Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Odbudowy za rok budżetowy 2005, wraz z odpowiedziami Agencji.

SPRAWOZDANIE

dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Odbudowy za rok budżetowy 2005, wraz z odpowiedziami Agencji

(2006/C 312/04)

(Dz.U.UE C z dnia 19 grudnia 2006 r.)

WSTĘP

1.
Europejska Agencja Odbudowy (zwana dalej Agencją) została ustanowiona na mocy rozporządzenia Rady (WE) nr 1628/96(1), zmienionego rozporządzeniem Rady (WE) nr 2068/2004(2). Celem powstałej w lutym 2000 r. Agencji było początkowo zarządzanie programami pomocy Unii w Kosowie. Następnie zakres jej działań został rozszerzony na Serbię i Czarnogórę oraz na Byłą Jugosłowiańską Republikę Macedonii. Agencja, której siedziba znajduje się w Salonikach, posiada centra operacyjne w Belgradzie, Podgoricy, Prisztinie i w Skopje. Agencja wdraża programy mające na celu wspieranie rozwoju instytucjonalnego i właściwego zarządzania, przyczynianie się do rozwoju gospodarki rynkowej i niezbędnej infrastruktury, a także umacnianie społeczeństwa obywatelskiego. Mandat Agencji upłynąć ma dnia 31 grudnia 2006 r.(3)
2.
Tabela 1 przedstawia w sposób skrótowy kompetencje i działania Agencji. Najważniejsze informacje pochodzące ze sprawozdania finansowego sporządzonego przez Agencję za rok budżetowy 2005 zostały przedstawione w tabelach 2, 3 i 4.

POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI

3.
Niniejszą opinię skierowaną do Parlamentu Europejskiego i Rady na mocy art. 185 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002(4) sporządzono w wyniku zbadania sprawozdania finansowego Agencji, zgodnie z postanowieniami art. 248 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską.
4.
Zgodnie z art. 8 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE) nr 2667/2000(5) sprawozdanie finansowe Agencji za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2005 r.(6) zostało sporządzone przez jej dyrektora i przekazane Trybunałowi, który jest zobowiązany do wydania opinii na temat wiarygodności tego sprawozdania oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u jego podstaw.
5.
Trybunał przeprowadził kontrolę zgodnie ze swoimi strategiami i standardami, które opierają się na międzynarodowych standardach kontroli, przystosowanych do specyfiki Wspólnoty. Kontrola została przygotowana i przeprowadzona w celu uzyskania wystarczającej pewności, że sprawozdanie finansowe jest wiarygodne, a transakcje leżące u jego podstaw legalne i prawidłowe.
6.
Trybunał uzyskał uzasadnioną podstawę do wydania poniższej opinii.
Wiarygodność rozliczeń
Sprawozdanie finansowe Agencji za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2005 r. jest wiarygodne we wszystkich istotnych aspektach.
Legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw rozliczeń
Z zastrzeżeniem przypadków wspomnianych w pkt 9, transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Agencji są, jako całość, legalne i prawidłowe.

UWAGI

7.
Rola i zadania kontrolera wewnętrznego nie zostały dostatecznie określone i nie zawsze odpowiadają funkcjom przypisanym do tego stanowiska(7). Kontrole wewnętrzne, które zostały przeprowadzone w 2005 r., nie były przedmiotem formalnych sprawozdań dla kierownictwa.
8.
W związku z uwagami Trybunału sformułowanymi w sprawozdaniach rocznych za lata 2003 i 2004 Agencja podjęła działania w celu poprawy udzielania zamówień. Spowodowało to zwiększenie przejrzystości w wielu dziedzinach, na przykład istotne decyzje podejmowane w trakcie procesu oceny i mające wpływ na udzielanie zamówień są lepiej udokumentowane. Przyczyniło się to również do ulepszenia ogólnej dyscypliny w zakresie procedur oceny i udzielania zamówień.
9.
Niezależnie od powyższego Trybunał stwierdził szereg nieprawidłowości wynikających z faktu, że ustalone kryteria wyboru są nierealistyczne, są bowiem niedostosowane do warunków funkcjonowania Agencji.
10.
Trybunał wyraża zadowolenie z postępu osiągniętego w zakresie zaproszeń do składania ofert i zachęca Agencję do kontynuowania wysiłków mających na celu zapewnienie pełnej zgodności udzielanych zamówień z odpowiednimi przepisami.
11.
W sprawozdaniu za 2004 r. Trybunał, w oparciu o analizę operacji powierzonych Misji Narodów Zjednoczonych w Kosowie (UNMIK), zauważył, że Agencja nie sprawowała odpowiedniej kontroli finansowej przy dokonywaniu płatności oraz że doświadczała poważnych trudności przy zamykaniu operacji, głównie z powodu niedociągnięć w księgowości projektów i niedostatecznego uzasadnienia wydatków. Mimo że w roku 2005 Agencja dołożyła starań, aby poprawić tę sytuację, nadal pojawiają się problemy związane z zamykaniem operacji. Kontrole niektórych projektów przeprowadzone przez niezależnych kontrolerów w imieniu Agencji potwierdziły, że należy odzyskać część wypłaconych beneficjentom środków, co stanowi problem, którego Agencja wciąż nie rozwiązała. Problemom tym można by zaradzić, gdyby Agencja zapewniała przestrzeganie warunków umowy dotyczącej zarządzania tymi środkami(8).

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Trybunał Obrachunkowy w Luksemburgu na posiedzeniu w dniu 28 września 2006 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Hubert WEBER
Prezes

Tabela 1

Europejska Agencja Odbudowy (Saloniki)

Zakres kompetencji wspólnotowych według Traktatu Kompetencje Agencji (rozporządzenie Rady (WE) nr 2667/2000 z dnia 5 grudnia 2000 r.) Zarządzanie Środki udostępnione Agencji (2004) Produkty i usługi dostarczone/wyświadczone w 2005 r.
Wspólnota prowadzi w zakresie swoich kompetencji współpracę gospodarczą, finansową i techniczną z państwami trzecimi. Działania takie stanowią uzupełnienie działań prowadzonych przez państwa członkowskie i są zgodne z polityką Wspólnoty na rzecz rozwoju.

(artykuł 181a).

Cele:

Zapewnianie pomocy UE w zakresie:

(i) odbudowy,

powrotu

uchodźców i

wysiedleńców;

(ii) promowania

właściwego

zarządzania,

silnych

instytucji i

rządów prawa;

(iii) wspierania

rozwoju

gospodarki

rynkowej i

inwestowania w

podstawową

infrastrukturę

fizyczną oraz

działania na

rzecz ochrony

środowiska;

(iv) wspierania

rozwoju

społecznego i

umacniania

społeczeństwa

obywatelskiego.

Działania:

Agencja zarządza głównymi programami pomocy w Serbii i Czarnogórze (Republice Serbii, Kosowie i Republice Czarnogóry) oraz w Byłej Jugosłowiańskiej Republice Macedonii (BJRM). Beneficjentami mogą być państwa, organy administrowane przez ONZ, jednostki federalne, regionalne i lokalne, instytucje publiczne lub parapubliczne, partnerzy społeczni, organizacje wspierające przedsiębiorstwa prywatne, spółdzielnie, towarzystwa wzajemne, stowarzyszenia, fundacje i organizacje pozarządowe.

Zadania:

- doradzanie

Komisji w

sprawach

priorytetowych

potrzeb,

- przygotowanie

programów

odbudowy i

powrotu

uchodźców i

wysiedleńców,

- podejmowanie

wszelkich

niezbędnych

działań w celu

realizacji

pomocy UE.

1) Rada zarządzająca:

Składa się z jednego przedstawiciela każdego państwa członkowskiego, dwóch przedstawicieli Komisji oraz obserwatora z Europejskiego Banku Inwestycyjnego.

2) Dyrektor:

Jest mianowany przez radę zarządzającą na wniosek Komisji.

Centra operacyjne w Belgradzie, Prisztinie, Podgoricy i w Skopje posiadające dużą autonomię w zakresie zarządzania.

3) Kontrola zewnętrzna:

Trybunał Obrachunkowy.

4) Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu:

Parlament na zalecenie Rady.

Budżet ostateczny na 2005 r.:

307,5 mln euro

(374,6 mln euro). Zatrudnienie na dzień 31 grudnia 2005 r.:

114 (114) stanowisk czasowych w planie zatrudnienia,

z czego obsadzonych: 88 (88).

Inne stanowiska: personel lokalny: 170 (195) stanowisk, z czego obsadzone 162 (173),

pracownicy kontraktowi: 28 (0) stanowisk, z czego obsadzonych 26 (0).

Całkowite zatrudnienie: 276 (261),

z czego wykonujący

zadania operacyjne: 169 (184),

zadania administracyjne: 107* (77)

* w tym cały

personel

zatrudniony w

działach

administracyjnym,

finansowym i

informatycznym.

W poszczególnych centrach operacyjnych (najważniejsze działania):

KOSOWO: a) dotacje na zakładanie przedsiębiorstw, pożyczki, szkolenia i doradztwo dla małych przedsiębiorstw; b) pomoc dla osób należących do grup wrażliwych, w tym mniejszości i przesiedleńców; c) zarządzanie pożyczkami uprzednio przyznanymi w ramach systemu pożyczkowego EAO; d) odbudowa elektrociepłowni miejskiej w Mitrovicy; e) ponowne otwarcie sześciu mostów między Prisztiną a przejściem granicznym z Byłą Jugosłowiańską Republiką Macedonii; f) wsparcie w zakresie wymiaru sprawiedliwości i spraw wewnętrznych (WSiSW) oraz reformy administracji publicznej.

SERBIA: a) projekty ustaw w ramach reformy administracji publicznej; b) dostawa wyposażenia dla straży granicznej; c) odbudowa sądów i ich wyposażenie; d) program odbudowy dla szpitali; e) stworzenie nowych miejsc pracy dzięki pożyczkom z Funduszu Kredytów Odnawialnych; f) wsparcie szkoleniowe dla przedsiębiorstw; g) regionalne centra szkolenia dla dorosłych; h) ukończenie odbudowy mostu Sloboda (Dunaj, Nowy Sad) i przejścia granicznego z Węgrami w Horgos; i) odbudowa infrastruktury miejskiej; j) reforma instytutu statystycznego; k) wsparcie w zakresie zarządzania bezpośrednimi inwestycjami zagranicznymi; l) wsparcie działań aktywizujących na rynku pracy mających na celu zapewnienie zatrudnienia i zmniejszenie bezrobocia; m) wsparcie działań podejmowanych w zakresie integracji europejskiej; n) wsparcie dla grup wrażliwych, w tym uchodźców i przesiedleńców wewnętrznych.

CZARNOGÓRA: a) ukończenie generalnego planu gospodarowania odpadami; b) utworzenie przejścia granicznego z Chorwacją w ramach wsparcia w zakresie zintegrowanego zarządzania granicami; c) centralna komputerowa baza danych dla ministerstwa spraw wewnętrznych; d) Agencja ds. Zarządzania Zasobami Ludzkimi, regionalne ośrodki kształcenia i szkolenia zawodowego; e) nowa dyrekcja dróg i nowe ustawy transportowe; f) restrukturyzacja/podział publicznych przedsiębiorstw energetycznych, strategia poprawy efektywności energetycznej.

BJRM: a) wsparcie w zakresie wzmocnienia i utworzenia nowych instytucji administracji publicznej (funkcja kontroli wewnętrznej, urząd ochrony danych); b) reforma policji; c) wzmocnienie służb weterynaryjnych i fitosanitarnych; d) wsparcie w zakresie decentralizacji uprawnień na rzecz samorządów; e) wzmocnienie struktur samorządowych; f) szkolenia osób pracujących w służbie cywilnej, głównie pochodzenia albańskiego, na urzędników służby cywilnej; g) stworzenie nowych miejsc pracy oraz utrzymanie dotychczasowych dzięki pożyczkom dla MŚP finansowanym z Funduszu Kredytów Odnawialnych.

Źródło: Informacje przekazane przez Agencję.

EUROPEJSKA AGENCJA ODBUDOWY

Tabela 2

Wykonanie budżetu za rok budżetowy 2005

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

Tabela 3

Rachunek dochodów i wydatków za rok budżetowy 2005(1)

(w tys. euro)
2005
Dochody operacyjne
Dotacje wspólnotowe 261.009
Inne dotacje/dochody 1.832
Ogółem (a) 262.841
Wydatki operacyjne
Personel 15.727
Administracja 7.212
Działania operacyjne 243.442
Ogółem (b) 266.381
Wynik ekonomiczny (c = a - b) - 3.540
(1) Dane za rok budżetowy 2004 nie zostały podane, ponieważ z powodu zmian

w stosowanych metodach rachunkowości nie są one porównywalne z danymi

za rok budżetowy 2005.

Tabela 4

Bilans na dzień 31 grudnia 2005 r. i 31 grudnia 2004 r.(1)

(w tys. euro)
2005 2004
Aktywa
Aktywa trwałe 1.276 1.652
Należności długoterminowe 40.002 61.619
Należności krótkoterminowe 164.859 118.118
Środki pieniężne 57.917 223.860
Ogółem 264.054 405.249
Pasywa
Wynik z poprzednich lat budżetowych 166.840 166.840
Wynik ekonomiczny roku budżetowego - 3.540 0
Zaliczki otrzymane od Komisji 74.169 205.933
Zobowiązania krótkoterminowe 26.585 32.476
Ogółem 260.054 405.249
(1) Dane za rok budżetowy 2004 zostały przetworzone dla zapewnienia

porównywalności z danymi za rok budżetowy 2005.

Źródło: Dane Agencji. Niniejsze tabele przedstawiają skróconą wersję danych dostarczonych przez Agencję w jej własnym sprawozdaniu finansowym.

ODPOWIEDZI AGENCJI

7.
Agencja jest pionierem w zakresie tworzenia Wewnętrznej Służby Audytu, która w większości agencji wciąż nie została jeszcze ustanowiona. Jej rola i kompetencje (zgodnie z art. 38 ust. 4 rozporządzenia finansowego) odzwierciedlają zmiany w podejściu Komisji do tego zagadnienia. Nowe ramy prawne doprowadzą do dalszej formalizacji działań w tym zakresie. Niemniej jednak służba ta przyczyniła się już do poprawy funkcjonowania kontroli wewnętrznych w Agencji.
8.
Agencja docenia uwagi Trybunału na temat poczynionych postępów.
9.
Kryteria wyboru w dalszym ciągu poddawane są poprawie, tak aby dokumenty przetargowe zawierały kryteria stale możliwe do spełnienia i sprawdzenia. Działania te pomogą także oferentom we właściwym przygotowywaniu ofert.
11.
Agencja wprowadziła - w zakresie, w jakim pozwalały na to zarówno właściwe przepisy ramowej umowy finansowej i administracyjnej zawartej pomiędzy WE a ONZ, jak i sytuacja administracyjna na miejscu - bardziej rygorystyczne podejście, które, w przypadku braku odpowiedniego uzasadnienia lub dowodów w odniesieniu do wydatków, często prowadziło do wstrzymania lub opóźnienia płatności. Składanie sprawozdań z kontroli jest obowiązkowe, a UNMIK lub innym zainteresowanym organom ONZ stanowczo przypomina się, że ostateczne płatności za zakończone projekty zostaną zrealizowane wyłącznie do kwoty zatwierdzonej na podstawie obowiązującej kontroli zewnętrznej. Rozpoczęto już proces mający na celu odzyskanie nadwyżki środków, które nie zostały wykorzystane zgodnie z przepisami odnośnej umowy na dotację.

______

(1) Dz.U. L 204 z 14.8.1996, str. 1.

(2) Dz.U. L 358 z 3.12.2004, str. 2.

(3) Artykuł 1 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 2068/2004.

(4) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, str. 1.

(5) Dz.U. L 306 z 7.12.2000, str. 7.

(6) Sprawozdanie finansowe zostało sporządzone w dniu 11 lipca 2006 r. i wpłynęło do Trybunału w dniu 21 lipca 2006 r.

(7) Pełni on obowiązki doradcy kierownictwa.

(8) Ramowa umowa finansowa i administracyjna (z dnia 29 kwietnia 2003 r.)

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2006.312.18

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Odbudowy za rok budżetowy 2005, wraz z odpowiedziami Agencji.
Data aktu: 28/09/2006
Data ogłoszenia: 19/12/2006