków, który w 2005 r. dla tytułu III wyniósł 31 %. Zważywszy, że większość umów zawieranych w ramach tytułu III, takich jak umowy z centrami tematycznymi, zezwala na realizację prac do końca roku kalendarzowego, a ostateczny ich odbiór i płatności do 30 % mogą nastąpić w kolejnym roku, osiągnięcie niższego niż obecnie wskaźnika środków przenoszonych z tytułu III byłoby trudne.
8.
Prace nad systemami kontroli wewnętrznej wciąż trwają. Mamy świadomość, że urzędnicy zatwierdzający nie dostarczyli formalnego opisu systemów, z których korzystają, co zostanie wykonane w możliwie najkrótszym terminie w ramach rozwijania i dokumentowania naszego systemu.
9.
W przypadku roku 2003 i roku 2004 EEA usiłowała uwzględnić wymogi dotyczące rocznego sprawozdania z działalności w sprawozdaniu rocznym wymaganym na mocy rozporządzenia ustanawiającego EEA. EEA nie udało się tego dokonać, od 2005 r. sporządza więc oddzielne sprawozdania. Oba sprawozdania za rok 2005 zostały przesłane do Trybunału, pozostałe zaś przekazano w dniu 15 czerwca 2006 r.
10.
Do komitetu pracowniczego zwrócono się, by począwszy od 2006 r., wyznaczał równą liczbę przedstawicieli zgodnie z art. 3 załącznika III do regulaminu pracowniczego. Kryteria selekcji określone w ogłoszeniu o konkursie są jednoznacznie jedynymi kryteriami wyboru kandydatów.
11.
Począwszy od 2006 r., w przypadku wszystkich procedur zamówień Agencja wyjaśnia i bardziej szczegółowo dokumentuje sposób uwzględniania kryterium ceny (np. wzór stosowany przy przyznawaniu punktów za cenę oraz kryteria oceny).

______

(1) Dz.U. L 120 z 11.5.1990.

(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, str. 1.

(3) Sprawozdanie finansowe zostało sporządzone w dniu 21 czerwca 2006 r. i wpłynęło do Trybunału w dniu 3 lipca 2006 r.

(4) Miało to miejsce w przypadku zamówienia o wartości 87.000 euro.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024