Wspólnota prowadzi w zakresie swoich kompetencji współpracę gospodarczą, finansową i techniczną z państwami trzecimi. Działania takie stanowią uzupełnienie działań prowadzonych przez państwa członkowskie i są zgodne z polityką Wspólnoty na rzecz rozwoju. (artykuł 181a).
|
Cele: Zapewnianie pomocy UE w zakresie:
(i) odbudowy,
powrotu
uchodźców i
wysiedleńców;
(ii) promowania
właściwego
zarządzania,
silnych
instytucji i
rządów prawa;
(iii) wspierania
rozwoju
gospodarki
rynkowej i
inwestowania w
podstawową
infrastrukturę
fizyczną oraz
działania na
rzecz ochrony
środowiska;
(iv) wspierania
rozwoju
społecznego i
umacniania
społeczeństwa
obywatelskiego.
|
Działania: Agencja zarządza głównymi programami pomocy w Serbii i Czarnogórze (Republice Serbii, Kosowie i Republice Czarnogóry) oraz w Byłej Jugosłowiańskiej Republice Macedonii (BJRM). Beneficjentami mogą być państwa, organy administrowane przez ONZ, jednostki federalne, regionalne i lokalne, instytucje publiczne lub parapubliczne, partnerzy społeczni, organizacje wspierające przedsiębiorstwa prywatne, spółdzielnie, towarzystwa wzajemne, stowarzyszenia, fundacje i organizacje pozarządowe.
|
Zadania: - doradzanie
Komisji w
sprawach
priorytetowych
potrzeb,
- przygotowanie
programów
odbudowy i
powrotu
uchodźców i
wysiedleńców,
- podejmowanie
wszelkich
niezbędnych
działań w celu
realizacji
pomocy UE.
|
1) Rada zarządzająca: Składa się z jednego przedstawiciela każdego państwa członkowskiego, dwóch przedstawicieli Komisji oraz obserwatora z Europejskiego Banku Inwestycyjnego.
2) Dyrektor:
Jest mianowany przez radę zarządzającą na wniosek Komisji.
Centra operacyjne w Belgradzie, Prisztinie, Podgoricy i w Skopje posiadające dużą autonomię w zakresie zarządzania.
3) Kontrola zewnętrzna:
Trybunał Obrachunkowy.
4) Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu:
Parlament na zalecenie Rady.
|
Budżet ostateczny na 2005 r.: 307,5 mln euro
(374,6 mln euro). Zatrudnienie na dzień 31 grudnia 2005 r.:
114 (114) stanowisk czasowych w planie zatrudnienia,
z czego obsadzonych: 88 (88).
Inne stanowiska: personel lokalny: 170 (195) stanowisk, z czego obsadzone 162 (173),
pracownicy kontraktowi: 28 (0) stanowisk, z czego obsadzonych 26 (0).
Całkowite zatrudnienie: 276 (261),
z czego wykonujący
zadania operacyjne: 169 (184),
zadania administracyjne: 107* (77)
* w tym cały
personel
zatrudniony w
działach
administracyjnym,
finansowym i
informatycznym.
|
W poszczególnych centrach operacyjnych (najważniejsze działania): KOSOWO: a) dotacje na zakładanie przedsiębiorstw, pożyczki, szkolenia i doradztwo dla małych przedsiębiorstw; b) pomoc dla osób należących do grup wrażliwych, w tym mniejszości i przesiedleńców; c) zarządzanie pożyczkami uprzednio przyznanymi w ramach systemu pożyczkowego EAO; d) odbudowa elektrociepłowni miejskiej w Mitrovicy; e) ponowne otwarcie sześciu mostów między Prisztiną a przejściem granicznym z Byłą Jugosłowiańską Republiką Macedonii; f) wsparcie w zakresie wymiaru sprawiedliwości i spraw wewnętrznych (WSiSW) oraz reformy administracji publicznej.
SERBIA: a) projekty ustaw w ramach reformy administracji publicznej; b) dostawa wyposażenia dla straży granicznej; c) odbudowa sądów i ich wyposażenie; d) program odbudowy dla szpitali; e) stworzenie nowych miejsc pracy dzięki pożyczkom z Funduszu Kredytów Odnawialnych; f) wsparcie szkoleniowe dla przedsiębiorstw; g) regionalne centra szkolenia dla dorosłych; h) ukończenie odbudowy mostu Sloboda (Dunaj, Nowy Sad) i przejścia granicznego z Węgrami w Horgos; i) odbudowa infrastruktury miejskiej; j) reforma instytutu statystycznego; k) wsparcie w zakresie zarządzania bezpośrednimi inwestycjami zagranicznymi; l) wsparcie działań aktywizujących na rynku pracy mających na celu zapewnienie zatrudnienia i zmniejszenie bezrobocia; m) wsparcie działań podejmowanych w zakresie integracji europejskiej; n) wsparcie dla grup wrażliwych, w tym uchodźców i przesiedleńców wewnętrznych.
CZARNOGÓRA: a) ukończenie generalnego planu gospodarowania odpadami; b) utworzenie przejścia granicznego z Chorwacją w ramach wsparcia w zakresie zintegrowanego zarządzania granicami; c) centralna komputerowa baza danych dla ministerstwa spraw wewnętrznych; d) Agencja ds. Zarządzania Zasobami Ludzkimi, regionalne ośrodki kształcenia i szkolenia zawodowego; e) nowa dyrekcja dróg i nowe ustawy transportowe; f) restrukturyzacja/podział publicznych przedsiębiorstw energetycznych, strategia poprawy efektywności energetycznej.
BJRM: a) wsparcie w zakresie wzmocnienia i utworzenia nowych instytucji administracji publicznej (funkcja kontroli wewnętrznej, urząd ochrony danych); b) reforma policji; c) wzmocnienie służb weterynaryjnych i fitosanitarnych; d) wsparcie w zakresie decentralizacji uprawnień na rzecz samorządów; e) wzmocnienie struktur samorządowych; f) szkolenia osób pracujących w służbie cywilnej, głównie pochodzenia albańskiego, na urzędników służby cywilnej; g) stworzenie nowych miejsc pracy oraz utrzymanie dotychczasowych dzięki pożyczkom dla MŚP finansowanym z Funduszu Kredytów Odnawialnych.
|