Zm.: regulamin Wspólnego Organu Nadzorczego Europolu.

AKT NR 1/2006 WSPÓLNEGO ORGANU NADZORCZEGO EUROPOLU
z dnia 26 czerwca 2006 r.
zmieniający jego regulamin

(2006/C 311/04)

(Dz.U.UE C z dnia 19 grudnia 2006 r.)

WSPÓLNY ORGAN NADZORCZY,

uwzględniając Konwencje w sprawie utworzenia Europejskiego Biura Policji (Konwencja Europol)(1),

uwzględniając Akt 1/99 Wspólnego Organu Nadzorczego Europolu z dnia 22 kwietnia 1999 r. ustanawiający jego regulamin(2), a w szczególności jego art. 32,

Należy wprowadzić szczegółowe zasady dotyczące dostępu publicznego do dokumentów Wspólnego Organu Nadzorczego do jego regulaminu

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

W regulaminie Wspólnego Organu Nadzorczego wprowadza się zmiany zgodnie z przepisami niniejszego artykułu.

1) Art. 6 ust. 4 otrzymuje następujące brzmienie:

"4. Posiedzenia Wspólnego Organu Nadzorczego nie są jawne, jednakże dokumenty z nich są dostępne publicznie, zgodnie z art. 6a".

2) Dodaje się następujący artykuł w brzmieniu:

"Artykuł 6a

Publiczny dostęp do dokumentów

1. Każda osoba fizyczna lub prawna posiada prawo dostępu do dokumentów Wspólnego Organu Nadzorczego, zgodnie z zasadami, warunkami i ograniczeniami określonymi w niniejszym artykule.

2. Dokumenty odnoszące się do odwołań do komisji ustanowionej zgodnie z art. 24 ust. 7 Konwencji nie są objęte postanowieniami niniejszego artykułu.

3. Bez uszczerbku dla ust. 4 i 5, dokumenty są udostępniane publicznie po otrzymaniu wniosku na piśmie lub bezpośrednio w formie elektronicznej.

4. Wspólny Organ Nadzorczy odmawia dostępu do dokumentu w przypadku, gdy odmowa jest konieczna ze względu na:

a) ochronę bezpieczeństwa i porządku publicznego w Państwach Członkowskich lub zapobieganie przestępstwom,

b) ochronę praw i swobód stron trzecich,

c) umożliwienie Europolowi właściwego wykonania obowiązków,

d) umożliwienie Wspólnemu Organowi Nadzorczemu właściwego wykonania obowiązków;

przy czym interes osoby zainteresowanej nie może przeważać nad powyższymi względami.

5. W przypadku, gdy Wspólny Organ Nadzorczy posiada dokument otrzymany od strony trzeciej, lub też zawierający informacje o stronie trzeciej, Wspólny Organ Nadzorczy odbywa konsultacje z tą stroną trzecią w celu dokonania oceny, czy zastosowanie ma wyjątek od ust. 4, chyba że jest jednoznaczne, czy dokument może lub nie być ujawniony. Dostęp do dokumentów otrzymanych z Europolu podlega przepisom dotyczącym poufności, o których mowa w art. 31 ust. 1 Konwencji o Europolu.

6. W przypadku, gdy wyjątek stosuje się tylko do części dokumentu, reszta dokumentu zostaje ujawniona.

7. Wnioski o dostęp do dokumentu należy składać na piśmie, także w formie elektronicznej, w jednym z języków urzędowych instytucji Unii Europejskiej, w wystarczająco precyzyjny sposób, by pozwolić Wspólnemu Organowi Nadzorczemu na zidentyfikowanie dokumentu. Wnioskodawca nie jest zobowiązany do podania uzasadnienia wniosku.

8. Jeżeli wniosek nie jest wystarczająco precyzyjny, Wspólny Organ Nadzorczy zwróci się do wnioskodawcy o objaśnienie do wniosku i udzieli mu pomocy w tym zakresie.

9. W przypadku wniosków odnoszących się do bardzo długich dokumentów lub bardzo dużej liczby dokumentów, Wspólny Organ Nadzorczy może nieformalnie porozumieć się z wnioskodawcą w celu znalezienia optymalnego rozwiązania.

10. Wspólny Organ Nadzorczy zapewnia obywatelom informację i pomoc dotyczące sposobu i miejsca składania wniosków o dostęp do dokumentów.

11. Wspólny Organ Nadzorczy niezwłocznie rejestruje wniosek o dostęp do dokumentu i przesyła wnioskodawcy potwierdzenie wpłynięcia wniosku. W ciągu 20 dni roboczych od daty wpłynięcia wniosku, przewodniczący Wspólnego Organu Nadzorczego udzieli dostępu do żądanego dokumentu i udostępni go w tym okresie zgodnie z ust. 14, lub, w odpowiedzi na piśmie, poda przyczyny całkowitej lub częściowej odmowy i poinformuje wnioskodawcę o jego prawie do złożenia wniosku potwierdzającego zgodnie z ust. 13.

12. W wyjątkowych przypadkach, na przykład w przypadku wniosku odnoszącego się do bardzo długiego dokumentu lub gdy niezbędne są konsultacje ze stroną trzecią, limit czasowy przewidziany w ust. 11 może zostać wydłużony o 20 dni roboczych, pod warunkiem, że wnioskodawca zostanie powiadomiony z wyprzedzeniem i z podaniem dokładnych powodów.

13. W przypadku otrzymania od Wspólnego Organu Nadzorczego całkowitej lub częściowej odmowy, wnioskodawca może terminie 20 dni roboczych złożyć wniosek potwierdzający, w którym zwróci się do Wspólnego Organu Nadzorczego o ponowne rozpatrzenie jego decyzji.

14. Wnioskodawca otrzymuje dostęp do dokumentów albo w drodze zapoznania się z nimi na miejscu, lub przez przesłanie kopii, w tym, jeśli taka jest dostępna, kopii elektronicznej, zgodnie z preferencjami wnioskodawcy. Wnioskodawca może zostać obciążony kosztami sporządzenia i przesłania kopii liczących ponad 20 stron A4. Koszty nie mogą przekraczać rzeczywistej ceny sporządzenia i przesłania kopii. Zapoznanie się z dokumentem na miejscu, kopie liczące mniej niż 20 stron A4 oraz bezpośredni dostęp elektroniczny są bezpłatne.

15. Jeżeli dokument został już ujawniony przez Wspólny Organ Nadzorczy lub inne instytucje i jest łatwo dostępny dla wnioskodawcy, Wspólny Organ Nadzorczy może wywiązać się ze swojego obowiązku poprzez poinformowanie wnioskodawcy, w jaki sposób uzyskać żądany dokument".

3) Art. 10 ust.2 zastępuje się następującymi ustępami:

"2. Sprawozdanie o działalności Wspólnego Organu Nadzorczego jest przedkładane właściwej komisji Parlamentu Europejskiego równocześnie z przesłaniem go do Rady.

3. Wspólny Organ Nadzorczy publikuje sprawozdanie ze swojej działalności.".

Artykuł  2

Niniejsze poprawki do regulaminu wchodzą w życie dzień po przyjęciu ich przez Radę, zgodnie z art. 24 ust. 7 Konwencji(*).

Sporządzono w Brukseli, dnia 26 czerwca 2006 r.

W imieniu Wspólnego Organu Nadzorczego
Emilio ACED FÉLEZ
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 316 z 27.11.1995, str. 1.

(2) Dz.U. C 149 z 28.5.1999, str. 1.

(*) Regulamin wewnętrzny został zatwierdzony przez Radę dnia 4 grudnia 2006 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024