(Dz.U.UE C z dnia 1 kwietnia 2005 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1466/97 z dnia 7 lipca 1997 r. w sprawie wzmocnienia nadzoru pozycji budżetowych oraz nadzoru i koordynacji polityk gospodarczych(1), a w szczególności jego art. 9 ust. 3,
uwzględniając zalecenie Komisji,
po konsultacji z Komitetem Ekonomiczno-Finansowym,
WYDAJE NINIEJSZĄ OPINIĘ:
Dnia 18 stycznia 2005 r. Rada przeanalizowała aktualizację programu konwergencji Szwecji, obejmującego lata 2004-2007. Program jest w dużej mierze zgodny z odnoszącymi się do danych wymogami zmienionego "kodeksu postępowania dotyczącego treści i formy programów stabilności i konwergencji". W szczególności, niektóre dane nie są w pełni zgodne z normami ESA95. Z tego względu Szwecja proszona jest o osiągnięcie pełnej zgodności z wymaganiami dotyczącymi danych.
Scenariusz makroekonomiczny będący podstawą programu przewiduje, że wzrost realnego PKB zmniejszać się będzie nieco od wysokiego poziomu 3,5 % w 2004 r. do 3,0 % w 2005 r. i do średnio 2,4 % w latach 2006- 2007. Na podstawie aktualnie dostępnych informacji scenariusz ten wydaje się odzwierciedla wiarygodne założenia dotyczące wzrostu. Przewidywania programu dotyczące inflacji wydają się realistyczne.
Ramy budżetowe obejmują ogólną planowaną nadwyżkę sektora instytucji rządowych i samorządowych (general government) wynoszącą średnio 2 % PKB w ciągu cyklu, wieloletnie nominalne pułapy wydatków administracji centralnej oraz wymóg stabilnego salda budżetowego dotyczący samorządów lokalnych. Aktualizacja przewiduje nadwyżki sektora general government w wysokości 0,7 % w 2004 r., 0,6 % w 2005 r., 0,4 % w 2006 r. i 0,9 % w ostatnim roku 2007. Zarówno wskaźniki wydatków jak i wskaźnik dochodów wykazują tendencję stopniowego obniżania się w okresie, którego dotyczą przewidywania. Saldo cyklicznie korygowanego budżetu, którego korekta polega na uwzględnieniu szacunkowego wpływu, przy wykorzystaniu powszechnie używanej metodologii, wykazuje nadwyżkę w okresie, którego dotyczą przewidywania, pomimo znacznego, nieokreślonego bodźca, który pojawił się w roku 2005, odzwierciedlającego troskę rządu spowodowaną złą sytuacja na rynku pracy. W efekcie, nadwyżka w sektorze general government nie osiągnie poziomu 2 % w okresie, którego dotyczą przewidywania. Podczas gdy spodziewana jest nadwyżka w systemie emerytalnym i pod-sektorze samorządów lokalnych, deficyt w administracji centralnej będzie rósł w roku 2005 i 2006. W porównaniu z poprzednią - obecna aktualizacja przedstawia cele budżetowo, które, przeciętnie, są gorsze w porównaniu ze zmianami makroekonomicznymi, które są korzystniejsze niż wcześniej przewidywano.
Ryzyka zagrażające przewidywaniom budżetowym zawartym w programie wydają się zasadniczo zrównoważone. Z jednej strony, przewidywania dotyczące budżetu wydają się wiarygodne i Szwecja ma bardzo dobre osiągnięcia w utrzymywaniu ustalonych pułapów wydatków. Ponadto, sytuacja finansowa na poziomie samorządów lokalnych zdaje się ulegać poprawie. Z drugiej strony, w ciągu ostatnich kilku lat system podatkowy wykazywał się pewną niestabilnością, w związku z czym ważnym będzie przestrzeganie ostrożnych pułapów wydatków.
Biorąc pod uwagę niniejszą ocenę ryzyka, stanowisko budżetowe zawarte w programie wydaje się wystarczające, by utrzymać w latach 2004 do 2007 osiągniętą nadwyżkę zgodnie z zawartym w Pakcie o Stabilności i Wzroście średnioterminowym celem pozycji budżetowej bliskiej równowadze lub pozostającej w nadwyżce. Daje to także dostateczny margines bezpieczeństwa na wypadek naruszenia progu deficytu wynoszącego 3 % PKB przy normalnych wahaniach makroekonomicznych w okresie, którego dotyczą przewidywania.
Szacuje się, że wskaźnik zadłużenia osiągnął 51,7 % PKB w 2004 r., to jest znacznie poniżej ustalonej w Traktacie wartości odniesienia wynoszącej 60 % PKB. Program przewiduje zmniejszenie się wskaźnika zadłużenia do 49,0 % PKB do roku 2007.
Wydaje się, że sytuacja Szwecji w zakresie długoterminowej stabilności finansów publicznych jest stosunkowo korzystna, pomimo przewidywanych w budżecie znacznych kosztów, jakie niesie ze sobą starzejące się społeczeństwo. Jednakże w dalszej perspektywie może pojawić się ryzyko niemożności utrzymania długoterminowej stabilności. Jest to oparte na przewidywanym wzroście tzw. wskaźnika "the old-age dependency" oraz istniejących tendencji w sferze wydatków związanych z opieką zdrowotną, aktywnością zawodową i zatrudnieniem. Bez dalszych reform modyfikujących te tendencje dążenie do nadwyżki budżetowej w wysokości 2 % PKB w ciągu następnych 10 lat, zgodnej z rządowym celem budżetowym, staje się kluczowym czynnikiem dla rozwiązania problemu utrzymania długoterminowej stabilności.
Porównanie głównych przewidywań makroekonomicznych i budżetowych
| 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | ||
| Realny PKB | PK listopad 2004 | 3,5 | 3,0 | 2,5 | 2,3 |
| (zmiana w %) | COM jesień 2004 | 3,7 | 3,1 | 2,9 | n.d. |
| PK listopad 2003 | 2,0 | 2,6 | 2,5 | n.d. | |
| Inflacja HICP | PK listopad 2004(2) | 1,3 | 1,5 | n.d. | n.d. |
| (%) | COM jesień 2004 | 1,1 | 1,5 | 1,9 | n.d. |
| PK listopad 2003(2) | 1,7 | n.d. | n.d. | n.d. | |
| Saldo sektora general | PK listopad 2004 | 0,7 | 0,6 | 0,4 | 0,9 |
| government) | COM jesień 2004 | 0,6 | 0,6 | 0,8 | n.d. |
| (%PKB | PK listopad 2003(3) | 0,6 | 1,4 | 1,9 | n.d. |
| Saldo pierwotne | PK listopad 2004(1) | 2,8 | 2,8 | 2,7 | 3,3 |
| (%PKB) | COM jesień 2004 | 2,7 | 2,8 | 3,0 | n.d. |
| PK listopad 2003 | 0,9 | 1,7 | 2,1 | n.d. | |
| Saldo korygowane | PK listopad 2004(4) | 0,8 | 0,5 | 0,5 | 1,2 |
| cyklicznie | COM jesień 2004 | 0,7 | 0,4 | 0,6 | n.d. |
| (%PKB) | PK listopad 2003 (4) | 1,3 | 1,8 | 2,0 | n.d. |
| Dług sektora general | PK listopad 2004 | 51,7 | 50,5 | 50,0 | 49,0 |
| government | COM jesień 2004 | 51,6 | 50,6 | 49,7 | n.d. |
| brutto (%PKB) | PK listopad 2003 | 51,5 | 50,0 | 48,3 | n.d. |
|
(1) W aktualizacji władze szwedzkie podają saldo pierwotne z wyłączeniem odsetek netto, a nie konwencjonalnych odsetek brutto. Jednak w tabeli podane są salda pierwotne z wyłączeniem odsetek brutto przy wykorzystaniu danych z aktualizacji. | |||||
| (2) % zmiana grudzień-grudzień | |||||
|
(3) Dla porównania, pożyczki netto zgłoszone do aktualizacji z 2002 i 2003 r. odnoszą się do wielkości obliczonych z uwzględnieniem pełnej periodyzacji podatków (choć ta zmiana sprawozdawczości została formalnie wprowadzona dopiero w 2004 r.). | |||||
| (4) Obliczenia służb Komisji na podstawie danych zawartych w programie. | |||||
| Źródła: | |||||
| Zaktualizowany szwedzki program konwergencji, listopad 2003 r. i listopad 2004 r. (PK); Prognozy gospodarcze służb Komisji (COM); Obliczenia służb Komisji | |||||
______
(1) Dz.U. L 209 z 2.8.1997, str. 1.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2005.79.7 |
| Rodzaj: | Opinia |
| Tytuł: | Opinia w sprawie aktualizacji programu konwergencji dla Szwecji 2004-2007. |
| Data aktu: | 18/01/2005 |
| Data ogłoszenia: | 01/04/2005 |