Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Rady zmieniającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 2075/92 w sprawie wspólnej organizacji rynku surowca tytoniowegoCOM(2005) 235 końcowy - 2005/0105 (CNS)
(2006/C 24/06)
(Dz.U.UE C z dnia 31 stycznia 2006 r.)
Dnia 14 czerwca 2005 r. Rada, działając na podstawie art. 37 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, postanowiła zasięgnąć opinii Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie wspomnianej powyżej.
Sekcja ds. Rolnictwa, Rozwoju Wsi i Środowiska Naturalnego, której powierzono przygotowanie prac Komitetu w tej sprawie, przyjęła swą opinię dnia 7 września 2005 r. Samodzielnym sprawozdawcą był Christos FAKAS.
Na 420. sesji plenarnej w dniach 28-29 września 2005 r. (posiedzenie z dnia 28 września 2005 r.) Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny stosunkiem głosów 151 do 3, przy 14 głosach wstrzymujących się, przyjął następującą opinię:
1. Wstęp
Rozporządzenie (EWG) nr 2075/92 w sprawie wspólnej organizacji rynku surowca tytoniowego przewiduje systemy premii i kwot produkcyjnych; mowa o nich odpowiednio w tytułach I i II. Ten system wsparcia zostanie zastosowany po raz ostatni podczas zbiorów w 2005 r.
Zgodnie z przyjętym w kwietniu 2004 r. drugim pakietem reformy WPR, dotyczącym produktów śródziemnomorskich, systemy premii i kwot produkcyjnych mają zostać zniesione począwszy od zbiorów w roku 2006.
Ponadto nie ma już potrzeby utrzymywania przepisu dotyczącego programu wykupu kwot w odniesieniu do zbiorów w 2005 r. W związku z tym niektóre artykuły rozporządzenia (EWG) nr 2075/92 oraz załącznik do tego rozporządzenia zdezaktualizują się i należy je skreślić dla zachowania jasności i przejrzystości prawnej.
Dlatego też Komisja dnia 3 czerwca 2005 r. przedstawiła Radzie wniosek dotyczący rozporządzenia dostosowującego rozporządzenie (EWG) nr 2075/92 do reformy z 2004 r.(1) w sektorze tytoniu.
2. Uwagi
2.1 EKES jest zdania, że wniosek Komisji stanowi logiczną konsekwencję uzgodnionej w kwietniu 2004 r. reformy w sektorze tytoniu, zakładającej odejście od systemu premii i kwot produkcyjnych oraz ustanowienie nowego systemu pomocy, niezwiązanej z wielkością produkcji.
2.2 Kierując się względami upraszczania przepisów po reformie z 2004 r. oraz nawiązując do dyskusji w Komitecie ds. dopłat bezpośrednich, EKES uważa, że bardziej celowe i praktyczne byłoby przedstawienie przez Komisję wniosku dotyczącego skonsolidowanej wersji rozporządzenia (EWG) nr 2075/92 zamiast proponowania zmian lub skreśleń określonych artykułów.
2.3 Zdaniem EKES-u wniosek ma charakter formalny; przedkładany jest w trosce o jasność i przejrzystość prawną, stanowi krok we właściwym kierunku i może zostać pozytywnie zaopiniowany przez EKES.
Bruksela, 28 września 2005 r.
|
Przewodnicząca |
|
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego |
|
Anne-Marie SIGMUND |
______
(1) Rozporządzenie (WE) nr 864/2004, Dz.U. L 161, 30.4.2004, str. 48