Opinia Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana na 135. posiedzeniu Komitetu dotycząca projektu decyzji odnoszącej się do sprawy COMP/M.3696 - E.ON/MOL.

Opinia Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana na 135. posiedzeniu Komitetu w dniu 6 grudnia 2005 r. dotycząca projektu decyzji odnoszącej się do sprawy COMP/M.3696 - E.ON/MOL

(2006/C 223/08)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE C z dnia 16 września 2006 r.)

1. Komitet Doradczy zgadza się z opinią Komisji, że zgłoszone działanie stanowi koncentrację w rozumieniu art. 1 ust. 3 i art. 3 ust. 1 lit. b) rozporządzenia WE w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw oraz że ma ono wymiar wspólnotowy, jak określono w wymienionym rozporządzeniu.

2. Komitet Doradczy zgadza się ze stanowiskiem Komisji, że dla celów dokonania oceny omawianej transakcji właściwe rynki produktów to:

w sektorze gazowym:

a) przesyłanie gazu

b) dystrybucja gazu

c) magazynowanie gazu

d) dostawy gazu dla pośredników

e) dostawy gazu dla regionalnych spółek dystrybucyjnych

f) dostawy gazu dla dużych elektrowni

g) dostawy gazu dla dużych odbiorców przemysłowych (ze zużyciem przekraczającym 500 m3/h)

h) dostawy gazu dla małych odbiorców handlowych i przemysłowych (ze zużyciem poniżej 500 m3/h)

i) dostawy gazu dla mieszkańców

w sektorze energii elektrycznej:

j) przesyłanie energii elektrycznej

k) dystrybucja energii elektrycznej

l) usługi bilansowania mocy

m) hurtowe dostawy energii elektrycznej dla pośredników

n) hurtowe dostawy energii elektrycznej dla sprzedawców hurtowych działających w interesie publicznym

o) hurtowe dostawy energii elektrycznej dla regionalnych spółek dystrybucyjnych

p) detaliczne dostawy energii elektrycznej dla średnich i dużych odbiorców handlowych i przemysłowych

q) detaliczne dostawy energii elektrycznej dla małych odbiorców handlowych i przemysłowych

r) detaliczne dostawy energii elektrycznej dla mieszkańców

3. Komitet Doradczy zgadza się z opinią Komisji, że dla celów dokonania oceny przedmiotowego działania, właściwe rynki geograficzne są rynkami krajowymi w następujących przypadkach:

w sektorze gazowym:

a) przesyłanie gazu

b) magazynowanie gazu

c) dostawy gazu dla pośredników

d) dostawy gazu dla regionalnych spółek dystrybucyjnych

e) dostawy gazu dla dużych elektrowni

f) dostawy gazu dla dużych odbiorców przemysłowych (ze zużyciem przekraczającym 500 m3/h)

g) dostawy gazu dla małych odbiorców handlowych i przemysłowych (ze zużyciem poniżej 500 m3/h)

h) dostawy gazu dla mieszkańców (od lipca 2007 r., kiedy mieszkańcy otrzymają prawo wyboru dostawcy)

w sektorze energii elektrycznej:

i) przesyłanie energii elektrycznej

j) usługi bilansowania mocy

k) hurtowe dostawy energii elektrycznej dla pośredników

l) hurtowe dostawy energii elektrycznej dla sprzedawców hurtowych działających w interesie publicznym

m) hurtowe dostawy energii elektrycznej dla regionalnych spółek dystrybucyjnych

n) detaliczne dostawy energii elektrycznej dla średnich i dużych odbiorców handlowych i przemysłowych

o) detaliczne dostawy energii elektrycznej dla małych odbiorców handlowych i przemysłowych

p) dostawy energii elektrycznej dla mieszkańców (od lipca 2007 r., kiedy mieszkańcy otrzymają prawo wyboru dostawcy)

4. Komitet Doradczy zgadza się z opinią Komisji, że dla celów dokonania oceny przedmiotowego działania, właściwe rynki geograficzne są rynkami regionalnymi w następujących przypadkach:

w sektorze gazowym:

a) dystrybucja gazu

b) dostawy gazu dla mieszkańców od lipca 2007 r.

w sektorze energii elektrycznej:

c) dystrybucja energii elektrycznej

d) dostawy energii elektrycznej dla mieszkańców od lipca 2007 r.

5. Komitet doradczy zgadza się ze stanowiskiem Komisji, że planowana transakcja stworzy podmiot całkowicie zintegrowany pionowo w ramach kanałów dostawczych energii elektrycznej i gazu dzięki połączeniu prawie wyłącznej kontroli MOL nad zasobami gazu i jego składowaniem oraz silnej pozycji rynkowej E.ON na rynku detalicznych dostaw gazu, związanej z udziałami tego przedsiębiorstwa w regionalnych spółkach dystrybucji gazu i energii elektrycznej, jak również działalności E.ON w zakresie wytwarzania/ sprzedaży hurtowej energii elektrycznej.

6. Komitet doradczy zgadza się z opinią Komisji, że z tego powodu po transakcji nowy podmiot będzie miał zarówno zdolność jaki i powody do odcięcia dostępu do gazu konkurencyjnym przedsiębiorstwom z rynków gazu i energii elektrycznej stanowiących następne ogniwo.

7. Komitet doradczy zgadza się ze stanowiskiem Komisji, że podmiot powstały po koncentracji ma pozycję dominującą na następujących rynkach w sektorze gazowym:

a) dostawy gazu dla po pośredników na Węgrzech

b) dostawy gazu dla regionalnych spółek dystrybucyjnych na Węgrzech

c) dostawy gazu dla dużych elektrowni na Węgrzech

d) dostawy gazu na Węgrzech

8. Komitet Doradczy zgadza się ze stanowiskiem Komisji, że proponowana koncentracja prawdopodobnie przeszkodzi znacząco skutecznej konkurencji na wspólnym rynku lub znacznej jego części, a także w Europejskim Obszarze Gospodarczym, na następujących rynkach:

w sektorze gazowym:

a) dostawy gazu dla dużych odbiorców przemysłowych na Węgrzech w związku ze zdobyciem pozycji dominującej

b) dostawy gazu dla małych odbiorców handlowych i przemysłowych na Węgrzech

c) dostawy gazu dla mieszkańców na Węgrzech (oddzielnie w każdym z obszarów działania regionalnych spółek dystrybucyjnych przed lipcem 2007 r.)

w sektorze energii elektrycznej:

d) hurtowe dostawy energii elektrycznej dla pośredników na Węgrzech

e) detaliczne dostawy energii elektrycznej dla średnich i dużych odbiorców handlowych i przemysłowych na Węgrzech

f) detaliczne dostawy energii elektrycznej dla małych odbiorców handlowych i przemysłowych na Węgrzech

g) detaliczne dostawy energii elektrycznej dla mieszkańców na Węgrzech (oddzielnie w każdym z obszarów działania regionalnych spółek dystrybucyjnych przed lipcem 2007 r.)

9. Komitet Doradczy zgadza się ze stanowiskiem Komisji, że utrzymanie wzajemnych zależności udziałowych między MOL a nowym podmiotem pozwoliłoby nowemu podmiotowi na realizację strategii eliminowania konkurencji dzięki jego pozycji na rynku magazynowania gazu i pozycji MOL na rynku przesyłowym.

10. Komitet Doradczy zgadza się z opinią Komisji, że złożone zobowiązania są wystarczające do wyeliminowania znaczących przeszkód dla swobody konkurencji na następujących rynkach:

w sektorze gazowym:

a) dostawy gazu dla dużych elektrowni na Węgrzech

b) dostawy gazu dla małych odbiorców handlowych i przemysłowych na Węgrzech

c) dostawy gazu dla mieszkańców w obszarach regionalnych spółek dystrybucyjnych na Węgrzech (na Węgrzech od 2007 r.)

d) dostawy gazu na Węgrzech

w sektorze energii elektrycznej:

e) hurtowe dostawy energii elektrycznej dla pośredników na Węgrzech

f) detaliczne dostawy energii elektrycznej dla średnich i dużych odbiorców handlowych i przemysłowych na Węgrzech

g) detaliczne dostawy energii elektrycznej dla małych odbiorców handlowych i przemysłowych na Węgrzech

h) dostawy gazu dla mieszkańców w obszarach regionalnych spółek dystrybucyjnych na Węgrzech (na Węgrzech od lipca 2007 r.)

11. Komitet Doradczy zgadza się ze stanowiskiem Komisji, iż - pod warunkiem dotrzymania zobowiązań zaproponowanych przez strony - proponowana koncentracja nie przeszkodzi znacząco skutecznej konkurencji na wspólnym rynku lub znacznej jego części w rozumieniu art. 2 ust. 2 rozporządzenia w sprawie połączeń, i że można na tej podstawie uznać jej zgodność z art. 2 ust. 2 i art. 8 ust. 2 rozporządzenia w sprawie połączeń, a także z art. 57 Porozumienia EOG.

12. Komitet Doradczy zwraca się do Komisji, aby uwzględniła ona wszystkie pozostałe kwestie poruszone podczas dyskusji.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2006.223.14

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Opinia Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana na 135. posiedzeniu Komitetu dotycząca projektu decyzji odnoszącej się do sprawy COMP/M.3696 - E.ON/MOL.
Data aktu: 06/12/2005
Data ogłoszenia: 16/09/2006