Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji za rok budżetowy 2005, wraz z odpowiedziami Agencji.

SPRAWOZDANIE

dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji za rok budżetowy 2005, wraz z odpowiedziami Agencji

(2006/C 312/01)

(Dz.U.UE C z dnia 19 grudnia 2006 r.)

WSTĘP

1.
Europejska Agencja ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji (zwana dalej Agencją) została ustanowiona na mocy rozporządzenia (WE) nr 460/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 marca 2004 r.(1) Agencja uzyskała pełną niezależność w drugim półroczu 2005 r. Podstawowym zadaniem Agencji jest wzmacnianie zdolności Wspólnoty do zapobiegania problemom związanym z bezpieczeństwem sieci i informacji i rozwiązywania ich w oparciu o inicjatywy podejmowane na szczeblu zarówno krajowym, jak i wspólnotowym. Mandat Agencji wygasa w 2009 r.
2.
Tabela 1 przedstawia w sposób skrótowy kompetencje i działania Agencji. Najważniejsze informacje pochodzące ze sprawozdania finansowego sporządzonego przez Agencję za rok budżetowy 2005 zostały przedstawione w tabelach 2, 3 i 4.

POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI

3.
Niniejszą opinię skierowaną do Parlamentu Europejskiego i Rady na mocy art. 185 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002(2) z dnia 25 czerwca 2002 r. sporządzono w wyniku zbadania sprawozdania finansowego Agencji, zgodnie z postanowieniami art. 248 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską.
4.
Sprawozdanie finansowe Agencji za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2005 r.(3) zostało sporządzone przez jej dyrektora naczelnego, zgodnie z art. 17 rozporządzenia (WE) nr 460/2004, i przekazane Trybunałowi, który jest zobowiązany do wydania opinii na temat wiarygodności tego sprawozdania oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u jego podstaw.
5.
Trybunał przeprowadził kontrolę zgodnie ze swoimi strategiami i standardami, które opierają się na międzynarodowych standardach kontroli, przystosowanych do specyfiki Wspólnoty. Kontrola została przygotowana i przeprowadzona w celu uzyskania wystarczającej pewności, że sprawozdanie finansowe jest wiarygodne, a transakcje leżące u jego podstaw legalne i prawidłowe.
6.
Trybunał uzyskał uzasadnioną podstawę do wydania poniższej opinii.
Wiarygodność rozliczeń
Sprawozdanie finansowe Agencji za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2005 r. jest wiarygodne we wszystkich istotnych aspektach.
Legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw rozliczeń
Transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Agencji są, jako całość, legalne i prawidłowe.
Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału.

UWAGI

7.
Wykonanie budżetu za rok budżetowy 2005 charakteryzuje się niskim stopniem wykorzystania środków na zobowiązania (70 %) i wysokim wskaźnikiem przeniesienia środków (ogólnie ponad 40 %, a w przypadku wydatków operacyjnych blisko 80 %). Sytuacja ta jest częściowo spowodowana problemami związanymi z rozpoczęciem funkcjonowania Agencji oraz faktem, że rozpoczęła ona swoją działalność dopiero w drugiej połowie 2005 r. W przyszłości Agencja powinna starać się unikać takiej sytuacji poprzez dokładne programowanie swoich działań.
8.
Trybunał zwraca uwagę, że zarządzanie kosztami działań nie zostało wdrożone, pomimo iż przewiduje to rozporządzenie finansowe Agencji, wzorowane na rozwiązaniu zastosowanym do budżetu ogólnego w celu ulepszenia monitorowania prowadzonej działalności. W tym kontekście osiągnięcie celów Agencji nie powinno sprowadzać się do wykonania serii zadań, ale być oceniane w zależności od stopnia, w jakim przyczyniło się do osiągnięcia celów określonych w rozporządzeniu bazowym. Program pracy Agencji z założenia powinien przedstawiać realizację tych celów w ujęciu operacyjnym i w sposób mierzalny.

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Trybunał Obrachunkowy w Luksemburgu na posiedzeniu w dniu 28 września 2006 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Hubert WEBER
Prezes

Tabela 1

Europejska Agencja ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji

Zakres kompetencji wspólnotowych Kompetencje Agencji (rozporządzenie Rady (WE) nr 460/2004 z dnia 10 marca 2004 r.) Zarządzanie Środki udostępnione Agencji Produkty i usługi dostarczone/wyświadczone
Przedstawiciele rządów państw członkowskich przyjęli za wspólnym porozumieniem deklarację w sprawie utworzenia europejskiej agencji odpowiedzialnej za zapewnienie bezpieczeństwa sieci i informacji. Agencja ma działać jako punkt odniesienia i budować zaufanie z racji swojej niezależności, jakości oferowanego doradztwa i dostarczanych informacji, przejrzystości procedur i metod działania, a także dbałości w wykonywaniu powierzonych zadań.

(decyzja Rady z dnia 19 lutego 2004 r. podjęta na podstawie art. 251 Traktatu)

Cele:

- rozszerzanie

możliwości

Wspólnoty, państw

członkowskich oraz

przedsiębiorstw

w zakresie

zapobiegania

problemom

dotyczącym

bezpieczeństwa

sieci i

informacji,

- oferowanie Komisji

i państwom

członkowskim

pomocy i doradztwa

w dziedzinie

bezpieczeństwa

sieci i

informacji,

- osiągnięcie

wysokiego poziomu

wiedzy

specjalistycznej

w oparciu o

doświadczenia

zdobyte na

szczeblu krajowym

i wspólnotowym,

- wspieranie Komisji

w pracach

przygotowawczych

dotyczących

aktualizacji i

rozwoju

prawodawstwa

Wspólnoty w

dziedzinie

bezpieczeństwa

sieci i

informacji.

Zadania:

- zbieranie

stosownych

informacji w celu

analizowania

ryzyka

istniejącego i

powstającego,

- doradzanie

Parlamentowi

Europejskiemu,

Komisji, organom

europejskim lub

organom krajowym,

- ułatwianie

współpracy Komisji

z państwami

członkowskimi w

zakresie rozwoju

wspólnych

metodologii

służących

zapobieganiu

problemom

dotyczącym

bezpieczeństwa

sieci i

informacji,

- śledzenie rozwoju

norm w zakresie

produktów i usług

odnośnie do

bezpieczeństwa

sieci i

informacji,

- współpraca z

krajami trzecimi

i z organizacjami

międzynarodowymi

w celu promowania

wspólnego,

globalnego

podejścia w

dziedzinie

bezpieczeństwa

sieci i

informacji,

- formułowanie w

sposób niezależny

własnych wniosków.

1) Zarząd:

Skład:

- po jednym

przedstawicielu z

każdego państwa

członkowskiego,

- trzech

przedstawicieli

Komisji,

- trzech

przedstawicieli

bez prawa głosu

wyznaczonych przez

Radę, z których

każdy reprezentuje

jedną z poniższych

grup:

- przedsiębiorstwa

działające w

sektorze

technologii

informacyjnych i

komunikacyjnych,

- grupy

konsumenckie,

- eksperci

akademiccy w

zakresie

bezpieczeństwa

sieci i

informacji.

Zadania

Przyjmuje roczny program prac i sprawozdanie roczne Agencji.

2) Dyrektor

naczelny:

powoływany przez zarząd na wniosek Komisji.

3) Kontrola

zewnętrzna:

Trybunał Obrachunkowy

4) Kontrola

wewnętrzna: kontroler wewnętrzny Komisji.

5) Organ udzielający

absolutorium z

wykonania

budżetu:

Parlament na zalecenie Rady.

Budżet ostateczny na 2005 r.:

6,3 mln euro (dotacje wspólnotowe: 100 %)

Zatrudnienie na dzień 31 grudnia 2005 r.:

38 stanowisk w planie zatrudnienia,

z czego obsadzonych: 35

+ 15 innych stanowisk (oddelegowani eksperci narodowi etc.).

Całkowite zatrudnienie: 50,

z czego wykonujący zadania:

operacyjne: 22,

administracyjne: 28.

Grupy robocze:

W 2005 r. powstały i ukończyły zaplanowane prace trzy grupy robocze: Risk Management, Awareness Raising i CERTS.

Publikacje:

- sprawozdanie roczne,

- publikacja kwartalnego

biuletynu ENISA - 3

wydania.

Współpraca z państwami członkowskimi i innymi instytucjami

(liczba wspólnie organizowanych przedsięwzięć):

- państwa członkowskie:

2 seminaria i 7

spotkań

zorganizowanych w

państwach

członkowskich.

Inne produkty/usługi

- Who's Who on Network

and Information

Security,

- 1 publikacja na płycie

CDROM "ENISA Inventory

of CERT activities in

Europe",

- 1 publikacja na

płycie CDROM

"Raising Awareness

in Information

Security, Insight

and Guidance for

Member States".

Źródło: Informacje przekazane przez Agencję.

EUROPEJSKA AGENCJA DS. BEZPIECZEŃSTWA SIECI I INFORMACJI

Tabela 2

Wykonanie budżetu za rok budżetowy 2005

(w tys. euro)
Dochody Wydatki
Źródło dochodów Dochody wpisane w ostateczny budżet roku budżetowego Dochody pobrane Przeznaczenie wydatków Środki w ramach budżetu ostatecznego
wpisane przyznane na zobowiązania wypłacone przeniesione anulowane
Dotacje wspólnotowe 6.346 4.400 Tytuł I

Personel

2.375 1.764 1.490 257 628
Tytuł II

Administracja

2.483 1.772 453 1.065 965
Tytuł III

Działania operacyjne

1.488 1.004 196 790 502
Ogółem 6.346 4.400 Ogółem 6.346 4.540 2.139 2.112 2.095

Tabela 3

Rachunek dochodów i wydatków za rok budżetowy 2005

(w tys. euro)
Dochody operacyjne
Dotacje wspólnotowe 4.251
Ogółem (a) 4.251
Wydatki operacyjne
Personel 1.040
Administracja 1.594
Działania operacyjne 517
Ogółem (b) 3.151
Wynik operacyjny (c = a - b) 1.100

Tabela 4

Bilans na dzień 31 grudnia 2005 r.

(w tys. euro)
Aktywa
Aktywa trwałe 344
Należności 13
Środki pieniężne 2.510
Ogółem 2.867
Pasywa
Wynik z poprzednich lat budżetowych 0
Wynik ekonomiczny roku budżetowego 1.100
Zobowiązania krótkoterminowe 1.767
Ogółem 2.867

Źródło: Dane Agencji. Niniejsze tabele przedstawiają skróconą wersję danych dostarczonych przez Agencję w jej własnym sprawozdaniu finansowym.

ODPOWIEDZI AGENCJI

7.
Agencja rozpoczęła działalność dopiero we wrześniu 2005 r. Z powodu niewystarczającej ilości pracowników i braku czasu, poprawa wskaźników realizacji budżetu okazała się bardzo trudna. Zarząd podejmie niezbędne działania i spodziewa się uzyskać lepsze wskaźniki wykonania budżetu w roku budżetowym 2006.
8.
Ponieważ Agencja rozpoczęła działalność niecałe 12 miesięcy temu, nie dysponuje ona środkami niezbędnymi do wprowadzenia i skutecznego stosowania systemu zarządzania kosztami działań. Nie ulega wątpliwości, że system ten wpłynąłby w ogromnym stopniu na wymierność pracy Agencji. Zarząd dołoży starań w sprawie wprowadzenia systemu zarządzania kosztami działań, z chwilą gdy Agencja będzie mogła przeznaczyć niezbędne środki na jego rozwój.

______

(1) Dz.U. L 77 z 13.3.2004, str. 1.

(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, str. 1.

(3) Sprawozdanie finansowe zostało sporządzone w dniu 1 lipca 2006 r. i wpłynęło do Trybunału w dniu 7 lipca 2006 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024