dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Odbudowy za rok budżetowy 2005, wraz z odpowiedziami Agencji
(2006/C 312/04)
(Dz.U.UE C z dnia 19 grudnia 2006 r.)
WSTĘP
Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Trybunał Obrachunkowy w Luksemburgu na posiedzeniu w dniu 28 września 2006 r.
| W imieniu Trybunału Obrachunkowego | |
| Hubert WEBER | |
| Prezes |
Tabela 1
Europejska Agencja Odbudowy (Saloniki)
| Zakres kompetencji wspólnotowych według Traktatu | Kompetencje Agencji (rozporządzenie Rady (WE) nr 2667/2000 z dnia 5 grudnia 2000 r.) | Zarządzanie | Środki udostępnione Agencji (2004) | Produkty i usługi dostarczone/wyświadczone w 2005 r. | ||
|
Wspólnota prowadzi w zakresie swoich kompetencji współpracę gospodarczą, finansową i techniczną z państwami trzecimi. Działania takie stanowią uzupełnienie działań prowadzonych przez państwa członkowskie i są zgodne z polityką Wspólnoty na rzecz rozwoju. (artykuł 181a). |
Cele: Zapewnianie pomocy UE w zakresie: (i) odbudowy, powrotu uchodźców i wysiedleńców; (ii) promowania właściwego zarządzania, silnych instytucji i rządów prawa; (iii) wspierania rozwoju gospodarki rynkowej i inwestowania w podstawową infrastrukturę fizyczną oraz działania na rzecz ochrony środowiska; (iv) wspierania rozwoju społecznego i umacniania społeczeństwa obywatelskiego. |
Działania: Agencja zarządza głównymi programami pomocy w Serbii i Czarnogórze (Republice Serbii, Kosowie i Republice Czarnogóry) oraz w Byłej Jugosłowiańskiej Republice Macedonii (BJRM). Beneficjentami mogą być państwa, organy administrowane przez ONZ, jednostki federalne, regionalne i lokalne, instytucje publiczne lub parapubliczne, partnerzy społeczni, organizacje wspierające przedsiębiorstwa prywatne, spółdzielnie, towarzystwa wzajemne, stowarzyszenia, fundacje i organizacje pozarządowe. |
Zadania: - doradzanie Komisji w sprawach priorytetowych potrzeb, - przygotowanie programów odbudowy i powrotu uchodźców i wysiedleńców, - podejmowanie wszelkich niezbędnych działań w celu realizacji pomocy UE. |
1) Rada zarządzająca: Składa się z jednego przedstawiciela każdego państwa członkowskiego, dwóch przedstawicieli Komisji oraz obserwatora z Europejskiego Banku Inwestycyjnego. 2) Dyrektor: Jest mianowany przez radę zarządzającą na wniosek Komisji. Centra operacyjne w Belgradzie, Prisztinie, Podgoricy i w Skopje posiadające dużą autonomię w zakresie zarządzania. 3) Kontrola zewnętrzna: Trybunał Obrachunkowy. 4) Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu: Parlament na zalecenie Rady. |
Budżet ostateczny na 2005 r.: 307,5 mln euro (374,6 mln euro). Zatrudnienie na dzień 31 grudnia 2005 r.: 114 (114) stanowisk czasowych w planie zatrudnienia, z czego obsadzonych: 88 (88). Inne stanowiska: personel lokalny: 170 (195) stanowisk, z czego obsadzone 162 (173), pracownicy kontraktowi: 28 (0) stanowisk, z czego obsadzonych 26 (0). Całkowite zatrudnienie: 276 (261), z czego wykonujący zadania operacyjne: 169 (184), zadania administracyjne: 107* (77) * w tym cały personel zatrudniony w działach administracyjnym, finansowym i informatycznym. |
W poszczególnych centrach operacyjnych (najważniejsze działania): KOSOWO: a) dotacje na zakładanie przedsiębiorstw, pożyczki, szkolenia i doradztwo dla małych przedsiębiorstw; b) pomoc dla osób należących do grup wrażliwych, w tym mniejszości i przesiedleńców; c) zarządzanie pożyczkami uprzednio przyznanymi w ramach systemu pożyczkowego EAO; d) odbudowa elektrociepłowni miejskiej w Mitrovicy; e) ponowne otwarcie sześciu mostów między Prisztiną a przejściem granicznym z Byłą Jugosłowiańską Republiką Macedonii; f) wsparcie w zakresie wymiaru sprawiedliwości i spraw wewnętrznych (WSiSW) oraz reformy administracji publicznej. SERBIA: a) projekty ustaw w ramach reformy administracji publicznej; b) dostawa wyposażenia dla straży granicznej; c) odbudowa sądów i ich wyposażenie; d) program odbudowy dla szpitali; e) stworzenie nowych miejsc pracy dzięki pożyczkom z Funduszu Kredytów Odnawialnych; f) wsparcie szkoleniowe dla przedsiębiorstw; g) regionalne centra szkolenia dla dorosłych; h) ukończenie odbudowy mostu Sloboda (Dunaj, Nowy Sad) i przejścia granicznego z Węgrami w Horgos; i) odbudowa infrastruktury miejskiej; j) reforma instytutu statystycznego; k) wsparcie w zakresie zarządzania bezpośrednimi inwestycjami zagranicznymi; l) wsparcie działań aktywizujących na rynku pracy mających na celu zapewnienie zatrudnienia i zmniejszenie bezrobocia; m) wsparcie działań podejmowanych w zakresie integracji europejskiej; n) wsparcie dla grup wrażliwych, w tym uchodźców i przesiedleńców wewnętrznych. CZARNOGÓRA: a) ukończenie generalnego planu gospodarowania odpadami; b) utworzenie przejścia granicznego z Chorwacją w ramach wsparcia w zakresie zintegrowanego zarządzania granicami; c) centralna komputerowa baza danych dla ministerstwa spraw wewnętrznych; d) Agencja ds. Zarządzania Zasobami Ludzkimi, regionalne ośrodki kształcenia i szkolenia zawodowego; e) nowa dyrekcja dróg i nowe ustawy transportowe; f) restrukturyzacja/podział publicznych przedsiębiorstw energetycznych, strategia poprawy efektywności energetycznej. BJRM: a) wsparcie w zakresie wzmocnienia i utworzenia nowych instytucji administracji publicznej (funkcja kontroli wewnętrznej, urząd ochrony danych); b) reforma policji; c) wzmocnienie służb weterynaryjnych i fitosanitarnych; d) wsparcie w zakresie decentralizacji uprawnień na rzecz samorządów; e) wzmocnienie struktur samorządowych; f) szkolenia osób pracujących w służbie cywilnej, głównie pochodzenia albańskiego, na urzędników służby cywilnej; g) stworzenie nowych miejsc pracy oraz utrzymanie dotychczasowych dzięki pożyczkom dla MŚP finansowanym z Funduszu Kredytów Odnawialnych. |
| Źródło: Informacje przekazane przez Agencję. | ||||||
EUROPEJSKA AGENCJA ODBUDOWY
Tabela 2
Wykonanie budżetu za rok budżetowy 2005
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
Tabela 3
Rachunek dochodów i wydatków za rok budżetowy 2005(1)
| (w tys. euro) | |
| 2005 | |
| Dochody operacyjne | |
| Dotacje wspólnotowe | 261.009 |
| Inne dotacje/dochody | 1.832 |
| Ogółem (a) | 262.841 |
| Wydatki operacyjne | |
| Personel | 15.727 |
| Administracja | 7.212 |
| Działania operacyjne | 243.442 |
| Ogółem (b) | 266.381 |
| Wynik ekonomiczny (c = a - b) | - 3.540 |
|
(1) Dane za rok budżetowy 2004 nie zostały podane, ponieważ z powodu zmian w stosowanych metodach rachunkowości nie są one porównywalne z danymi za rok budżetowy 2005. | |
Tabela 4
Bilans na dzień 31 grudnia 2005 r. i 31 grudnia 2004 r.(1)
| (w tys. euro) | ||
| 2005 | 2004 | |
| Aktywa | ||
| Aktywa trwałe | 1.276 | 1.652 |
| Należności długoterminowe | 40.002 | 61.619 |
| Należności krótkoterminowe | 164.859 | 118.118 |
| Środki pieniężne | 57.917 | 223.860 |
| Ogółem | 264.054 | 405.249 |
| Pasywa | ||
| Wynik z poprzednich lat budżetowych | 166.840 | 166.840 |
| Wynik ekonomiczny roku budżetowego | - 3.540 | 0 |
| Zaliczki otrzymane od Komisji | 74.169 | 205.933 |
| Zobowiązania krótkoterminowe | 26.585 | 32.476 |
| Ogółem | 260.054 | 405.249 |
|
(1) Dane za rok budżetowy 2004 zostały przetworzone dla zapewnienia porównywalności z danymi za rok budżetowy 2005. | ||
Źródło: Dane Agencji. Niniejsze tabele przedstawiają skróconą wersję danych dostarczonych przez Agencję w jej własnym sprawozdaniu finansowym.
ODPOWIEDZI AGENCJI
______
(1) Dz.U. L 204 z 14.8.1996, str. 1.
(2) Dz.U. L 358 z 3.12.2004, str. 2.
(3) Artykuł 1 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 2068/2004.
(4) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, str. 1.
(5) Dz.U. L 306 z 7.12.2000, str. 7.
(6) Sprawozdanie finansowe zostało sporządzone w dniu 11 lipca 2006 r. i wpłynęło do Trybunału w dniu 21 lipca 2006 r.
(7) Pełni on obowiązki doradcy kierownictwa.
(8) Ramowa umowa finansowa i administracyjna (z dnia 29 kwietnia 2003 r.)
W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.
23.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2006.312.18 |
| Rodzaj: | Informacja |
| Tytuł: | Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Odbudowy za rok budżetowy 2005, wraz z odpowiedziami Agencji. |
| Data aktu: | 28/09/2006 |
| Data ogłoszenia: | 19/12/2006 |