(2005/C 79/04)(Dz.U.UE C z dnia 1 kwietnia 2005 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1466/97 z dnia 7 lipca 1997 r. w sprawie wzmocnienia nadzoru pozycji budżetowych oraz nadzoru i koordynacji polityk gospodarczych(1), a w szczególności jego art. 9 ust. 3,
uwzględniając zalecenie Komisji,
po konsultacji z Komitetem Ekonomiczno-Finansowym,
WYDAJE NINIEJSZĄ OPINIĘ:
Dnia 18 stycznia 2005 r. Rada przeanalizowała aktualizację programu konwergencji Szwecji, obejmującego lata 2004-2007. Program jest w dużej mierze zgodny z odnoszącymi się do danych wymogami zmienionego "kodeksu postępowania dotyczącego treści i formy programów stabilności i konwergencji". W szczególności, niektóre dane nie są w pełni zgodne z normami ESA95. Z tego względu Szwecja proszona jest o osiągnięcie pełnej zgodności z wymaganiami dotyczącymi danych.
Scenariusz makroekonomiczny będący podstawą programu przewiduje, że wzrost realnego PKB zmniejszać się będzie nieco od wysokiego poziomu 3,5 % w 2004 r. do 3,0 % w 2005 r. i do średnio 2,4 % w latach 2006- 2007. Na podstawie aktualnie dostępnych informacji scenariusz ten wydaje się odzwierciedla wiarygodne założenia dotyczące wzrostu. Przewidywania programu dotyczące inflacji wydają się realistyczne.
Ramy budżetowe obejmują ogólną planowaną nadwyżkę sektora instytucji rządowych i samorządowych (general government) wynoszącą średnio 2 % PKB w ciągu cyklu, wieloletnie nominalne pułapy wydatków administracji centralnej oraz wymóg stabilnego salda budżetowego dotyczący samorządów lokalnych. Aktualizacja przewiduje nadwyżki sektora general government w wysokości 0,7 % w 2004 r., 0,6 % w 2005 r., 0,4 % w 2006 r. i 0,9 % w ostatnim roku 2007. Zarówno wskaźniki wydatków jak i wskaźnik dochodów wykazują tendencję stopniowego obniżania się w okresie, którego dotyczą przewidywania. Saldo cyklicznie korygowanego budżetu, którego korekta polega na uwzględnieniu szacunkowego wpływu, przy wykorzystaniu powszechnie używanej metodologii, wykazuje nadwyżkę w okresie, którego dotyczą przewidywania, pomimo znacznego, nieokreślonego bodźca, który pojawił się w roku 2005, odzwierciedlającego troskę rządu spowodowaną złą sytuacja na rynku pracy. W efekcie, nadwyżka w sektorze general government nie osiągnie poziomu 2 % w okresie, którego dotyczą przewidywania. Podczas gdy spodziewana jest nadwyżka w systemie emerytalnym i pod-sektorze samorządów lokalnych, deficyt w administracji centralnej będzie rósł w roku 2005 i 2006. W porównaniu z poprzednią - obecna aktualizacja przedstawia cele budżetowo, które, przeciętnie, są gorsze w porównaniu ze zmianami makroekonomicznymi, które są korzystniejsze niż wcześniej przewidywano.
Ryzyka zagrażające przewidywaniom budżetowym zawartym w programie wydają się zasadniczo zrównoważone. Z jednej strony, przewidywania dotyczące budżetu wydają się wiarygodne i Szwecja ma bardzo dobre osiągnięcia w utrzymywaniu ustalonych pułapów wydatków. Ponadto, sytuacja finansowa na poziomie samorządów lokalnych zdaje się ulegać poprawie. Z drugiej strony, w ciągu ostatnich kilku lat system podatkowy wykazywał się pewną niestabilnością, w związku z czym ważnym będzie przestrzeganie ostrożnych pułapów wydatków.
Biorąc pod uwagę niniejszą ocenę ryzyka, stanowisko budżetowe zawarte w programie wydaje się wystarczające, by utrzymać w latach 2004 do 2007 osiągniętą nadwyżkę zgodnie z zawartym w Pakcie o Stabilności i Wzroście średnioterminowym celem pozycji budżetowej bliskiej równowadze lub pozostającej w nadwyżce. Daje to także dostateczny margines bezpieczeństwa na wypadek naruszenia progu deficytu wynoszącego 3 % PKB przy normalnych wahaniach makroekonomicznych w okresie, którego dotyczą przewidywania.
Szacuje się, że wskaźnik zadłużenia osiągnął 51,7 % PKB w 2004 r., to jest znacznie poniżej ustalonej w Traktacie wartości odniesienia wynoszącej 60 % PKB. Program przewiduje zmniejszenie się wskaźnika zadłużenia do 49,0 % PKB do roku 2007.
Wydaje się, że sytuacja Szwecji w zakresie długoterminowej stabilności finansów publicznych jest stosunkowo korzystna, pomimo przewidywanych w budżecie znacznych kosztów, jakie niesie ze sobą starzejące się społeczeństwo. Jednakże w dalszej perspektywie może pojawić się ryzyko niemożności utrzymania długoterminowej stabilności. Jest to oparte na przewidywanym wzroście tzw. wskaźnika "the old-age dependency" oraz istniejących tendencji w sferze wydatków związanych z opieką zdrowotną, aktywnością zawodową i zatrudnieniem. Bez dalszych reform modyfikujących te tendencje dążenie do nadwyżki budżetowej w wysokości 2 % PKB w ciągu następnych 10 lat, zgodnej z rządowym celem budżetowym, staje się kluczowym czynnikiem dla rozwiązania problemu utrzymania długoterminowej stabilności.
Porównanie głównych przewidywań makroekonomicznych i budżetowych
|
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
Realny PKB |
PK listopad 2004 |
3,5 |
3,0 |
2,5 |
2,3 |
(zmiana w %) |
COM jesień 2004 |
3,7 |
3,1 |
2,9 |
n.d. |
|
PK listopad 2003 |
2,0 |
2,6 |
2,5 |
n.d. |
Inflacja HICP |
PK listopad 2004(2) |
1,3 |
1,5 |
n.d. |
n.d. |
(%) |
COM jesień 2004 |
1,1 |
1,5 |
1,9 |
n.d. |
|
PK listopad 2003(2) |
1,7 |
n.d. |
n.d. |
n.d. |
Saldo sektora general |
PK listopad 2004 |
0,7 |
0,6 |
0,4 |
0,9 |
government) |
COM jesień 2004 |
0,6 |
0,6 |
0,8 |
n.d. |
(%PKB |
PK listopad 2003(3) |
0,6 |
1,4 |
1,9 |
n.d. |
Saldo pierwotne |
PK listopad 2004(1) |
2,8 |
2,8 |
2,7 |
3,3 |
(%PKB) |
COM jesień 2004 |
2,7 |
2,8 |
3,0 |
n.d. |
|
PK listopad 2003 |
0,9 |
1,7 |
2,1 |
n.d. |
Saldo korygowane |
PK listopad 2004(4) |
0,8 |
0,5 |
0,5 |
1,2 |
cyklicznie |
COM jesień 2004 |
0,7 |
0,4 |
0,6 |
n.d. |
(%PKB) |
PK listopad 2003 (4) |
1,3 |
1,8 |
2,0 |
n.d. |
Dług sektora general |
PK listopad 2004 |
51,7 |
50,5 |
50,0 |
49,0 |
government |
COM jesień 2004 |
51,6 |
50,6 |
49,7 |
n.d. |
brutto (%PKB) |
PK listopad 2003 |
51,5 |
50,0 |
48,3 |
n.d. |
(1) W aktualizacji władze szwedzkie podają saldo pierwotne z wyłączeniem odsetek netto, a nie konwencjonalnych odsetek brutto. Jednak w tabeli podane są
salda pierwotne z wyłączeniem odsetek brutto przy wykorzystaniu danych z
aktualizacji.
|
(2) % zmiana grudzień-grudzień |
(3) Dla porównania, pożyczki netto zgłoszone do aktualizacji z 2002 i 2003 r. odnoszą się do wielkości obliczonych z uwzględnieniem pełnej periodyzacji
podatków (choć ta zmiana sprawozdawczości została formalnie wprowadzona
dopiero w 2004 r.).
|
(4) Obliczenia służb Komisji na podstawie danych zawartych w programie. |
Źródła: |
Zaktualizowany szwedzki program konwergencji, listopad 2003 r. i listopad 2004 r. (PK); Prognozy gospodarcze służb Komisji (COM); Obliczenia służb Komisji |
______
(1) Dz.U. L 209 z 2.8.1997, str. 1.