Przyznawanie ograniczonych praw przewozowych w zakresie ruchu lotniczego.

WYTYCZNE DOTYCZĄCE PRZYZNAWANIA OGRANICZONYCH PRAW PRZEWOZOWYCH W ZAKRESIE RUCHU LOTNICZEGO

(2006/C 177/06)

(Dz.U.UE C z dnia 29 lipca 2006 r.)

1. Niniejsze wytyczne sporządzono w oparciu o rozporządzenie (WE) nr 847/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie negocjacji i wykonania umów dotyczących usług lotniczych między Państwami Członkowskimi a państwami trzecimi. Należy je stosować w przypadku, gdy więcej niż jedno przedsiębiorstwo przewozu lotniczego chce korzystać z praw przewozowych ograniczonych zgodnie z umową dwustronną, zawartą przez Szwecję z państwem trzecim. Ponadto należy je stosować w przypadkach, w których prawa te nie mają zakresu umożliwiającego spełnienie oczekiwań wszystkich zainteresowanych stron odnośnie do świadczenia usług przewozu lotniczego zgodnie z umową. Wytyczne również należy stosować w przypadku, gdy zgodnie z obowiązującą umową można wybrać tylko jedno przedsiębiorstwo przewozu lotniczego, podczas gdy wyborem takim było zainteresowane więcej niż jedno przedsiębiorstwo.

2. W przypadku, gdy ograniczone prawa przewozowe przysługują wspólnie państwom skandynawskim, wnioski powinny być rozpatrywane zgodnie z niniejszymi wytycznymi, o ile dana trasa rozpoczyna lub kończy się w Szwecji. Niemniej jednak w takich przypadkach należy skonsultować się z właściwymi władzami Danii i Norwegii.

3. Do celów niniejszych wytycznych przedsiębiorstwo przewozu lotniczego oznacza przewoźnika lotniczego, który ma siedzibę statutową w Szwecji i ważną licencję na prowadzenie działalności wydaną zgodnie z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2407/92.

4. Informacje o prawach przewozowych według dwustronnych umów o usługach lotniczych, które Szwecja zawarła, oraz decyzje o przyznanych prawach przewozowych, według niniejszych wytycznych, mają być przekazane przez szwedzki Zarząd Lotnictwa Cywilnego (Luftfartsstyrelsen) i opublikowane na jego stronie internetowej (www.luftfartsstyrelsen.se). Tam również należy umieszczać informacje o planowanych negocjacjach odnośnie do przewozu lotniczego. Zarząd informuje właściwe władze Danii i Norwegii o wnioskach, które będą rozpatrywane zgodnie z niniejszymi wytycznymi.

5. Kwestie przyznania praw przewozowych zgodnie z niniejszymi wytycznymi są rozpatrywane przez Zarząd Lotnictwa Cywilnego. Decyzje publikuje się. Decyzje Zarządu Lotnictwa Cywilnego mogą być zaskarżone do właściwego organu rządowego (Ministerstwo Gospodarki).

6. Przedsiębiorstwo lotnicze, które ubiega się o możliwość korzystania z ograniczonych praw przewozowych powinno złożyć pisemny wniosek o zezwolenie do Zarządu Lotnictwa Cywilnego. Wniosek powinien być sporządzony w języku szwedzkim lub angielskim i powinien zawierać, co następuje:

a) kopię licencji na prowadzenie działalności przez danego przewoźnika lotniczego, jeśli licencja ta nie została wystawiona przez władze szwedzkie;

b) opis planowanego przewozu lotniczego (np. typ statku powietrznego, oznaczenie narodowości oraz oznaczenie rejestracji, rozkład lotów i trasa lotów, dni lotów);

c) dane o rodzaju ewentualnego najmu (tzw. "wet lease" lub "dry lease"(1)) statku powietrznego, który przewidziano do eksploatacji;

d) dane o ewentualnej współpracy z innym przewoźnikiem lotniczym i jej rodzaj oraz zakres;

e) planowaną datę uruchomienia przewozów lotniczych;

f) rodzaj przewozu (np. pasażerski lub towarowy);

g) ewentualne przesiadki;

h) politykę cenową na danej trasie.

Zarząd Lotnictwa Cywilnego może wymagać, aby wnioskodawca uzupełnił wniosek o inne dodatkowe dane.

Zarząd Lotnictwa Cywilnego informuje właściwe władze Danii i Norwegii o wnioskach, które wpłynęły. Ponadto informacje te należy opublikować na stronie internetowej Zarządu Lotnictwa Cywilnego.

7. Wnioski należy rozpatrywać w sposób przejrzysty i niedyskryminujący. W procesie wyboru, pierwszeństwo ma przewóz lotniczy, który:

– jest maksymalnie korzystny dla konsumentów;

– sprzyja efektywnej konkurencji pomiędzy wspólnotowymi przewoźnikami lotniczymi, tak, jak tylko jest to możliwe;

– świadczy usługi lotnicze obejmujące te wszystkie kategorie przewozu, na które jest publiczne zapotrzebowanie za jak najniższą, możliwą do przyjęcia, cenę;

– promuje prawidłowy rozwój wspólnotowego przemysłu lotniczego, handlu, turystyki i/lub:

– realizuje ogólne cele polityki transportowej, np. jeśli chodzi o rozwój regionalny

8. W trakcie rozpatrywania wniosków należy uwzględnić w szczególności:

– jakie usługi są oferowane;

– częstotliwość świadczonych usług;

– rodzaj statków powietrznych i konfigurację;

– czy chodzi o przewóz bezpośredni lub pośredni;

– datę uruchomienia przewozów lotniczych;

– wielkość przewozu w ciągu roku;

– rodzaj przewozu (np. pasażerski lub towarowy);

– dostępność usług dla klientów (rezerwacja i zakup biletów);

– możliwości przesiadek;

– ceny;

– oddziaływanie na środowisko.

Zarząd Lotnictwa Cywilnego musi również uwzględnić inne okoliczności, jeśli zostaną one podane wnioskodawcom do wiadomości przed rozstrzygnięciem sprawy.

9. W trakcie rozpatrywania wniosków należy również wziąć pod uwagę potrzebę zapewnienia ciągłości usług przewozowych.

10. Z decyzji o przyznaniu praw przewozowych według niniejszych wytycznych, winny wynikać przyczyny, które leżały u jej podstaw.

11. Przyznane prawa przewozowe nie mogą być przenoszone bez szczególnego zezwolenia.

12. Przewoźnik lotniczy, który otrzymał zezwolenie na korzystanie z praw przewozowych zgodnie z niniejszymi wytycznymi, uruchamia przedmiotowy przewóz w ciągu dwóch najbliższych okresów programowania. W przeciwnym wypadku, zezwolenie przestaje obowiązywać.

13. Udzielone zezwolenie przestaje obowiązywać również w przypadku, gdy:

a) przewóz zostaje przerwany i nie zostaje wznowiony w ciągu sześciu miesięcy, o ile przerwa nie jest zależna od okoliczności, na które właściciel zezwolenia nie miał wpływu;

b) właściciel zezwolenia oświadcza Zarządowi Lotnictwa Cywilnego, iż nie ma zamiaru dłużej z niego korzystać.

14. Zarząd Lotnictwa Cywilnego może całkowicie lub częściowo cofnąć zezwolenie w przypadku, gdy:

a) przewóz nie odbywa się zgodnie z warunkami określonymi w zezwoleniu lub z postanowieniami zawartymi w umowie dwustronnej, stanowiącej podstawę prawną tego przewozu;

b) ponadto właściciel zezwolenia nie przestrzega obowiązujących przepisów przewozu lotniczego, lub:

c) istnieją dodatkowe szczególnie uzasadnione powody.

15. W przypadku, gdy zezwolenie traci ważność lub zostaje cofnięte zgodnie z niniejszymi wytycznymi, Zarząd Lotnictwa Cywilnego może ponownie rozpatrzyć zasadność zezwolenia.

16. Niniejsze wytyczne nie mają wpływu na obowiązujące prawa przewozowe, wykorzystywane efektywnie w danym momencie i w sposób zgodny z prawem wspólnotowym oraz z ustawodawstwem krajowym w zakresie konkurencji.

______

(1)Wet Lease (ACMI=Aicraft, Crew, Maintenance, Insurance) - umowa najmu statku powietrznego wraz z załogą, serwisem i ubezpieczeniem; Dry Lease - umowa najmu samego statku powietrznego. (przyp. tłum.)

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024