Opinia na temat wniosku dotyczącego decyzji Rady w sprawie systemu zasobów własnych Wspólnot Europejskich.

OPINIA NR 2/2006

na temat wniosku dotyczącego decyzji Rady w sprawie systemu zasobów własnych Wspólnot Europejskich

(przedstawiona na mocy art. 248 ust. 4 akapit drugi traktatu WE)

(2006/C 203/02)

(Dz.U.UE C z dnia 25 sierpnia 2006 r.)

TRYBUNAŁ OBRACHUNKOWY WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 248 ust. 4,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Energii Atomowej, w szczególności jego art. 160c ust. 4,

uwzględniając decyzję Rady z dnia 29 września 2000 r. w sprawie systemu zasobów własnych Wspólnot Europejskich(1),

uwzględniając rozporządzenie Rady z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(2),

uwzględniając poprzednie opinie Trybunału Obrachunkowego w sprawie systemu zasobów własnych Wspólnot Europejskich, w szczególności jego opinię nr 4/2005(3),

uwzględniając wniosek Rady z dnia 26 kwietnia 2006 r. o opinię Trybunału Obrachunkowego na temat wniosku(4) dotyczącego decyzji Rady w sprawie systemu zasobów własnych Wspólnot Europejskich,

a także mając na uwadze, co następuje:

Rada Europejska na posiedzeniu w Fontainebleau w dniach 25 i 26 czerwca 1984 r. stwierdziła(5) między innymi, że polityka wydatków jest podstawowym środkiem rozwiązywania kwestii nierównowagi budżetowej, jednakże każde Państwo Członkowskie ponoszące obciążenie budżetowe, które jest nadmierne w stosunku do jego względnej zamożności, może w stosownym czasie skorzystać z korekty;

Rada Europejska na posiedzeniu w Berlinie w dniach 24 i 25 marca 1999 r. stwierdziła(6) między innymi, że system zasobów własnych Unii powinien być sprawiedliwy, przejrzysty, oszczędny, prosty i oparty na kryteriach, które w najlepszy sposób odzwierciedlają możliwości wpłat każdego państwa członkowskiego;

Rada Europejska na posiedzeniu w Brukseli w dniach 16 i 17 grudnia 2004 r. przyjęła do wiadomości przedstawione przez Komisję sprawozdanie dotyczące funkcjonowania systemu zasobów własnych, jak również wniosek dotyczący wprowadzenia uogólnionego mechanizmu korekty(7) oraz wezwała Komisję i Radę do dalszej analizy wszystkich kwestii z tym związanych, włącznie z możliwym uproszczeniem systemu;

Rada Europejska na posiedzeniu w Brukseli w dniach 15 i 16 grudnia 2005 r. uzgodniła(8) między innymi, że w ustaleniach dotyczących zasobów własnych należy kierować się ogólnym celem sprawiedliwości; że ustalenia te powinny zatem gwarantować, że obciążenie finansowe żadnego państwa członkowskiego nie będzie nadmierne w stosunku do jego względnej zamożności oraz że ustalenia te powinny wprowadzić przepisy obejmujące poszczególne państwa członkowskie,

PRZYJMUJE NASTĘPUJĄCĄ OPINIĘ:

I. WSTĘP

1. Komisja przedstawia wniosek dotyczący nowej decyzji Rady w sprawie systemu zasobów własnych Wspólnot Europejskich. Po przyjęciu przez państwa członkowskie(9) zastąpi ona obowiązującą obecnie decyzję Rady z dnia 29 września 2000 r.

2. Wniosek Komisji ma na celu wdrożenie porozumienia w sprawie perspektywy finansowej na lata 2007-2013 osiągniętego podczas posiedzenia Rady Europejskiej w Brukseli w dniach 15 i 16 grudnia 2005 r.(10).

3. Porozumienie to nie zmienia w sposób zasadniczy obecnego systemu; w szczególności korekta nierównowagi budżetowej na rzecz Zjednoczonego Królestwa ("rabat brytyjski") zostaje utrzymana, wraz ze zmniejszonym finansowaniem rabatu przez Austrię, Niemcy, Niderlandy i Szwecję.

4. Sposób obliczania rabatu brytyjskiego ulegnie korekcie w związku z rozszerzeniem Zjednoczone Królestwo będzie w coraz większym stopniu uczestniczyć w finansowaniu kosztów rozszerzenia, z wyłączeniem wydatków w ramach rynku objętego wspólną polityką rolną. Jednakże w okresie 2007-2013 dodatkowy wkład Zjednoczonego Królestwa nie przekroczy 10,5 mld euro według cen z 2004 r.

5. Ponadto wprowadza się ustalenia szczegółowe. Austria, Niemcy, Niderlandy i Szwecja będą korzystać z obniżonych stawek poboru zasobów VAT. Niderlandy i Szwecja będą dodatkowo korzystać z redukcji swoich wkładów opartych na DNB. Redukcje te będą miały zastosowanie tylko w latach 2007-2013.

6. Na wniosek Rady Europejskiej do wniosku Komisji dołączony jest dokument roboczy Komisji w sprawie obliczania, finansowania, płatności i zapisywania w budżecie korekty nierównowagi budżetowej na rzecz Zjednoczonego Królestwa.

7. Rada Europejska uzgodniła, że zmiany w obecnym systemie zasobów własnych powinny wejść w życie nie później niż na początku 2009 r. Powinny stać się skuteczne od dnia 1 stycznia 2007 r. i w razie potrzeby być stosowane z mocą wsteczną.

8. Trybunał zbadał wniosek w kontekście zasad regulujących system zasobów własnych Wspólnot, ustanawianych na posiedzeniach Rady Europejskiej od 1984 r. Trybunał uwzględnił także poprzednie opinie(11) oraz wyniki swoich prac kontrolnych odnoszących się do obecnego systemu zasobów własnych.

II. UWAGI OGÓLNE

9. Celem nadrzędnym Rady Europejskiej na posiedzeniu w Brukseli w dniach 15 i 16 grudnia 2005 r. było dążenie do sprawiedliwego traktowania i uniknięcie sytuacji, w której obciążenie finansowe danego państwa członkowskiego byłoby nadmierne w stosunku do jego relatywnej zamożności. Trybunał zauważa jednak, że:

a) nie ustalono kryteriów pozwalających na ustalenie w sposób obiektywny, czy obciążenie finansowe jest nadmierne i w jakiej sytuacji państwu członkowskiemu powinna zostać przyznana korekta;

b) nie istnieje mechanizm monitorowania, w miarę upływu czasu, czy nadmierne obciążenie finansowe się utrzymuje i czy korzystanie przez państwo członkowskie z korekty jest nadal uzasadnione(12); oraz

c) nie istnieje mechanizm pozwalający państwom członkowskim innym niż wymienione we wniosku na ubieganie się o przyznanie korekty(12).

10. Trybunał odnotowuje starania poczynione w celu uproszczenia decyzji w sprawie zasobów własnych, w szczególności polegające na zniesieniu tzw. "stawki zamrożonej" VAT.

11. Jednakże inne poważne niedociągnięcia w systemie przedstawione przez Trybunał w jego poprzedniej opinii(13) nie zostały wyeliminowane. Niedociągnięcia te prowadzą do licznych problemów, w szczególności związanych z administrowaniem systemem, jego złożonością, brakiem spójności i przejrzystości.

12. Wniosek wprowadza dodatkowe komplikacje, zwiększając liczbę ustaleń specjalnych odnoszących się do niektórych państw członkowskich. Ogólnie, nowe przepisy wydają się zatem jeszcze bardziej skomplikowane i niejasne niż obecnie istniejące.

III. UWAGI SZCZEGÓŁOWE

13. Trybunał z zadowoleniem przyjmuje wniosek Komisji, aby do celów obliczania zasobów własnych zastosować istotne zmiany statystyczne w kompilacji DNB. Zgodnie z poprzednimi uwagami Trybunału(14) pozwoliłoby to uniknąć sytuacji, w której dane w zakresie DNB wykorzystywane do obliczania zasobów własnych nie odpowiadają publikowanym danym krajowym, i w konsekwencji utrzymać przejrzystość.

14. Należy objaśnić pojęcie sumy wydatków na rzecz państw członkowskich. Artykuł 4 wniosku wspomina o sumie wydatków na rzecz państw członkowskich, ale pojęcie to rozwinięte jest jednie w dokumencie roboczym Komisji w sprawie rabatu brytyjskiego(15). Trybunał przywołuje swoje spostrzeżenia przedstawione w pkt 29-31 opinii 4/2005, które są nadal aktualne w odniesieniu do definicji sumy wydatków na rzecz państw członkowskich.

15. Trybunał uważa, że zawarcie w dokumencie roboczym Komisji postanowień w sprawie obliczania, finansowania, płatności i zapisywania w budżecie korekty nierównowagi budżetowej na rzecz Zjednoczonego Królestwa nie jest zgodne z art. 279(16) traktatu WE i stanowi naruszenie zasady przejrzystości.

IV. WNIOSKI I ZALECENIA

16. Zasady i ustalenia przedstawione we wniosku dotyczącym nowej decyzji Rady w sprawie systemu zasobów własnych Wspólnot Europejskich wydają się być jeszcze bardziej złożone i mniej przejrzyste niż obecnie istniejące. Wniosek odchodzi od systemu zasobów własnych opartego na jasnych i stosowanych wobec wszystkich państw mechanizmach w kierunku wkładów negocjowanych indywidualnie przez poszczególne państwa.

17. Trybunał jest świadomy, że wniosek Komisji jest wynikiem złożonych negocjacji między Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją oraz prowadzonych w ramach Rady Europejskiej i jest uważany za rozwiązanie przejściowe.

18. Trybunał z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Komisji powierzono dokonanie pełnego, kompleksowego przeglądu systemu zasobów własnych i przedstawienie odpowiedniego sprawozdania w roku 2008/2009. Trybunał zwraca uwagę na płynący z dotychczasowych doświadczeń wniosek, że bardzo trudno jest przeprowadzić gruntowną reformę systemu zasobów własnych Wspólnot, jeżeli dyskusje na temat tej reformy są bezpośrednio powiązane z negocjacjami pułapów finansowych i wydatków na realizację polityk wspólnotowych w ramach wieloletniej perspektywy finansowej. Stąd też Trybunał z zadowoleniem przyjmuje fakt, że uzgodniony przez Radę Europejską na posiedzeniu w Brukseli w dniach 15 i 16 grudnia 2005 r. zapis w sprawie przeglądu umożliwia przygotowanie i przyjęcie całościowej reformy systemu zasobów własnych na długo przed upływem okresu nowej perspektywy finansowej.

19. Trybunał wzywa Komisję do ponownego rozważenia formy prawnej dokumentu określającego przepisy w sprawie obliczania, finansowania, płatności i zapisywania w budżecie korekty nierównowagi budżetowej na rzecz Zjednoczonego Królestwa.

Niniejsza Opinia została przyjęta przez Trybunał Obrachunkowy w Luksemburgu na posiedzeniu w dniu 28 czerwca 2006 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
pod nieobecność Huberta Webera
Prezesa
François COLLING
Członek Trybunału

______

(1) Dz.U. L 253 z 7.10.2000, str. 42.

(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, str. 1.

(3) Opinia nr 4/2005 dotycząca wniosku dotyczącego decyzji Rady w sprawie systemu zasobów własnych Wspólnot Europejskich oraz wniosku dotyczącego rozporządzenia Rady w sprawie wdrażania środków mających na celu korektę nierównowagi budżetowej zgodnie z art. 4 i 5 decyzji Rady z dnia (...) w sprawie systemu zasobów własnych Wspólnot Europejskich (Dz.U. C 167 z 7.7.2005, str. 1).

(4) COM(2006) 99 wersja ostateczna z dnia 8 marca 2006 r.

(5) Patrz: Biuletyn WE 6-1984.

(6) Patrz: Biuletyn UE 3-1999.

(7) COM(2004) 501 wersja ostateczna z dnia 14 lipca 2004 r.

(8) Patrz: pkt 6 konkluzji Prezydencji (dokument Rady 15914/1/05, REV 1, CONCL 3 z dnia 30 stycznia 2006 r.) odwołujący się do dokumentu Rady 15915/05 CADREFIN 268 z dnia 19 grudnia 2005 r., w szczególności do jego pkt 77.

(9) Zgodnie z ich odpowiednimi wymogami konstytucyjnymi, na mocy art. 269 Traktatu.

(10) Patrz: dokument Rady 15915/05 CADREFIN 268 z dnia 19 grudnia 2005 r.

(11) Patrz: opinia nr 4/2005 (Dz.U. C 167 z 7.7.2005, str. 1), opinia nr 7/2003 (Dz.U. C 318 z 30.12.2003, str. 1) i opinia nr 8/99 (Dz.U. C 310 z 28.10.1999, str. 1).

(12) Patrz: pkt 14 opinii nr 4/2005.

(13) Patrz w szczególności: pkt 6-15 opinii nr 4/2005.

(14) Patrz: pkt 23 opinii nr 4/2005.

(15) Patrz: pkt 3.2.

(16) Artykuł 279 ust. 2 stanowi, że "Rada, stanowiąc jednomyślnie na wniosek Komisji i po konsultacji z Parlamentem Europejskim i zasięgnięciu opinii Trybunału Obrachunkowego, określa sposoby i procedurę, według których dochody budżetowe przewidziane w ramach systemu zasobów własnych Wspólnoty są pozostawione do dyspozycji Komisji (...).".

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024