Opinia w sprawie aktualizacji programu konwergencji dla Szwecji 2004-2007.

OPINIA RADY
z dnia 18 stycznia 2005 r.
w sprawie aktualizacji programu konwergencji dla Szwecji 2004-2007

(2005/C 79/04)

(Dz.U.UE C z dnia 1 kwietnia 2005 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1466/97 z dnia 7 lipca 1997 r. w sprawie wzmocnienia nadzoru pozycji budżetowych oraz nadzoru i koordynacji polityk gospodarczych(1), a w szczególności jego art. 9 ust. 3,

uwzględniając zalecenie Komisji,

po konsultacji z Komitetem Ekonomiczno-Finansowym,

WYDAJE NINIEJSZĄ OPINIĘ:

Dnia 18 stycznia 2005 r. Rada przeanalizowała aktualizację programu konwergencji Szwecji, obejmującego lata 2004-2007. Program jest w dużej mierze zgodny z odnoszącymi się do danych wymogami zmienionego "kodeksu postępowania dotyczącego treści i formy programów stabilności i konwergencji". W szczególności, niektóre dane nie są w pełni zgodne z normami ESA95. Z tego względu Szwecja proszona jest o osiągnięcie pełnej zgodności z wymaganiami dotyczącymi danych.

Scenariusz makroekonomiczny będący podstawą programu przewiduje, że wzrost realnego PKB zmniejszać się będzie nieco od wysokiego poziomu 3,5 % w 2004 r. do 3,0 % w 2005 r. i do średnio 2,4 % w latach 2006- 2007. Na podstawie aktualnie dostępnych informacji scenariusz ten wydaje się odzwierciedla wiarygodne założenia dotyczące wzrostu. Przewidywania programu dotyczące inflacji wydają się realistyczne.

Ramy budżetowe obejmują ogólną planowaną nadwyżkę sektora instytucji rządowych i samorządowych (general government) wynoszącą średnio 2 % PKB w ciągu cyklu, wieloletnie nominalne pułapy wydatków administracji centralnej oraz wymóg stabilnego salda budżetowego dotyczący samorządów lokalnych. Aktualizacja przewiduje nadwyżki sektora general government w wysokości 0,7 % w 2004 r., 0,6 % w 2005 r., 0,4 % w 2006 r. i 0,9 % w ostatnim roku 2007. Zarówno wskaźniki wydatków jak i wskaźnik dochodów wykazują tendencję stopniowego obniżania się w okresie, którego dotyczą przewidywania. Saldo cyklicznie korygowanego budżetu, którego korekta polega na uwzględnieniu szacunkowego wpływu, przy wykorzystaniu powszechnie używanej metodologii, wykazuje nadwyżkę w okresie, którego dotyczą przewidywania, pomimo znacznego, nieokreślonego bodźca, który pojawił się w roku 2005, odzwierciedlającego troskę rządu spowodowaną złą sytuacja na rynku pracy. W efekcie, nadwyżka w sektorze general government nie osiągnie poziomu 2 % w okresie, którego dotyczą przewidywania. Podczas gdy spodziewana jest nadwyżka w systemie emerytalnym i pod-sektorze samorządów lokalnych, deficyt w administracji centralnej będzie rósł w roku 2005 i 2006. W porównaniu z poprzednią - obecna aktualizacja przedstawia cele budżetowo, które, przeciętnie, są gorsze w porównaniu ze zmianami makroekonomicznymi, które są korzystniejsze niż wcześniej przewidywano.

Ryzyka zagrażające przewidywaniom budżetowym zawartym w programie wydają się zasadniczo zrównoważone. Z jednej strony, przewidywania dotyczące budżetu wydają się wiarygodne i Szwecja ma bardzo dobre osiągnięcia w utrzymywaniu ustalonych pułapów wydatków. Ponadto, sytuacja finansowa na poziomie samorządów lokalnych zdaje się ulegać poprawie. Z drugiej strony, w ciągu ostatnich kilku lat system podatkowy wykazywał się pewną niestabilnością, w związku z czym ważnym będzie przestrzeganie ostrożnych pułapów wydatków.

Biorąc pod uwagę niniejszą ocenę ryzyka, stanowisko budżetowe zawarte w programie wydaje się wystarczające, by utrzymać w latach 2004 do 2007 osiągniętą nadwyżkę zgodnie z zawartym w Pakcie o Stabilności i Wzroście średnioterminowym celem pozycji budżetowej bliskiej równowadze lub pozostającej w nadwyżce. Daje to także dostateczny margines bezpieczeństwa na wypadek naruszenia progu deficytu wynoszącego 3 % PKB przy normalnych wahaniach makroekonomicznych w okresie, którego dotyczą przewidywania.

Szacuje się, że wskaźnik zadłużenia osiągnął 51,7 % PKB w 2004 r., to jest znacznie poniżej ustalonej w Traktacie wartości odniesienia wynoszącej 60 % PKB. Program przewiduje zmniejszenie się wskaźnika zadłużenia do 49,0 % PKB do roku 2007.

Wydaje się, że sytuacja Szwecji w zakresie długoterminowej stabilności finansów publicznych jest stosunkowo korzystna, pomimo przewidywanych w budżecie znacznych kosztów, jakie niesie ze sobą starzejące się społeczeństwo. Jednakże w dalszej perspektywie może pojawić się ryzyko niemożności utrzymania długoterminowej stabilności. Jest to oparte na przewidywanym wzroście tzw. wskaźnika "the old-age dependency" oraz istniejących tendencji w sferze wydatków związanych z opieką zdrowotną, aktywnością zawodową i zatrudnieniem. Bez dalszych reform modyfikujących te tendencje dążenie do nadwyżki budżetowej w wysokości 2 % PKB w ciągu następnych 10 lat, zgodnej z rządowym celem budżetowym, staje się kluczowym czynnikiem dla rozwiązania problemu utrzymania długoterminowej stabilności.

Porównanie głównych przewidywań makroekonomicznych i budżetowych

2004 2005 2006 2007
Realny PKB PK listopad 2004 3,5 3,0 2,5 2,3
(zmiana w %) COM jesień 2004 3,7 3,1 2,9 n.d.
PK listopad 2003 2,0 2,6 2,5 n.d.
Inflacja HICP PK listopad 2004(2) 1,3 1,5 n.d. n.d.
(%) COM jesień 2004 1,1 1,5 1,9 n.d.
PK listopad 2003(2) 1,7 n.d. n.d. n.d.
Saldo sektora general PK listopad 2004 0,7 0,6 0,4 0,9
government) COM jesień 2004 0,6 0,6 0,8 n.d.
(%PKB PK listopad 2003(3) 0,6 1,4 1,9 n.d.
Saldo pierwotne PK listopad 2004(1) 2,8 2,8 2,7 3,3
(%PKB) COM jesień 2004 2,7 2,8 3,0 n.d.
PK listopad 2003 0,9 1,7 2,1 n.d.
Saldo korygowane PK listopad 2004(4) 0,8 0,5 0,5 1,2
cyklicznie COM jesień 2004 0,7 0,4 0,6 n.d.
(%PKB) PK listopad 2003 (4) 1,3 1,8 2,0 n.d.
Dług sektora general PK listopad 2004 51,7 50,5 50,0 49,0
government COM jesień 2004 51,6 50,6 49,7 n.d.
brutto (%PKB) PK listopad 2003 51,5 50,0 48,3 n.d.
(1) W aktualizacji władze szwedzkie podają saldo pierwotne z wyłączeniem odsetek

netto, a nie konwencjonalnych odsetek brutto. Jednak w tabeli podane są

salda pierwotne z wyłączeniem odsetek brutto przy wykorzystaniu danych z

aktualizacji.

(2) % zmiana grudzień-grudzień
(3) Dla porównania, pożyczki netto zgłoszone do aktualizacji z 2002 i 2003 r.

odnoszą się do wielkości obliczonych z uwzględnieniem pełnej periodyzacji

podatków (choć ta zmiana sprawozdawczości została formalnie wprowadzona

dopiero w 2004 r.).

(4) Obliczenia służb Komisji na podstawie danych zawartych w programie.
Źródła:
Zaktualizowany szwedzki program konwergencji, listopad 2003 r. i listopad 2004 r. (PK); Prognozy gospodarcze służb Komisji (COM); Obliczenia służb Komisji

______

(1) Dz.U. L 209 z 2.8.1997, str. 1.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024