POMOC PAŃSTWA - WŁOCHYPomoc państwa C 31/2006 (ex N 612/2005) - Nadzwyczajne środki na rzecz zapobiegania ptasiej grypie Zaproszenie do przedkładania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE
(2006/C 233/05)
(Dz.U.UE C z dnia 28 września 2006 r.)
Pismem z czerwca 4 lipca 2006 r., zamieszczonym w języku oryginału na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja zawiadomiła Włochy o swojej decyzji wszczęcia postępowania dotyczącego wyżej wspomnianej pomocy określonej w art. 88 ust. 2 Traktatu WE.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środków, w odniesieniu do których Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma na następujący adres:
Commission européenne
Direction générale de l'agriculture e du développement rural
Direction H2
Biuro: Loi 130 5/128
B-1049 Bruxelles
Faks: (32-2) 296 76 72
Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom włoskim. Zainteresowana strona zgłaszająca uwagi może wystąpić z pisemnym, odpowiednio umotywowanym wnioskiem o traktowanie jej danych jako poufnych.
STRESZCZENIE
– Władze włoskie przyjęły środki nadzwyczajne na rzecz zapobiegania ptasiej grypie obowiązujące do dnia 1 stycznia 2007 r., w ramach następujących przepisów prawnych:
a) Artykuł 5 dekretu z mocą ustawy nr 202 z dnia 1 października 2005 r. (DL 202/05) przekształconego w ustawę nr 244 z dnia 30 listopada 2005 r. (ustawa 244/06(1)), zmieniony art. 1a ust. 7 ustawy nr 81 z dnia 11 marca 2006 r. (ustawa 81/06) z przekształcenia dekretu z mocą ustawy nr 2 z dnia 10 stycznia 2006 r.
b) Dekret Ministerstwa Rolnictwa z dnia 13 stycznia 2006 r. (dekret z dnia 13 stycznia 2006 r.) ustanawiający szczegółowe zasady stosowania przepisów dotyczący wycofania mięsa drobiowego z rynku w rozumieniu art. 5 ust. 1 i 2 ustawy 244/2005(2).
c) Artykuł 1a ust. 8, 10, 11 i 12 ustawy 81/06(3).
– Ze środków tych korzystać mogą fermy drobiu, ubojnie i zakłady przetwórcze mięsa drobiowego, hurtownie mięsa drobiowego i zakłady produkujące żywność dla drobiu.
– Artykuł 5 dekretu z mocą ustawy 202/05, zmieniony art. 1a ust. 7 ustawy 81/06 przewiduje:
a) skup przez AGEA 17 000 ton mięsa drobiowego i innych produktów drobiowych przeznaczonych na pomoc humanitarną (ust. 1 i 2);
b) zawieszenie płatności podatków, składek na ubezpieczenia społeczne i weksli dla podmiotów z sektora drobiowego (ust. 3a);
c) przyznanie pomocy na pożyczki przeznaczone na restrukturyzację i przekształcenie zakładów drobiowych dotkniętych nadzwyczajnym kryzysem w sektorze drobiowym (ust. 3c).
– Artykuł 1a ust. 8, 10, 11 i 12 ustawy 81/06 stanowi utworzenie przy Ministerstwie Rolnictwa Funduszu na rzecz zwalczania nadzyczajnego kryzysu w sektorze drobiowym (zwanego Funduszem) do wykorzystania w 2006 r.:
a) na pomoc przeznaczoną na ratowanie i restrukturyzację sektora drobiowego (zgodnie ze wspólnotowymi wytycznymi dotyczącymi przyznawania pomocy państwa przeznaczonej na ratowanie i restrukturyzację zagrożonych przedsiębiorstw);
b) na rekompensatę dla hodowców za straty dochodów lub dodatkowych wydatków poniesionych z tytułu wdrożenia wspólnotowych, krajowych lub regionalnych programów zapobiegania ptasiej grypie i jej zwalczania oraz bezpośrednich szkód wynikających z ograniczeń przemieszczania zwierząt lub okresów wstrzymania produkcji, nałożonych przez władze sanitarne;
c) na pomoc związaną z zaprzestaniem działalności produkcyjnej (zgodnie z pkt 9 wytycznych Wspólnoty dotyczących przyznawania pomocy państwa dla sektora drobiowego - wytyczne);
d) na inwestycje w gospodarstwach drobiarskich na rzecz środków bezpieczeństwa biologicznego i środków sanitarnych;
e) na ubój zwierząt, na żądanie władz sanitarnych, uzasadniony dobrostanem zwierząt w przypadku zagęszczenia struktur produkcyjnych lub zakaz przeładunku zwierząt.
– Artykuł 1a ust. 12 ustawy 81/06 stanowi, że środki stosowania pomocy finansowanej przez Fundusz zostaną przyjęte dekretami Ministerstwa Rolnictwa i Ministerstwa Zdrowia. Władze włoskie zobowiązały się w mailu z dnia 20 kwietnia 2006 r. do poinformowania Komisji, w zastosowaniu art. 88 ust. 3 traktatu, o wspomnianych dekretach. Komisja przyjmuje, że ustawa ta nie stanowi ex se pomocy państwa. Zatem przepisy te nie zakłócają konkurencji ani nie wpływają na handel między państwami członkowskimi. Mailem z dnia 23 maja 2006 r. władze włoskie powiadomiły Komisję o projekcie dekretu ministerialnego dotyczącego środków stosowania pomocy finansowanej przez Fundusz. Zatem ta część dokumentacji zostanie zbadana w ramach dokumentacji pomocy państwa N 322/2006.
– Na tym etapie Komisja ma wątpliwości co do zgodności ze wspólnym rynkiem środków przewidzianych w art. 5 dekretu z mocą ustawy nr 202/05, zmienionego art. 1a ust. 7 ustawy nr 81/06, ponieważ władze włoskie nie dostarczyły żadnych informacji uzasadniających wspomniane środki w świetle przepisów stosowanych w odniesieniu do pomocy państwa, a w szczególności pkt. 11.4 wytycznych Wspólnoty dotyczących przyznawania pomocy państwa w sektorze drobiowym(4) i wytycznych wspólnotowych dotyczących przyznawania pomocy państwa na rzecz ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw(5).
TEKST PISMA
..................................................Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
grafika
______
(1) Gazzetta Ufficiale delle Repubblica Italiana z 30.11.2005, serie generale nr 279, str. 44.
(2) Gazzetta Ufficiale delle Repubblica Italiana z 26.1.2006, serie generale nr 21, str. 50.
(3) Gazzetta Ufficiale delle Repubblica Italiana z 11.3.2006; Supplemento ordinario nr 58.
(4) Dz.U. C 28 z 1.2.2000, str. 2.
(5) Dz.U. C 244 z 1.10.2004, str. 2.