POMOC PAŃSTWA - WŁOCHYPomoc państwa C 29/2006 (ex NN 20/2003) - Restrukturyzacja spółdzielni oraz ich konsorcjów
Zaproszenie do przedkładania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE
(2006/C 202/08)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE C z dnia 25 sierpnia 2006 r.)
Pismem z dnia 22 czerwca 2006 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja zawiadomiła Włochy o swojej decyzji wszczęcia postępowania dotyczącego wyżej wspomnianej pomocy, określonego w art. 88 ust. 2 traktatu WE.
W ciągu miesiąca od dnia opublikowania niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na adres:
Commission européenne
Direction Générale de la Pêche
Direction D - Unité Juridique
Rue de la Loi, 200
B-1049 Bruxelles
Faks: (32-2) 295 19 42
Uwagi te zostaną przekazane władzom Włoch. Zainteresowana strona przedstawiająca uwagi może wystąpić z pisemnym, odpowiednio umotywowanym wnioskiem o traktowanie jej danych jako poufnych.
TEKST STRESZCZENIA
Niniejszy dokument dotyczy pomocy na restrukturyzację spółdzielni oraz ich konsorcjów ustanowionej w dekrecie legislacyjnym z dnia 18 maja 2001 r. Zważywszy, że Włochy podały, że środek ten został wprowadzony, został on zarejestrowany jako pomoc przyznana niezgodnie z prawem w rozumieniu art. 1 lit. f) rozporządzenia (WE) nr 659/1999.
Z informacji przekazanych przez Włochy wynika, że dekret legislacyjny z dnia 18 maja 2001 r. odpowiada rozporządzeniu przewidującemu finansowanie, począwszy od dnia jego wejścia w życie, środków pomocy przewidzianych w dekrecie z dnia 10 lutego 1998 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania art. 11 ust. 8b, ustawy nr 41 z dnia 17 lutego 1982 r.
Omawiany program pomocy ma na celu przyznanie pomocy w formie bezzwrotnych dotacji do 40 % wydatków kwalifikowanych lub kredytów preferencyjnych odpowiadających 85 % tych wydatków dla przedsiębiorstw spółdzielczych sektora rybołówstwa posiadającego plany restrukturyzacji w celu ich ulepszenia i przywrócenia ich efektywności gospodarczej oraz finansowej. Koszty kwalifikowane są bardzo różne. Mogą one dotyczyć zarówno wydatków na inwestycje, kosztów finansowych, jak i wydatków operacyjnych przedsiębiorstw.
Włochy nie dostarczyły szczegółowych informacji w sprawie budżetu przeznaczonego na omawiany środek pomocy. Czas trwania tego programu pomocy nie jest ograniczony.
Należy przeanalizować omawiany program pomocy w świetle wytycznych, do celów rozpatrzenia pomocy państwa w sektorze rybołówstwa i akwakultury. Został on wyraźnie przedstawiony jako program pomocy na restrukturyzację przedsiębiorstw łącznie z realizacją, na poziomie przedsiębiorstw-beneficjentów, planów restrukturyzacji. Stosowne przepisy wytycznych dotyczących rybołówstwa przewidują, że pomoc mająca na celu ratowanie i restrukturyzację zagrożonych przedsiębiorstw są oceniane zgodnie z wytycznymi wspólnotowymi dotyczącymi pomocy państwa na ratowanie i restrukturyzację zagrożonych przedsiębiorstw. Ponadto w wyjątkowych przypadkach przedsiębiorstw zajmujących się głównie rybołówstwem morskim, wytyczne dotyczące rybołówstwa precyzują, że pomoc ta może zostać przyznana pod warunkiem przedstawienia Komisji planu mającego na celu zmniejszenie zdolności połowowych floty.
Okazuje się, że warunki wprowadzenia tego programu pomocy są niezgodne z warunkami określonymi w wytycznych w odniesieniu do restrukturyzacji. Nie ma gwarancji, że pomoc stosowana jest wyłącznie w odniesieniu do zagrożonych przedsiębiorstw. Nie ma też gwarancji, że istnieje plan restrukturyzacji oparty na warunkach określonych w wytycznych. Nie istnieje zastrzeżenie, że że przedsiębiorstwa-beneficjenci uczestniczą w sporządzaniu planu przy pomocy własnych środków ani że pomoc jest ograniczona do koniecznego minimum umożliwiającego przywrócenie rentowności przedsiębiorstwabeneficjenta. Ponadto w odniesieniu do średnich przedsiębiorstw nie przewiduje się środków wyrównawczych w celu uniknięcia niepotrzebnego naruszenia zasad konkurencji.
Poza tym Włochy nie przedstawiły planu mającego na celu zmniejszenie zdolności połowowych floty w odniesieniu do przedsiębiorstw zajmujących się głównie rybołówstwem.
Wynika z tego, że Komisja ma poważne wątpliwości co do zgodności tego środka pomocy ze wspólnym rynkiem.
TEKST PISMA
grafika