Skarga wniesiona w dniu 6 października 2006 r. - Hiszpania przeciwko Komisji(Sprawa T-281/06)
(2006/C 294/124)
Język postępowania: hiszpański
(Dz.U.UE C z dnia 2 grudnia 2006 r.)
Strony
Strona skarżąca: Królestwo Hiszpanii (przedstawiciel: M. Muñoz Pérez)
Strona pozwana: Komisja Wspólnot Europejskich
Żądania strony skarżącej
– swierdzenie nieważności decyzji Komisji z dnia 27 lipca 2006 r. wyłączającej z finansowania wspólnotowego niektóre wydatki poniesione przez państwa członkowskie z tytułu Sekcji Gwarancji EFOR, w zakresie w jakim wyłącza wydatki wskazane w niniejszej skardze,
– obciążenie Komisji kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
Zaskarżoną decyzją Komisja wyłączyła z finansowania wspólnotowego niektóre wydatki poniesione przez Królestwo Hiszpanii w związku z pomocą wyrównawczą dotyczącą bananów.
Powodem korekty były niedociągnięcia w zakresie kontroli jakości i w określaniu ilości produktów wprowadzonych na rynek.
Na poparcie swych żądań skarżące państwo podnosi, że Komisja:
– naruszyła art. 2 i 3 rozporządzenia (EWG) nr 729/70 oraz art. 2 rozporządzenia (WE) nr 1258/1999. Twierdzi ono w tym zakresie, że władze hiszpańskie właściwie zastosowały postanowienia rozporządzenia (EWG) nr 1858/93 obowiązujące w latach, których dotyczą omawiane korekty finansowe, jako że nie mogąc zobowiązać producentów do przedstawienia faktur sprzedaży bananów, uwzględniły w okresie obliczania pomocy dokument pomocniczy SAD (single administrative document) dowodzący wprowadzenia bananów do obrotu. Z drugiej strony Komisja nie podważyła twierdzenia władz hiszpańskich, że ilości bananów dla których przyznano pomoc zostały rzeczywiście wprowadzone do obrotu, jeśli uwzględnić dodatkową wagę opakowań i inne istotne czynniki.
Co się tyczy kontroli jakości skarżące państwo twierdzi, że zgodnie z zapisem art. 7 i sekcji II.B załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 2257/94, inspekcje dokonywane w czasie wizyty weryfikacyjnej Komisji odpowiadały inpekcjom przeprowadzanym przez ekspertów Ministerstwa Rolnictwa Comunidad Autónoma de Canarias w organizacjach producentów, w celu sprawdzenia prawidłowości ich kontroli, wobec czego ich zasadniczym celem nie było zapewnienie, by banany w obrocie handlowym były wymaganej jakości.
– naruszyła zasadę proporcjonalności ograniczając się do zastosowania korekty procentowej, opartej wyłącznie na ocenie bardzo niskiego poziomu ryzyka dla EFOGR, a nie w sposób bardziej odpowiedni dla uwzględnienia szkód teoretycznie poniesionych przez EFOGR.