dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa na Morzu za rok budżetowy 2005, wraz z odpowiedziami Agencji
(2006/C 312/06)
(Dz.U.UE C z dnia 19 grudnia 2006 r.)
WSTĘP
Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Trybunał Obrachunkowy w Luksemburgu na posiedzeniu w dniu 28 września 2006 r.
| W imieniu Trybunału Obrachunkowego | |
| Hubert WEBER | |
| Prezes |
Tabela 1
Europejska Agencja ds. Bezpieczeństwa na Morzu (siedziba tymczasowa: Bruksela, przewidziane przeniesienie siedziby do Lizbony)
| Zakres kompetencji wspólnotowych według Traktatu | Kompetencje Agencji (rozporządzenie (WE) nr 1406/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 czerwca 2002 r., zmienione rozporządzeniami (WE) nr 1644/2003 z dnia 22 lipca 2003 r. i (WE) nr 724/2004 z dnia 31 marca 2004 r.) | Zarządzanie | Środki udostępnione Agencji (2004) | Produkty i usługi dostarczone/wyświadczone 2005 | |
|
Wspólna polityka transportowa: Rada, stanowiąc większością kwalifikowaną, może zadecydować, czy, w jakim zakresie i w jakim trybie właściwe przepisy mogą być przyjęte dla transportu morskiego i lotniczego. (artykuł 80 Traktatu). |
Cele: - zapewnienie wysokiego, jednolitego i skutecznego poziomu bezpieczeństwa na morzu i zapobieganie zanieczyszczeniom ze statków, - zapewnianie pomocy technicznej i naukowej Komisji i państwom członkowskim, - kontrola stosowania prawodawstwa wspólnotowego w tym zakresie oraz ocena skuteczności podejmowanych środków, - ustanowienie środków operacyjnych w celu walki z zanieczyszczeniem wód europejskich. |
Zadania: - wspomaganie Komisji w tworzeniu i wykonywaniu prawodawstwa wspólnotowego, - monitorowanie funkcjonowania wspólnotowego reżimu kontroli państwa portu, co może obejmować kontrole w państwach członkowskich, - zapewnianie Komisji pomocy technicznej w zakresie kontroli statków prowadzonej przez państwo portu, - współpraca z państwami członkowskimi w celu tworzenia rozwiązań technicznych i dostarczanie im pomocy w zakresie wykonywania prawodawstwa wspólnotowego, - promowanie współpracy pomiędzy państwami nadbrzeżnymi w odnośnych rejonach żeglugi, - rozwijanie niezbędnych systemów informacji, - ułatwianie współpracy między państwami członkowskimi i Komisją w celu opracowania wspólnej metodologii przeprowadzania dochodzeń dotyczących wypadków, - dostarczanie Komisji i państwom członkowskim wiarygodnych informacji na temat bezpieczeństwa na morzu i zanieczyszczeń ze statków, - pomoc Komisji i państwom członkowskim w identyfikacji i ściganiu statków dokonujących nielegalnych zrzutów, - kontrola uznanych przez UE towarzystw klasyfikacyjnych i przedstawianie Komisji odpowiednich sprawozdań, - pomoc Komisji w opracowywaniu i wykonywaniu zadań dotyczących dyrektywy w sprawie wyposażenia statków, - dostarczanie Komisji danych dotyczących zastosowania dyrektywy w sprawie portowych urządzeń do odbioru odpadów w portach europejskich. |
1) Rada administracyjna: Skład Po jednym przedstawicielu z każdego państwa członkowskiego, czterech przedstawicieli Komisji, czterech przedstawicieli, bez prawa głosu, właściwych sektorów zawodowych. Zadania: - uchwalanie budżetu i zatwierdzanie programu pracy, - rozpatrywanie wniosków państw członkowskich o pomoc techniczną. 2) Dyrektor zarządzający: Mianowany przez radę administracyjną na wniosek Komisji. 3) Kontrola zewnętrzna: Trybunał Obrachunkowy. 4) Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu: Parlament na zalecenie Rady. |
Budżet ostateczny na 2005 r.: 35,3 mln euro (13,3 mln euro), z czego dotacje wspólnotowe: 100 % (100 %). Zatrudnienie na dzień 31 grudnia 2005 r.: 95 (55) stanowisk w planie zatrudnienia, z czego obsadzonych: 80 (34) + 20 (9) innych stanowisk (kontrakty pomocnicze, oddelegowani eksperci narodowi, personel lokalny i pracownicy zatrudnieni na czas określony). Całkowite zatrudnienie: 100 (43), z czego wykonujący zadania - operacyjne: 65 (27). - administracyjne: 27 (13), - mieszane: 8 (3). |
Liczba wydanych specyfikacji technicznych oraz wytycznych: 29. Inspekcje/- kontrole: 40. Dochodzenia: 10. Seminaria: 22. |
| Źródło: Informacje przekazane przez Agencję. | |||||
EUROPEJSKA AGENCJA DS. BEZPIECZEŃSTWA NA MORZU
Tabela 2
Wykonanie budżetu za rok budżetowy 2005
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
Tabela 3
Rachunek dochodów i wydatków za rok budżetowy 2005(1)
| (w tys. euro) | |
| 2005 | |
| Dochody operacyjne | |
| Dotacje wspólnotowe | 15.656 |
| Ogółem (a) | 15.656 |
| Wydatki operacyjne | |
| Personel | 6.099 |
| Administracja | 2.194 |
| Działania operacyjne | 2.925 |
| Ogółem (b) | 11.218 |
| Wynik operacyjny (c = a - b) | 4.438 |
| Inne przychody (d) | 0 |
| Inne koszty (e) | 3 |
| Wynik ekonomiczny (f = c + d - e) | 4.435 |
|
(1) Dane za rok budżetowy 2004 nie zostały podane, ponieważ z powodu zmian w stosowanych metodach rachunkowości nie są one porównywalne z danymi za rok budżetowy 2005. | |
Tabela 4
Bilans na dzień 31 grudnia 2005 r. i 31 grudnia 2004 r.(1)
| (w tys. euro) | ||
| 2005 | 2004 | |
| Aktywa | ||
| Aktywa trwałe | 524 | 206 |
| Należności krótkoterminowe | 5.456 | 138 |
| Środki pieniężne | 8.866 | 9.754 |
| Ogółem | 14.846 | 10.098 |
| Pasywa | ||
| Wynik z poprzednich lat budżetowych | 2.750 | 0 |
| Wynik roku budżetowego | 4.435 | 2.750 |
| Zobowiązania krótkoterminowe | 7.661 | 7.348 |
| Ogółem | 14.846 | 10.098 |
|
(1) Dane za rok budżetowy 2004 zostały przetworzone dla zapewnienia porównywalności z danymi za rok budżetowy 2005. | ||
Źródło: Dane Agencji. Niniejsze tabele przedstawiają skróconą wersję danych dostarczonych przez Agencję w jej własnym sprawozdaniu finansowym.
ODPOWIEDZI AGENCJI
______
(1) Dz.U. L 208 z 5.8.2002, str. 1.
(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, str. 1.
(3) Sprawozdanie finansowe zostało sporządzone w dniu 16 czerwca 2006 r. i wpłynęło do Trybunału w dniu 3 lipca 2006 r.
(4) Komisja oceniająca składała się z urzędników należących do tej samej jednostki, podczas gdy zgodnie z przepisami w komisji tej powinny być reprezentowane co najmniej dwie jednostki organizacyjne.
(5) W przypadku części nr 3 wybrane przedsiębiorstwo nie dostarczyło dokumentów potwierdzających jego zdolność techniczną do realizacji zlecanych zadań.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2006.312.30 |
| Rodzaj: | Informacja |
| Tytuł: | Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa na Morzu za rok budżetowy 2005, wraz z odpowiedziami Agencji. |
| Data aktu: | 28/09/2006 |
| Data ogłoszenia: | 19/12/2006 |